Matikkapeikko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mathforlife
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mathforlife

Vieras
Mun tyttöni on aina ollut hyvä koulussa. Ainoa aine missä ei loistanut, oli matikka. Mun uusi mies sitten oli sitä mieltä, että etenkin tytöillä on kauhee allergia matikkaa kohtaan. Se alkoi ysillä vähän tukiopettaa mun tyttöä ja "pakotti" sen ottamaan pitkän matikan.

No nyt mun tyttö kirjoitti ja ilmeisesti saa laudaturin (vähintään eximian) pitkästä matikasta. Se on hänen lempiaineitaan melkeinpä...

No tänään kuuntelin radiosta jostain koulusta jossa käytetään jotain mentor-järjestelmää. Lukiolaiset opettaa matikassa (toki muissakin aineissa) sellaisia, joilla vaikeuksia. No yksi tyttö oli sellainen jolla oli ollut matikassa vitonen. Sitä sitten yksi lukiotyttö jeesaili ja kappas... arvosana nousi ysiin. Ja viimeisestä kokeesta napannut 10-

Kenties meissä kaikissa tytöissä elää sisäinen matemaatikko? Vaan joku allergia asian suhteen?

omasta kokemuksesta itse ja varmasti moni muukin tarvitsisi vain opettajan, joka on samalla aaltopituudella. matikanopettajani useassa koulussa ovat olleet vanhoja jääriä, jotka vain latovat kaavat tiskiin ja apua kysyessä toistavat ne. lukiolainen tukiopettaja varmasti osaa selittää asian paremmin lapselle tai toiselle nuorelle kuin tylsistynyt, koko ikänsä samoja laskuja opettanut opettaja. ja onhan tuollainen opetus henkilökohtaisempaa, huomataan heti jos ei suju.

Tarvitsisi vaan olla opettaja, joka osaa selittää asiat kunnolla. Itse lisäksi olin sellainen koulussa, joka ei uskaltanut kysyä neuvoa opettajalta. Jos olisi ollut joku matalan kynnyksen tuutori, olisi ollut tosi hyvä.

Paljon se riippuu opettajasta!! Jos opettaja on sitä mieltä, että ei "kannettu vesi kaivossa pysy" ( terveiset esikon mulkku-opettajalle - oikeesti!) ja lahjakas opiskelija saa seiskan tai kasin päättötodistukseen ja toinen, vitosen-tason opiskelijan, saamaan kasin päättötodistukseen, niin kyse on opettajan ammattitaidosta ja kyvystä herättää motivaatiosta kuin opiskelijan lahjoista!

Yhteistyössä