Mä en ymmärrä, miten jotakuta voi ahdistaa jonkun muun ihmisen lapsen vaatteet. On ne sitten merkkivaatteita, jotka on ostettu isolla hinnalla, tai halvimmat kirppisvaatteet mitä 100 km säteellä löytyy.
Jos vaatteet ovat ehjät, suunnilleen puhtaat ja vielä sopivan kokoiset, niin miksi ahdistua?
Mä itse olen kokenut äitiyteni aikana (kohta 12v) melkoisen muutoksen lastenvaatteiden suhteen. Aikoinaan mulle oli se ja sama millaisissa vaatteissa lapseni kulkee. Mun mielestä ne oli vain vaatteita, enkä nähnyt syytä niiden päälle sen enempää ajatusta tai aikaa tuhlata. Samoin ajattelin myös omista vaatteistani, sekä kodin sisustuksesta.
Kyllä mä tuolloinkin jätin ne "rumat" ostamatta, mutta kyllä se melkeen se ja sama oli, mitä päälle tuli laitettua ja miltä koti näytti. Riitti, että oli sohva millä istua ja toppapuku, joka pukea lapsen päälle talvella.
Ehkä noin 9 vuotta sitten asiaan alkoi hiljalleen tulemaan muutosta. En tiedä miksi. Jotenkin sitä vain alkoi nauttimaan estetiikasta hieman erilailla, kuin mitä ennen. En kaiketi aiemmin ollut edes tajunnut, että estetiikka on yksi elämän nautintoja. Ja kun sen tajusin, niin sitä halusi lisää. Kuten mitä tahansa iloa tuottavaa asiaa.
Hiljalleen oman vaatekaapin sisältö alkoi muuttumaan. Ja lapsen. Myös koti koki melkoisen muutoksen. Siitä tuli ns. laitettu. Kovin kaukana se oli täydellisestä, mutta huonekalut sopivat toisiinsa...mitä ei ollut ennen tapahtunut. Ja se tuntui hyvältä.
Nykyään ei kulu päiväkään, etten miettisi estetiikkaan liittyviä asioita. Sisustelen kotiani innokkaasti ja ostan tai teen lapsilleni joka viikko uusia vaatteita. Ja tästä nautin kovasti.
Liiallisuuksiin se ei mene, sillä mulla on tähän kaikkeen varaa. Kotini sisustus, tai lasteni vaatteet eivät leikkaa siivua ruokabudjetistamme. Joskaan eipä mulla järin suuria summia rahaa edes kulu, koska tuunailen melko paljon ja käytän hyödykseni kirppiksiä.
On kyllä totta, että joillakin se menee liiallisuuksiin. Ja se on harmi. Omaanki kaveriporukkaani kuuluu eräs tt-tuella elävä äti, joka ostaa Me&I vaatteita osamaksulla. Ja muistaa aina kertoa, miten hänen lapsellaan oli päällä Miiikkarin housut kun he olivat kerhossa jne....hän ei siis puhu collegehousuista ja tai velourhousuista, vaan nimenomaan Miikkarihousuista. Kysymys kuuluu, että miksi? Olen tämän kysynyt myös häneltä itseltään, mutta vastaus oli melko epämääräinen mumina.
Kyllä, joillakin on tarve päteä. Mutta kun kaikilla (suurimmalla osallla, uskoisin) ei ole, niin tuntuu vähän liioitellulta tämä tämmöinen rähinä ja päädytys asian suhteen.
Ja se harmittaa, että jos kiinnittää huomiota lapsen pukeutumiseen, syynä on se, että haluaa esittää ja näyttää muille. Muuta syytä ei ole. Vai miten se nyt meni?
Kävin juuri omien lasteni kanssa retkellä metsässä. Sielä ei tullut yhtäkään ihmistä vastaan. Ei ole itse asiassa koskaan tullut.
Olin laittanut lasteni hiukset kauniisti ranskanleteille, valiten keille kauniit mekot, sekä tietenkin mekkoihin sopivat ponnarit. Unohtamatta asuun sopivia kenkiä. Ja tein tämän vain ja ainoastaan siksi, että tykkään pukea lapsiani kauniisti ja tykkään siitä, että heillä on kivaa, kun heitä puetaan kauniisti. En siksi, että metsässä EHKÄ saattaa joku tulla vastaan.
En tiedä, mikä on heidän motiivinsa, ketkä jaksavat tästä asiasta päivästä toiseen paukuttaa. Ei tässä ketjussa vielä ole tullut esiin sellaista seikkaa, joka saisi mut ajatteleman asiaa uudelta kantilta. Kun en kertakaikkisesti näe, että lasteni pukemisesta aiheutuisi mitään hallaa yhtikäs kenellekään.