Matalasti koulutetut imettävät lyhyemmän aikaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja korkeastikoulutettu onneksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Alkuperäinen kirjoittaja virtahepo:
Varmasti ihan totta. Yleensähän korkeakoulutetut ovat fiksumpaa porukkaa kuin matalasti koulutetut, joten he ymmärtävät/noudattavat paremmin imetyssuosituksia. Korkeastikoulutettu henkilö tajuaa, että suositukset ovat tehty lapsen parhaaksi ja pyrkii noudattamaan niitä. Matalasti koulutetulla henkilöllä voi taas olla kiire lopettaa imetys esim. siksi että pääsee taas tupakoimaan ym. Matalasti kolutetut eivät myöskään ota suosituksia tosissaan ja luulevat pärjäävänsä omalla maalaisjärjen käytöllä...

Voi hyvää päivää :laugh: :laugh: :laugh:

just...sepä se onkin äitiyden mittari mikä koulutus

No ei ole mikään mittari. Kyllä matalasti koulutettukin voi imettää lastaan pitkään, mutta korkeastikoulutetut ovat vaan yleensä järkevämpiä ja ymmärtävät näinollen paremmin imetyksen edut.

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:

Kyllä voit ihan vapaasti sanoa laitoksella ettei imetys kiinnosta, mutta olisi kiva antaa niille mahdollisuus jotka haluavat imettää.

Enkä muuten ole ainoa imetyksessään epäonnistunut joka oikeasti olisi halunnut imettää.

kuule, en puhunutkaan itsestäni vaan yleisellä tasolla. [/quote]

No mikä ihme sulla on noin yleisellä tasolla imetyksen tukemista vastaan?

Mun mielestä ihan yleiselllä tasolla on hyvä että imetystä tuetaan, joka mamma päättää sitten itse haluaako ottaa tuen vastaan. Tuo tuki ei tietenkään takaa kaikille imetyksen onnistumista, mutta monille siitä on iloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Varmasti ihan totta. Yleensähän korkeakoulutetut ovat fiksumpaa porukkaa kuin matalasti koulutetut, joten he ymmärtävät/noudattavat paremmin imetyssuosituksia. Korkeastikoulutettu henkilö tajuaa, että suositukset ovat tehty lapsen parhaaksi ja pyrkii noudattamaan niitä. Matalasti koulutetulla henkilöllä voi taas olla kiire lopettaa imetys esim. siksi että pääsee taas tupakoimaan ym. Matalasti kolutetut eivät myöskään ota suosituksia tosissaan ja luulevat pärjäävänsä omalla maalaisjärjen käytöllä...

Kirjoituksestasi päätellen sulla ei taida olla mitään koulutusta :laugh:

Minun koulutustasoani tuskin pystyt sanomaan kirjoituksieni perusteella...

Mitäpä virtahepo ja muut tämän tutkimuksen allekirjoittavat sanotte siihen, ettei imetys onnistu kaikilta, vaikka kuinka haluaisi? Vai onko imetysongelmatkin suoraan verrannollisia äidin koulutukseen?

Ja mitä tuohon tulee, että matalasti koulutetut ei muka ymmärrä suosituksia, niin... :o Mulle on neuvolan täti ainakin ihan suullisestikin niistä kertonut (varmaankin siks, että oon matalasti koulutettu enkä varmaan ymmärtäis lukea niitä oppaita, mitä neuvolasta jaetaan?). Sisälukutaito ei kovin kummosta koulutusta vaadi ja se, miten lukemaansa/kuulemaansa sisäistää ja toteuttaa käytännössä, riippuu muista tekijöistä, kun koulutuksesta. Mun mielestä on näin.

Sen tiedän, että tutkimusten mukaan älykkäät äidit imettävät pidempään, tai siis ovat imetysmyönteisempiä.

Kai sitä voisi sitten ajatella niinkin, että älykkäät äidit sekä kouluttautuvat että imettävät pidempään.

Oma kokemukseni on se, että ne tuntemani ihmiset, joiden mielestä imetys on ihan turhaa ja tylsää ja kaikkea, on totaalisia vatipäitä muutenkin :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Ei tää mitään rasismia ole, vaan kyllä nämä tutkimukset ovat luotettavia ja tehdään jostain syystä. Tässäkin voi olla taustalla esimerkiksi se kysymys, miten saataisiin naiset imettämään pidempään. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan valistus suunnata keskitetysti sitä tarvitseville.

Mielelläni olisin imettänyt mahdollisimman pitkään, mutta kun ei maitoa tullut lypsykoneista ja lääkkeistä huolimatta. Niin ja olen korkeasti koulutettu, mun tissit ei vaan tainnu sitä tietää...

Jos olet korkeasti koulutettu varmaan ymmärrät jotain tilastoista?

Näin matalasti koulutettuna minäkin tajuan ettei tuollainen tutkimustulos tarkoita että kaikki korkeastikoulutetut imettäisivät pitkään tai matalasti koulutetut ei. Vaan ainoastaan sitä että pitkä imetys on yleisempää korkeastikoulutetuilla kuin matalasti koulutetuilla.

Ja tutkimuksen tarkoitus oli ilmeisesti etsiä asioita jotka liittyvät imetyksen pituuteen, millaisilla ihmisillä on imetyksessä enemmän ongelmia. Tätä kautta voisi sitten etiä tarkennusta sille mitkä asiat noita ongelmia aiheuttavat ja miten niihin voisi puuttua, eli tukea imetystä.

T: matalasti koulutettu, kaksi lastaan pitkään imettänyt äiti joka ei oman imetyskokemuksen perusteella ole tutkimusta kumoamassa

Hyvä!

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Mitäpä virtahepo ja muut tämän tutkimuksen allekirjoittavat sanotte siihen, ettei imetys onnistu kaikilta, vaikka kuinka haluaisi? Vai onko imetysongelmatkin suoraan verrannollisia äidin koulutukseen?

Ja mitä tuohon tulee, että matalasti koulutetut ei muka ymmärrä suosituksia, niin... :o Mulle on neuvolan täti ainakin ihan suullisestikin niistä kertonut (varmaankin siks, että oon matalasti koulutettu enkä varmaan ymmärtäis lukea niitä oppaita, mitä neuvolasta jaetaan?). Sisälukutaito ei kovin kummosta koulutusta vaadi ja se, miten lukemaansa/kuulemaansa sisäistää ja toteuttaa käytännössä, riippuu muista tekijöistä, kun koulutuksesta. Mun mielestä on näin.

Aika harvassa on ne äidit, jolta ei imetys onnistu oikean syyn vuoksi. Kyllä imetys onnistuisi melkein kaikilta, jos vaan halua siihen löytyisi. No mutta sillä ei ole koulutksen kanssa mitään tekemistä, jos sitä maitoa ei kerta kaikkiaan tule tippaakaan. Mutta yleensähän nämä ketkä sanoo imetyksen epäonnistuneen,niin he ovat itse sen useasti aiheuttaneet omalla käytöksellään, siis ei ole ollut tarpeeksi tietoa asiasta ja helposti on ruvettu turhaankin antamaan lisämaitoa ja täten pilattu imetys.

Kyllä matalastikoulutetuilla henkilöillä taitaa olla jotain ongelmaa tuossa tiedon sisäistämisessä. Jotkut eivät millään vaan pysty käsittämään, että suosituksia olisi hyvä noudattaa ja ne on tehty lapsen parhaaksi eikä kenenkään kiusaksi. Minun näkemykseni on, että monet matalasti koulutetut "jyräävät" nämä suositukset sillä, että maalaisjärjellä pärjää paremmin ja kasvaahan niistä korvikeruokituistakin täysjärkisiä kansalaisia. Eivät siis ymmärrä sitä, että paljon paremminkin voisi lapsella olla asiat, jos vaan äiti olisi ymmärtänyt imetyksen edut.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja airiin:

Kyllä voit ihan vapaasti sanoa laitoksella ettei imetys kiinnosta, mutta olisi kiva antaa niille mahdollisuus jotka haluavat imettää.

Enkä muuten ole ainoa imetyksessään epäonnistunut joka oikeasti olisi halunnut imettää.

kuule, en puhunutkaan itsestäni vaan yleisellä tasolla.

No mikä ihme sulla on noin yleisellä tasolla imetyksen tukemista vastaan?

Mun mielestä ihan yleiselllä tasolla on hyvä että imetystä tuetaan, joka mamma päättää sitten itse haluaako ottaa tuen vastaan. Tuo tuki ei tietenkään takaa kaikille imetyksen onnistumista, mutta monille siitä on iloa.[/quote]

ei mulla ole mitään imetyksen tukemista vastaan mutta en käsitä syyllistävää täysimetys-ilmapiiriä ja fanaattista asennetta, että kaikki voi imettää, jos vain tahtoo. eihän kaikki voi synnyttääkään alakautta,vaikka tahtoa ois. ei siinä tukeminen auta, vaikka sitäkin voi antaa. tämäkin tutkimus on siis taas yksi naisia syyllistävä ja siksi en pidä siitä.

En muuten ymmärrä näitä, jotka tulevat tähän ketjuun kertomaan, että ovat matalasti koulutettuja ja silti imettäneet pitkään. Hienoa tietysti heille, mutta eipä ne kuitenkaan voi kumota tuota tutkimustulosta omilla imetyskokemuksillaan. Ettekö te ymmärrä tilastoja? Eli siis tilastojen mukaan korkeastikoulutettu imettää pidempään ja matalastikoulutettu vähemmän. Tietysti joukkoon mahtuu myös poikkeuksia eliniitä korkeastikoulutteuja äitejä, jotka eivät imetä ollenkaan ja niitä matalastikoulutettuja jotka imettävät kauan. Mutta siis yleensä nämä korkeastikoulutetut siis imettävät pidempään..

Alkuperäinen kirjoittaja jotain tällaista soopaa muistan lukeneeni:
Jokunen vuosi sitten oli saman juttu mutta siinä sanottiin just toisten päi.
Että matalasti koulutetut imettävät kauemmin..ja nämä korkeasti koulutetut lyhyemmän aikaa.Samaisessa jutussa sanottiin,että näillä lyhyemmän aikaa imettävillä on kiire töihin ettei elintaso laske.

Tiedätkö mitä, töihin paluu ei ole syy keskeyttää imetystä. Kaksi ekaa on mennyt hoitoon alle vuoden ikäisinä, viimeinen 1 v 1 kk ikäisenä ja silti olen joka ikistä lastani imettänyt yli 2 vuotta. Tosin mulla onkin vaan 2 keskiasteen tutkintoa.

Ihan arkijärjellä selitettävissä oleva asia: mitä korkeammin koulutettu ihminen on, sitä tiedostavampi hän yleensä on. Älyllinen uteliaisuus ulottuu myös vauvan hoitoon.

Mitä korkeammin koulutettu on, sitä luultavammin tajuaa myös sen, että tutkimus on aina karkea yleistys, eikä tietenkään päde kaikkiin tapauksiin, joten herneen nenään vetäminen tästä aloituksesta on täysin turhaa.

Luulis että korkeasti koulutetut älyäisivät nopeammin äidinmaidon, korvatulehduskierteiden ja allergioiden yhteyden, kuin me vähäkoulutetut turvenuijat.
MUTTA EI! :o

En muuten ymmärrä näitä, jotka tulevat tähän ketjuun kertomaan, että ovat matalasti koulutettuja ja silti imettäneet pitkään. Hienoa tietysti heille, mutta eipä ne kuitenkaan voi kumota tuota tutkimustulosta omilla imetyskokemuksillaan. Ettekö te ymmärrä tilastoja? Eli siis tilastojen mukaan korkeastikoulutettu imettää pidempään ja matalastikoulutettu vähemmän. Tietysti joukkoon mahtuu myös poikkeuksia eliniitä korkeastikoulutteuja äitejä, jotka eivät imetä ollenkaan ja niitä matalastikoulutettuja jotka imettävät kauan. Mutta siis yleensä nämä korkeastikoulutetut siis imettävät pidempään..

Ja jokaiselle keskustelupalstalle mahtuu (ellei kuulu suorastaan) näitä mukaviisaita ja mukasivistyneitä, jotka brassailevat joillain tutkimuksilla. Ja ovat olevinaan niin fiksuja. OSTA ELÄMÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja GIUGIGI:
Ja jokaiselle keskustelupalstalle mahtuu (ellei kuulu suorastaan) näitä mukaviisaita ja mukasivistyneitä, jotka brassailevat joillain tutkimuksilla. Ja ovat olevinaan niin fiksuja. OSTA ELÄMÄ!

jokaiselle keskustelupalstalle mahtuu myös muutama ihminen, joka ei tunnu ymmärtävän, että keskustelupalsta on tarkoitettu keskustelua varten. uutisten kommentointi lienee kuuluu myös tähän, vaikka uutisoinnin aihe ei sattuisikaan jokaista palstailijaa miellyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja GIUGIGI:

Ohoh, ilmeisesti hermo kireellä.. Taisi osua tutkimustulos arkaan paikkaan. Ja enmä mitään brassaile tai koita esittää mitään sivistynyttä/viisasta yhtään sen enempää mitä olen. Elämäki jo löytyy ja varsin ihana sellainen, joten en joudu sitä mistään ostamaan :).

Ei kyllä pidä paikkansa ollenkaan.Mulla kaksi kaveria matalasti koulutettuja ja molemmat ovat imettäneet lapsiaan melkein 1-vuotiaaksi ja entinen työkaverini imetti poikaansa vielä kun poika oli 1v5kk.

Virtahepo, saanko udella oliko sulla lapsia? Imetysongelmia ilmeisesti ei?

yleensähän nämä ketkä sanoo imetyksen epäonnistuneen,niin he ovat itse sen useasti aiheuttaneet omalla käytöksellään

tää tuntuu jotenkin epäreilulta syytökseltä....

Yhteistyössä