Masennuslääkkeen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peljästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peljästynyt

Vieras
Hei!

Osaisko joku kertoa kuinka kauan kestää vieroitusoireet kun lopettaa masennuslääkkeen? Olen vähentänyt about 1 kk aikana 20mg-5mghen, viimeisen annoksen otin viime to, nyt on muutaman päivän tullut ns sähköiskuja eilen alkoi sellainen pahoinvointi ja unettomuus sekä yleinen ahdistustunut olo. Ei siis mitenkään häävi olo tällä hetkellä.

mulla kesti noin puoli vuotta kamalat vieroitusoireet!!! Ihan liian nopeasti lopetat/vähennät. Tuosta 20mg voisit vähentää 15mg ja syödä noin 1-2kk sitä annosta ja siitä sitten taas vähennät 5mg. Suosittelen oman kokemukseni kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja peljästynyt;28592579:
nyt on muutaman päivän tullut ns sähköiskuja eilen alkoi sellainen pahoinvointi ja unettomuus sekä yleinen ahdistustunut olo. Ei siis mitenkään häävi olo tällä hetkellä.

Ittellä ne sähköiskut kesti joitain viikkoja. Olivat aika ahdistavia, onneks netis selvis et on aika tavallisia oireita.

Itse lopetin cipralexit seinään, ja muistaakseni tosiaan joitain viikkoja meni ennekuin alkoi helpottamaan. En muista mitään hurjempia ahdistuksia tai huonoja oloja, olin tosin korvia myötin rakastunut juuri silloin, kai sillä oli osuutta asiaan :D

Itse lopetin lääkärin ohjeiden mukaan jotka meni suurinpiirtein näin: esim. jos 20mg ollut annos päivittäin, niin siitä sitten 15mg annos seuraavan kuukauden ajan, sitten taas vähennetään 5mg ja syödään kuukauden ajan jne. ymmärsit varmaan pointin.

Ja se mikä jäi erityisesti mieleen lääkäriltä silloin oli että jos syödessä pienempää annosta tulee tosi huono olo, eli masis oireet tuntuu palaavan pahoina niin sitten vaan syö vähän pidempään sitä pienennettyä annosta eikä palaa siihen suurempaan annokseen koska ne on vain aivojen "totuttelemisoireita", mutta siis meinaa sitä että liian nopea tahti menossa mutta ei silti pidä aatella ettei olekkaan toipunut vaan vähän vaan hiljentää lopettamisvauhtia esim. syödä seuraavat 1 1/2 tai 2 kk.tta samaa pienempää annosta ja sitten vasta vähentää seuraavan kerran.

Mulla meni lopettamiseen 5 ja puoli kuukautta. Ja silti välillä ahdisti. Jo senkin takia kannattaa lopettaa hitaasti ja lääkärin valvonnassa koska kun olet lopettanut kokonaan niin aivoilla menee pitkään vielä tottua uuteen tilanteeseen ja se vaikuttaa vahvasti tunteisiin ja helposti tulee olo että on uudelleen masentunut.

Yhteistyössä