Masennuslääkitys raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peste
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen monesti miettinyt, miten masennukseni ja harhaluuloisuuteni on vaikuttanut minun syntymättömään lapseeni. Tutkimusten mukaan stressi ja masennus on lapsen terveydelle haitallista ja sillä on pitkäaikaisvaikutuksia mm. kortisolitasoihin. Mietinkin monesti onko lapseni ääniyliherkkyys ja erityispiirteet siitä johtuvia että minä olin niin huonossa kunnossa.

siis kuka IDIOOTTI syö masennus lääkkeitä raskauden aikana, tarviiko niitä siihen sikiöön imutta vasten hänen tahtoa!!!!!! Nykypäivän mammat ovat näköjään itsekkyydessään jo sairaita.
Jos olet niin masentunut niin älä tee lasta. piste.

siis kuka IDIOOTTI syö masennus lääkkeitä raskauden aikana, tarviiko niitä siihen sikiöön imutta vasten hänen tahtoa!!!!!! Nykypäivän mammat ovat näköjään itsekkyydessään jo sairaita.
Jos olet niin masentunut niin älä tee lasta. piste.

Tiesitkö että masennuslääkkeitä voidaan syöttää muihinkin ongelmiin kuin masennukseen tai psyykkisiin tiloihin? Tai epilepsialääkkeitä muuhunkin kuin epilepsiaan? Tai neuroleptejä muuhunkin kuin psykoosiin? Erästä antihistamiinia muuhunkin kuin vain allergioiden oireisiin?

Suoraan sanottuna, eipä tuo munkaan lääke oo kehitetty tähän oirekirjoon mihin ite sitä syön, ihan johonkin muuhun, sattuu nyt vaan olemaan ainoa mikä on 10v kokeiluputken jälkeen ollut toimiva! Niin ja ongelmien alkusyyt ihan neurologisia/neurologispainotteisia, eli en paljon itse voi noiden olemassaololle. Ilmeisesti minullakaan siis ei ole oikeutta saada lasta, koska jos jätän lääkityksen, terveydentila romahtaa? Ei vaikka on jopa tarkistettu teratologisesta että lääkityksestä ei pitäisi olla vaaraa?

(no mikä nyt tässä maailmassa olisi turvallista, ihan samalla kaupunkien ilmansaasteet tai se tupakoiva äiti tai äidin vieressä poltteleva isi voi tehdä hallaa lapselleen, ruuan kemikaalikuormasta puhumattakaan (torjunta-aineet, eläinten antibiootit, lisäaineet jne.))

Tiesitkö että masennuslääkkeitä voidaan syöttää muihinkin ongelmiin kuin masennukseen tai psyykkisiin tiloihin? Tai epilepsialääkkeitä muuhunkin kuin epilepsiaan? Tai neuroleptejä muuhunkin kuin psykoosiin? Erästä antihistamiinia muuhunkin kuin vain allergioiden oireisiin?

Suoraan sanottuna, eipä tuo munkaan lääke oo kehitetty tähän oirekirjoon mihin ite sitä syön, ihan johonkin muuhun, sattuu nyt vaan olemaan ainoa mikä on 10v kokeiluputken jälkeen ollut toimiva! Niin ja ongelmien alkusyyt ihan neurologisia/neurologispainotteisia, eli en paljon itse voi noiden olemassaololle. Ilmeisesti minullakaan siis ei ole oikeutta saada lasta, koska jos jätän lääkityksen, terveydentila romahtaa? Ei vaikka on jopa tarkistettu teratologisesta että lääkityksestä ei pitäisi olla vaaraa?

(no mikä nyt tässä maailmassa olisi turvallista, ihan samalla kaupunkien ilmansaasteet tai se tupakoiva äiti tai äidin vieressä poltteleva isi voi tehdä hallaa lapselleen, ruuan kemikaalikuormasta puhumattakaan (torjunta-aineet, eläinten antibiootit, lisäaineet jne.))

Mikäköhän ihmeen sairaus on sitten kyseessä, sinulla.
Näin ei kyllä ole muilla, eikä mielestäni sinullaKAAN ole mitään syytä puolustaa sitä että halaut vedellä nappeja naamaasi samalla kun lapsi kasvaa sisälläsi.
Säälittävää!
Ymmärrätköhän sä edes että masennuslääke teollisuus on silkkaa rahastusta, tuskimpa lääkäreillä ja masennuslääke tehtailijoilla voisi vähempää kiinnostaa mitä haittaa niistä on SINUN sikiöllesi, mutta luulisi edes sinulla itselläsi kiinnostavan, eikun ai niin, masentuneillahan ei voi kiinnostaa mikään muu kuin oma mielenterveys. Just.

Suomesssa noin 11 % raskaana olevista äideistä käyttää psyykenlääkkeitä. Jos SSRI-lääkkeet olisivat fysiologisia, ne eivät aiheuttaisi varaa sikiölle, kuten tosiasiassa tapahtuu. Amerikan lääkärilehdessä (JAMAssa) vuonna 2005 julkaistun meta-analyysin mukaan erityisesti äitien raskauden viimeisellä kolmanneksella käyttämät fuoksetiini ja paroksetiini aiheuttavat osalle vastasyntyneistä ns. neonataalin käytöshäiriön (neonatal behavioral syndrome). Sen lievimpiä oireita ovat keskushermoston, motoriikan, hengityksen ja vatsan ja suoliston toimintahäiriöt, jotka kuitenkin häviävät yleensä kahdessa viikossa syntymän jälkeen. Vakavampia oireita ovat kouristukset, kuivuminen, painonmenetys ja kuumeilu. Äärimmäisissä tapauksissa vauva on pitänyt intuboida (asettaa hengitysputki). Kuolemantapauksia ei ole raportoitu.

SSRI-lääkkeet voivat aiheuttaa sikiölle vakavia keuhkomuutoksia. Niistä raportoi 9.2.2006 New England Journal of Medine.

Yhdysvaltain lääkevirasto (FDA) ja lääketehtaat ovat sopineet varoitusten painamisesta myyntipakkauksiin, sanotaan JAMAssa.

ETTÄ IHAN OIKEASTI KANNATTAA JÄTTÄÄ SE LAPSEN TEKO MYÖHEMMÄKSI, JOS ITSE HALUAT KYSEISIÄ PILLEREITÄ VEDELLÄ SE ON OMAA IDIOOTTIMAISUUTTASI, MUTTA ETTÄ VAARANTAA NÄILLÄ VIELÄ JOKU MUU......SYNTYMÄTÖN LAPSI....

KOIKEILE MIELUMMIN VAIKKA TÄTÄ:

Väestötutkimusten valtaosa ja biokemialliset veri- ja muut kudostutkimukset tukevat käsitystä, jonka mukaan omega-3-rasvahapot – joko EPA yksinään tai yhdistettynä DHA:han– suojaavat mielialahäiröiltä (mood disorders). Komitea suosittaa syömään vähintään kaksi kala-ateriaa viikossa. Mielialan vaihteluista, impulsiivisuudesta ja psykoottisista oireista kärsiville suositellaan ravintolisänä päivittäin 1 g omega-3:a. Mielialahäiriöistä kärsiville suositellaan lisähoidoksi kalaöljyä 1–9 g/vrk. [Markkinoilla on eri vahvuisia valmisteita.] Yli 3 g/vrk käyttävien tulisi olla lääkärin valvonnassa; syynä on se, että näin suuret annokset voivat mahdollisesti vähentää veren hyytymistä ja lisätä verenohennuslääkkeiden tehoa..

Näin ei kyllä ole muilla, eikä mielestäni sinullaKAAN ole mitään syytä puolustaa sitä että halaut vedellä nappeja naamaasi samalla kun lapsi kasvaa sisälläsi.
Säälittävää!
Ymmärrätköhän sä edes että masennuslääke teollisuus on silkkaa rahastusta, tuskimpa lääkäreillä ja masennuslääke tehtailijoilla voisi vähempää kiinnostaa mitä haittaa niistä on SINUN sikiöllesi, mutta luulisi edes sinulla itselläsi kiinnostavan, eikun ai niin, masentuneillahan ei voi kiinnostaa mikään muu kuin oma mielenterveys. Just.

Taitaisi tällä kirjoittajalla olla hieman syytä tarkastella sitä lääkitystään...

[QUOTE="noniin";24054753]Suomesssa noin 11 % raskaana olevista äideistä käyttää psyykenlääkkeitä. Jos SSRI-lääkkeet olisivat fysiologisia, ne eivät aiheuttaisi varaa sikiölle, kuten tosiasiassa tapahtuu. Amerikan lääkärilehdessä (JAMAssa) vuonna 2005 julkaistun meta-analyysin mukaan erityisesti äitien raskauden viimeisellä kolmanneksella käyttämät fuoksetiini ja paroksetiini aiheuttavat osalle vastasyntyneistä ns. neonataalin käytöshäiriön (neonatal behavioral syndrome). Sen lievimpiä oireita ovat keskushermoston, motoriikan, hengityksen ja vatsan ja suoliston toimintahäiriöt, jotka kuitenkin häviävät yleensä kahdessa viikossa syntymän jälkeen. Vakavampia oireita ovat kouristukset, kuivuminen, painonmenetys ja kuumeilu. Äärimmäisissä tapauksissa vauva on pitänyt intuboida (asettaa hengitysputki). Kuolemantapauksia ei ole raportoitu.

SSRI-lääkkeet voivat aiheuttaa sikiölle vakavia keuhkomuutoksia. Niistä raportoi 9.2.2006 New England Journal of Medine.

Yhdysvaltain lääkevirasto (FDA) ja lääketehtaat ovat sopineet varoitusten painamisesta myyntipakkauksiin, sanotaan JAMAssa.

ETTÄ IHAN OIKEASTI KANNATTAA JÄTTÄÄ SE LAPSEN TEKO MYÖHEMMÄKSI, JOS ITSE HALUAT KYSEISIÄ PILLEREITÄ VEDELLÄ SE ON OMAA IDIOOTTIMAISUUTTASI, MUTTA ETTÄ VAARANTAA NÄILLÄ VIELÄ JOKU MUU......SYNTYMÄTÖN LAPSI....[/QUOTE]

Mistä näitä idiootteja aina riittääkin? Teratologisessa tietopalvelussa on ajanmukaisinta tietoa lääkkeistä ja niiden haittavaikutuksista. Kukaan ei varmasti huvikseen syö lääkkeitä se on ihan varma,narkkarit ovat oma lukunsa. Kaikella voi olla aina haittavaikutuksensa,esim. kemikaalien runsas käyttö voi vaurioittaa sikiötä jos huono tuuri käy. Mutta miten joku viitsii tulla arvostelemaan tällaisessa asiassa? Onneksi ihmiset taitavat luottaa kuitenkin enemmän lääkäreihin kuin kaiken tietäviin anonyymisti palstalla kirjoitteleviin ties mihin tutkimuksiin vetoaviin mammoihin... Melkein toivon että sairastut joskus kunnolla masennukseen jolloin voit sitten kokeilla e-epasi toimivuutta...

Kyseinen teksti oli tohtori tolosen sivuilta, Ja kyllä, hyvin monet ihmiset, hyvin hyvin monet, syövät lääkeitä aivan turhaan. Kysymys ei kuitenkaan ole siitä, vaan siitä minkä ihmeen takia niitä täytyy syödä kun on raskaana, mistä niitä idiootteja aina löytyykin!!!

[QUOTE="noniin";24054908]Kyseinen teksti oli tohtori tolosen sivuilta, Ja kyllä, hyvin monet ihmiset, hyvin hyvin monet, syövät lääkeitä aivan turhaan. Kysymys ei kuitenkaan ole siitä, vaan siitä minkä ihmeen takia niitä täytyy syödä kun on raskaana, mistä niitä idiootteja aina löytyykin!!![/QUOTE]

Kovin innokkaasti jakelet sanaa idiootti. Saanko kysyä mitä se kertoo sinusta?

Joo onhan se parempi että äiti on lapsen syntyessä esim psykoosissa, kuin että söisi lääkettä jolla on minimaaliset riskit haittavaikutuksiin pienillä annoksilla...

Psykoosi onkin hyvä syy tehdä lapsia /facepalm

FJTlu1

Säälittävää!

Minun diagnooseissani ei ole sairautta nimeltä masennus. Anteeksi nyt vain. Jos nyt niin kiinnostaa, niin yksi noista neurologisista sairauksista on migreeni, jonka estolääkityksenä tuo yksi lääke mm. menee. Ei nyt ainut dg, mutta mielummin tuo estolääkitys kuin migreenin täsmälääkkeet raskauden aikana. Tai opiaattipohjaiset vahvat särkylääkkeet. Niitä ne enää ensiavussakaan on voineet antaa viimevuosina kun kotona olevilla lääkkeillä ei migreeni oo talttunut. Nyt vielä olevat hormonaaliset migreenit kun pitäs loppua raskauden ajaksi, mutta lääkityksen lopettamalla ne kaikki muut kyllä sitten palais. Noin esimerkkinä.

Luuletko että mä ihan huvin vuoksi syön lääkkeitä? Ja minun tuo pysyvä lääkkeeni ei ole mikään masennuslääke. Taitaa mennä vähän eri sarjassa jo ihan vaikutustavasta lähtien. Niin, olishan se varmasti kivempaa ryhtyä opiaattiriippuvaiseksi koko raskausajaksi, lääketehtaille rahaa, niin ja lääkäreille kun pitäs se vauvakin vieroittaa synnyttyään. Niin ja minut vieläpä lisäksi et päästäs takas tuohon nykyseen lääkitykseen...

Niin ja kyllä niitä lääkäreitä vaan tuo mun nykylääke kiinnostaa ja paljonkin, sen verran harvinainen ettei teratologisellakaan niin rajaton tietopankki ollut käytössä kuin ssri-lääkkeiden kohdalla. Silti 0 havaittua haittavaikutusta sikiölle, Suomessa. Eli takuulla tarkempi raskausseuranta kuin "terveillä" tai tutumpaa lääkitystä syövällä äidillä (tai niitä luontaistuotteita napsivalla), puhumattakaan tuon vauvan seurannasta jälkikäteen. Kyllä ne sen verran uteliaita on. On mulla nytkin ainakin yks lääkäri joka on lukenut ihan kaiken mitä on käsiinsä tuosta lääkkeestä saanut, vaikka tuskin joutuu ite sitä määräämään ellei erikoistu sopivaan suuntaan, ihan vaan uteliaisuuttaan kun ei siitä löytynytkään suoraan pharma fennicasta kivasti tietoa ;) Taitaa jopa tietää lääkkeestä enemmän kuin sitä määräävä erikoislääkäri. :laugh:

Joku toinen kehottaa syömään kalaöljyjä ja muita omegoita. Jep, mä haluan nähdä tuotteen joka meikäläiselle sopis (apteekin farmaseuttikin jo totes että ei oo markkinoilla valmistetta mikä kävis kun kaikkiin on lyöty säilöntäaine jolle oon allerginen ja pahasti). Tosin ei niistä ollut aikanaan yhtään mitään apua, luuleeko joku että 10v sopivan hoidon etsinnän aikana ei olis tullut itsekin kokeilleeksi kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja mitä tästä maasta on laillisesti saatavilla? Ja luuletteko että kaikille löytyy luontaistuotepuolelta toimiva lääkehoidon korvaaja tai korvaajasekotelma luontaistuotteita? Tai että niistä kaikki eksoottisimmat olisivat jotenkin turvallisempia aina sikiölle kuin tutkitut lääkkeet, ottaen huomioon että harvemmin luontaistuotteita syödään lääkärin valvonnassa, edes raskausaikana.

monenlaista pohdintaa asioista. Minulla on jo lapsia ennestään, mutta ei tämän nykyisen mieheni kanssa. Aiemmin en ole käyttänyt masennuslääkkeitä raskauksien aikana. Nyt kuitenkin lääkäri on suositellut että jatkaisin sen syömistä pidempään, kun monet, erittäin vaikeatkin asiat arjessa "vievät veronsa" yms. En usko olevani yhtään sen huonompi tai kelvottomampi äiti tällaisena kuin olen. Kohta vain alkaa biologinen kello tikittää, ja todellakin jossain vaiheessa haluaisimme miehen kanssa yhteisen lapsen jos mahdollista.

Hyvää juhannuksen jatkoa ja kiitos vastanneille!

monenlaista pohdintaa asioista. Minulla on jo lapsia ennestään, mutta ei tämän nykyisen mieheni kanssa. Aiemmin en ole käyttänyt masennuslääkkeitä raskauksien aikana. Nyt kuitenkin lääkäri on suositellut että jatkaisin sen syömistä pidempään, kun monet, erittäin vaikeatkin asiat arjessa "vievät veronsa" yms. En usko olevani yhtään sen huonompi tai kelvottomampi äiti tällaisena kuin olen. Kohta vain alkaa biologinen kello tikittää, ja todellakin jossain vaiheessa haluaisimme miehen kanssa yhteisen lapsen jos mahdollista.

Hyvää juhannuksen jatkoa ja kiitos vastanneille!

Ihan ehdottomasti tilanne on sidonnainen sinun nykyiseen todelliseen tilanteeseesi, terveydelliseen tilanteeseesi, lääkärien suositukseen ja sinun tuntumaasi asiasta. Joskus minua pistää masentamaan tämä palstan mustavalkoisuus. Toivotan kaikkea hyvää sinulle ja elämääsi.

Mä käytin masennuslääkkeitä raskaana ollessani. Siitä on jo kauan aikaa, tytärkin on jo 11 vuotta, että en ihan tarkkaan muista syömääni lääkettä, oliskohan ollut tuo Seronil sitten, ja lisäksi Peratsin. Raskauden viimeisen kolmanneksen ajaksi lopetin lääkityksen, samoin imetysaikana olin ilman. Tytär syntyi täysiaikaisena ja täydellisenä, ja on nyt hyvin koulussa ja elämässä menestyvä esiteini, tosin on aina ollut hyvin tempperamenttinen ja omapäinen, mutta sitä meillä on suvussa. Välillä meininki on sellaista semi-ADHD:ta, on eläväinen ja puhelias, ja sitäkin meillä on suvussa. En tiedä sitten onko tuo lääkitys jotenkin vaikuttanut häneen niin että nämä luonteenpiirteet ovat korostuneet, mutta kunnon tyttö hän on vaikka välillä joudun häntä hieman maan pinnalle palauttamaankin :).

no jos on niin huonossa kunnossa että joutuu syödä masennuslääkkeitä,on parempi jättää lapsihaaveet siihen asti että on kunnossa.

se raskausaika ja varsinkin vauva/taapero aika ei oo niin autuasta, voi olla aika raskasta psyykkeellekkin.mä en käsitä miksi pitää leikkiä omalla terveydellä ja alkaa leikkii vielä vauvan terveydellä tekemällä se epävakaaseen tilanteeseen. lainatakseni sosionomin(sukulainen) sanoja masentunut äiti on otettava vakavasti sillä hän saattaa olla uhka lapsen kehitykselle.

itse uskon että masentunutkin voi olla hyvä äiti,mutta ei aina, ja äidille se äitiys on jokatapauksessa raskaampaa kuin terveelle äidille,niin miksi lähteä siihen?

Mä aloin syömään masennuslääkettä raskauden aikana, eipä siinä enää voinut aborttiakaan tehdä yli rv. 12 kun oli jo.
Mutta en suosittele kelleen masennuslääkitystä raskauden aikana nautittavaksi, nimittäin mä olen täällä nyt asperger-lapsen vanhempi. :(

Asperger ei liity mitenkään raskaudenaikaiseen lääkkeiden käyttöösi. Suosittelen perehtymistä ASiaan jo ihan lapsesikin takia.

onkos sitalopraami ihan sallittu raskauden aikana..mulla siis 10vuotta kestänyt paniikkihäiriö ja nyt sepram 10mg lääkkeenä,olen yrittänyt lopettaa mutta paniikki alkaa aina hiljaa palailemaan ja lääkkeen kanssa voin elää hyvää elämää.=) nyt toinen suunnitteilla mutta en sit tiiä kun en pysty lopettaa lääkitystä mutte en halua myöskään pahaa sikiölle..

mulle ei ainakaan kalaöljy auttanut..otin puolen vuoden ajan sitä mutta ei alkanu kun närästää..lisäks kokeilin tryptofaania,tyrosiinia ja karnosiinia mut ei nekään auttanut

Mä joudun syömään cipralexia ahdistushäiriöön joka on lauennut minulla äidin murhan takia teini ikäisenä.
Ihan täysjärkinen olen, en mikään hullu tms. Ja todellakin täysin kykeneväinen äidiksi, sanoisimpa jopa että koen itseni oikein hyväksi äidiksi. Jos en söisi lääkkeitä saisin ahdistuskohtauksia ja elämä olisi suoraan sanoen helvettiä. Lääkkeiden avulla ei ahdista. Mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta tulla sanomaan minulle, että olen huono äiti, en ajattele lapsiani tms aikasemmin on jotkut tässä keskustelussa sanoneet.
Lapseni ovat täysin terveitä, täysijärkisiä onnellisia lapsia, hyvien vanhempien kasvattamia ja hyvässä kodissa eläviä! Niinkuin tulevat olemaan tälläkin hetkellä odottamani kaksoset.
Lopetan toki lääkityksen viimeisillä kuukausilla ja jatkan kun vauvat ovat syntyneet, näin lääkkeet eivät vaikuta vauvoihin MILLÄÄN TAVALLA ja ovat oikein käytettynä ihan turvallisia. Tuskimpa vaan Suomessa lääkärit näin minulle sanoisivat jos asia olisi toisin.

Olen monesti miettinyt, miten masennukseni ja harhaluuloisuuteni on vaikuttanut minun syntymättömään lapseeni. Tutkimusten mukaan stressi ja masennus on lapsen terveydelle haitallista ja sillä on pitkäaikaisvaikutuksia mm. kortisolitasoihin. Mietinkin monesti onko lapseni ääniyliherkkyys ja erityispiirteet siitä johtuvia että minä olin niin huonossa kunnossa.

Minulla siis ei ollut lääkitystä raskauden aikana, eikä sen jälkeenkään vaikka tilanne olisi luultavasti sitä vaatinut.

Niin, täällä lääkkeensyömistä kauhistelevat eivät tiedä asiasta yhtään mitään, eivät sairauksista, eivät niiden hoidosta, eivätkä lääkkeiden käyttäytymisestä elimistössä. Ja entäs sitten todella nämä lääkkeenkarttajat, onko sekään sitten hyvää vanhemmuutta jos lääkettä vaikka tarttiskin? En nyt tarkoita yllä olevaa kirjoittajaa karttajaksi, vaan yleisesti.

Mä tein kaksi lasta masennuslääkkeitä syöden ja kaikki olemme ihan tavallisia normaaleita ja terveitä. Nyttemmin mun masennuksen syyksi vielä paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta, joten ei kaikki masentuneet ole YHTÄÄN hulluja, riittää mielialan lasku, jaksamattomuus ym. syyksi. Suomessa saa muutenkin masennuslääkkeet tosi helposti, kun asiaa ei tutkita aina sen tarkemmin.

Yhteistyössä