Masennuslääkitys raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peste
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllähän niitä jotkut on käyttäny, lääkärin valvonnassa.... Yks yö töissä luin Pharmacaa niin siellä oli ainakain Cipralexin kohilla että pitäis vähentää 5 mg/vrk se käyttö. Kun ei kai olla vaikutuksista varmoja. Juttele lääkärin kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lääketön;24054196:
En kyl vetäisi mitään lääkettä raskaana/imettäessä ellei se ole elintärkeätä..

Joo onhan se parempi että äiti on lapsen syntyessä esim psykoosissa, kuin että söisi lääkettä jolla on minimaaliset riskit haittavaikutuksiin pienillä annoksilla...

Kannattaa varmaa kyssätä lääkäriltä..

jIVulv
1Ir00C
WGuZqg
m4CcmW
mDEUUw
yP9q9k
KgXkvi
KxeNMU

Tiedän vain yhden tapauksen, jossa äiti söi masennuslääkkeitä raskauden aikana. Hän muistaakseni sanoi, ettei lääkkeistä olisi haittaa... Lapsi syntyi keskosena, ja oli epämuodostumia. Henkilökohtaisesti en uskaltaisi lääkkeitä syödä, vaikka sanottaisiin, että turvallisia ovat. Vaikeahan se on minun kyllä tuohon ottaa kantaa, kun ei ole sellaista masennusta, että joutuisin tuollaisesta asiasta päättämään...

Itse syön Seronilia 20 mg päivässä ja aion jatkaa raskaus ja imetys aikana. Sopivuuden ja annoksen olen varmistanut lääkäriltä. Lääkäri antoi ohjeeksi että jos tuntuu että pystyy lopettamaan loppuraskaudesta niin se olis hyvä, mutta äidin henkinen vointi on kuitenkin lapsenkin kannalta tärkeintä.

[QUOTE="Vieras";24054231]Tiedän vain yhden tapauksen, jossa äiti söi masennuslääkkeitä raskauden aikana. Hän muistaakseni sanoi, ettei lääkkeistä olisi haittaa... Lapsi syntyi keskosena, ja oli epämuodostumia. Henkilökohtaisesti en uskaltaisi lääkkeitä syödä, vaikka sanottaisiin, että turvallisia ovat. Vaikeahan se on minun kyllä tuohon ottaa kantaa, kun ei ole sellaista masennusta, että joutuisin tuollaisesta asiasta päättämään...[/QUOTE]

Ainakaan Seronil ei lisää epämuodostumariskiä, eikä sellaista lääkettä lääkäri määrää raskaana olevalle joka lisää, joten eiköhän tuo nyt johtunut jostain muusta.

Raskausaikana voi käyttää, samoin imetysaikana. Ennen laskettua aikaa pyritään annosta vähentämään, jotta lääkkeen vaikutukset vastasyntyneeseen olisivat mahdollisimman pienet syntymän jälkeen. Lääkkeiden vähentäminen tapahtuu suunnitellusti. Ainakin sitalopraamia voi käyttää, sertraliinia muistaakseni myös. Kannattaa huolehtia, että psykiatrisen puolen kontaktit ovat kunnossa sekä raskauden aikana että sen jälkeen.

Tai sitten jos itse haluaa olla takuuvarma eikä luota vaan lääkärin lupailuun, niin soitto hus:sin ylläpitämään teratologiseen tietopalveluun. Siellä on uusin tieto lääkkeistä raskauden/imetyksen kannalta. Etenkin käykö se valmiste jota jo syö ja joka on sopivaksi havaittu ja pitääkö annosta muuttaa.

Itse en masennuslääkitystä syö, mutta onpa tässä vauvaa yrittäessäkin jo lääkärin toimesta teratologista konsultoitu (hutiloiden, mutta voinpa setviä itse loput). Mulla kun on jo kohdassa särkylääkitys ongelma - parasetamolille ja muille respavapaille kun oon allerginen. Ja onpa lupa tuolle harvinaiselle lääkkeellenikin, nimenomaan teratologisen tietopalvelun toimesta, ainut lääke jota pysyvästi syön joka pv ja on elintärkeä.

[QUOTE="vieras";24054259]jos tarvetta lääkitykseen niin silloin niin varma ehkäsy ettei tule raskaaksi. Lapsi ja lääkitys huono yhdistelmä. Ensin pitää saada itsensä terveeksi.[/QUOTE]
Voitko tarkentaa miten lapsi ja lääkitys on huono yhdistelmä?

[QUOTE="vieras";24054259]jos tarvetta lääkitykseen niin silloin niin varma ehkäsy ettei tule raskaaksi. Lapsi ja lääkitys huono yhdistelmä. Ensin pitää saada itsensä terveeksi.[/QUOTE]

Eli jos olet sairastunut teininä/lapsena johonkin perussairauteen, josta ei voi parantua, ei saa hankkia lapsia, niinkö? Eikö esim. epileptikoillakaan tai diabeetikoilla ole oikeutta perheeseen? Tai muilla fyysistä sairautta sairastavilla, joiden sairaus on tasapainossa vaikka vaatiikin loppuiän pysyvän lääkityksen?

Eli jos olet sairastunut teininä/lapsena johonkin perussairauteen, josta ei voi parantua, ei saa hankkia lapsia, niinkö? Eikö esim. epileptikoillakaan tai diabeetikoilla ole oikeutta perheeseen? Tai muilla fyysistä sairautta sairastavilla, joiden sairaus on tasapainossa vaikka vaatiikin loppuiän pysyvän lääkityksen?

epileptikoilla monasti hyvin voimakas lääkitys ja silloin lääkärin ohje et et suositella raskautta.
Taas sokeritautia sairastavat joilla insuliini suunnittelevat tarkkaan lääkärin kanssa milloin taudin suhteen sopivaa raskautua.

Mä aloin syömään masennuslääkettä raskauden aikana, eipä siinä enää voinut aborttiakaan tehdä yli rv. 12 kun oli jo.
Mutta en suosittele kelleen masennuslääkitystä raskauden aikana nautittavaksi, nimittäin mä olen täällä nyt asperger-lapsen vanhempi. :(

[QUOTE="vierailija";24054291]jos mielenterveys on niin pahasti pielessä et tarvii vahvan lääkityksen niin ei sellanen ole hyvä äiti lapselle. Asioiden tärkeysjärjestys saattaa hämärtyä.[/QUOTE]

Joskus äidillä voi olla esim. paniikkihäiriö taikka masennus johon tarvitsee lääkityksen,mutta sairaus pysyy sen avulla hallinnassa. Tällöin ei kyllä mielenterveys ole pahasti pielessä.Useat ssri-lääkkeet on todettu turvalliseksi raskauden aikana,ja kyseisistä lääkkeistä ei voida sanoa että ovat vahvoja lääkkeitä. Jollei asioista tiedä mitään ei kannata ehkä kommentoidakaan.
Ap.n kannattaa puhua lääkärin kanssa ja tuolta teratologisesta tietopalvelusta tosiaan saa hyvää ja ajantasalla olevaa tietoa. Loppuraskaudessa pyritään lääkitystä usein vähentämään taikka lopettamaan,mutta jollei mahdollista vauvaa seurataan aluksi ehkä hivenen tarkemmin,synnärillä siis tärkeää olla tieto lääkityksestä.

[QUOTE="hoitaja";24054316]epileptikoilla monasti hyvin voimakas lääkitys ja silloin lääkärin ohje et et suositella raskautta.
Taas sokeritautia sairastavat joilla insuliini suunnittelevat tarkkaan lääkärin kanssa milloin taudin suhteen sopivaa raskautua.[/QUOTE]

Hei hoitaja, et ole tainnut erikoistua neurologiaan? Nykyään aika harva epileptikko on sellaisella lääkityksellä joka estäisi raskauden. Yleensä lääkitystä voidaan tarvittaessa muuttaa tai annosta pienentää. Ja minusta on aivan käsittämätöntä että joku kuvittelee että jos tarvitsee masennuslääkettä ei sovi äidiksi. Enkä myöskään ymmärrä miten masennuslääkettä käyttävän tärkeysjärjestys asioihin hämärtyy? Enkä ihan täysin allekirjoita sitäkään että masennuslääke mielletään "vahvaksi lääkitykseksi", siitä saa sellasen kuvan että kaikki masennuslääkkeitä käyttävät olisivat jatkuvasti sekasin joistain aineista.

Mä aloin syömään masennuslääkettä raskauden aikana, eipä siinä enää voinut aborttiakaan tehdä yli rv. 12 kun oli jo.
Mutta en suosittele kelleen masennuslääkitystä raskauden aikana nautittavaksi, nimittäin mä olen täällä nyt asperger-lapsen vanhempi. :(

Onko sinun lääkkeelläsi ja Aspergerin oireyhtymällä todettu tilastollinen yhteys?

[QUOTE="vierailija";24054291]jos mielenterveys on niin pahasti pielessä et tarvii vahvan lääkityksen niin ei sellanen ole hyvä äiti lapselle. Asioiden tärkeysjärjestys saattaa hämärtyä.[/QUOTE]

hmmm.siis ei puhuttu siitä että olis pahoja mielenterveysongelma.masennus ja ahdistushäiriöt hyvin tavallisia nykyää.hyvähän se on että apuna lääkkeitä käyttää niin pystyy elää normielämää. kuuluuko lapset vain täydellisille äideille...?
käytin itse raskaus- ja imetysaikan sertralinia, joka muistaakseni parhaiten sopii raskausaikana. ei mitään ongelmia, lapsi ollut terve, täysiaikainen ja tasapainoinen lapsi.

Ikävää,mutta tuskinpa lääkitys siihen on syynä. Perinnöllisenähän sairautta ainakin jonkin verran pidetään.

Yhteistyössä