Masennuslääkepino (raskauden/imetyksen aikainen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anna-79

Jäsen
18.01.2010
329
0
16
Syön Efexoria annoksella 150mg, vauvakuume on ja ehkäisy jätetty jo pois

Lääkärini on sitä mieltä, että voin jatkaa lääkitystä raskauden aikana, mutta olen hiukan epäileväinen asian suhteen --> olen laskemassa annosta 75mg ja toivon, että ihan loppuraskaudesta olisin tilanteessa, jossa voisin jättää Efexorin kokonaan pois, ettei vauvalle tulisi vierotusoireita.

Nyt kun olen tajunnut, ettei Efexoria voi käyttää imetyksen aikana (tai ei ainakaan suositella), olen kallistumassa alkuperäiseen suunnitelmaani eli siirtymään SNRI-lääkkeestä SSRI-lääkkeeseen ja mielellään johonkin josta on enemmän kokemuksia raskauden/imetyksen aikana..

Olisi kiva kuulla mitä olette käyttäneet raskauden / loppuraskauden / imetyksen aikana.

Vanhoja pinoja asiasta löytyi, mutta en lähtenyt niitä nostamaan, koska lääkeasiat kuitenkin kehittyy koko ajan valtavasti ja nykyään lääkäreillä on asiasta enemmän tietoa.

Tässä teille muutama asiallinen artikkeli asiasta:
http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto15_3.pdf
http://www.tyoterveyskirjasto.fi/ty...p_artikkeli=lam00100&p_teos=lam&p_selaus=7977
http://www.tyoterveyskirjasto.fi/ty...p_artikkeli=lam00101&p_teos=lam&p_selaus=7977

Itse olen viikolla 6+4 Ennen raskaustestiä söin Valdoxania 12mg masennukseen ja seroguelia 50mg nukkumiseen. Kun tein testin jätin masennuslääkkeen pois. Ei tullut mitään ongelmia sen suhteen. Mutta kun yritin lopettaa Seroguelin tipahdin ihan pohjalle. En ole nukkunut nyt kahteen viikkoon seroguelin lopetuksen takia. Ensin valvoin 4vrk putkeen ja sen jälkeen olen nukkunut joka toinen yö 2 tuntia ja joka toinen yö valvonut :'( En suosittele minkään lääkkeen lopetusta nopeasti ellei pakko...

Jotenka nyt lääkärini sanoi että unettomuus on pakko laukaista etten romahda täysin. Hän määräsi viikoksi opamoxia 15mgX2 iltaan ja Seroguelia nostetaan murunen takaisin iltaan (12,5mg) Tuota Seroguelia yritän siis ajaa alas myöhemmin.

Eli minulla on nyt lääkkeenä Opamox 15-30mg/vrk tarvittaessa ja Seroguel 12,5mg. Kummatkin ovat turvallisia raskauden aikana. Tarkistin vielä teratologisesta. Silti huono omatunto...

Itsellä suurin ongelma on uniongelma... Siitä olen kärsinyt viimeiset 5v

Mulla oli optipar käytössä raskauden aikana. Aloitin syömään joskus rv 15 jälkeen. Ensimmäisen kolmanneksen aikaanhan tuota ei suositella syötävän kuten ei monia muitakaan lääkkeitä. Onneksi mulla tarve tuolle lääkkeelle tulikin vasta tuollon ekan kolmanneksen jälkeen. Kuukautta ennen laskettua aikaa lopetin lääkkeen ja synnytyksen jälkeen taas jatkoin.

Mä söin esikoisen aikaan cipralexia, lopetin sen, romahdin, jatkoin sitä koko raskauden ja imetyksen ajan ja lisäksi oli vielä opamox. Terve ja hyvin kehittynyt 1v.8kk poika on nyt :heart: ainoana erona oli se, että synnytyksessä oli loppuvaiheessa myös mukana lastenlääkäri, jos tulee lapselle jotain komplikaatioita, mutta ei tullut :heart:

Uusimmat

Yhteistyössä