masennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma marraskuulta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma marraskuulta

Vieras
En ole tälle keskusteluketjulle vielä kirjoitellutkaan, mutta lukenut olen mielenkiinnolla noita muiden kertomuksia. Meille syntyi ihana tyttövauva marraskuun 7. pvä ja synnytys oli mukava kokemus. En osannut sitä pelätäkään, kun en tiennyt mitä tuleman piti ja kätilöksi sattui sellainen elämäntapa-intiaani, joka osasi tsempata aina oikeassa kohtaa. Ja niin sieltä sitten tulla myllähti tuo meidän ""Kirppu"", joka kastetaan ensi perjantaina.
Vaikka itse synnytys onn ollut helppo, ei oma psyyke oikein sen jäljeen ole tahtonut pysyä muutosten kourissa. Kaksi ensimmäistä viikkoa olivat täysi shokki sekä minulle, että ilmeisesti myös vauvallekin. Vauva ei oppinut imemään rintaa ja mun tisut niin pinkeät ja arat, että purin itseäni käteen, etten olisi huutanut, kun vaavi yritti syödä. En muista mikä olisi sattunut enemmä kuin imetys sattui. Päästiin onneksi neuvolaan heti apua saamaan ja käytiin myös synnärillä uudestaan opettelemassa imettämistä. Imetystukihenkilö neuvoi myös miten opettaa vauvalle imemistä ja sitkeästi sitä sitten yritettiin. Pelastukseksi koitui kuitenkin tuo lypsykone, jolla saatiin rinta pehmeämmäksi ja tisut lepoon, kun isä syötti välillä pullosta.
Vauva oli myös kovin itkuinen aluksi ja valvoi yötä päivää. Joten kaiken hormoonimyräkän ja väsymyksen sekasotkussa masennuin niin, etten halunnut enää elää. Miehellä onneksi pelasi tilannetaju ja kärräsi mut neuvolaan ja sieltä psykologille ja lekuriin, josta sainkin avun. Lekuri määräsi lääkkeitä, mutta en halunnut niitä syödä, joten psykologin juttusilla käynnit sitten jeesasivat pahimman yli. Vieläkin tulee välillä jostain sellainen mieletön pahanolon tunne - ilman syytä, ja menee sitten kyllä ohi. Mutta rankkaa on ollut. Tunteet vauvaa kohtaankin alkavat vasta nyt kehittyä ja voin aidosti iloita omasta nyytistäni. alkujaan vaan katselin hämmentyneenä koko lasta ja podin syyllisyyttä, kun mitään tunteita ei noussut pintaan.
Näinkin siis voi käydä, mutta tärkeää oli että sain heti apua ja että mies tajusi missä mennään. Itsellä pyöri vaan tosi mustat mietteet päässä - ei vauvaa kohtaan, vaan itseäni kohtaan. Toivottavasti teillä muilla alkanut suotuisammin tuo vauva-arki tai ne, joilla myös fiilikset matalalla, olette saaneet apua.
Tänään jo jaksaa hymyilläkin ja mennä ulos pikkuisen kanssa. Joinakin päivinä vaan hautauduin tänne kotiin ja välttelin ihmisiä. Hakekaa ihmeessa apua, jos rupeaa tuntumaan synkältä tai jos joku läheisenne vauvan synnyttyä tarvitsee apua, hakekaa sitä hänelle. Itse ei aina pysty edes siihen. Tsemppiä muillekin marrasmammoille ja kohti kevään valoa mennään!

Sinulle on sattunut tosi fiksu mies. Kiitä hänestä joka päivä ja joskus sitten autat häntä vaikeassa tilanteessa. Minun mieheni meni vastaavassa tilanteessa Kappeliin kaljalle ja sammui sinne ja katosi moneksi päiväksi.
Kun tajusin, että vauva jää meille lopullisesti, olin aivan järkytyksen kangistama. En meinannut jaksaa millään. se oli niin lopullista ja surkeaa.

Älä säikähdä, hankalia päiviä tulee, sairastamiset ja sellaiset, mutta alkaa se siitä suttaantua kuule. Älä vaan ala missään nimessä lääkkeittensyöntikierteeeseen kun sinulla on pieni vauva. Keskustelu auttaa paremmin kuten itsekin havaitsit. Lääkärit ovat niin avuttomia näissä psyykisissä pulmatilanteissa, että reseptiä ollaan heti työntämässä.

Koeta etsiä vertaisseuraa ja hanki jokin tosi hyvä kirja.Lukeminenkin auttaa kun aina on jokin kiva kesken. Minua se auttoi.
Suhde muuttuu kauheasti. Yritä vähän huomata miestäkin, hän sitten jaksaa taas. Tunteet ovat tunteita ja on hyvä, että tunnet.
Minun lapseni on jo iso, eikä lapsenhoito ole likikään niin palkitsevaa kuin väitetään, mutta kyllä sinä pärjäät. Onnea sinulle.

Mulla oli aluks kait vähän masennusta, johon en kyllä apua osannut/jaksanut hakea. En tiedä johtuiko rankasta väsymyksestä, mutta kamalalta tuntui vauva-arki. Tosi pahalta tuntui, kun kauppareissulta ei olisi halunnut kotia enää palata. Oikeesti itketti mennä takas kotiin..kamala tunne. Varsinkin kun tiesi, että lapsi on ja pysyy ja kotia on pakko palata.

Myös minulla oli alku vauvan kanssa yhtä hankalaa kuin sinulla. Vaikka lapsi oli hartaasti toivottu, vauvaan sitoutuminen ja vauva-arjen aloittaminen olivat kamalan vaikeita. Kuukausi kuukaudelta olo helpottui ja nyt tunnen olevani taas oma itseni.

Myös minä saan kiittää ihanaa miestäni. Kun minulta petti jalat alta, mies oli vakaa kuin kallio. Hoiti lasta ja kotia ja kannusti minua hakemaan apua.

Tsemppiä kaikille vauva-ajan alussa!

Yhteistyössä