masennus ja raskaus, syveneekö maennus synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen raskaana ja aika väsynyt, jopa masenutunut.Onko kellään kokemusta paheneeko raskauden aikainen masennus ja alakulo entisestän synnytyksen jälkeen, vai voiko jopa helpottaa. siis onko kirjissa ja kansissa kuulutettu, että jos olo on jo raskaana aivan masentunut, e ei voi ainakaan parantua hormonimylläkässä synnytyksen jälkeen.

Itseasiassa mun masennukseni katosi synnytyksen jälkeen, nyt kun melkein vuosi kulunut synnytyksestä niin on alkanut nostaan päätään silloin tällöin mutta ei todellakaan yhtä vakavana kuin aiemmin.
Tosin en ollut vain raskaana masentunut vaan jo paljon aiemmin.

Kerropa tuosta seuraavalla neuvola-käynnillä, usko pois, se kannattaa. Älä ainakaan mieti vielä tässä vaiheessa jaksamistasi synnytyksen jälkeen, kun sinun pitää jaksaa jo nyt.

Hirveän iso voimahalaus Sinulle :)

Mäkin olin masentunut raskaana, meni ohi heti syntymän jälkeen eli taisi horrmooneista johtuvaa. Vauvan ollessa lähes vuoden vanha masennus taas yllätti. Nyt lapsi on jo 2,5 ja vieläkään ei helpota. En ole ennen ollut masentunut. Uusi juttu mulle, enkä oikein tiedä mitä tehdä. Odottelenko vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mäkin olin masentunut raskaana, meni ohi heti syntymän jälkeen eli taisi horrmooneista johtuvaa. Vauvan ollessa lähes vuoden vanha masennus taas yllätti. Nyt lapsi on jo 2,5 ja vieläkään ei helpota. En ole ennen ollut masentunut. Uusi juttu mulle, enkä oikein tiedä mitä tehdä. Odottelenko vai mitä?

Kannattaisi hakea apua, lääkäriltä lähete mielenterveyspuolelle :)

olen ollut pitkään masentunut, syy on fyysisissä sairauksissa, jotka rasittavat minua. Raskaus on ihana asia, mutta se on ollut hankala jaksaa kun on sairas muutenkin. masennusta sinänsä en ole knnolla ikinä hoitanut, olen ajatellut olevani luonteeltani masentunut ja alakuloinen ihminen yleensäkin... pelkään vaan, että pahenee, jos synnytys on kamala tms. mutta toisaalta uusi elämä voi tuoda mukanaan muutoksen parempaankin. toivon kovasti. Jos pahenee, pelkään joutuvani psykoosiin tms. ennen kokematonta.... tää panikointi on tässä pahinta.

Sain joku aika sitten yllättäen tietää olevani raskaana mutta se vaikutti ihan hyvältä asialta ja mies on innoissaan asiasta, aikaisemmin on jo koululainen. Nyt (suunnilleen viikolla 8) mua ahdistaa :( mä olen halunnut aikaisemmin seksiä enemmän kun mies mutta nykyään mua ei kiinnosta ollenkaan, oksettaa ajatuskin toisesta lähellä ja ahdistaa ja ärsyttää koko ihminen, mua etoo koko ajan ja välillä yökkäilen eli olo on tosi epämukava senkin takia. Nyt on alkanut tuntuun ettei työasiatkaan yrittäjänä ole sillä mallilla että voisin olla pois. mies kuitenkin haluaisi vauvan mutta musta on alkanut tuntuun etten halua edes sitä, mutta kun mikään ei kiinnosta niin mä en tiedä enään mikä on oikea ratkaisu?! onko kellään kokemusta tällaisesta et koko asia alkaa ahdistaan?

Mä oon ollut masentunut joka raskauden aikoina, toisinaan vain ollut vähän alakuloinen ja vähemmän sosiaallinen, mutta toisinaan taasen ihan masentunut kuten nytkin. Ainakin 4 aikasemman lapsen saatuani, on masennus loppunut kuin salamana vauvan synnyttyä, toivottavasti myös nyt käy niin.

Yhteistyössä