masennus ja parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lilia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lilia"

Vieras
Eli jos on masentuvaisuuteen taipuvainen niin meneekö helposti huonoihin suhteisiin tai sellaisiin missä kohdellaan huonosti?
Mistä tietää kannattaako erota? Eli että auttaako se masennukseen vai pitääkö masennus ensin hoitaa ja erota sitten? Entä jos masennus johtuu suhteesta?
Mistä tietää ettei uudestaan erotessaan hankkiudu samanlaiseen suhteeseen?
Vaikeita kysymyksiä joita itse mietin.

Samoja asioita olen pohtinut. Erota kannattaa, jos masennus johtuu huonosta suhteesta, olen sen läpikäynyt. Koska ei siitä suhde paremmaksi muutu, varsinkaan jos se toinen aiheuttaa huonot fiilikset. Lääkitys kyllä kannattaa aloittaa mahd. pian, se auttaa näkemään tilanteen selkeämmin. Itseään täytyy opetella kunnioittamaan

Itsellä ainakin ollut aikaisemmin juttua juurikin sellaisten kanssa jotka ei oikeesti ees välitä.. Olin 15 v kun tutustuin mun nykyseen mieheen. olin sillon ihastunu tosi pahastikki vaikken siitä sanonutkaan.. mutta välimatka oli aika pitkä eikä nähty kun vasta parin vuoden päästä. Ensi tapaamisesta asti ollaan oltu yhessä. Ollaan naimisissakin ja meille lapsi tulossa. Kumpikaan ei ees voi kuvitella elämää ilman toista.

Kannattaa vaan kuunnella sydämen ääntä. Ei kannata tuhlaa aikaa ihmisiin jotka ei arvosta ja käyttää hyväkseen tms. Kyllä sen huomaa kun joku oikeasti välittää. Erota kannattaa mun mielestä jos toinen ei ees halua ymmärtää että toinen on oikeasti sairas ja mieli maassa. Ja jos ei edes arvosta.
Sä ansaitset sellasen joka ymmärtää tai ees yrittää ymmärtää sua, tukee sua ja arvostaa sua just sellasena kun oot! Myös se että voi avoimesti puhua kaikesta ni on iso juttu. ja luottamus.
En tiiä oliko tästäkään mitään apua mutta kuitenki. Jaksamisii sulle <3

"Eli jos on masentuvaisuuteen taipuvainen niin meneekö helposti huonoihin suhteisiin tai sellaisiin missä kohdellaan huonosti?"

Joku voi mennäkin, itse en. En siedä sitä että mua kohdellaan huonosti.

"Mistä tietää kannattaako erota?"

Monipiippuinen asia. Itsehän sen parhaiten tietää. Joka suhteessa on hyviä ja huonoja aikoja. Erota kannattaa siinä vaiheessa, jos toisella tai kummallakaan ei ole halua parantaa suhteen laatua, puolisot eivät rakasta toisiaan tai suhteessa on hyväksikäyttöä tai väkivaltaa (henkisestä tai fyysistä).

"Eli että auttaako se masennukseen vai pitääkö masennus ensin hoitaa ja erota sitten? Entä jos masennus johtuu suhteesta?"

Jos aikoo erota, kannattaa erota nyt eikä "sitku". Jos suhde masentaa, pitää erota.

"Mistä tietää ettei uudestaan erotessaan hankkiudu samanlaiseen suhteeseen?"

Hankkii itsekunnioituksen. Ei ryntää suin päin suhteeseen vaan opettelee elämään omillaan.

Yhteistyössä