Marsuista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja virtanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä on kokemusta. Olimme siskoni kanssa alle 10-vuotiaita, kun saimme kaksi marsua eläinkaupasta. Kas kummaa, niin toinen niistä saikin muutaman viikon päästä kaksi poikasta. Sen jälkeenkin saimme vielä kahdet poikaset.

Aikuisena olen ollut marsujen kanssa aika paljonkin tekemisissä työni puolesta. Pidän niitä edelleen yhtenä parhaampana vaihtoehtona varsinkin lasten lemmikiksi. Ja ilmeisesti sinulla on lapsi/lapsia, koska kirjoittelet näillä sivuilla.Tässä syitä:
- marsu ei ihmistä pure (harvinaista!)
- ei karkaa helposti, koska ei hypi tms
- antaa käsitellä itseään eli lapset saavat pitää sylissä (ja kuljettaa vaikka nuken vaunuissa :-)
- melko pienikin lapsi osaa vaihtaa marsun häkkiin puhtaat kuivikkeet
- voi jättää pariksikin päiväksi yksin kotiin kunhan on ruokaa ja juomaa tarpeeksi
- kesällä on kiva ottaa vaikka kilpailu lasten kanssa siitä, kuka kerää eniten lemmikille tuoretta heinää
- ei sotke koko asuntoa, vain häkin ympärille voi lennellä purua ja heinää (myös korkeareunaisia häkkejä on)
jne jne. Hyviä syitä on paljon.

Tottakai päävastuu lemmikin hoidosta on aina aikuisella, mutta marsun hoitoon lapsi on helppo ottaa mukaan.

Lisäystä vielä edelliseen. Kannattaa hankkia kaksi marsua kerralla, siis kaksi naarasta samasta poikueesta. Urokset saattavat tapella keskenään. Ja kyllä marsut ovat seurallisia. Ne "juttelevat" toisilleen ja ihmisille "kurnuttamalla" ja "vinkumalla".

kiitos marge77 noista vinkeistä :). Meille tulossa kuukauden sisään 2 suloista tyttömarsua samasta pentueesta. Ovat rekisteröityjä, et jos vaikka innostus käymään näyttelyissä niiden kanssa.
Meillä ei oo hetken mielijohde ottaa marsuja. Ollaan käyty useasti kylässä meidän naapurissa, jossa 2 marsua.Meidän toinen tyttö vallan ihastunut niihin marsuihin :). Osaa käsitellä nätisti eikä kovakouraisesti.

Meillä on nyt ollut viikon verran Manu marsu, ja olemma aivan ihastuneita.Manu on 2 vuotias ja alkaa tottumaan uuteen kotiin.Aluksi oli arka, mutta tutkii jo huonetta muualtakin , kuin häkistä.Tulee syliin silitettäväksi ja salaatit ja porkkanat maistuvat hyvin.

HUOM! Marsut voivat hyppiä. Pääsevät yllättävänkin korkealle ja tekevät tosiaan äkkipikaisia hyppyjä esim sylistä, jos pienempi lapsi pitää sylissä!! ja marsut purevat siinä missä muutkin jyrsijät. Jos syli ei ole turvallinen-purevat. Jos luulevat sormea kurkuksi-purevat. Marsuja toki on yksilöitä, mutta tässä omia kokemuksia.

Istumme itse lattialla , kun silittelemme marsua, eikä kanniskella ympäri taloa.Vielä ei ole ketään purrut, ja ainahan sellainen mahdollisuus on, oli kyse mistä eläimesta vaan.Kiitos kannanotoista =)

marsuja ilmeisesti on monenlaisia, mutta kyllä mua on marsu purrut, ja voi ne myös karata sylistä, ja sotkee...ainakin mulla kaikki marsut on pissiny lattialle vapaana ollessaan ja samalla lailla marsun häkistä (joskus jopa pahemmin) lentää purut lattialle kun kanin häkistä.
Mutta silti ihana lemmikkinä =)