Marsu lemmikiksi?

Olisi kiva kuulla juttuja marsun päivistä omistajilta? Yksi vai kaksi marsua? Kauan kestää heinäsäkki? Minkäikäinen lapsi osaa turvallisesti yksin olla marsun kanssa,jos marsu on vapaana? Paljon marsuun on suunnilleen mennyt rahaa,eläinlääkäri kulut ym.?
Kaikenlaiset jutut kelpaa.. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2006 klo 00:19 Sini kirjoitti:
Olisi kiva kuulla juttuja marsun päivistä omistajilta? Yksi vai kaksi marsua? Kauan kestää heinäsäkki? Minkäikäinen lapsi osaa turvallisesti yksin olla marsun kanssa,jos marsu on vapaana? Paljon marsuun on suunnilleen mennyt rahaa,eläinlääkäri kulut ym.?
Kaikenlaiset jutut kelpaa.. =)
Itselläni on ollut yhteensä kolme marsua elämässäni. Kaikki ovat tulleet vanhoina viettään eläkepäiviään meille. Ensimmäinen oli yksinäinen leikkaamaton uros jolle en kaveria voinut hankkia kun en uskaltanut vanhana enää kastroida. Toiseet tuli pariskuntana.

Perussäänstö on että marsuja täytyy olla aina vähintään kaksi. Paitsi poikkeustapaukset... Parhaiten tulevat toimeen naaraas tai kaksi ja laikattu uros. Nuorena tehty kastraatio on marsullekin suht turvallinen toimenpide. Seuraa nämä otukset vaativat kuitenkin hirveän paljon, etenkin jos niistä tahtoo sylikesyjä.

Häkki tulee olla MAHDOLLISIMMAN suuri ja itse rakentamalla saa yleensä sata kertaa paremman ja halvemmalla kuin valmis häkit. Tämän lisäksi marsujen tulee saada juosta päivittän tilavassa huoneessa vapaana!!

Purua ja heinää kuluu aika reilusti ja ne kannattakin ostaa suurpaaleissa maatalousliikkeistä kuin pienisssä ja kalleissa eläinkaupan paketeissa. Puru maksaa 5-10? säkki n.30kg ja heinä vaihtelee aika paljon. Heinä on marsun perusravintoa joten sen laadusta ei saa tinkiä!! Heinää tulee olla aina tarjolla samoin raikasta vettä. Lopun ravinnosta muodostaa pelletit (mielestäni parempia kuin siemenseokset) sekä tuoreruoka, johon voi upota paljonkin rahaa talvella. Marsulle voi antaa mm. porkkanaa, punajuuria (raakoja), lanttua, persiljaa, tomaattia, kohtuudella omenaa, kurkkua, salaattia ym... Marsu tarvitsee päivittäin myös C-vitamiinia jota myydään eläinkaupoissa!!

Eläinlääkäri kuluihin kannattaa varata kaikkien eläimien kohdalla rahaa! Ensimmäisen marsuni kohdalla meni 100 euroa rikki aika nopeasti koska oli iho-ongelmainen. Koskaan ei tiedä mitä rakkaalle lemmikkille tapahtuu ja hoitoon se on saatava tietenkin heti. 50-100? uppoaa helposti eläinlääkäriin kertakäynnillä!

Mutta marsu on lemmikkinä mitä hurmaavin otus, mutta ei kuitenkaan mistään helpoimmasta päästä. Häkin puhtaana pito, ruokkiminen ja seurustelu vie paljon aikaa ihan joka päivä! =)
Rahan menoa on hyvin vaikea arvoida mutta olisiko 30-40 /kk aika lähellä + tietenkin mahdolliset eläinlääkärikulut.
 
juu olen oikeastaan samaa mieltä kuin edellinenkin, mutta meillä ei marsuille anneta erillista c-vitamiinia, koska ostamme suoraan marsuille tarkoitettua c-vitaminoitua ruokaa. se on kyllä tosin paljon kalliimpaa kuin tavallinen kuivamuona. marsu tarvitsee lisäksi myös erittäin paljon tuore ruokaa salaattia, kurkkua, omenaa yms..

noista eläinlääkäri kuluista olen kanssa samaa mieltä että niihin voi mennä pitkäpenni, mutta samalla tavalla voi mennä ihan mihinkä lemmikkiin tahansa. meillä urosmarsun kastrointi maksoi 50e ja olen muutenkin käyttänyt niitä aina silloin tällöin perustarkastuksissa. en tosin omalla paikka kunnallani koska täällä ei ole osaavaa henkilökuntaa eläinlääkärillä. entisellä marsullani meni jalka poikki ja korjausleikkaus oli melkoisen kallis.

itse otin nykyisen vanhan ukko marsuni aikoinaan kadelta pikku tytöltä allergian vuoksi ja meni melkoisen kauan ennenkuin marsu suostui olemaan sylissä yms.. meidän herra ei nykyään oikein välitä lapsista ja olenkin sitä mieltä että elävä olento ei koskaan saa olla mikään lasten lelu! mutta itselläni on ollut lemmikkejä niin pitkään kuin muista joten suosittelen kaikkia vanhempia hommaamaan lapsillensa jonkun lemmikin =) se kehittää vastuuntuntoa.

no mutta eiköhän tässä ollut tekstiä jo melkoisesti!!

hyvää päivän jatkoa! =)
 
Meillä on ollut kohta kuukauden kaksi tyttömarsua. Iältään ovat noin kaksivuotiaita molemmat. Aivan ihania piipertäjiä :heart:
Todella rauhallisia käsitellä. Marsut eivät kovinkaan helposti puolustaudu puremalla kuten muut jyrsijät esim. kanit. Ovat enemmänkin sellaisia tyydyn kohtalooni-tyyppejä :) Poikkeuksia tiestysti löytyy, riippuu aika paljon varmaan siitä kuinka tottuneita ovat käsittelyyn ja miten käsitellään. Meillä vanhin lapsi on 6-vuotias enkä anna hänenkään itse nostaa marsuja. Lapset istuvat ensin lattialle ja sitten vasta saavat syliin siliteltäväksi ja paijattavaksi. Tähän astisen kokemukseni ja kuulemani perusteella voisin todeta että marsu todellakin on lasten lemmikki. Tarkoitan nyt sitä että soveltuvin lapsiperheeseen, tietysti vastuu hoidosta aina vanhemmilla. Leluja ne eivät todellakaan ole!
Olen käynyt heinät naapurin lampurilta ja ei ole tarvinnut ikinä maksaa kun ei kuulema meillä niin paljon sitä mene että maksua kannattaisi rueta perimään. Sen olen kyllä huomannut että marsut syö todella paljon heinää, ainakin nuo meidän.
Muista kuluista on hankala mennä sanomaan, ei ole ikinä tullut laskettua. Meillä nuiden marsujen lisäksi on neljä kaniakin ruokittavana, joten hankala olisikin sanoa mitä on menny ja kenellekin. Eläinlääkäriin ei ole mennyt meillä vielä rahaa. Terveitä nuo ovat tähän asti olleet, entisessä kodissaankin. Ikinä ei tosin tiedä mitä tuleman pitää.<br><br>
 

Yhteistyössä