MARSILAISET5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Satu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sini77: Kiitos osaanotostasi.

Toivottavasti äitisi pääsee pian kotiin ja toipuu.

Onhan se totta, että kyllä nuo isovanhemmat varmaan osaavat olla ärsyttäviäkin varsinkin jos lähellä asuvat, meillä on kunnon ""hajurako"", kun tuota välimatkaa on satoja kilometrejä. Mutta minus puolena on se, että eipä löydy myöskään lapselle hoitajaa.

Kyllä meilläkin Joona pulauttelee, vaikka röyhtäseekin ja vaatteita saa todellakin vaihtaa, kun raukka on välillä ihan niska märkänä :( Mutta ei se silti näytä menoa haittaavan.

Poika viihtyisi tissillä vaikka kuinka kauan. Mutta siitä huomaan, että herra alkaa olla kylläinen, kun hymyilee ja kurkkii minua syrjäsilmällä, on muuten tehnyt tuota pari ihan pienenä ;)

Juuri äsken oli syömässä ja niin kauan tisua lupsutti, että maito alko tulla jo yli. Nostin pojan ylös ja hän oli ihan tytyväinen. On aika harvassa ne kerrat kun hän itse irrottautuu, äidin sylissä on niin ihana kelliä ;)

Leikki tuossa puuhamatolla vähän aikaa, kunnes taas väsy voitti, nukkuu nyt omassa sängyssä pikkutirsoja. Poika nukkui vaunuissa päikkärit tuossa puolen päivän jälkeen.

Viime yönä heräsi syömään puoli viiden aikaan ja sen jälkeen nukuimme puoli yhdeksään. Ihan hyvä, että välillä syö yöllä, että maitoa tulee.

Aamuisin on alettu nukuumaan pitkään, joten saa nähdä miten käy meidän neuvola-ajan, joka ensi viikon keskiviikkona puoli yhdeksän. Täytyykö mun viedä sinne nukkuva poika. Tässä sen näkee miten tuon ikäisellä rytmi koko ajan muuttuu, kun vielä silloin kun aika varattiin oli tuo aika hyvä. Muut ajat mitä siellä on tarjolla on pojan päikkäreiden aikaan. Miten te muut saatte neuvola-aikanne sopimaan?

Mitä vaippoja Sini sä käytät? Meillä on aina tuo falskaaminen alkanut silloin, kun vaippa on jäämässä pieneksi.

Nyt täytyy minunkin lähteä kahvin keittoon :)

Kuullaan!

12.1. Elli73, poika
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 51cm/3960 g 3kk 6300g/63,5cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3. Ansku, Hanna, 4170g/51 cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 2kk 6005g/61cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 2kk 5230g/59,1cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 2kk 5970g/60,8 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 10vko 5705g/61,2cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm
?Visitoora, poika
?Laku, Otto
?Salla, poika, 5 vkoa 6300g/62cm

Morjens!

Lisäsin Evan uusimmat mitat listaan. Vihdoinkin tytön paino on noussut tarpeeksi, 650 g kahdessa viikossa (painokontrolli eilen)! Tosin 200 g siitä oli juuri syötyä korviketta, mutta silti... Äiti on innoissaan! Pitkä ja hoikka tyttö edelleen, samanmuotoinen kuin vanhempansakin vauvana.

Tosiaan, korvikkeeseen ollaan siirrytty nyt lähes kokonaan. Imetän pari kertaa vuorokaudessa, jotta rinnoista tulisi edes jotain. Lisäksi Eva silminnähden nauttii ja rauhoittuu imetyksestä, mikä toisaalta ennestään saa äidin harmistumaan rintamaidon loppumisesta. =( Ei voi mitään.

Korviketta menee yleensä 80-200 ml/ateria n. 5 krt/vrk, yleensä n. 150 ml. Eva söisi vaikka vain 4 krt/vrk, mutta se oli neuvolatädin mielestä liian vähän joten nyt ruokaa ruvetaan tarjoamaan jo ennen kuin likka rupeaa parkumaan sitä. Ennätys on 11 h syöttöväli yön yli - aivan liian kauan! Tyttö on helposti 4-5 h syömättä päivälläkin.

Kai se on ihan hyvä, tässä pullorumbassa on jaksamista muutenkin. Ainaista Tutteli-purkkien kanssa sotkemista, mikrottamista, liian lämpimän maidon jäähdyttämistä, pullojen huuhtelua ja keittämistä jne jne... Sillä välin tyttö parkuu ruokaa sitterissä. Yösyöttökin (klo 4) kestää nykyään helposti tunnin vaipanvaihtoineen. Ja mieheni veljen vaimo kyseli, että eikös se korvikkeen anto ole helpompaa kuin täysimetys? Joo EI.

Muuten täällä on kaikki ihan hyvin, Eva on tosi tyytyväinen nykyään kun ei ole enää nälkä. Kädet löytyvät vähitellen, nyt tyttö on tajunnut lelujen heiluvan kun niitä kohti tähtää napakoita nyrkiniskuja. Yleensä kätöset ovatkin suussa tai tiukasti kasvojen edessä - erityisesti vanhempien tähdätessä pulloa suuhun. Ympäristö kiinnostaa yhä enemmän, eikä kaupassa käydessä aina malteta nukkua vaunuissa kun pitää kurkkia kaikkea.

Muita temppuja Eva ei vielä tee, sen sijaan puhuu kuin papupata. Uusin juttu on korviasärkevä iloinen kiljuminen, joka saa mamman pelkäämään seuraavaa migreenipäivää.

Pikkukakkosesta:
Kieltämättä vauvakuume nostaa päätään, mutta tosiasiat puhuvat toista vauvaa vastaan tässä vaiheessa. Tämän ekan hoidossa on vielä paljon opeteltavaa. Haluaisin ainakin saada gradun hyvään vauhtiin ennen toista lasta, mies haluaisi valmistua ja saada töitä (1½-2 v päästä). Olisihan sitä mukava päästä työelämään kiinni taas vauvojen hoidon välissä, ettei pääse ruostumaan - toisaalta kahden tai kolmenkin lapsen ""hoitoputki"" olisi kätevä. Onneksi sektion takia mietintäaikaa on vielä ainakin 9½ kk... =)

Tässä olennaiset. Niin, vielä Chloelle surunvalittelut. Niinhän se on, että syntymä ja kuolema käyvät käsi kädessä. Onneksi anoppisi ehti nähdä Joonan ennen kuolemaansa! Ja Suski, tervetuloa joukkoon!

Aurora ja Eva 10+1 (ei näitä viikkolukuja pian enää muista...)

Heissan! onpas aikaa ku viimeksi kirjoittelin, ahkeraan kyllä olen lueskellut näitä juttuja!
Päivitän tuon listan maanantaina ku silloin meillä on 3kk neuvola niin tuleepahan sit tuoreet lukemat:)
Meillä päivät menee tasaseen tahtiin Oton kans ja hän on sellainen hymyilevä ja tyytyväinen poika. Nyt kun vanhemman pojan eskari loppui niin päivät onkin sitten buukattu täyteen tekemistä. Pojalla on niin paljo energiaa et jonnekki se on tuhlattava päivällä. Ollaan pelattu, retkeilty, käyty uimakoulua(2xpv), kalastettu ym.ym. ja pikkuinen Otto mukana ihmetellyt maailman menoa. Onneksi viihtyy autossa ja vaunuissa..
Mulla itsellä ei vaan meinaa puhti riittää ja nyt onki sellanen olo et haluis vaan olla aivan itsekseen ja lukee vaikka joku hyvä kirja ilman häiriöitä..Miehen lomakin alkaa vasta heinäkuussa joten siihenkin on vielä niin pitkä aika. Yö vuoroja hänellä ollut aika monta ja sekin vaikuttaa koko perheeseen.
Meillä illat on rauhoittuneet kun pikkuhiljaa on aloiteltu iltavellin antamista(maissi) maitoon laimennettuna ja jatkuva tissillä olo siis vähentyi. Poika on tyytyväinen ja nukkuu yönsä niin että herää vain kerran syömään. Onneksi ei ole tullut mitään vatsanväänteitä tuosta vellistä--kakkaa kylläkin lapiollinen kerralla:/ vaipat ei riitä, vaan tulee jokapuolelta yli..
Siivoilin tuossa Oton vaatekaapin ja puolet vaatteista piti jo laittaa pois kun pieneksi ovat käyneet. 62cm bodyt ovat aika lyhyitä ja samoin paitojen hihat. Laitoin kaikki talteen seuraavaa varten..vaikka kaukaiselta tuo vielä hiukan kuulostaa tuo seuraava..Taidetaan odottaa kunnes Otto alkaa kävelemään ettei liian raskaaksi kävis kahden pikkuisen kanssa.
Paljon oli asiaa mielessä mut ei aivot raksuta...Onko teillä muuten masun päältä hävinnyt se hormoniviiva?siis ne joille tuli odotusaikana. Mulla edelleen tumma juova näkyy tosi selvästi. ei bikineissä rannalle..

No nyt lähettävä iltatouhuille.

Laku ja Otto kohta 3kk

Moi jälleen piitkästä aikaa!

Meillä edelleen syödään tissiä, tosin olen antanut soseita maistella myös ja kyllähän niistä tuntuu tykkäävän.

Kädet on olleet jo pitkään kiva juttu ja nyt 5.6 (kirjattiin isin kanssa pvm oikeen ylös) tyttö kääntyi itse selältään vatsalleen, ja vatsalteen viihtyykin tosi hyvin. Taas uusi aihe ottaa kaaaheesti valokuvia, kohta loppuu rahat niiden kehittämiseen.
Tyttö on tosi eloisa ja liikkuvainen, tuo kääntymishommakin on suhteellisen ajoissa, hänhän on syntynyt 15.3 ja 3kk neuvolakin on vasta ensimaanantaina.
Mutta voihan olla jotain perinnöllistä, olin itse samanlainen ja kävelin 9kk iässä ilman tukemista ja nuo kääntymisjutut on ollut kanssa aikaseen myös minulla, mulla on oma lapsuusajan neuvolakorttini tallessa ja siitä voi seurata.

Isi tuolla syöttää vauvaa tuttipullosta pakastemaidollani, nyt hän ottaa pullosta mutta on se aika söhellystä, ennenhän ei pullo kelvannut ollenkaan.

Viikonloppuna lähden tytön kans reissuun yksin, pari sataa kilsaa on ajettavana mutta hän on helppo autoilija, yleensä nukkuu tai sitten vaan katselee maisemia. Ukkeli jää kotiin eläinvahdiksi.

Hanna kirjoitti että on tympääntynyt olo, mulle on hiipinyt hiljaa sitä synnytyksenjälkeistä masennusta, uskoisin että se on sitä. Olen yrittänyt sit vähintään jokatoinen ilta reenata hevosia ja tehdä sellasta mikä itestä on erityisen mukavaa ja sillä saada niitä mitälie endorfiineja tuottumaan. Ja nyt mietin että vitamiinia täytyy ostaa, ainakin C-poreita jotka on aiemmin piristäneet. Ja ehkä sit jopa jotain vaihdevuosivalmistetta vähäisesti kysyä lekurilta, siinhän on estrogeenia, ja synnytysmasentuneisuus kai johtuu siitä estrogeenin vähäisyydestä, ymmärtääkseni. Anyway, aion nujertaa sen masennuksen jotenkin, mutta on tosi inhottavaa kun kaikki tuntuu harmaalta ja toivottomalta niin usein. Vauvan hymy kyllä saa onneksi pahan mielen kaikkoamaan, joten ei tämä niin pahaa vielä ole tämä mun masentuneissuus.

Tällasta tälläerää, hyvää kesää kaikille!

Suski: Kiinteitä suositeltiin aloitettavaksi ennen EU:ta aikaisintaan 3kk iässä ja EU:hun liityttäessä se muutettiin tuohon 4 kuukauteen. Kuulostaa hullulta mutta onhan toisaalta hyvä että Mimmuli saa Espanjassa samat suositukset kuin me täällä ;)

Laku vai kuka kyseli tuosta hormooniviivasta. Mullakin näkyy se edelleen ihan tummana ja muutenkin mahanahka muistuttaa lontoon metrokarttaa.. Erivärisiä viivoja on joka suuntaan! Ei tartte esiintyä bikineissä mutta eipä ne mahtuisi päällekään. Eikä paista aurinkokaan joten voi onneksi olla vaatteet päällä. Toisaalta pilvinen kesä ois ihan hyvä niin ei tarttis niin kauheesti suojata vauvaa auringolta ja kuumuudelta.

Santtu on kans oppinut parin viime päivän aikana aivan hirveesti, kun nuo kädet alkaa tottelemaan pikku hiljaa. Kääntymisiä vielä odotellaan mutta käsistä nostettaessa on pää ruvennut pysymään paikoillaan. Tuntuu myös, että tiheän imun päivät lähestyy ja miksei tuolla urheilulla lisäenergiaa jo tarvitsisikin. Santulla on nyt reilu 11 viikkoa ikää.

Mä tympäännyin noihin Liberoihin kun niiden käyttö tuntu samalta kun heittäs parin tunnin välein 20-centtisen roskikseen. Ja en oo löytäny istuvaa vaippaa Santulle, kun kuminauhat kiristää reisiä ja pyllyvako vilkkuu. Ompelin sille kasan taskuvaippoja vanhoista pyyhkeistä ja t-paidoista ym kaapintäytteestä ja nyt Santulla on, jos ei Tampereen, niin ainakin tään talon hienoimmat vaipat. Tuli hauskoja kuvia nimittäin noista vanhoista t-paidoista =) Ja halvalla! Kokokestoiluun tästä pikkuhiljaa siirrytään, jos vaikka näillä tarrallisilla hitech-malleilla saisin miehenkin innostumaan. Muutamana yönä on ollut nyt kestot ja ihan yhtä hyvin on Santtu nukkunut kuin Liberotkin jalassa joten tästä rohkaistuneena jatkan hörhöilyä ;)

Tsemppiä Chloelle, Sinille, Melindalle ja muille joilla on ollut vaikea kevät. Onneksi kaikilla on tukena miehet ja läheiset ja ilona terveet vauvat ja kesä vasta alussa!

Poika sylissä koitan naputella jotain.

Vaatteista: meillä on jääneet jo melkein kaikki 62cm pieniksi. Suurin osa vaatteista on 68cm, muutama 62 mahtuu vielä ja onpa käytössä jopa pari 74! Poika on aika ""jässikkä"".

Hormooniviivasta: se mulla näkyy edelleen. Navasta alaspäin on vaalentunut, navasta ylöspäin ihan yhtä tumma kuin ennenkin. Samoten osa raskausarvista on haalentuneet ja häviämässä -JEE! Osa niistäkin kyllä istuu sitkeästi.

Vaipoista: meillä on itse ommellut kestovaipat ja ne istuu pojalle tosi hyvin (Suuri Käsityö -lehden malli). Niiden päällä oon pitänyt valmiskuoria, Bumpy -merkkisiä. Ekaks meillä oli Ruskovillan langoista neulotut vaippahousut, mut ei ne pitänyt äijän pissamääriä vaipan sisällä...

Sit vielä Sinikö se oli, joka listaa päivitti ja mietti, mihin on kaikki Aaronit kadonneet. Yks Aaroneista on meidän Touko, jolla Aaron on 2. nimenä.

Nyt me lähdetään vaipan vaihtoon.

t.Satu ja Touko 2,5kk

Aamu on ollut yhtä taistelua... Poika päätti sitten eilen, että toisesta tissistä ei ole mukava syödä joten nyt, kun tarjoan nälkään oikeaa rinataani alkaa hirveä huuto. Neuvolaan soittelin ja tätsy oli sitä mieltä, että kyseessä ns. 3 kk iässä ilmaantuva rintaraivari eli pojalle ilmaantuu omaa tahtoa ja hän sitten on sitä mieltä, että toinen rinta on vaan parempi. Joko tämän toisen rinnan muoto, nänni tai maidon virtaus ei sitten vaan miellytä. Ohjeeksi sain, että pitää vaan syöttää nyt tästä raivoa aiheuttavasta rinnasta, helpommin sanottu kuin tehty.. Tuntuu siis, että poika on syönyt koko aamun tosi vähän... Ja oikea tissi alkaa olla tiiliskivi eikä siitä kohta mitään irti saa.

Mullakin on hormoniviiva vielä mahassa, saapa nähdä kuinka kauan menee ennenkuin se häviää.

Pojalle olen käyttänyt 62...68 senttisiä vaatteita, jotkut t-paidat on 74 senttisiä eikä nekään mitään valtavan isoja ole.

Vaippoina on käytetty Lidlin vaippoja. Liberot oli pitkään käytössä, mutta niistä tulee vaippaihottumaa (siis näin päättelin pitkällisen testailun jälkeen). Olin jo jonkun aikaa käyttämättä Liberoja ja päätin taas kokeilla niitä, kun pussi on tuolla kaapissa ja pojan peppu räjähti taas ihan. Eli yks vaippa sopii yhdelle ja toinen toiselle. Lidlin vaippa on vaan kapeampi kuin Libero eli ehkä johtuu siitä, että pissa karkaa helpommin. Nyt tästä pissan karkailusta on tullut taas jatkuva ongelma ja yölläkin oli pojan sänky ihan märkä.

Suski kirjoitti vauvan syömisistä. Meilläkin poika on alkanut syödä 2 kertaa yössä, kun aiemmin söi kerran yössä. Toiselle syötöllä menee aina tunti, kun poika ähertää kakkaa ja pitää oottaa, että kaikki tulee (kakoissa poika ei nuku). Joten Aurora tuttua on tuo yösyöttöjen kesto, vaikka tissittelyllä mennäänkin. Tuo pullojen kanssa pelaaminen oli kyllä minustakin hankalaa, itsehän syötin lisämaitoa silloin, kun rintatulehdus iski. Mua helpotti silloin se, että hommattiin useampia pulloja ja sitten ei tarvinnut joka välissä olla niitä putelleja keittämässä. Tietysti toi lämmitys on oma ruljanssinsa. Koita Aurora jaksaa!!

Huuto alko, joten lähden taistelemaan tämän hyljeksityn tissin kanssa...

Moikka!

Leo leikkii puuhamatolla ja yritän sillä aikaa laittaa kuulumisia tulemaan.
Laparoskopia meni ihan hyvin vaikka viikko sen jälkeen olikin helvettiä, mutta selvittiin siitäkin. Leon rytmi meni ihan sekaisin leikkauksen jälkeen, vasta nyt 2,5 viikkoa myöhemmin ovat päivät taas kuin ennen. Öisin Leo nukkuu aina, nyt useamman kerran jo 6-7 tuntia putkeen. Hän nukahtaa aina 23 aikoihin ja herää joskus 6, joskus 4 syömään. Riippuen yöstä, syöttöjä on joko kerran tai ei lainkaan. Sitten nukutaan molemmat 9-10 asti, joskus 12 asti jos olen poikki.
Päiväunille joskus 12–13 välillä ja unet kestää 1-3 tuntia, yleensä 2. Sitten taas seurustellaan ja tissitellaan ja taas 1-2 tunnin unet. Illan mittaa Leo saattaa nukkua pari kertaa 20 min tai tunnin ennen varsinaista yöunille menoa. Hän nukahtaa yleensä tissille ja vien hänet sitten sänkyyn tai imetän maaten meidän sängyssä ja siirrän sitten pojan sujuvasti pinnasänkyyn.

Täysimetys toimii hyvin, Leo on nyt oppinut tissileikit, eli sisään ja ulos tyyliin 20 kertaa kun maha on jo täynnä. Jos haluan ottaa tissin pois, niin tulee kamala protesti. Tissin pureskelua on myös jo kokeiltu. Tutti, joka jostain ihme mainossyystä lähetettiin meille postitse, ei kelpaa lainkaan. Ja hyvää niin kun on päätetty että tuttia ei osteta, mutta nyt kun meillä silti on sellainen, niin käytetään vain hätätilanteessa. Joskus Leo silti imee jos oikein pakottaa, en toki tykkää tehdä sitä.

Kestovaipat ovat kovassa käytössä, olen käyttänyt tavallisia vaippoja vain neljä kertaa ja silloin on pojan peppu ollut heti punainen. Matkoillakin ovat harsot pelanneet hyvin.
Meillä ovat käytössä tavalliset harsot ja villahousut (5 paria) sekä flanelliset lisäimut. Yöksi laitan pienemmän harson lisäimuksi ja silkkiliinan kaiken päälle ja sitten villahousut. Hyvin ovat pitäneet paitsi silloin, jos vaihtoväli on mennyt liian pitkäksi. Yöllä en enää vaihda vaippaa, mutta 6-7 aikoihin aamulla on jo melkein pakko :o)

Meilläkin ovat 62 senttiset vaatteet melkein liian pieniä ja 74 on jo käytössä.

1,5 viikon päästä lähdetään viikoksi Kreetalle ja mietin kovasti mitä silloin laittaisin Leolle päälle. Zarasta kävin katsomassa kun joku täällä kirjoitti, että sieltä löytäisi pitkähihaisia hyviä paitoja, mutta mulle ei tarttunut mitään sellaista mukaan.
Nyt keksin että valkoiset yöhaalarit tai miksikään niitä sanotaan, ovat hyviä koska peittävät koko pojan ja vähän isompi koko ei hiostaa niin paljon. Meillä on vain yksi sellainen, täytyy etsiä lisää.

Paikallinen mahtava hotellihenkilökunta on järjestänyt meille vaunut ja pinnasängyn sekä kuljetuksen kentälle ja takaisin turvakaukalon kerää! Toivottavasti kaikki menee just niin hyvin kun suunniteltu. Hotellissa on pesupalvelu ja sanoivat että harsot voi heittää niille pestäväksi…sitä kyllä jo odotan että viikatut vaipat tulee joka päivä hienosti huoneeseen :o) No saa nähdä.

Tällä viikolla olen taas aloittanut treenaamisen, kaksi viikkoa taukoa sai selän ja niskan sellaisen kuntoon, että pakko olisi taas päästä fysioterapeutille :o( Ehkä loma auttaa siihenkin vaivaan.

Kaipaan todella kahdenkeskistä aikaa mieheni kanssa, sitä ei melkein enää ole lainkaan.
Leikkaus vei jo kuukausi sitten mun ajatukset kokonaan ja psyykkinen toipuminen kestää edelleen. Vasta nyt huomaan miten elämänlaatu on muuttunut kun kysta on poissa, alitajunnassa ajattelin sitä varmasti koko ajan ja fyysisestikin on paljon kevyempi olo.
Välillä masentaa kaikki ja en oikein tajua että mut on leikattu, otin sen jotenkin aivan liian raskaasti. Koska paikka ja jopa kerros olivat samoja missä synnytin, tuntui että olen taas synnyttämässä. Toisaalta oli kiva olla tutussa ympäristössä. Oli miten oli, nyt se on ohi ja täytyy taas ryhdistäytyä. En ole ikinä tottunut heti muutoksiin ja kai se kestää tälläkin kertaa.

Paino on jo melkein samoissa lukemissa kun ennen raskaaksi tuloa. Luulen että kotivaakani valehtelee, mutta sillä punnitsin itseeni myös vuosi sitten ja sen mukaan on 1 kg vielä pudotettava. Toivottavasti pysyn alle 70-sena.

Leo on niin ihana hymypoika, jokeltelee jo täysillä ja haluaa repiä ja kokeilla kaikkea käsillä.
Jokunen kerta hän on kääntynyt vatsalta selälle mutta se ei vielä oikein kunnolla onnistunut.
Aina kun katson häneen syviin silmiin, onnen ja rakkauden läsnäolo vie mut kokonaan. En olisi ikinä uskonut vuosi sitten että meille tulee vauva, mutta ponnistukseni palkittiin ja Leo syntyi. Elämä tuntuu kaikesta huolimatta täydelliseltä!

Ihanaa alkukesää ja hyviä vointeja!

Queen ja Leo 11+1

Satu: Se käsityölehden kaava oli kyllä loistava, ei voisi paremmin istua nuo sillä tehdyt vaipat. Mä meinaan silti koittaa niitä kudottuja villahousuja. Meillä on parit bumpyt alkanu vuotaa ilmeisesti siksi ku oon pessy niitä vahingossa valkopyykille tarkoitetulla pesuaineella. Ois kiva jos sais uusittua niihin vaan sen laminoinnin! Ni pitää saada nyt pojalle pöksyt.. Ku en noita s-koon bumpyjä viitsis enää ostaa lisää. Millai sä huovutit niitä sun housuja? oisko se pito siitä kiinni? hitto kävin ostaa valkoista lankaa ku ruohonjuuresta ei saanu muuta. Sit yksi kaveri tuli vastaan ja näytti ku oli just löytäny uuden kaupan mis oli ollu vaikka mitä värejä ja viä halvemmalla! Hitto! Mies ei tykkää yhtään Santun vaaleista vaatteista ni oisin voinu mustilla vaippahousuilla huijata senki kestoileen ;) joku Ramonesin logo viä niihin niin johan jäis liberot ostamatta...

Terve!

Toivottavasti copy-pastasin oikean listan:

12.1. Elli73, poika
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 51cm/3960 g 3kk 6300g/63,5cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3. Ansku, Hanna, 4170g/51 cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 2kk 6005g/61cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 2kk 5230g/59,1cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 2kk 5970g/60,8 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 10vko 5705g/61,2cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm
?Visitoora, poika
?Laku, Otto
?Salla, poika, 5 vkoa 6300g/62cm

Noniin, vihdoinkin sain aikaiseksi kirjoitella tänne. Lueskellut olen kyllä näitä sivuja, mutta en oo saanut aikaiseksi kirjoitella. Tästäkin taitaakin tulla maratoni-viesti, sillä tyttö on nukkumassa ja mulla on nyt vähän omaa aikaa... joten here we go:
Oikeastaanhan mä kyllä en tänne kuulu, kun ei tuo tytsy tullutkaan ”ulos” maaliskuussa... vaan 4.4. 13päivää yliaikaisena, seuraavana päivänä olisi sitten jo otettu ”väkisin” ulos, ellei olisi itse tullut. Taisinkin jo kirjoitella ihan viimeisinä sinne odotusajan puolelle mun synnytyksestä, eli kesto oli 8h ja kaikki meni hyvin, olin ekaksi ammeessa ja sitten seisten ja lopuksi ponnistus sitten jakkaralla.

Kaksi ensimmäistä yötä kotona valvottiin, mutta sen jälkeen tyttö tiesi jo, milloin on yö. tai voisiko sanoa, että joka 10s yö on ollut itkua yölläkin. Mulle iski tää vauva-arki aika rajusti, sillä olin kuvitellut, että vauvat herää vaan syömään tässä alussa ja nukkuu loput ajasta ja olikin sitten yllätys, että meidän vaavi ei saattanut nukkua päivällä yhtään ja näin ollen en saanut mitään omia juttuja tehdyksi ja kun avokki tuli töistä, olin jo tyyliin odottamassa ovella, että tässä on...sun vuoro pitää... niin siis kun ei tyttö viihtynyt myöskään yksinään, vaan piti koko ajan olla sylissä, no nyt on alkanut nukkumaan jonkin verran myös päivisin, mutta silti yllättävän vähän. Ei myöskään viihdy ollenkaan vaunuissa, tai on niitä poikkeuspäiviäkin, mutta nukahtaa yleensä pienen kiukuttelun jälkeen, mutta herää n.20min jälkeen ja sitten ei kelpaa kuin syli, vaikka vaunua kuinka heiluttelisi... joten yleensä tulenkin kotiin toisessa kädessä vauva ja toisella yritän työntää vaunua.

Ristiäiset pidettiin myös tossa muutama viikko sitten ja tytöstä tuli siis Mette. Ja melkein aina kun nimen sanoo jollekin, niin sieltä tulee kommentti, että siitä tulee siis meteorologi ja vastaukseksi sanon että tai prinsessa. Mentiin myös avokin kanssa kihloihin!

Ollaan käyty Meten kanssa myös vauvahieronnassa ja on kovasti tykännyt siitä. Ajateltiin myös ilmoittautua syksyn vauvauintiin, jos vaan saisin aikaiseksi sinne ilmoittautua. Juteltiin yhden hoitajan kanssa tosta vauvauinnista, että voikohan meidän vauvan kanssa sinne mennä, kun tyttö kakkii 2 tunnin välein ja piereksii paljon ja hän sanoi, että syynä voi olla myös allergia, että kannattaa kokeilla eri ruokavaliota mulle. Me ollaan siis täysimetyksellä. Osaksi sen takia en ole edes halunnut antaa mitään korviketta, kun ollaan mukana sellaisessa findia-tutkimuksessa (diabetes), ja pitäisi antaa jotain tutkimuskorviketta, josta ei edes tiedä mitä se on.
Neuvolassa ei kuunneltu mun allergia epäilyjä ja sanoivat vaan (neuvolatäti sekä lääkäri) että vasta 4kk eteenpäin voidaan miettiä jos on joku, esim.maito-allergia. Itse olen nyt aloittanut kirjoittaa ylös mitä syön ja milloin imetän, jos sieltä vaikka löytyisi jotain yhtäläisyyksiä meidän tytön hillittömään piereksimiseen ja kakkailuun. Jos sieltä ei löydy mitään, niin yritän sitten kokeilla maidotonta kuuria ja katsoa uudelleen, tosin vasta sitten kun Mette on terveenä. Sai nimittäin tuossa sellaisen flunssan. Meillä oli kylässä perhe, jolla oli 3v lapsi, ja tällä oli hirveä yskä ja yski kokoajan kaikkien päälle ja eiköhän meidän pikkuinen sitten saanut hirveän yskän ja nuhan. Sitä on jatkunut jo viikon ja on kauheeta kuunnella katsella kun toinen yskii älyttömästi ja sitten sen jälkeen tulee itku, kun varmaankin kurkkuun sattuu... ja lisäksi se limaisuus on aiheuttanut (kait?) ja kolmet oksennuksetkin... ollaan yritetty höyryhengitellä ja laittaa nenätippoja. tosin höyryhengityksen jälkeen Mette yskii vaan enemmän (kun varmaan irrottaa limoja) ja sitten sattuu vaan enemmän kurkkuun... toivottavasti menis jo pian ohi.

En tiedä johtuuko sairaudesta, vai sattuiko vaan samaan aikaan, nimittäin Mette alkoi pitää ekan yösyötön välinä 5tuntia, ennen aina 3h. ja mun tissit meinas poksahtaa eka kerta, kun se veti tollasen yllärin, seuraavana yönä olin jo Meten sängyn vieressä sen 5tunnin jälkeen, että päästäkin pieni kitinä, niin saat tissiä... ja onneksi ei tarvinnut herättää ja sain paineet purettua ;) Nyt on yöunet tasoittuneet, ja nyt nukutaan 4 tunnin välein. Meillä yö tarkoittaa klo 23-9, joka on sopivasti meidän rytmin mukainen.

Mitäs sitä vielä tarinoisi tänne. ..
Mekin käytiin ekaa kertaa ulkona syömässä ja eiköhän siinä mennyt just niin, että kun saatiin ruoka eteen, niin itku alkoi ja halusi olla vain sylissä, joten syötiin sitten vuorotellen, niinkuin yleensä käykin myös kotona.
Mette ei myöskään huoli tuttia ja nyt on nyrkki alkanut maistumaan ja kuola valumaan... ei kai vielä tässä iässä (9viikkoa) tule hampaita...

Eiköhän tässä tullut jo tärkeimmät naputeltua. Nyt pitäis varmaan mennä jo nukkumaan, kun kohta on jo ensimmäisen yösyötön aika...

Mukavaa Kesää kaikille! Ihanaa kun on lämmintä. Kohta pääseekin jo käyttämään kesämekkoja tytsylle, joita on tullut paljon lahjaksi.

~oo7_blond + Mette 9vk+3p

Terve

Tänään lähdetään tytön kanssa vähän pidemmälle, ollaan ekaa kertaa kaksin reissussa koko viikonloppu.

Tosta kääntymisestä on nyt tullu oikeen villitys, ähinä vaan käy ja se on naamallaan leikkimatolla heti ku käy kahvikuppia hakemassa. Paljon tarkempi saa olla mihin sen jättää odottamaan, sitterissä pitää pistää turvavyöt kunnolla kiinni, vaikka laitoin mä ne ennenkin varmuudeksi.

Sit kun tytteli on kääntyny masulleen ja puhisee ja sätkii niin hetken päästä alkaa huuto kun ei liiku mihinkään suuntaan vaikka kuinka sätkyttää kinttujaan. En tiä mihin on tytöllä noin kiire.

Jep mutta meidän piää ruveta jatkamaan tavaroiden pakkaamista ja päästä lähtemäänkin.

Hyvät viikonloput!

Pikasesti kirjotan sitten pitää alkaa laittaa itseään ihmismäisempään kuntoon.

007_blond: Tutulta kuulostaa toi vauvan nukkumattomuus, meillä on ollut sama ongelma. Jaksamisia!! Samoin meillä poika kakkaa tosi usein (jossain vaiheessa harveni, mutta nyt taas tiheä tahti).

Meillä on ollut eilispäivä ja tää aamupäivä yhtä huutoa, voi kun tietäs mistä johtuu. Tissi ei oikein kelpaa ja sitten taas kun itse irrottautuu tissiltä niin alkaa heti huutamaan uudestaan. Eilen ei nukuttu kuin yhdet reilun puolen tunnin unet päivällä ja koko päivä oli yhtä huutoa. Illalla itku loppu, kun poika oli tehnyt ties monennetko kakat ja samoin tänä aamuna joten epäilen, että noi itkut johtuis massuvaivoista. Puklua tuli koko eilispäivän ihan urakalla. En ole omasta mielestäni syönyt mitään ihmeellistä joten en tiedä sitten mistä johtuu, jos mahavaivoja on.

Mun anoppi oli taas tosi hauska ;) Mies kertoi kotonaan, että aijon mennä isäni luokse pariksi päiväksi, kun mies lähtee kurssille. No eilen anoppi sitten soitti mulle, että tottakai hän tulee sitten maanantaina auttamaan mua sen pojan hoidon kanssa, kun avokki on kurssilla. Mä siinä kakistelin, että mitähän se rakas avokkini, on nyt mennyt anopille puhumaan ja sanoin, että en aijo olla kyllä kotona silloin maanantaina. Siihen anoppi sitten totes, että niin sinä menet sinne isäsi luokse... Joten tuli vähän semmonen tunne, että ei sais mennä tonne maalle vaan pitäis oottaa, että anoppi tulee tänne mun ja pojan kanssa. Joo mutta ehkä analysoin liikaa kaikkea...

Nyt pukeutumaan. Postin setä toi äsken pakettia. Tajusin, että sehän sillä oven takana on ja pakko mennä avaamaan, mutta ei meinannut millään siihen hätään löytyä ihmismäistä vaatetusta, kun olin vielä yöpaidassa :D Kiltisti setä siellä oven takana odotteli, kun poika just karju, joten oli selvää, että kotona ollaan.

Heips!
Ei mulla mitään uutta kerrottavaa ole, ajattelin vaan moikata 007_blondia!

Meilläkin on paukuttelija-tyttö, kakkaa tulee 2-5 kertaa päivässä ja aamuisin herätään usein pinnasängystä kuuluvaan piereskelyyn... =D Vatsavaivat ovat kyllä helpottaneet, vaikka vieläkin joinakin iltoina huudetaan ilmeisesti vatsakipua. Lieneekö jokin korvikemerkki paha, kun nyt ei voi enää syyttää omaa ruokavaliotani. Imettäessäni (niinkö se sanotaan?) huomasin valkosipulin ja tulisten ruokien aiheuttavan huutoa, lieneekö kakka polttanut peppua. Ai ai.

Eva myös valvoi tosi paljon alussa, kunnes tajuttiin että likkaa todellakin pitää _nukuttaa_ eikä se nukahda itsestään kuten jotkut pikkulapset. Sellainen se on edelleen. Serkkulikkansa (4½ kk) nukahtaa vaikka lattialle kesken leikin jos väsyttää. Olen kateellinen!

Koettakaa jaksaa flunssaisen tytön kanssa! Ja kaikille oikein rentouttavaa viikonloppua - me lähdetään huomenna maalle!

Aurora ja Eva 10+4

Hei vaan!

Ihana päivä! Mies tulee tänään takas kertausharjotuksista! Yes! Siis vaikka oli pois vain muutaman päivän on se silti helpotus... Ja onhan sitä omaa ukkokultaa jo ikävä!:)

Hei mulla on hyvä vinkki, jonka haluan ""ehdottomasti"" jakaa. Tiiättekös sellasia paitoja (Paul Frank) joissa on apinan naama, sellasia oikee värikkäitä? No, meillä oli lapsenvahdilla sellanen ja vähänkös oli poitsun mielestä ihana. Kävin siis eilen ostamassa ko. paitoja itselleni ja poitsu jaksaa todella pitkään tuijottaa ja ""puhua"" apinan päälle! :). Tosi sulosta! Ts. suosittelen...:) Ja ihan kiva väriläiskä itsellekkin!

Eilen meillä oli hieman itkuinen pvä moneen päivään ja hetihän mä kelasin, että mitä olen itse syönyt. Mitään tulisempaa tai mausteisempaa en ole enää imetysaikana syönytkään, kun huomasin, että meillä se ainakin vaikuttaa pikkuisen massuun. Herkutellaampas sitten myöhemmin :).
Muutenkin mun ruokavalio on aika neutraali, kun kotona oon, ja kieltämättä yksipuolinen, vaikka hieman vihreetä yritänkin syödä joka pvä. Leipää menee ihan tuhoton määrä ts. sitä koko ajan syömässä. Ja kyllä toi imetys energiaa viekin. Luulisi, että tällä syömisellä lihois, mutta ei...paino putoaa koko ajan. Enää vajaa kax kiloa ""normaaliin"" mittoihin! Ihan kiva! En valita. :) Ja syömisestä puheen ollen... menen siihen puuhaan, kun poika vielä nukkuu patiolla (nukkunu jo kax tuntia, joten herätys voi kohta tulla) :).

Hyvää vkonlopun alkua!

Tee Koiruliini perheineen

Taas täällä... Piti tulla heti raportoimaan. Tunnen siis itseni tosi p:ksi äidiksi. Poika on mitä ilmeisimmän huutanut nyt nälkäänsä nää pari päivää... Meillähän alko ekaks se toisesta tissistä kieltäytyminen. No nyt musta alko tuntua ihmeelliseltä, että tuntuu että tissiä vaan lipastaan ja sitten hetken päästä karjutaan (aloin muistella aikoja jolloin maito ei riittänyt). Korviketta pulloon ja äidillä on nyt ah niin ihanasti hymeyilevä poika!! Joten en tiedä joko maito nyt ei siis enää riitä ja poika ei viitsi siks imeä sitä vähää joka irtoaa tai mikä sitten lienee, mutta pullosta aion nyt antaa lisäruokaa.

Queen: Kuulostaa ihanilta nuo teidän lomasuunnitelmat! Ja mukava kuulla, että olet nyt toipunut leikkauksesta.

Lauantaita!

Meillä on jo kolmatta päivää ihmetelty Leon itkuisuutta. Hän haluaisi koko ajan olla tissillä vaikka ei olekaan nälkä. Sitten vaan leikitaan sisään-ulos leikkiä ja lopulta puretaan nänniä oikein kovaa. Jos otan tissin pois, niin alkaa kamala huuto. Jos annan hänen olla tissillä, niin poika vaan nuolee nänniä ja hymyilee. Maitoa mulla riittää ja olen nyt vähän hämmingissä miten olisi fiksuinta toimia. Korviketta en haluaisi antaa, enkä vielä aloittaa kiinteiden kanssa. Ostettiin sitten tänään erimuotoinen tutti kun se joka tuli postissa. Toivoin että Leo huolisi sen ja purkaisi puremishimon siihen mutta ei, ei kumpikaan tutti käy. Hänelle tulee oksennusrefleksi jos yritän pitää tuttia suussa. En itse tykkää lainkaan koko tutista mutta rintoihin alkaa sattua yhä enemmän sen puremisen takia ja pakko oli jotain keksiä.
Aamulla ja illalla Leo syö kunnolla ja pitkään mutta päivällä on ollut niitä ongelmia joista kerroin. En tiedä olisiko se sitten nälkähuuto tai onko hampaat tulossa. Tuntuu vaan että aikaisemmin niin iloinen poika on nyt jotenkin ärtynen ja syytä siihen emme ole vielä löytäneet. Onneksi hän nukkuu kunnolla öisin ja aika hyvin päivisinkin jos nukahtaa.
Maanantaina on neuvola, sitten kyselen kaikesta. Meillä vaihtui täti ja nykyinen on aika kummallinen nuori tyttö joka vastaa kysymyksiin kuin kirjasta lukisi. Hänelle ei ole luultavasti kertynyt vielä kokemuksia mutta mua raivostuttaa kun neuvolassa puhutaan sitä jota netistä ja kirjoista helposti löytää. Entinen täti osasi aina neuvoa vaikka missä. Leolle annetaan myös eka rokotus ja toivon että hän kestää sen hyvin, koska matkalle lähdetään jo perjantaina.

Nyt hän nukkuu jo toista tuntia ulkona ja ihmettelen miten iltanukkumisen kanssa käy kun Leo on aikaisemmin nukahtanut aina 23.
Yritän käväistä nopeasti lenkillä ennen kun hän herää.

Sini77: Huusiko teidän poika selvästi nälkähuutoa ja vähenikö sun maitotuotanto? Mulla nimittäin aina imetyksen jälkeenkin suihkua maitoa kunnolla.

Hyvää viikonloppua

Queen ja Leo 11+4

Hei! Täytyy tulla nyt kirjoittamaan, kun poika on yöunilla.

Kesä on sitten viimein tullut :)

Heti alkuun pitää kommentoida Queenille. Voisiko olla, että Leoa haittaa nämä ilmojen lämpenemiset? Meillä ei pariin päivään ole juuri päikkäreitä ulkona nukuttu, sisällä viileässä, meillä on kivitalo, Joona saa paremmin nukuttua, vaikka keväällä nukkui pitkiä päikkäreitä ulkona. No, tänään kuitenkin nukkui päikkärit vaunuissa. Kun heräsi ajattelin tarjota tissiä ennen kuin poika sitä pyytää, mutta Joona alkoi itkemään, en tiedä oikein mikä tuli. Säikähdin, että alkoiko meilläkin Sini mainitsema rintaraivarit :( No, poika rauhottui ja söi vähän ja oli sen jälkeen oma aurinkoinen itsensä ja nukkui vielä päikkärit omassa sängyssä. Illalla ruokailut sujui ihan tavalliseen tapaan.Tulimme siihen tulokseen, että ehkäpä tällaiset lämpimät kelit vaativat pojalta tottumista. Mieheni tuttava oli kertonut vauvasta, joka ei ollut millään nukkunut kesällä ulkon vaan ainoastaan sisällä ja sinnekin oli täytynyt tuuletin hankkia.

Torstaina säikähdin oikein kunnolla. Menin naapuriin kahville ja otin Joonan mukaan kaukalossa. Kerkesin jo irottaa pojalta valjaat, kun naapurin rouva sanoi kattaneensa terassille. Typeryyksissäni ja ajattelemattomasti aloin siirtämään poikaa kaukalossa sen parin metrin matkan, mutta kaukalo keikahti ja Joona humpsahti nenälleen lattialle :( Voitte arvat kuinka säikähdin! Onneksi pudotus ei ollut , kuin parikymmentä senttiä, sillä kannoin kaukaloa maata viistäen, mutta kuitenkin. Nostin itkevän pojan lattialta, mollemmat itkimme jonkin aikaa, niin kovasti säikähdin. Pojalle ei sattunut mitään, säikähti raukka :( Onneksi selvisimme pelkällä säikähdyksellä. Itku ei kestänyt kauan ja poika alkoi hymyilemään, pieni hymypoikani lohdutti säikähtänyttä äitiä. Kannattaa pitää valjaat aina kiinni, vaikka vain pienen matkan kaukalossa siirtäisi. En ole varma johtuiko se valjaista vai eikö kantokahva loksahtanutkaan paikoilleen. Tälläinen haaveri meille sattui. Soitattaessani ystävälleni kerroin tapahtuneest, hän kertoi, että hänelle oli käynyt esikoisensa kanssa samalla tavalla. Täytyy olla onnellinen, ettei vauvat loukanneet itseään. Että näin tyhmä äiti täällä.

Sitten muihin asioihin. Kylläpä joillakin lapset ovat kovasti edellä kehityksestä, kun jo ihan itsestään kääntyilevät :) Meillä ei vielä kääntyillä, ensi viikolla Joona täyttää 3kk. Kädet on tosin löytyneet jo pari viikkoa sitten ja nauraa kikatettu on jo kauan. Poika on kova jokeltamaan, ehkäpä hän on verbaalisesti lahjaampi ;) Erityisesti kännykästä tykkää kovasti ja mummolle ja papalle juttelee, heidän soittaessaan meille :)

Saa nähdä miten meidän neuvola-ajan käy eli miten sinne keskiviikkona ehdimme, kunpojan rytmi on muuttunut. Yö on nukuttu ja aamulla unia syönnin jälkeen jatketaan :) Yleensä Joona menee nukkumaan noin klo 22. Eilen klo 20 iltatorkuilta poika heräsi vasta puoli yksitoista, söi ja jatkoi unia ja heräsi puoli kuusi syömään, sitten nukuttiin puoli yhdeksään. Saa nyt nähdä miten rytmi jatkuu. Tosi surkeeta on kyllä mennä herättämään Joona neuvolaan. Meillä tuntuu,että neuvola-ajat on aina uniaikoina.

Meilläkin poika on kova paukuttelemaan, Dysflatalia annan edelleen, tosin välillä on helpottanut. Joona ei kakkaa enää kuin noin joka neljäs päivä eli suoli alkaa kehittymään.

Noista vaipoista sen verran, että minä en kestoilusta innostunut. Ei kiinnosta liotella kakkavaippoja etikassa, laiska mikä laiska :) Liberot ja Pampersin Aktive fit vaipat on meillä toimineet hyvin, eivät falskaa. Joonalla on hyvä iho, eikä vaipoista ole tullut ihottumaan, tosin alkuun Lidlin vaipoista iho punoitti, muta ei enää. Lidlin vaippoja ollaan käytetty päivällä, mutta yöksi ja päikkäreille en niitä uskalla laittaa, imuteho niissä ei ole kovin hyvä ja ovat melko suuria.

Tuolla aikaisemmin joku puhui vitamiineista. Itse olen jatkanut edelleen Multitabs 2+ specialien käyttöä, suosittelen.

Pukluista sen verran, että kovasti Joonakin puklailee, aina kun ei röytäise, mutta nyt olen antanut pojalle lusikalla keitettyä vettä ja se helpottaa röyhtäisyä. Muutenkin on ihan hyvä antaa helteellä vähän vettä.

Kiinteitä tuskin vielä alan antamaan jos maito vaan riittää, toivottavsti, kun nyt jopa voin nauttia imettämisestä. 3kk ikäisien vatsa ei ole vielä kehittynyt ja kiinteiden antamisen uusi suositusikä on puoli vuotta, tosin kyllä meillä aletaan maistelemaan tuossa 4kk kieppeillä, tuo puoli vuotta tuntuu kyllä hurjan myöhäiseltä. Täytyy katsoa mitä neuvolassa sanovat.

Hampaista oli myös puhetta. Toivottavasti Joonalla ei vielä ne ole tulossa. Alhaalla näkyy selvästi kaksi kohoumaa ja kovasti hän sormia suuhun vie ja harsoa pureksii. Miten muilla?

Koiruliini: Missä niitä kivoja apinapaitoja myydään?

Aurora: En ole muistanut sanoa, mutta näin teidän Evan kasteilmoituksen Hesarissa :)

Nyt lähden saunaan ja viettämään miehen kanssa iltaa :)

Mukavaa viikonlopun jatkoa :)

T. Chloe ja Joona (Höyhensaarilla)

Queen: Santulla on hyvin samanlainen päivärytmi kuin teidän Leolla. Meillä on myös levottomuutta tissillä ja syöminen onnistuu hyvin vain sängyssä pitkällän. Ootko koittanut asentoa vaihtaa? Tuo pureminen näyttäis olevan uus leikki, mutta oon aika hyvällä menestyksellä saanu sitä vähenemään kun karjaisen SANTTU EI PURE!! Ja otan tissin heti pois kun puree. Ja tuo kuumuus tuntuu haittaavan meillä myös niinkuin Chloe sanoi. Voiskohan pojilla olla jano, jos täytyykin ens kerralla koittaa antaa vettä? Tiheän imun kauttakin odottelen. Helmikuisten ketjussa voi olla kans jotain vinkkejä syömisongelmiin, siel oli mammoilla vähän samanlaiset jutut kuin meillä.

Re: MARSILAISET5 Niisku 12.6. 10:53
Mehän ollaan tiputtu...Eikai sitä näin hienoillla ilmoilla kerkee koneen ääressä istuu,tai nyt ei kyl oo hieno ilma.
Vieläkös teil on paljon ylimääräsiä kiloja jäljellä synnytyksestä?Mul jäi 10 kiloo sairaalaan ja sen jälkee ei ookkaan yhtään tippunut.Synnytyksestä 11 viikkoa ja 6 kiloo jäljellä.oon niin huono kuntoilee ja namit maistuu vähän liiankin hyvin:)Mut nyt on alkanut tuntuu et jottain tarttis tehrä et sais löllykkä masun ja reidet pois.Oisko hyvii vinkkejä niiltä jotka on saanu ittensä jo timmiin kuntoon?

Tytöstä on tullu kova jokeltelemaan ja hymyilemään:)Ei millään viittis ollaan yhtään erossa tytöstä kun pitäis joka hymy nähdä,on ne niin sulosia:)
Sängyssä pyörii ku hyrrä,aamusin yleesä löytyy ihan toistepäin sieltä ku on sen jättänyt.Innolla oottelen 3kk neuvolaa et pääsee taas kattoo kuin tyttö on kasvanut.

ILOISIA KESÄPÄIVIÄ KAIKILLE!!

Niisku & Emma

Queen: Mä varmaan tein liian äkkinäisen johtopäätöksen maidon loppumisesta. Ilmeisesti kyseessä just rintaraivarit ja poika ei vaan viitsinyt imeä ja siks oli nälkä. Pojan itku oli selkeetä nälkäitkua, mutta tissi ei kunnolla kelvannut ja taas huudettiin heti uudelleen tissiä.

Nyt eilen ja tänään on kuitenkin syöty pelkkää tissiä eikä mitään huutoa ole ollut. Mulla maito valuu nyt öisinkin niin, että paita kastuu joten tuskin se maito on ainakaan loppunut. Helmikuun listaa kävi lukemassa kuten Senna kirjoitteli ja siellä on ollut samoja ongelmia. Joko toinen tissi ei kelpaa tai sitten ei kumpikaan. Tää imetys ois kyllä paljon yksinkertaisempaa kuin pullosta syöttäminen joten vois vielä vähän aikaa tätä kyllä jatkaa.

Punnitsin myös pojan (vauvan vaa`alla) ja painoa on tullut nyt joku vähän yli 200 g viikko kuten ennenkin, joten eiköhän se rintamaito vielä riitä. Ei kai se yhdessä päivässä lopu?

Pitäis varmaan varata kohta sitä vesi pulloa reissuille mukaan ja yritää opettaa poikaa myös juomaan vetä, koska ei sitä aina pysty tissiä antamaan liikenteessä ollessa ja pieni voi kuivua automatkoilla.

Me oltiin eilen 6 tuntia kyläilemässä kahdessa eri paikassa ja hyvin meni, joten toivoa on että kyläilyt alkaa sujua eivätkä ole enää yhtä itkua kuten joku aika sitten.

Hei! Siis apinapaidoista. Jim & Jill`stä taisin löytää.. Noi kaupan nimet ei niin jää päähän ja oliko toinen paikka Vero Moda. Meillä poika lopettaa jopa itkemisen kun näkee apinan pään...:). Isompi poika sanoikin, etten voi pestä paitaa, koska Niki tykkää siitä niin paljon, ettei sitä saa riisua! Ok, ehkä kuitenkin pesen :).
Viikonlopun jatkoja kaikille!

Iltaa

Senna: me ollaan kai huovutettu ne villakuoret huonosti ja eivät siksi pidä. Ikinä ei tunnu olevan tarpeeks aikaa... Meillä on marseille-saippuaa, mikä neuvottiin ohjeessa.
Mä en oo liottanu kestovaippoja missään ennen pesua. Vaipanvaihdon yhteydessä huuhtelen pissavaipan lavuaarissa ja kakkavaippaa huuhtelen käsisuihkulla vessanpönttöön, yleensä irrottaa suurimman osan sinne ja sit vielä huuhtasen ja puristan kuivaks lavuaariin. Meillä on vessassa pieni saavi, mihin sit laitetaan vaipat ja joka 2. tai 3. päivä pestään vaipat muun pyykin seassa (60c). Ton pikapesun ansiosta vessassa ei haise ollenkaan vauvan kakalle tai pissalle ja puhdasta tulee!
Ite en vaihtais millään kertavaippohin, ensinnäkään pojan pylly ei kestä niitä ja sit alkujaankin meillä oli tää luonnonsuojelu näkökulma. Mies etenkin on ""hurahtanut"" siihen, menee mielummin töihinkin pyörällä (7km) kun autolla, vaik auto seisoo nyt päivät pihalla (mä tarviin töissä autoo, nyt en jostain syystä). Rahaakin säästyy ""ihan kivasti"". Mut kukin tyylillään!

Eilen oltiin siskon häissä ja hyvin meni pikkupojan kanssa. Kirkossa hieman jutteli serkkunsa kanssa (hauskaa, miten vauvat alkaa heti jutella toisilleen, kun näkevät toisia vauvoja) mutta itkuilta/raivareilta vältyttiin. Juhla meni todella hyvin, vaikka ite piti juontaa häät, silti ehti ihan hyvin imettää pojan, mies hoiti vaipanvaihdot ja nukutukset. Viime yön poika nukkui superhyvin, n. 23 aikaan nukahti, heräs syömään n. 5, nukkui n.8.30, söi ja nukkui vielä n.3t putkeen!!! Herra hieman väsyi juhlissa... Mies sanoikin, et poika oppi nopeesti tavoille, kun on juhlittu edellisenä päivänä, niin sitten nukutaan pitkään ja hetätessä vaatteet on ihan omassa oksennuksessa(puklussa) ;) hehheh.

Parin päivän ajan mahaan on sattunut ihan samalla lailla, kun kuukautisten aikaan. Ei kai ne jo nyt ala! Onkos kellä kaikilla jo alkanut? Muistaakseni ainakin Ansku kertoi niin. Ne kellä on alkanut, niin onko vauva täysimetyksellä, vai saako korviketta tai muuta ruokaa?

t.Satu ja Touko 2kk 3vko

kiitos sinulle joka siirsit viestini oikeeseen paikkaan:)Miten en oollu tätä ketjua huomannu vaan löysin ihan toisen marssilaiset5:/

Onko kukaan alkanut antaa jo kiinteitä vaaville?Tai onko vellejä jo syötelty?
Aattelin jos ois kokeillu velliä kohta jos se täyttäis enemmän,vaik oon kyl kuullu et monenkaan kohdalla ei ole auttanut esim.et nukkuis yöt paremmin,mut kokeillaan.

Niisku&Emma

Yhteistyössä