MARSILAISET 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hauska kuulla pitkästä aikaa, 007_Blond!

Meillä oli kiireinen päivä, aamulla olin Santun kanssa Kengurumeiningin lastenkonsertissa ja sitten käytiin vielä mökillä. Tuo konsertti oli oikein kiva, ajattelin että pitää kerrankin mennä kun jotain ilmaista järjestetään. Santtu olikin ihmeissään.. Huomenna mennään koittamaan Anskun mainitsemaa vauvakeinua, meidänkin lähipuistossa on sellanen!

Samoja syömis- ja nukkumispulmia tuntuu olevan kaikilla, tai ainakin monilla. Meillä on ollut vaikeuksia saada Santtua nukkumaan pinnasängyssä kun on taas pitkään ollut mun vieressä. Eilen onnistui pinnikseen nukuttaminen, kun laitoin oman tyynyni sinne estämään kääntyilyä ja haisemaan tutulle. Ruokailutkin meni välillä ihan sotkemiseksi, mutta nyt on onnistuttu tosi hyvin siten, että syödään malliksi itse samalla. Jos pöydässä joku muukin syö, niin Santtu innostuu heti aukomaan suutaan kuin peläten, että muuten isi ja äiti syö hänenkin eväät. Täytyy vaan itse syödä jotain vaikka salaattia tai leipää, niin ei haittaa oman ruuan jäähtyminen =) Mutta tämä on toiminut loistavasti, paljon paremmin kuin mitkään leikit, joita en muutenkaan haluaisi ruokailun yhteydessä koko ajan harrastaa. Nyt ruokaa uppoaakin se koko purkillinen.

Queen: Meillä on 65 neliön kaksio, joten ei taidettaisi mahtua sinne teidän asuntoon =) Vaik kyllähän sitä aika pienellä tilalla pärjää, ellei säilytä mitään turhaa. Mä nukuin jo yhden yön tv-tuolissa Santtu kantoliinassa, kun poika vaan itki hampaitaan. Paikat siinä vähän puutui, mutta saatiin edes vähän unta. Onneksi vain kaksi yötä oli pahoja tällä erää. Santtuakin kiinnostaa potalla käydessä kovasti vessan tavarat ja seisominen. Toistaiseksi on kuitenkin malttanut vielä istahtaa.. No, sitten kun oppii istumaan itse niin voidaan koittaa vaikka samaa kuin syömiseen, että käydään yhdessä pissulla.

Mullakin oli taas niin monta juttua mielessä, mutta ei muista.. no, öitä tällä erää..

Sain Nikon nukkumaan parvekkeelle ja ajattelin kirjotella. meillä ei poikaa ole nyt sitten viime viikon parvekkeelle nukutus-kokeilun jälkeen ole saanutkaan muualle päikkäreille kuin vaunukoppaan ulos.

Syömälakko on edelleen meneillään. Korviketta menee hätäsesti 4,5 dl päivässä kun söi jo jonkun aikaan 7 dl ja soseita ja puuroa menee ehkä yhteensä max. 1,5 dl päivässä, kun ennen meni parhaimmillaan 3,5 dl... Hampaat varmaan vaivaa ja eihän sitä tosiaan sitten aina aikuisiakaan nälätä, mutta kyllä toi syöminen mua taas huolestuttaa.

Yö oli taas yhtä huutoa. Poika huusi vaan silmät ummessa ja ei auttanut, vaikka otti syliin, huuto jatku vaan kunnes laitoin valot. Samu taisi kanssa kirjoitella noista huudoista.

Huonosti menee nyt myös tuolla yösyöttösaralla; tuntuu, että tissiä pitää tarjota vähän väliä. Ja kun Niko yöllä syö niin päivällä ei tietenkään senkään takia maita ruoka, mutta kyllä tää rumba taas siitä alko että poika vähensi ekaksi päiväsyömistä. Niko vääntää yöllä heti herättyään itsensä mahalleen ja alkaa siinä huutamaan, ja huuto vaan yltyy jos sen yrittää kääntää takasin selälleen tai kyljelleen ja antaa tutin, olis vaan yölläkin jatkuvasti mahallaan kuten päivällä. Mitään vaatteita, vaippaa yms. ei meinaa saada päälle koska koko ajan pitää vaan kääntyä mahalleen, miten voikin olla niin mahtavaa toi mahallaan oleminen ja kääntyminen ;)

Queen: Älä tätä meidän ketjua hylkää, vaikka sinne Ruotsiin muutatkin!

Sallan autokeikka oli hauska :D Meillä iski talonmiehelle eilen illalla joku katkos... Puoli yhdeltätoista illalla soi mun kännykkä ja katoin, että talonmies soittaa ja ihmettelin, että mitä kummaa. No se totes: ""näin teillä olevan valoa joten ajattelin ilmoittaa, että sinne saunan vessaan pääsee nyt"". Meikäläinen oli sitten ihan äimänä ja kakisteli, että eihän meillä ole edes saunavuoroa, että mitä toi meitä koskee. Siihen talkkari totes: ""no olihan siitä sen miehesi kanssa puhetta"" ja taas äimistelin, että mitä kummaa... No lopulta melko pitkän ajan kuluttua selvis, että jonkun vessa oli tukossa ja talkkari oli sitä mieltä, että minä olin ilmoittanut vessan tukoksesta. Mahtaa mies olla nolona, kun tuolla pihalla tulee vastaan :)

Niin joo Nikon vähäset rytmitkin on nyt ihan sekasin ja klo 20 tai 21 sijasta poika käy yöunille vasta klo 22. Maha tuntuu poikaa myös vaivaavan. Aamulla jäi seurakunnan perhekerho väliin, kun poitsu alko huutamaan just ennen lähtöä, sitten teki isot kakat ja huutokin loppu. En vaan ymmärrä, kun ei toi kakka nyt niin kovaakaan ollut, että miten se niin huudatti. Yölläkin taas paukutteli koko ajan.

Ansku taisi kirjotella, että kerhoihin menon on tosi sählinkiä aamulla. Niin se on meilläkin. Mulla ois ollut tänään 10 minuuttia aikaa pukea poika ulkovaatteisiin ja juosta sinne seurakuntatalolle. No siinä sitten samassa syssyssä alko poitsu huutamaan joten luovutin koko kerhoon menon ja hyvä niin, eipä ois huvittanu sitä litrakakkaa siellä alkaa siivoamaan/pesemään, kun poitsu vielä aina sotkee kantapäät sekaan.

Nyt kodin järjestelyyn ennen kuin mies tulee ruokatunnille.

Täytyypä jotakin jorista, ettei meidän ketju katoa kokonaan.

Sini77: Santullakin tökkii joinain päivinä syöminen niin, että mun meinaa mennä HERMOT. Eilenkin meni kolme paitaa pyykkiin jo ennen puolta päivää ja tuloksena oli että söi varmaan kaks lusikallista. Herkkuloisia vaan pitäs saada. Tänään sitten taas upposi pakasteesta eka kerran mun omatekoinen sose ja eilen iltapäivällä keitetty peruna vedellä jatkettuna, mitä ei myöskään ole tähän saakka syönyt. Välillä ei tiedä mitä ja miten ja milloin antais, et ois jonkinlainen rytmi syömisissä, tylsää. Mutta tosiaan, ei kukaan lapsi nälkään itseään tapa jos ruokaa tarjotaan, että sikäli varmasti ei ole hätää vaikka tulis lakkojakin.

Mies opetti mulle, että housut voi pukea päälle vaikka vauva ois mahallaan, kun kääntää housut vain toisinpäin.. minäkö palikka.. Ja housuvaipat kuulemma on helpot pukea nyt, kun kääntyily ja karkuunmeno alkaa kiinnostaa. Meilläkin oli niitä Liberon housuvaippoja, mutta annoin ne pois kun niissä oli niin paljon kuminauhaa. Tuntuivat kiristävän joka suunnalta, vaikka Santtu oli hätinä sen 7 kg.

Täytyy lähteä ostamaan moppi ja pestä lattiat, kun Santtu ei enää pysy filteillään. Edellisestä pesukerrasta onkin vähän aikaa.. Kun meillä on niin vanha parketti, ettei se pesemällä kaunistu niin on tullut välteltyä moppailua useampi vuosi. Innoistuin Queenin kuvista kokeilemaan liinalla selkäsidontaa ja sehän on huippu kotitöissä kun voi kumarrella ja nyt pääsee Santtu äitin reppuselkään moppailemaan =)

Ai niin, kiitti Ansku keinuvinkistä! Se oli kivaa, vaikka Santtu oli aluksi vähän ihmeissään. Puistossa oli vaan vähän kummallisia isiä, toinen keinutti vauvakeinussa 5-vuotiasta ja toinen isi keinui ite seisten tavallisessa keinussa. Jouduttiin vähän jonottamaan keinumaan!

Meillä on huomenna neuvola yh, yhdeksältä. Ikävä aika! Mut nyt tää menee kahvinkeittoon, päivänjatkoja.

Hei!

Eilen kirjoitin viestin, jota en saanut valmiiksi enkä ehtinyt lähettää, joten laitan sen nyt tähän alkuun.

Maanantaita :)

Ulkona onkin aurinkoinen sää. Joona nukkuu ekoja päikkäreitä. Tänään herättiin 7.30 eikä sen jälkeen nukuttu, joten päikkärit aikaistui. Herättyämme tissiteltiin, sitten söin itse aamupalan ja Joona söi aamupuuron n. klo 9. Tänään kokeiltiin Muksu vadelma-kaurapuuroa, hyvin upposi. Joona tykkää myös siitä lasten kaurapuurosta, vaikka pikaryynipuurokin uppoaa. Täytyy seuraavaksi kokeilla Muksu vadelma-grahampuuroa. Mietin, että pitäisikö seuraavaksi viljaksi ottaa kokeiluun ohra vai voisikohan sitä suoraan kokeilla neljän viljan vellejä ja -puuroa? Miten te muut olette tehneet?

Meillä olis tiistaisin klo 10 se seurakunnan perhekerho, mutta ajankohta on todella huono jos Joona herää kuten tänään, sillä ennen kymmentä poika on jo väsynyt, joten turha sinne on nukkuman lähteä. Taitaa olla suunniteltu nuo ajankohdat isommille lapsille.

Sini77: Tosi raskaalta kuulostaa noi teidän nukkumiset :( Itse aina jännään, että milloinkahan ne meillä myös muuttuu yöunet huonoiksi. Kyllähän sellaista pientä ääntelyä Joona öisin pitää ja tänä aamuna pitkän tovin kuuden aikaa poika ääteli sellaista hikan ja uikutuksen välimuotoa, uneksiko lie :) Olisiko siitä apua, että antaisit Nikon nukkua mahallaan? Tiedän kyllä, että se saattaa hirvittää, itsekään en mielelläni vatsallaan poikaa nukuttaisi, mutta ajattelin, kun Niko tykkää niin olla. Se mun tuttavani tyttö on nukkunut 1½ kk iästä vatsallaan läpi yön ja hyvin on mennyt eli kai sekin toimii ja onhan puolivuotias on iso 1½ kk ikäisen verrattuna.

Aivan selvästi Nikon masua ärsyttää jokin :( Vieläkin sulta ""tivaan"", että oletko kokeillut niitä Reladrops-tippoja? :) Niistä voisi olla apua. Meillä puklailu on roimasti vähentynyt, eikä ilmavaivojakaan ole nimeksikään.

On nuo lapset niin erilaisia ja kehittyy niin omaan tahtiin. Meillä ei Joona vatsallaan olosta kovinkaan tykkää, kääntyy siitä aina selälleen ja oikein varovasti vielä, kyljen kautta, varovainen poika :)

Meillä oli eilen ne vieraat ja entinen työkaverini sanoi mulle, kun tuosta Joona kääntymisestä ym. puhuin, että ole onnellinen, ettei vielä poika liiku. Onhan se totta, että on tosi hankalaa, jos lapsi alkaa aikaisin liikkua, esim. 8kk iässä kävelevillä, kun ei ole vielä älliä päässä. Toisaalta sehän on tosi harvinaista, että puolen vuoden iässä ryömitään jne. Meitä on erilaisia ihmistyyppejä, toisilla on kiire pienestä pitäen touhottaa eteenpäin ja toiset on rauhallisempia ja harkitsevaisia.

Mä ole kävellyt 13 kk iässä, mutta mun mies yritti liikkeelle jo 8 kk iässä, tosin sai siihen takapakkia, kun kaatui ja säikähti niin, että käveli lopulta sitten vuoden iässä. Toivottavasti Joona ei lähde noin aikaisin käveleen, tosin nyt ei siitä ainakaan pelkoa ole :) Kyllä Joona kuitenkin jotenkin lattialla selällään liikkuu. Joona yrittää kovasti isän mahan päällä maatessaan päästä eteenpäin, yrittää nousta konttausasentoon :)

Enemmän Joona kuitenkin kiinnostaa lelut, kaikki pienet yksityiskohdat, se mitä ympärillä tapahtuu, juttelu, kiljahtelu, vatsanpohjasta asti äänekäs nauraminen kaikelle hauskalle, äidin ja isän kädet, omat varpaat, leikit ja laulut.

Muuten tuo liikkuminenkin voi vaikuttaa yöuniin, aika monella teillä, joilla lapset on alkanut aikaisin liikkumaan, on yöunet levottomat.

Marsilaisista oli hienoja kuvia :) Laitan sinne jonkun kuvan Joonastakin, jos siellä on tilaa. Jos Sini voisit ne sitten pienentää, meillä ei ole ollut aikaa perehtyä kuvien pienentämiseen. Voisit varmaan samalla pienentää ne muutkin tosi suuret kuvat, ne kun vie sieltä paljon tilaa. Jos ehdit ja siitä ei ole sinulle kovasti vaivaa? :)

Otolla on jo isot, komeat alahampaat. Joonalla ne on ihan selvästi tulossa. Ollut tosin jo 3 kk ;) Ruokahalu vaihtelee ja välillä ollaan itkuisia, vaikka yleensä ottaen aurinkoisia. Joona hankaa niitä jatkuvasti. Eilen huomasin, että alhaalla myös kulmahampaat pullottivat, vai olisivatko sittenkin en toiset etuhampaat, sillä hammaskartasta katsoin, että kulmahampaat puhkeaa yleensä vasta 13-19 kk iässä ja ekat etuhampaat 6-10 kk ja toiset 8-13 kk iässä. Muuten, mitä aikaisemmin hampaat tulee, sitä aikaisemmin ne lähtevät pois.

Queenin kuvat oli ihania; todella upeista maisemista olette saaneet nauttia :) Tervetuloa takaisin; tottahan se on, että reissussa rähjääntyy, toivottavasti saatte pian takaisin rytmimme.

Oletko todella syöttänyt pojalle tuoreita hedelmiä? Itse en ole antanut kuin noita valmissoseita, tosin sitä raastettua omenaa olen ajatellut, josko sitä puuron sekaan uskaltais laittaa. Omenasose, vadelmat ja mansikat odottavat pakkasessa. Piltti mansikkaa ollaan maisteltu.

Noita Hipp- luomusoseita,:),ollaan mekin kokeiltu sitä päärynä-omenaa. Ihan hyvää oli, mutta Muksu täyspäärynä- ja omenasose ovat ehkä vielä parempia, niissäkään ei ole sokeria, samoin Semperin. Huomasin myös, että nuo luomusoseet oli valmistettu Saksassa, eivät olleet kotimaisia. Mies vitsaili, että varsinaista luomua, kun viljellään Saksassa lyijyteiden varsilla :) No, mä kyllä sanoin, että onhan siellä muitakin viljelysmaita kuin moottoriteiden varsilla olevat. Joskus 80-luvulla Saksassa kasvatettiin kiinankaalta moottoriteiden laidoilla olevilla pelloilla. Sitä kiinankaalta käyettiin paljon ruokaloiden salateissa ja moni sai jersinia-bakteerin :( Että tällaista.

Juustokakun ystäviä ollaan mekin :) Tämä juustokakku, josta on nyt tullut meidän suosikki paistetaan, eikä siinä ole käytetty liivatetta. Mä valtän, enkä käytä, liivatetta, sianlihaa, sisäelimiä, enkä verta. Reilut 10v sitten söin pääsääntöisesti kasvisruokaa, kalaa ja kanaa. Nykyään myös naudan lihaa.

Mangososeen täytteeseen olen, yllätys yllätys, laittanut ihan Piltti mangososetta. Eilen sitten tarjolle asettaessa, laitoin viipaleiden päälle tuoreesta mangosta tekemääni melbaa. Ensi kerralla kokeilen tehdä tuon täyteenkin tuoreesta mangosta. Voin antaa ohjeen jos kiinnostaa? :)

Ansku: Niin sitä ehtii, kun aikaisin aloittaa :) Mä olen 35 v vm-70. Oletko sä vm-68 vai -67? Sulla taitaa olla kaikki lapset samalle isälle?

Jatkan sitten vähän tämänkin päivän osalta :)

Joona meni nukkumaan puoli yhdeksän. Tänään on ollut kova ruokahalu, iltapuuroakin, pikaryyneistä tehtynä, sokeroimattoman omenasoseen kanssa meni iso satsi. Noita muita ruokia olen antanut ”piltti” purkillisen verran, vaikka hedelmäsoseita tuntuis menevän enemmänkin. Luulisi kaksi puuro-annosta ja kaksi purkkia soseita imetyksen lisäksi riittävän? Olen sitten päälle imettänyt. Joona istuu hienosti syöttötuolissa.

Tänään oli ihana, lämmin päivä ja käytiin kylällä kahvittelemassa, toisen tuttavaäitini kanssa, ja sitten vaunulenkillä järvenrantapolulla.

Huomenna olis tarkoitus lähteä kaupunkiin, mennään yökylään Joonan kummien luo. Illalla käymme miehen kanssa yhdessä tilaisuudessa, mutta pyrimme tulemaan sieltä takaisin ennen kuin Joona menee nukkumaan. Miehellä on torstaina koulutuspäivä, joten mennemme Joonan kanssa shoppaileen.

Pitää lähteä kohta saunaa ja sitten nukkumaan. Oletteko muuten käyttäneet vauvoja vielä saunassa? Me ei olla, poika kylvetetään pesuhuoneessa ennen kuin itse käymme saunassa. Voisihan sitä joku kerta alalauteilla käyttää, tosin muuten saunominen saa odottaa yksivuotispäiviä :)

Kuullaan,

T. Chloe ja Joona

Voi huhhuh tätä Soneraa, ei ihme ettei tänne ketään kirjoittele kun koko ajan on sivut tiltissä. Jokohan ois pian aika perustaa suljettu msn-grouppi tai jotain? Vaikka siitä tää on kyllä joda, että pääsee kännykälläkin osallistumaan, jos sivut vaan toimii.

Chloe: oon mäkin antanut Santulle tuoreita hedelmiä muussattuna nyt kun persikat sun muut on olleet niin halpojakin. Eikös ennen vanhaan vauvoille syötetty banaania tämän tästä. Se tosin kovettaa mahaa jos paljon antaa.. Mutta tuore persikka-banaanisose on ihan eri makuista kuin se mitä on purkissa. Ja mä oon kanssa samaa mieltä noista Saksan pelloista, että kaikki suomalainen ruoka on luomua niihin verrattuna. Kyllä siellä PALJON peltoja on motarien varsilla. Siks en oo ostanu luomua juuri koskaan paitsi vahingossa. Semperin ruottalaiset ruuat on mun mielestä aivan ihanan makuisia, esim. porkkanasose. Ja ne lihasoseet, joissa on mausteita, nam. Santtu ei tykkää niistä vaan yhtään mutta äiti syö sitten loput.

Me ei olla Santtua viety saunaan kun ei mahdu. Muuten pääsis alalauteelle ammeeseen kun oppii istumaan. Toivottavasti seuraavassa kodissa on vähän isompi sauna..

Ai juu, Santulle tuli tosiaan alas etuhampaat ja ylös kulmahampaat. Mutta mullapa on vielä kaks maitohammasta suussa itellänikin.

Nikolla taitaa olla sama juttu kun Santullakin, että mahallaan ei nukuta vaan kuikuillaan pää pitkällä. Meillä on ainoa nukkumisasento kyljellään ja pää sellasella ihme mutkalla taaksepäin.

Tulin vielä vilkaseen :)

Senna: Täytyypä kokeilla noita tuoreita hedelmiä. Banaania olen joskus pikkunokareen lusikalla tarjonnut, kun iste ole banskua syönyt, mutta ei poika välittänyt. Semperin mango-banaanisoseesta tykkää, sitä Joona saa muutamna lusikallisen jälkkäriksi. Maha tosiaan menee nopeasti banaanista kovalle. Jossain vaiheessahan ei tuoretta muusattua banaania vauvoille suositeltu.

Mitä mausteita niissä Semperin lihasoseissa on, yrttejä? Mausteitahan ei vauvoille saa antaa. Meillä ei vielä olla lihaa syöty.

Miten sä noiden viljojen kanssa olet menetellyt? Meillä on syöty kauraa ja vähän sitä vehnäjauhoa on tullut sen lasten kaurapuuron mukana. Pitääkö nyt ottaa kokeiluun ohra, vai voiskohan ihan neljän viljan velliä antaa?

Kyselin jo aiemmin, että kumpaa kantorepppua suosittelisit Patapumia vai Ergoa? Patapum olisi edullisempi.

Se msn-grouppi kuulostaa ihan hyvälle, tosin mä en paljonkaan niistä tiedä :)

Nyt nukkumaan, hyvää yötä :)

Mäkin tulin vilkaseen =) Taas..

Chloe: Semperin soseissa on mm. tilliä, sipulia, pippuria ja laakerinlehtiä muistaakseni. Maistuvat ihan suolattomalle oikealle ruualle, mutta aika kuivia ovat. Pitää koittaa vedellä jatkaa. Mä en oo antanut muuta viljaa vielä kuin kauraa, mutta taidan siirtyä suoraan 4 viljaan, kun Santulla ei oo ollut mahavaivoja oikein ollenkaan. Noista repuista en osaa oikein sanoa kun en oo kokeillut, varmaan valkkaisin sen kumman ulkonäkö enempi miellyttää. Ilmeisesti niissä ei isoja eroja ole. Vitsit kun se ois nyt kätevä tuolla matkalla, menee pieneen tilaankin. Me otetaan nyt kuitenkin se rinkka mutta se on iso eikä mahdu laukkuun :( Toi selkäpuolella kantaminen osoittautui muuten siivotessa tosi näppäräksi. Santtu nukahti sinne liinaan ja sain pestyä lattiat ja siistittyä koko huushollin ilman ainuttakaan keskeytystä. Oiva juttu myös sitten, kun alkaa liikkumaan pahoille teille heti kun silmä välttää..

Moikka!

Kirjoittelen pikaisesti kuulumisia.

Chloe: laita ihmeessä resepti, mä jo tunnen sen mangokakun sulavaan suussani ;->
Ollan annettu tuoreita hedelmiä, ensimmäinen sose jonka Leolle annoin, oli myös tehty raa’asta nektariinista. Tänäänkin poika puri omenaa (omasta pihasta). Ihan hyvin on mennyt.

Mielestäni HIPP on ihan ok http://www.hipp.dk/fi/, mutta olen kyllä samaa mieltä että suomalainen ruoka on parempi vaihtoehto. En ole löytänyt sokeroimattomia soseita, mutta nyt tiedän että Muksulla on jotain.

Tänään käytiin ostamassa Leolle syöttötuoli, autonistuin, ruokalappu ja kaksi uutta lelua.
Jos joku on syöttötuolia ostamassa ja on kiinnostunut Tripp Trapista, niin katsokaa ihmeessä www.svan.se. Ostettiin sellainen, on just nyt tarjouksessa Lastenturvassa 139 eur. Mielestäni paljon kivemman näköinen ja turvallisempi kuin Tripp Trapp. Hintaluokka on toki sama :o(

Meidän autoon ei sitten mahtunut sellainen tuoli kun olisi haluttu ostaa, mukaan tuli Britaxin Freeway joka vie silti ihan mielettömästi tilaa ja ei ole mielestäni lainkaan vakaa, mutta sellaisia kai ne istuimet ovat.

Nyt ovat sitten Leon lahjarahat tuhlattu, mutta onneksi hyödyllisesti :o)

Leo on alkanut jo tunnistamaan mua ja miestäni, tänään tuijotti fysioterapeuttiani kuin avaruusolentoa ja hymyili leveästi kun tulin takaisin huoneeseen. Eilen olin kaupungilla combatissa, poissa jotain kolme tuntia. Kun tulin kotiin, sain heti leveän hymyn isin kanssa kiukuttelupäällä ollulta pojalta. Samaa tapahtuu kun mieheni tulee kotiin töistä. Ihanaa että hän jo tunnistaa meidät!

Huomaan että öisin kirjoitetut viestini ovat täynnä kirjoitusvirheitä *heh*, kai niistä silti jotain ymmärtää.

Yahoo tai msn gruop olisi hyvä idea! Olen itse mukana kolmessa sellaisessa.

En usko että muuton takia lopetan täällä roikkumisen :o)

Hyvää yötä ja kirjoittamisiin!

Q.

Heissan!

Teillä on ollut puhetta noista syömisistä.Meillä ei ole ongelmaa ettei maistuis.Poika syö kaiken itse tehdyn,mutta ei kaupan soseita..Olisihan se ihan kätevää ottaa mukaan kaupan ruuat reissuille,mutta kun ei maistu niin ei maistu...Olen sitten itse tehnyt aina ison satsin pakkaseen valmiita kasvis,kana ja liha soseita ja aika käteviä nekin on.Mä oon käyttänyt noitten soseitten tekoon kanssa tuoreita yrttejä;tilliä,persiljaa,lipstikkaa ja sipulinkin laittanut lihan keitto veteen,mutta ottanut pois ennen soseutusta.Kasvikset oon hakenu tuosta läheiseltä luomutilalta;on ainaki tuoretta ja puhdasta!

Nukkumisista...Meillä viime yönä oli taas vauhtia kovasti.Poika on liikkeessä kovasti,ei vielä ryömi,mutta touhuaa ja kääntyilee koko hereillä olo ajan ja nyt taisi unissaankin olla liikkeellä..Ei itke,mutta ähisee ja mä herkkä unisena herään siihen ja käyn kääntämässä pojan ""asentoon""Sitten taas nukkuu rauhallisena.

Hampaita meillä on edelleen se kolme ja ikenet kovasti pullottaa eli lisää on luvassa aika piankin.Meillä vaan tuo pureminen on melkoista.Aika usein sylissä ollessa poika kokeilee äidin olkapään kestävyyttä nökeröhampaillaan. auts!

Mä oon kans huomannut nyt,että poika tunnistaa selvästi isän,äidin ja siskon ja osaa mun mielestä jo jollain lailla kaivata siskoaan.Jos sisko on kavereilla pitkään,poika saattaa olla kärttynen ja kun sisko ilmestyy ovesta,niin voi sitä riemua!!Tai ehkä poitsulla tylsää äitin kanssa,kun äiti ei koko ajan pärise ja pompi...

Nyt lähen viemään pikku-ukkoa puurolle ja kohta jo ulos nukkumaan.On nukkunu monena päivänä 9.30-13.30 ulkona.Toivottavasti myös tänään..

-Salla ja puuroa vaativa muksu-

Moikka!
Meidän tytölle tuli eilen 7kk täyteen. Viikonloppuna oppi istumaan ilman tukea sekä konttaamaan, vauhti on aivan mieletön, tuntuu että silmät sais olla selässäkin! Eilen käytiin ostamassa mummilaan syötötuoli kun siellä kaikki päivät ollaan (käytännön syistä). Kyllä sitä niin kovasti toivoo että pian löytyisi sellanen oma koti, missä saisi nuo hevoset omaan pihaan. Tuntuu ettei ole omaa elämää ollenkaan ku kahden asunnon väliä kuljetaan ja omia vanhempiaan näkee päivittäin. Eiköhän tässä silti vielä jakseta.
Meille ainakin on uusi vauva tervetullut,sitä kun ei koskaan tiedä kuinka nopeasti tulee raskaaksi ja haluamme lapsille mahdollisimman pienet ikäerot.

Meri & Ninna 7kk

Chloe: Alotin Nikolle vihdoinkin toissapäivänä ne Reladrops-tipat. Tipat ostettiin silloin heinäkuun huudon aikaan, mutta niiden antaminen jäi, koska maidon seasssa poika ei niitä huolinut ja kiinteitäkään ei silloin oikein syönyt. Toivottavasti ois tipoista jotain apua.

Juu ei pojan mahallaan nukuttaminen onnistu, koska ei se asetu aloilleen siihen vaan nousee aina siihen etunojaan kaulapitkällään kuikuilemaan. Jossain vaiheessahan Niko kyllä saattoi kääntyä mahalleen nukkumaan ja käänsin aina takasin selälleen, ois varmaan pitänyt silloin antaa nukkua mahallaan niin ehkä osais nytkin.

Mä olen kyllä joskus antanut Nikolle muutaman lusikallisen survottua banaania ja en ole sen mitenkään huomannut mahaa kovettavan. Toi parsa jota kokeilin näky aika vihreenä pojan kakassa joten mietin, että eikö se jotenkin sopis sitten poitsulle.

Ilmat on tosiaan olleet ihanat ja eilen mentiin pojan kanssa anopille vaunuilla, tuli tehtyä kunnon lenkki. Mies haki meidät sieltä sitten autolla töiden jälkeen.

Mä mietin, että täytyy varmaan kohta noita housuvaippoja kokeilla. Lidlin vaipat ovat sopineet materiaaliltaan hyvin Nikon iholle, mutta ne ei istu kovin hyvin nykysin ja nyt niitä on vielä vaikeampi laittaa kun poika jatkuvasti temuaa. Paidat ja housut puetaan tosiaan useimmitin niin, että poika on mahallaan. Niko päättää vaan usein keskenkaiken, että nythän sitä vois kääntyäkin takasin selälleen.

Yöt ei tosiaan suju, mutta nyt olen saanut pojan tosi hyvin nukkumaan päiväunet vaunukopassa parvekkeella joten saa päivällä itsekin vähän hengähtää. Mietin vaan, että kun pakkaset tulee niin voiko poikaa nukuttaa pelkässä kopassa vai ottaa se kylmää tuolta parvekkeen lattiasta, vaikka ei suoraan betonia vasten oliskaan. Kopassa kun poika nukahtaa, kun sitä keinuttaa, mutta vaunut ei pahemmin hytky eikä rytky ja edes takasin työntelyyn ei oikein rauhotu.

Mutta nyt taas kotihommiin.

Hei!

Tänään Joona heräsi puoli kahdeksan jälkeen ja on nyt tunnin verran nukkunut, 9.45-, toivottavasti nyt nukkuisi pitempään, että illalla jaksaisi leikkiä kummitädin kanssa :) Niin poika nukkuu sisällä; oma sänky on paras paikka, täytyy sitten päivällä nukuttaa ulkona.

Senna: Olsikohan tuota reppua mahdollista käyttää myös joskus sisällä esim. juuri siivotessa? Kuulostaa kätevältä :) Joona nukkui hyvin siinä Babybornin kantorepussa :) Tosin mun selkä tuskin kestää paljoa kantamista ja mä tykkään siivota rauhassa, vois olla, että Joona selässä olsi sellainen tulihännässä olo ;)

Queen: Täytyypä minunkin alkaa antamaan Joonalle tuoreita soseita. Omenaa pikku-ukko ei voi purra, kun ei ole hampaita :) Muuten Semperillä on myös hyviä sokeroimattomia soseita iso valikoima. Itse kyllä olen käyttänyt fruktoosia.

Tuo syöttötuoli on niin makuasia :) Mua ei tuo antamasi linkin malli miellyttänyt ja minusta Tripp trapp on ihan turvallinen. Meillä on sellainen tummanruskea ja istuinosa sellainen herkullinen värikäs raitajuttu :)

Istuimista sen verran, että päätettiin sirtää sen hankkimista vielä, kun Joona mahtuu tuohon kaukaloon. Ollaan ajateltu Britaxin Twoway-istuinta, siinä painoraja on 9kg.

Niin ne lapset on erilaisia. Meillä Joona on minut tunnistanut jo kauan; äiti saa ihanimmat hymyt :) Myös isälle hymyillään. Joona katselee vieraita kyllä välillä pitkään, mutta yleensä suu vääntyy hymyyn, poika tykkää ihmisistä :) Jo ihan pienenä 3 kk iässä ystäväni sanoi, että Joonan kaste on ihan erilainen, kun se katsoo mua.

Salla: Teillähän nukutaan ihan lounasaika ohi :)

Joona on onneksi kaikkiruokainen, kotiruoka ja kaupanpöperöt tekee kauppansa :) Täytyy nuo yrtit ottaa kehiin, kun aletaan lihaa syödä, mutta ensin kokeillaan neljää viljaa. Liha saa odottaa ellei sitten neuvolassa maanantaina käsketä aloittamaan jo lihakin, jospa sitä tarvitaan, jotta poika innostuis enemmän kääntymisestä ;)

Meri: Teilläpä on kerkeävä tyttö ;)

Nyt poika on herännyt ja juttelee tuolla sängyssä eli n. 1½ tunnin unet, ei enempää, no viime yönä Joona nukkui 11 tuntia.

Kuullaan,

Chloe ja Joona

Hei pitkästä aikaa!

Muutettiin aika tarkalleen kuukaus sitten ja yhä ollaan ílman nettiä, siksi tää hiljaiselo. Taidetaan vaihtaa netin tarjoajaa, kun 5-6 viikon toimitusaika on kestänyt jo 9 viikkoa...

Mut tässäpä Toukon kuulumiset näin pikaseen (ei kehtaa tehä anopille kovin isoo nettilaskua)

Toukon 6kk neuvolamitat oli 71,5cm ja 8650g

Ryömitty on n.1,5kk, nyt on konttausharjotukset menossa. Sisko sanoi, et on tainnu poika nähä liikaa luontofilmejä, ja siltä tuo konttaus kieltämättä näyttää...

Ryömimällä edetään VAUHDILLA, hetkeskään ei voi jättää poikaa yksin. Sähköjohdot kiinnostaa kovasti, samoin kukat ja koiran vesikuppi, missä on kiva huljuttaa kättä. Kerran poika tuli jo raputkin pää eeltä alas (voitte arvata, miten säikähdin...) mutta vain nauroi ja on nyt koko ajan menossa rapppuihin, sellainen ""duudsoni"" täällä!

2 hammasta on suussa, ne tuli kivuttomasti, mut jälkeenpäin oli pari kuumeista yötä

Ruoista Touko syö jo kasvissoseita, lihaa, velliä, marjoja hedelmiä... Puuro on parasta, mitä Touko tietää heti äidinmaidon jälkeen, kalaa kokeillaan seuraavaksi. Hienosti on mennyt ilman allergioita, poika syö mitä vain.

Yöt on meillä edelleen katkonaisia, unikoulua kokeillaan, jos vielä seuraavan neuvolan aikaa (8kk) valvottaa yöt.

Ollaan alotettu muskari, mikä on ihan huippua sekä äidin että vauvan mielestä!!! Kiukkuinen Touko rauhoittuu heti, kun laulaa muskarin aloituslaulua. :)

Mekin jouduttiin lopettaa toinen koira... oli vasta 4,5v ja todella raskasta mulle... Touko oli kyllä paras piristäjä surussa.

Päivät menee vauhdilla, omaa aikaa ei hirveesti oo, kun poika ei pysy paikoillaan hetkeäkään. Kivaa kyllä on. Välillä on ikävä töihin ja työpaikalla oonkin jo käynyt sopii töiden aloittamisesta ja Touko menee perhepäivähoitoon vuoden alusta, n. 4 tunnin hoitopäiviä, kun saatiin työvuorot sovittua niin hienosti.

Nyt täytyy mennä. Jospa me kohta saatais netti kotiin, olis kiva lukea muiden touhuja muutenkin, ku näin pikalukuna.

Iloista syksyä kaikille marsilaisille!!!

t.Satu ja Touko 6kk ja viikko

Moi vaan Satu, sua vähän jo kaipailinkin! Toivottavasti saatte yhteydet pian. Ja VOI APUA jos meilläkin muuttaessa tulee noin pitkä tauko, mitäs mää sitten teen!?!

Meillä oli myös neuvola tänään, 68 cm ja 8 kg oli mitat pyöreästi. Arvelinkin, että painoa oli tullut sopivasti kun Santulla on alkaneet posket taas pullottaa =) Ja leukoja on niin monta, ettei meinaa saada pidettyä kaulaa millään tarpeeksi puhtaana. Tahtoo ärtyä sitten. Tein just lihasosetta ja omatekoinen maistui hyvin tänäänkin, jee!

Mun pitäs kans noille johdoille tehdä jotain. Just oli yksi radion johto muka tarpeeksi korkealla, mutta vähältä piti ettei Santtu ehtinyt napata siitä kiinni ja kiskoa radiota päälleen. Vaikkei Santtua muuten vielä tarvi ihan koko aikaa katsoa, mutta tollasia virhearviointeja sattuu herkästi. Neuvolasta saatiin ihan hyvä moniste, mitä kaikkea pitää muistaa tapaturmien välttämiseks.

Sini: Onko sulla tallessa se keltainen hoitoalusta joka tuli äitiyspakkauksessa? Se tai styroksi vois toimia lämmön eristeenä kopan alla. Tai villahuopa kopan pohjalla vois kanssa olla hyvä. Mulla on sellanen hahtuvalangasta kudottu ja se on kätevä kun sitä voi käyttää myös kosteussuoja-alustana froteemuovin sijasta, ei vaan hiosta niin paljoa. Varmaan kannattaa jotain laittaa, aika ikävästi kylmä tuppaa hiipimään ylöspäin. Ootko muuten koittanut laittaa yöksi sitä koppaa vaikka Nikon sänkyyn, jos suostuisi yölläkin oleen kopassaan?

Chloe: Toki voi reppua pitää sisällä. En oo kyl kokeillu kuinka helposti vauvan saa sinne yksin laitettua, mut olettaisin et jos saan Santun yksin liinaan selkään niin ei se reppu ainakaan vaikeampi voi olla. Toi reppu vois olla sisällä just hyvä kun ei tuu kangasta niin paljon ympärille, liinan kanssa pyöriessä tulee sisällä äkkiä hiki. Mulle taitaa olla vaan hyväksi tehdä kotitöitä Santtu seljässä meinaan noi samat liikakilot on ja pysyy vaikka miten riehuis.

Jeps, täytyy mennä, anoppi on uhannu tulla kylään.. Onneksi pesin ne lattiat eilen =) =)

Leon 6kk mitat 9125 g, 70,2 cm.
Käytetään jo 80-86 senttisiä vaatteita.
Meillä maistuu tissi edelleen parhaiten. Aamulla ja illalla Leo syö pari lusikallista puuroa ja hedelmä- tai marjasosetta, lounaalla hieman kasvissosetta. Joskus teen itse, joskus annan purkista. Jos annan pelkästään hedelmäsosetta, niin sitä menee helposti purkillinen päivässä.
Viime yön hän nukkui taas normaalisti ja heräsi vasta viidelta tissille, sitten nukkui taas 9.30 asti. Toivottavasti tätä jatkuu nyt :o)

Moi! pitkästä aikaa meiltäkin! Mukava lukea muiden kuulumisia. Meillä poika täyttää kohta jo 7kk ja tässä iässä alkaa tulla nämä yksilölliset erot oppimisjutuissa esille. Aika perustyytyväinen poika on. Naureskelee ja hymyilee paljon, ei vielä juurikaan ryömi ( eteenpäin pääsee pehmeällä ja muhkuraisella alustalla siten, että puskee eteenpäin kasvot peitossa kiinni:) Hampaita on 5 kpl ja niillä on kiva purra kaikkea.

Aluksi kun aloitettiin kiinteät pojalle niin kaikki maistui. Nyt on alkanut taas vähän soseet tökkimään. Olen tehnyt itse ja antanut myös kaupan soseita. Puuroja menee sekä illalla että aamulla ja siinä välissä 3 soseateriaa. Imetyksen lopetin kuukausi sitten kokonaan. Poika alkoi myös purra tissiä hampailla.

Pitää käydä täällä useammin:)

Niin, oisko teillä muilla kiinnostusta siihen yksityiseen MSN-tai Yahoo-yhteisöön? Sinne sais kivasti kuvatkin samaan eikä tarvis koko suomelle päiväohjelmaansa raportoida. Omalla nimelläkin vois teidän kanssa jo ruveta kirjoittelemaan =) Mulla ei ole oikein kokemusta noista, tekaisin kokeeksi msn-yhteisön nimellä marsilaiset, mutta ilmainen tila on taas säälittävät 3Mt. Lisätila maksaa 20 e. Onko kukaan sellasta perustanut?

Mä kävin kanssa vähän yhtenä päivänä hommaan tutustumassa, mutta en siitä sen enempää tiedä.

Sain Nikolle nyt tuossa pinniksessä puoliunisena menemään 100 ml maitoa. Edellisen kerran söi maito kaheltatoista päivällä... Tai ihan sama jos pullossa on velliä niin ei sekään kelpaa.

Hyvät yöt!

12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 3960g/51cm 3kk 6300g/63,5cm 4kk 7170g/66cm 5kk 7505g/67,5cm 6kk 7800g/68,5cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm, 4kk 6800g/63cm, 5kk 7300g/65cm, 6kk 8900g/68cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5, 5kk 8225g/68cm
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 6kk 73cm/10,5kg
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm, 4kk 6540g, 62.5 cm,
5kk 7160g, 65.5 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 5kk 8330g/69cm
20.3. Sini77, Niko 3900g/52,5cm, 4 kk+1 vko 7250g/65,5 cm,
5 kk 7805g/67,1 cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 3kk 6710g/61,7 cm, 4kk 7280g/65 cm, 5kk 7545g/67 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
3kk 7025g/64,9cm, 4kk 7540g/68cm, 5,5kk 8375g/70,9cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
21.3 Pirpana, poika 3860g/51 cm, 3kk 7030 g/64 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm, 4 1/2 kk 8240g/67,2 cm, 5kk 8695g/69,5cm
22.3 Siiri - Eevi 3735g/51.5cm, 3 kk 6140g/60,3cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm,3kk 5105g/58.7cm,4kk 5695g/62.3
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 3 kk 6225g/63 cm, 4 kk 66 cm/6945g, 5 kk 68,7 cm/7425g
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm,3kk 5620g/59,3cm,
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm, 3kk 5250g/57cm, 4kk 5900g/59,5cm, 5kk 6100g/62cm

Heippa!

En olekaan vähään aikaan ketjua lueskellut ja pikainen maraton olikin viestejä lueskellessa! ;)

Ollaan oltu tosi paljon reissun päällä viime aikoina ja nyt ehkä vaihteeksi vähän rauhoitutaan kotiympyröihin. On molemmat pojat saaneet heti alusta lähtien tottua meidän perheen reissuelämään.

Meillä on mennyt kaikin puolin mukavasti. Tomi nukkuu pääsääntöisesti koko yön - sellaiset 11 tuntia putkeen. Päivisin onkin unet vastaavasti lyhyemmät. Hän tykkää onneksi istuskella rattaissa ja katsella toisten touhuja, näin on isovelikin saanut ulkoilla entiseen malliin.

Hommattiin muutama viikko sitten isommalle pojalle uusi istuin autoon ja Tomi sai hänen two-way-eliten. Nyt taittuu matkat paljon mukavammin, kun ei tarvitse sulloa isoa miestä ahtaaseen kaukaloon.

Syöttötuolista; Tomilla on sekin isoveljen peruja, sellainen nätti puinen aika kapea istuinosaltaan. Isommalle ostettiin talvella Geutherin (kirjoitinkohan oikein?) tuoli, joka on pitkälti samanlainen kuin Tripp Trapp. Siinä on mukava istuskella, kun saa säätää istuinosan sopivalle korkeudelle. Suosittelen siis minäkin tämän tyylisiä istuimia. Meillä vaan jäi sitten käyttämättä se varsinainen syöttötuoli-systeemi, kun tuoli tuli suoraan isomman pojan käyttöön.

Tomi on alkanut yrittää kontalle, tosin painavahko(?) keskivartalo tuntuu olevan hiukan vaikea nostaa... Paljon tuntuu kyllä poweria niissä pikku kätösissä olevan, että eiköhän se nouseminen piakkoin onnistune kuitenkin.

Joku kirjoitti lapsen pudonneen rappusista, meilläkin oli tänään vähän säikäyttävä tilanne. Isoveli oli jostain saanut käsiinsä palan teippiä ja tarjosi sen auliisti pikkuveikalle. Ehätin hätiin samaan aikaan, kun Tomi jo kakoi teipinpala kurkussa. Äkkiä sormet suuhun väkisin ja nyhdin sen pois ja poika alkoi ensi hämmennnyksen jälkeen vaan nauraa iloisesti. Olen monesti miettinytkin, miten estää kaikkea pientä menemästä pikkuisen suuhun, mutta taitaa olla mahdotonta kaikkea estää. Kyllä siinä vaan miettii, että on näillä pienillä joku suojelu olemassa, kun ei vielä näiden viikareien kanssa pahempaa ole sattunut - ONNEKSI!

Leikit vaan paranee veljesten kesken. Ihanaa katsella vierestä heidän yhteisiä juttuja. Tänä iltana olivat yhtäaikaa ammeessa, Tomi isänsä tukemana ja vesi roiskui! Hirmuinen kikatus kaikui kylppärissä, että hauskaa tuntui olevan. Tomi katsoo palvoen veljeään ja tämä kyllä osaa nauttia saamastaan ihailusta. Tomi on kuin pehmolelu; saa osakseen isoveljen koko laajan tunneskaalan.

Tuosta nukuttamisesta vielä, Tomi käy kiltisti nukkumaan isänsäkin laittamana. Siihen on saanut tottua jo ihan pienestä pitäen, kun on toinenkin ""autettava"" lapsi, joka myös kaipaa äitiään iltapuuhissa. Saapa nähdä, iskeekö millaista eroahdistusta, joskus 8-kuisillahan sitä taitaa olla. Vaikka on kuinka sallinut muitakin hoitajia, saattaa yhtäkkiä olla vain ja ainoastaan äiti, joka kelpaa. Isomman kohdalla ei mitään mainittavaa ahdistusta muistaakseni ollut, tosin esim. ovea ei saanut laittaa vessaan mennessään kiinni ilman hirveää huutoa. ""apua äiti hävisi näkyvistä""

Mutta nyt iltapalan laittoon ja hetkeksi vielä telkkarin ääreen. Öitä!

Tinttu ja Tomi

12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 3960g/51cm 3kk 6300g/63,5cm 4kk 7170g/66cm 5kk 7505g/67,5cm 6kk 7800g/68,5cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm, 4kk 6800g/63cm, 5kk 7300g/65cm, 6kk 8900g/68cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5, 5kk 8225g/68cm
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 6kk 73cm/10,5kg
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm, 4kk 6540g, 62.5 cm,
5kk 7160g, 65.5 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 5kk 8330g/69cm
20.3. Sini77, Niko 3900g/52,5cm, 4 kk+1 vko 7250g/65,5 cm,
5 kk 7805g/67,1 cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 3kk 6710g/61,7 cm, 4kk 7280g/65 cm, 5kk 7545g/67 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
3kk 7025g/64,9cm, 4kk 7540g/68cm, 5,5kk 8375g/70,9cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
21.3 Pirpana, poika 3860g/51 cm, 3kk 7030 g/64 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm, 4 1/2 kk 8240g/67,2 cm, 5kk 8695g/69,5cm
22.3 Siiri - Eevi 3735g/51.5cm, 3 kk 6140g/60,3cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm,3kk 5105g/58.7cm,4kk 5695g/62.3
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 3 kk 6225g/63 cm, 4 kk 66 cm/6945g, 5 kk 68,7 cm/7425g
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm,3kk 5620g/59,3cm,4kk 6280g/64,1cm,5kk 6680g/65,5cm,6kk 7215g/68,9cm
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm, 3kk 5250g/57cm, 4kk 5900g/59,5cm, 5kk 6100g/62cm

heips katsokaa että otatte uusimman ton listan oltiin taas kadottu monen kuukauden tiedoissa no onneksi ei ollu iso vaiva lisätä ne joten no hätä..

käytiin tänään neuvolassa ja kaikki oli hyvin mutta sijainen taas motkotti neidin painosta. vaikka oli noussu jopa 600g viimeisestä ku viimeksi oli tullu vaan 400g....mut minkäs tekee ku liikkuu ja heiluu niin paljon et siihen menee energiaa ja pituutta oli tullu taas pyrähdys joten saa painokäydän näyttämään alaspäin..

nyt lähden nukkuun ku viime yönä jäi unet vähäksi.. kirjottelen lisää päiväl vaikkapa..

ainiin noista istuimista piti kommentoida et me ei sovittu hyvin vauva istuimeen autossa siis niin ostettiin two way elite ja vaikka olikin suositus 9 kk niin myyjä ei edes kysellyt painoa vaan sanoi että tärkeämpi on että vyöt yltävät jo oikealta korkeudelta ja asentoakin saa vaihdeltua aika löhö asentoon jos kuitenkin joten en usko et toi 9 kiloa on niin justiinsa, ollaaan jo kuukausi sitä käytetty ja 7 kiloa tuli just täyteen..

hauskaa iltaa kaikille!

Huomenta!

Senna:Espanjassa on ainaskin Nestlen vauvan ruokia,muista en tiedä kun en pahemmin kerinnyt niihin tutustuun kun Iia eli rintamaidolla.Kattellaan sit lokakuun alus sitä kahvittelua,meidän perheen pään pitäis saapua Suomeen 7 lokakuuta et eka viikko voi mennä halaillessa :)Tosi hauskaa lomaa ja aurinkoisia ilmoja!

Iia on nuhassa :( Ruoka onneks maittaa viel ainakin toistaseks hyvin.Tyttönen täytti 7 kuukautta pari päivää sitten,ei yhtään hammasta vielä ja liikkuu ryömimällä.Me ollaan myös käyty tv kakkosen puistossa keinumassa jo kuukauden verran,ei oo ilolla rajoja kun Iia keinuu :) Piti jo tulevaan kotiinkin ostaa keinu.

Hyvää viikkoa kaikille!
mimmuli ja Iia

Hei!

Olen lukenut teidän juttuja jo ensimmäisestä odotuspuolella olevasta marsilaisten ketjusta lähtien. Nyt vasta sain aikaiseksi itse kirjoittaa kun luin että meinaatte siirtyä käyttämään msn:ää. Mitenkäs minä sitten päiviäni kulutan kun ei pääse lukemaan näitä juttuja : ). Meidän Elias syntyi 20.3. TAYS:ssa. Raskaus oli helppo ja synnytys meni hyvin vaikkakin supistuksia tuli säännöllisesti jo perjantai illalla ja poika päätti syntyä vasta lauantai-sunnuntai välisenä yönä.

Elias ottaa kovasti jo konttaus asentoa, mutta eteenpäin ei vielä pääse. Tosin pyörimällä menee jo paikasta toiseen. Yöllä Elias heräilee 2-4 kertaa ja tissiä pitää saada joka kerta. Jos yrittää antaa yöllä tuttia, syntyy siitä hirveä huuto. Meillä syödään aamu- ja iltapuuro, yks liharuoka ja yks hedelmäsoseateria sekä tissiä tietysti. Kaksi hammasta on tullut alas ja ylös on vissiin puhkeamassa kun niin kovasti hinkkaa ikeniään ja kielellä yrittää niitä lipoa. Elias on hyvin tomera ja päättäväinen poika. Nykyään on niin polleaa lattialla ja kun joku vilkaisee sinne päin nousee käsien varaan mahd. korkealle ja kiljaisee. Meillä myös ”lennetään” kovasti juuri niin kuin siinä mainoksessa jossa on vauva ja lukee että taito lentää.

Tästä ketjusta olen saanut hirveän paljon apua ja tukea vaikka en ole itse mitään kirjoitellutkaan. Lapset kehittyvät niin samaan tahtiin ja samoja asioita olen pohtinut mitä tekin täällä. Voisin lähettää kuvan Eliaksesta sinne sähköpostiin. Mikäs se osoite nyt olikaan ja miten sen salasanan saa?

Toivottavasti teidän porukkaan vielä mahtuu.

-Jaana & Elias-

PS. Eliaksen mitat 6 kk neuvolassa olivat 8870g 68,4cm

Hei vaan Jaana ja tervetuloa juttelemaan! Me on oltu sitten yhtä aikaa Tayssissa! En muista kyllä ketään muita äitejä sieltä, ei huvittanut oikein tehdä tuttavuutta kun naamasta oli jokainen verisuoni poikki =) Eli mää olin se pilkkunaama jos kiinnitit huomiota..

Osote on marsilaiset@netti.fi ja saat salasanan lähettämällä sinne sähköpostissa Eliaksen kuvan. Aika moni on tehny niin että sitten kun salasana on tiedossa niin lähettää tuosta marsilaiset@netti.fi- osoitteesta vaan kuvat niin omat tiedot pysyy piilossa. Vaikka eipä silti, eipä väärinkäytöksiä ole ilmennyt =)

Jes, Mimmuli, nähdään vaan lokakuun puolella. Me tosin koitetaan kaikkemme, että päästäis loman jälkeen muuttamaan pois, mutta eihän sitä tiedä. Tällä viikolla ratkeaa vielä aika paljon.. Mies ois jo irtisanomassa tätä asuntoa lokakuun loppuun mutta koitin vähän hillitä sitä, ettei taivasalle jouduta!

Vaan nyt mun pitää mennä raivaamaan kaappeja, Santun hoitoalusta saa häipyä pesukoneen päältä kun vaipanvaihto siinä on osoittautunut toivottomaksi ja vaaralliseksi (repii suuhun pesukoneen johtoa, vaippoja, puhdistuspyyhkeitä...) Samalla siirtyy hoitovälineistö toiseen huoneeseen.

Heips!

Hui hai, jotenkin tuntuu, että osa on siirtynyt jo niiiin kauas vauva-ajasta, kun rintaruokinta on loppu ja turvaistuimiakin on pitänyt vaihtaa *nyyh* ;). No joo, meillähän vauva kyllä liikkuu ympäri asuntoa, mutta tiheät vierailut rinnalla pitävät hänet vielä vauvana. Vaikka mulla on öisin mennä hermot, kun viime aikoina on taas syöty kahden tunnin välein, niin silti toisaalta hirvittää, miten aikanani vieroitan lapsen. Ihmeen ristiriitaisia tunteita tämä rintaruokinta kyllä herättää, en voi sanoa, että koskaan olisin siitä erityisesti pitänyt, juuri tiheän ja epäsäännöllisen rytmin sekä lapsen venkoilujen takia. Kuitenkin onhan se suloista. Ota tästä nyt taas selvää...

Nykyisin meillä on imemisen lisäksi toinenkin yöhuba eli kaikkinainen poukkoilu. Neljän maissa herätään ja siinä sitten lähes tunti kieritään ja venkoillaan sekä kiivetään vanhempien päälle (on muuten pokassa pitämistä). Lapsi on taas perhepedissä, koska sai niitä hysteerisiä pelkokohtauksia nukkumaan laitettaessa. Eli eipä tässä hirveästi kukaan öisin nuku, mutta enpä osannut nytkään käydä tuonne Venlan seuraksi tutimaan. Minähän vuonna meillä nukutaan koko yö *huokaus*.

Jeps, jatkan taas eteisryhmän suunnittelua. Olenkin suunnitellut sitä viimeiset kolme viikkoa, että minäkö saamaton.

Yhteistyössä