Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä kirjoitin eilen illalla pimeässä pitkät jutut, mutta painoin vahingossa jotain nappulaa ja tsädäm - kaikki katosi.

No kuitenkin, oli tosi kiva lukea pitkästä aikaa myös Sanipin kuulumisia. Sulla onkin tosi liikkuvainen tyttö, huh huh. Oisko pienestä koosta apua aikaiseen liikkumiseen vai ei, kun tämä meidän isokokoinen poika taas liikkuu aika nihkeästi.

Poika tosiaan konttaa ihan lähipäivinä. Jalkoja osaa jo liikuttaa eteenpäin, mutta kädet jää vielä paikalleen, joten eteenpäin ei juuri pääse. Luulen, ettei poika lainkaan ryömi, ei edes yritä. Taaksepäin pääsee työntämällä käsillä.

Liukulla taas on kielellisesti tosi lahjakas lapsi. Taitaa olla aika harvinaista, että näin aikaisin puhuu. Meillä poika jokelteli enemmän joskus 2-3kk iässä kuin nyt. Nykyään vain murisee tai kiljuu, tosi vähän tulee tavuja tms.

Me olla pärjätty tosi hyvin näillä helteillä. Poika viihtyy pelkässä vaipassa tai t-paidassa. Joka päivä käydään suihkussa ainakin kerran ja usein laitan vatiin vettä, jossa poika innoissaan läträä parvekkeella. Meillä on kotona jäähdytys, joten yötkin menee ihan normaalisti, eli huonosti edelleen.

Eroahdistusta kaverilla on aika vähän. Outoa kyllä, mutta eniten huutaa perään mökillä, vaikka siellä on aina mummo tai vaari kaverina. Toisaalta poika oli elämänsä ekan yön erossa minusta juuri mummon kanssa, eikä yöllä kaivannut minua yhtään vaikka heräili tuttuun tapaansa monta kertaa yössä. Isän perään poika ei huuda yhtään, vaikka tykkääkin touhuta iskän kanssa kovasti.

Luuletko Sanip, että imetys onnistuu ihan yhtäkkiä sitten työmatkasi aikana? Lähinnä tuli mieleen, että miten rinnat reagoi, onko pakko pumpata välillä tyhjäksi tms. Minä imetin lopuksi enää yöllä ja lopetus onnistui ihan helposti. Poika ei kaivannut tissiä sen jälkeen yhtään, ei edes päiväimetysten lopetuksen jälkeen.

Me ei olla vielä kokeiltu 8kk ruokia, täytyy joka päivä ostaa ja testata. Poika ei ole kovinkaan tarkka soseen karheudesta, joten luulen että kelpaa jos pureskelematta kuitenkin pystyy syömään.

Mä annoin välillä 8kk ruokia jo hyvissä ajoin, kun 5kk purkeissa ei ole hirveesti valinnanvaraa ja esikoisen kohdalla oli niin, että se alkoi vasta kunnolla syömään sitten kun sai karkeampaa. Pinja ei heti innostunut karkeammista soseista, mutta nyt syö jo kaikkea. Perunaakin vaikka sen totuttelemiseen meni kauan.

Esikoiselle tuli ensimmäinen hammas 11kk iässä, mutta siitä huolimatta karkeat soseet alkoi 8kk iässä. Neuvolantäti sanoi, että se on tärkeää, kun vauva opettelee siirtämään palasia kielellään suussaan vaikka ei hampaita olisikaan. Ja hyvinhän se niitä 8kk ruokia söi hampaattomuudesta huolimatta :)

Pikaisesti vaan tulin laittamaan neuvolakuulumisia: pituus 68 cm ja paino 7050g. Päästiin sentään seiskalla alkavaan lukuun, jee :) On se kyllä jännä miten eri kokoisia vauvat voikin olla. Näin tänään meijän naapurin saman ikäisen tytön ja hän oli varmaan puolet Idaa isompi. Ja uimarannalla juttelin yhden äidin kanssa, jonka 4 kk ikäinen poika oli reippaasti Idaa isompi myös.

Tulin katteleen teijän kuulumisia pitkästä aikaan ja ajattelin kirjotella täältä kans kuulumisia.. elikkäs meillä on tosiaan noustu pystyyn jo kuukauden päivät ja poika kävelee tukea vasten. Joona on myöskin oppinut hiukan sanoja, esim. äiti on "ätä" :) kun päikkäreiltäkin herätään niin poika huutaa "ätää" vaan hymyssä suin :)
Siskon nimi on opittu kanssa eli Iida on "iiaa" :) Leppoisasti kaverin kanssa menee päivät.. on tullu niin isoksi pojaksi jo :) ja 8kk neuvolassa oli 73.5 pitkä ja 10,900 oli paino :) Meillä poika on käynyt pari kertaa saunassa kun oltiin tossa viitasaarella sukuloimassa niin poika pääsi elämänsä ensimmäistä kertaa järveen uimaan, (mistä nautti todella kovasti) :) niin piti sitten vähän käydä saunan puolella lämmittelemässä :) Eipä tänne sitten muuta ihmeellistä :) Ainiin ja kolme hammasta, neljäs tulossa :)

Mun täytyy tunnustaa, että meillä on saunottu jo kauan. Poika ei varsinaisesti löylyssä istu, vaan alarapulla isossa vadissa leikkii, lämmössä on kuitenkin. Löylyhetket kestää ehkä 5min ja reilusti juodaan aina saunan jälkeen.

Meillä kontataan nyt. Ei kovin pitkiä matkoja, mutta liikkuu selkeästi. Käsivoimat tai niiden vähyys selvästi rajoittaa vielä matkatekoa.

Ja pippeli on löytynyt..heh.

moi.

Hui nää helteet meinaa kuolemaksi.

myö ollaan kans käyty saunas jo varmaan 4-5kk lähtien. ei tosin viime aikoina.
ja tosi pienissä löylyissä ja vähän aikaa vaan. on poika kyl tykänny.

meillä ei oo vielä hampaita. eikä näytä et olisi heti tulossakaan.

poika seisoo jo tosi tanakasti yksin tukea vasten ja pienen hetken ilman tukea. ja avustettuna käveleekin reippaasti.

MEillä ei oo kyl sanottu mitään sanan tapaistakaan. ihan vaan perus älämölöä pitää :D

Miun pitikin kysyä teiltä muilta että joko ootte luopunu tuttipullosta?

mie oon yrittäny vierottaa mut aika huonoin tuloksin. sen verran eteenpäin on menty et iltaruoan jälkeen en oo antanu pulloä sänkyyn.. vaikka itkee niin oon pysyny lujina. mut nykyään menee jo ongelmitta. yöllä vaan kun poika herää kerran niin silloin annan pulloa koska silloin huuto ei lopu millään ja miusta tuntuu et se tukehtuu siihen itkuunsa.

nokkamukista ei poika mielelläään juo. ainakaan maitoa.
Tutista vierotus ei varmaan tuu kamalan vaikeaa koska se ei oo muutenkaan niin tärkeä ikinä ollu pojalle.

Sarppa, mulla ei ole mikään kiire vierottaa tuttipullosta tai tutista. Ainakin vuoden ikään saa vapaasti juoda pullosta, jos sitten lehmänmaidon annan vain nokkamukista. Eiköhän se uni/yömaito ole silloin jo loppu. Tuttiakin saa syödä jos haluaa, eikä meillä syödä kuin yöllä ja päikkäreillä.

Me ollaan testattu pottaa jo muutaman kerran. Molempia tuotoksia on saatu saaliiksi, mutta ihan vahingossa tietenkin.

Meidän yöt on rauhoittunut pikkasen. Parina viime yönä poika on herännyt vain 4-5 kertaa ja se on jo hyvin!

niin eihän tässä mikä kiire oo sen vierotuksen kanssa. mie arvelin vaan jo hissukseen alottaa sen niin ei olis niin vaikeeta sit. tai lähinnä yritän totuttaa siihen että sängyssä ei syödä.

meill ei oo edes ostettu viel pottaa :) en usko et meillä tulis onnistuu viel.. varmaan lähempänä vuoden ikää jos ostais potan ja aloittas siihen tutustumisen.

Ihan ekana täytyy todeta, että Liuku oli oikeassa kehuessaan Manducaa. Minä kokeilin kaverin Manducaa viikonloppuna ja oli kyllä paljon parempi kuin meillä lainassa oleva Baby Björn. En minä Manducassakaan kyllä jaksaisi tuota isoa poikaa kovin pitkään kantaa, ainakaan etupuolella (selässä en kokeillutkaan).

Meillä on konttailtu nyt reilun viikon ajan. Poika konttaa aika pitkiäkin matkoja jos riittävän kiinnostavaa näkyy, muuten siirtyy muutamia metrejä leikkiessään. Nyt muutaman päivän ajan on osannut myös käydä itse istumaan konttausasennosta. Selvästi on myös yritystä kiivetä ylöspäin, mutta onneksi vielä ei ole polviseisontaan enempää noussut.

Missä muodossa olette kananmunaa tarjonneet? Minä yritin kerran jo pari kuukautta sitten antaa keitettyä kananmunaa ja perunaa soseutettuna, mutta poika ei sitä syönyt. Nyt pitäisi keksiä jotain uutta, jotta tuon munan saisi myös ruokavalioon. Tai ainakin näkisi sopiiko se edes, ekalla kerralla tuli vähän näppyjä leukaan, mutta en ole varma tuliko ne just munasta kun niin vähän poika suostui sitä sosetta syömään.

Mä olen antanut meidän tytölle kananmunaa ihan sormiruokana, pikkupalasina ja niitä noukkii sormillaan innoissaan pöydältä. Olen myös antanut raejuustoa, hedelmiä ja marjoja ite syötäväksi niin maistuu tosi hyvin. Peruna ei maistu soseena, mutta kun laitan keitetyn perunan palasiksi niin johan on toinen ääni kellossa.

Meillä vetelee imetys viimeisiään... itse asiassa nyt on sellainen tunne ja tilanne, että tyttö sai eilen illalla viimeiset hörpyt tissistä. Viimeisen viikon ajan se ei olekaan syönyt kuin kerran vuorokaudessa ja nyt olen päättänyt lopettaa kokonaan. Korvike vaan menee tosi huonosti alas, puuron ja muun ruoan mukana saan ehkä just ja just 2 dl päivän aikana menemään. No kohtahan sitä voi ruveta antamaan tavallista maitoakin, en ota ressiä tästä. Tuskin sille luukato heti tulee jos pari kuukautta vähän huonommin juo maitoa. Vettä tosin juo muuten hyvin, joten nestettä saa sitä kautta tarpeeksi.

Iskä on ollut tytön kanssa nyt enemmän öisin kun on huudellut tissin perään. Mun rauhottelut ei paljoa auta kun itku tulee vaan kun yritän rauhoittaa. Isän kanssa nukahtaa heti uudestaan.

Meillä ei sormiruoka mene edelleenkään suuhun vaan heitetään heti lattialle. Vähän epäillen ottaa mitään kädestä suuhun. Pieniä paloja pullaa olen antanut, syö muutaman. Raejuustoa annoin myös eilen ja 6-7 raetta meni alas. Tämä kaveri kun ei syö mitään jos ei nälätä, maitoa ottaisi kyllä aina kun tarjotaan.

Meillä on alkanut taas "läpipissaus" eli vaippa fuskaa usein. Poika siis pissaa ihan mahdottomasti. Maitoa menee 600-800ml/vrk ja vettä lisäksi alle 100ml, mutta kokoajan vaipat on tosi märät vaikka kaveri hikoileekin tosi paljon.

Meilläkään ei syödä vielä sormi ruokaa. eikä pojalla oo vielä pinsetti otettakaan.
mie itseasiassa oon antanu vaan noita kaupan purkkiruokia. nin laiskistunu et en jaksa erotella ennen maustamista pojalle ruokaa erikseen ja muussata vielä. annan varmaan vasta sit kuhan pystyy samaa ruokaa syömään ku kaikki muukin perhe. eli siis mie en oo ollenkaan kokeillu kananmunaa. muuta kun purkki ruokaa oon antanu vaan banaania,nektariinia,kurkkua,mansikoita,mustikkaa,leivänkannikkaa,porkkanaa..
nektariinista poika tykkäs ihan hulluna, samoin mustikasta.

meillä ei mene vieläkään karkeampi sose, vaik usein yritän. mie oo nyt antanu nyt niitä 5,6 ja 8kk soseita kun kertaa niitä syö ja ei sitä nälässä voi pitää.
meillä on nokkamuki ollu käytössä jo pitkään mut poika ei millään taho tottua siihe.. hmm..
illalla ja aamulla annan sitö vauvojen kaurapuuroa mihihn lisätään vaan vesi. laitan siihen sit lisäksi jotain purkkimarjaa.

meillä menee maitoa nykyään vähemmän.. ooni antanu nyt välillä d-tippoja.

Sarppa, mun piti vielä kysyä sulta, että miten olet suunnitellut toteuttavassi pullosta vieroituksen? Mistä maito sitten juodaan?
Meillä poika juo 600-800ml Nan:ia vuorokaudessa ja sen juottaminen nokkamukista kestäisi ikuisuuden. Poika ei oikeastaan koskaan edes juo maitoa ruoan yhteydessä, lähinnä nukkumaan mennessä tai välipalaksi. Mä mietin, että onko pullosta vieroitus helpompaa sitten kun siirtyy lehmänmaitoon ja alkaa juoda sitä ruokajuomana. Ehkä silloin mukista juontikin onnistuu nopeammin ja helpommin.
Mä en tosiaan ole vielä edes harkinnut pullosta vieroittamista, enkä tutistakaan. Poika mene syyskuussa hoitoon ja uskon, että tutti on silloin tärkeä ja annan hänen sitä syödä jos haluaa.

Me muuten hankittiin uusi istuin autoon, Maxi Cosi Tobi. Kyseessä on testeissä menestynyt istuin, jossa lapsi istuu kasvot menosuuntaan. Tämä istumaasento oli meille ainoa vaihtoehto kun poika viihtyy niin huonosti autossa. Nyt parin päivän käytön jälkeen olen oikein tyytyväinen. Tänäänkin ajeltiin 250km ja kitinä takapenkillä oli huomattavasti vähäisempää kuin aikaisemmin. Laitoin istuimen ihan nukkuma-asentoon, jolloin lapsi on siinä lähes samassa asennossa kuin kaukalossa, mutta näkee ulos, sekä vanhemmat.

Lellu: siis mie oon alottanu sen pullosta vierottamisen silleen et yritän luopuu tuosta sängyssä juomisesta ja ilta maidosta(siis että otetaan pullo sänkyyn)
ja sit samalla yritän opettaa nokkamukin käyttöä. eli siis ite pullosta juodaan meillä vielä pitkään (tod näk) mut lähinnä se et pöydässä juodaan maito. meillä poika juo maitoa ruoan yhteydessä pöydässä. ja juohan se kyllä päivällä tos sängyssäkin ennen päiväunia. muuten se huutais varmaan toista tuntia.

Veeti on jostain syystä ruennu heräämään 2-3 krt yöllä (välillä 20.00-06.00) ja aina pitää saaha maitoo. ja jano kyllä tuntuu olevanki kun juo täyden tuttipullon hetkessä :)

huh niin se äitiysloma lähenee loppuaan. viimeset äp rahatki tulee nyt. kauheeta olis mennä nyt parin vk päästä töihin. eli ihan mielellään oon viel vuoden kotona. miksen pitempääkin :)

Mäkään en ole vielä antanut kananmunaa. Eikä kyllä sormiruokailuakaan ole hirveesti harrastettu.. tuntuu että aika menee niin siivillä, nyt kun näitä on kaksi, että unohtuu tehdä kaikenlaista. Ruisleipä oli jossain vaiheessa suurta herkkua Pinjalle, mutta sitten se meinas kerran juuttua kurkkuun enkä enää oikein uskalla antaa sitä. Minäkin syötän Pinjalle purkkiruokia. Ne vaan on niin käteviä.

Me ollaan Pinjan kanssa vielä niin symbioosissa, että tuntuu kyllä tosi hurjalta, että toiset menee jo töihin vauvan ollessa tämän ikäinen.

Tuntuu minustakin hurjalta viedä poika jo hoitoon, varsinkin kun hoitopaikkaa ei ole vielä edes tiedossa (jonossa ollaan). Kun minä oli vauva äitiysloma oli vain 3kk ja täysjärkisenä olen selvinnyt vaikka jo silloin on vieraaseen hoitoon viety, miksei tämä hoidon alkaessa jo 10kk poika.

Toivon vain, että kaveri oppisi aikaisin kävelemään ettei jäisi niin helposti muiden jalkoihin ja voisi helpommin osallistua leikkeihin.

Tuosta eroahdistuksesta tuli mieleen että meillä sitä on ollut 6kuukautisesta lähtien.. eli poika
ahdistuu jos minä lähden, Isän kanssa viihtyy nykyään ilman että tulee itku jos poistun paikalta.
Mutta kun tulee joku ns.ulkopuolinen lelluttelija niin sitten huudetaan ja kovaa..jos ns.ulkopuolinen
lelluttelija vie pojan pois niin että poika ei näe minua niin on ihan suht tyytyväinen mut muuten
huutaa täyttä kurkkua. Mummin kanssa meni pari kuukautta niin että poika on hyväksynyt sen
ja tahtoo nykyään mennä ihan itsekkin mummin syliin.. mutta 2kk niin että nähtiin mummi joka päivä.. aika hurjaa :) Mä olen ottanu pojalle meidän ruuista osan ja soseuttanu, kaikkea ei edes soseuteta kun poika syö niin hyvin palasiakin :) ja onhan meillä jo neljä hammasta! :) meillä ei ole tuttipullosta vielä vierotettu,kun nokkamukia käytetään päivisin ja illalla sitten saa pullosta sen ns. unipullon jos tarvii, sekin on ruvennut jo jäämään aika hyvin pois ihan itellään. Poika on ruvennut kävelemään ulkonakin jo tukea vasten :) äkkiä ne oppii uusia asioita! :)

Meillä oli tänään neuvola, viikon vajaa 9kk. Mitat 74,5cm ja 10,6kg. Tässä oli samalla lääkäri ja kaikki oli ok.
Sain neuvolasta unikouluttaja numeron ja ehdottivat yhteydenottoa, tarvittaessa neuvolasta saa lähetteen unirytmitykseen jos sitä tarvitaan. Täytyy soittaa joku päivä sinne kouluttajalle ja keskustella asiasta. Tämä pojan uniongelma on vaan vähän erilainen kuin yleensä, joten tuskin rytmityksestä on apua. Omaan huoneeseen siirtämistä olen nyt harkinnut tosissani, täytyy sykyä ensin ammattilaisen mielipidettä. "Näillä silmillä" ei paljon töitä tehdä, ja työt alkaa jo kuukauden kuluttua, joten kiire tulee kaverin kouluttamisessa parempiin yöuniin.

Uusia taitoja ei poika ole oppinut. Nyt on tosi pop kontata ja istua hetki ja taas kontata ja istua.

Meilläkin oli tänään neuvola. poika tänään siis tasan 9kk. painoa 9.5kg ja pituutta 74,5cm. seuraavan kerran sit vuoden iässä. jos siis ei mitään ihmeempiä tule.

Veeti nousee konttausasentoon mut ei vielä konttaa. Tukean vasten ja huonekaluja pitkin kävelee jo tosi hyvin. välillä tumpsahtelee maaha.
itenoustaan jo istuma asentoon. hampaita ei oo vielkään ilmestyny..

Mie ostin pojalle tänään brion taapero kärryn. ei vielä osaa menää eteenpäin sillä. kompastu jalkoihinsa ja kaatu.. :) ressukka.

Nyt on sitten mökkeilyt mökkeilty tältä kesältä. Oli kyllä tosi kivaa. Esikoinenkin oli kuin eri lapsi, kun oli touhua erilailla ja oma piha, ei kiukutellut juuri yhtään.

Ida on nyt oppinut konttaamaan, mutta edelleen pääosin ryömii, kun se on vielä nopeampaa kuitenkin. Eilen, kun tultiin kotiin ja pääsi omaan sänkyyn niin nousi seisomaan ekaa kertaa ja tänään on jo seissyt sohvaa ja tuoliakin vasten. Sitten kun alkaa tapahtua niin tosi nopeasti noi oppii uusia taitoja. Vielä heinäkuun alussa Ida oli ihan vauva, kun makasi vaan paikallaan ja nyt tuntuu jo niin isolta tytöltä :)

Mä siirsin eilen Idan omaan huoneeseen ja tällä kertaa lopullisesti. Siis ellei sitten isompana vaadi päästä vanhempien huoneeseen, kuten esikoinen. Tässä lähiviikkoina pitäis sitten sitä unikouluakin kokeilla, että saisi noi yösyönnit pois. Nykyään Ida juo maitoa keskimäärin kaksi kertaa yössä. Tsemppiä Lellulle unikouluun, pitäähän sitä paremmat unet saada, että jaksaa töissä käydä.

Kirjoittelen pitkästä aikaa kun ihmetyttää tuo pojan kova oma tahto. Onko muilla yhtä "kovapäisiä" vauvoja? Meillä poika raivostuu milloin mistäkin ja huutaa niin kauan kun saa mitä tahtoo tai äiti saa huijattua ajatukset muualle (ja se on vaikeaa). Varsinkin tuo yösyöminen (nykyään juo vain vettä, mutta sitäkin tosi paljon) on ison huudon paikka jos ei tarjoilua heti saa. Uskomatonta miten kova ääni noin pienestä vielä lähtee.

Äsken siirrettiin pojan sänky omaan huoneeseen ja laitettiin pohja alas. Tätä muutosta on nyt protestoinut reilun tunnin, eikä nuku vaikka kuinka väsyttää.

Ruoka maistuu nykyään tosi huonosti, vain puuro kelpaa kunnolla. Luulen kyllä, että hampaita tulossa, tai kipeäksi kun on niin rauhaton, kiukkuinen eikä syö.

Meillä suututaan myös heti jos pää pikkaisenkin kolahtaa johonkin. Ei siis voi sattua edes kun vain hipasee, mutta huudon aloittaa aina. Ja tietysti maximi volyymilla. Onneksi poika ei vielä juurikaan kiipeile tai nouse ylös kuin harvoin. Kaveri ei osaa laskeutua itse alas, vaan huutaa sitten äidin tai isän apuun kun jalat väsyy. Meillä on siis aika äänekästä tämä elämä nykyään...huh huh. Toivottavasti oma huone rauhoittaisi yöt, ainakin viikon täytyy kokeilla.

Mun esikoinen oli mielettömän temperamenttinen vauvana, alkoi rintaraivareina 1kk iässä ja siitä 3 vuoteen asti oli mielettömiä raivareita. Raivarin tullessa esikoinen meni ihan raivon valtaan ja kun häntä katsoi silmiin, tuntui ettei kukaan katsonut takaisin. Häneen ei saanut minkäänlaista kontaktia, kun raivari oli päällä.

Kuopus on tähän asti ollut todella tyyni ja rauhallinen vauva. Nyt alkaa näyttää omaa tahtoa ja esimerkiksi pukiessa kitisee ja vänkää vastaan. Mutta ei ole vielä koskaan saanut varsinaista raivaria. Ehkä sekin vaikuttaa, että hän on liian 'kiireinen' raivoamaan, kun koko ajan on mielekästä tekemistä kun seuraa isosiskon touhuja. Kaksistaanhan nuo leikkii päivät pitkät esikoisen huoneessa eikä mua tarvita kun välillä vaipanvaihtoon ja ruokkimiseen :D

Meillä kanssa esikoinen on temperamenttinen tapaus ja raivarit milloin mistäkin on arkipäivää. Alkoi hänelläkin tuo oma tahto näkyä juuri 9 kk iässä kunnolla ja sen jälkeen se on ollut menoa :) Odotan kanssa, että jospa vaikka vuoden sisään jo helpottais.

Idallakin on nyt tullut oma tahto esiin enemmän, mutta ei mitään kunnon huutokohtauksia ole vielä saanut. Vaipanvaihtoa ja pukemista protestoi kitisemällä ja venkoilemalla ja itku tulee jos joku kiva juttu otetaan pois. Mutta kaikenkaikkiaan Ida vaikuttaa kuitenkin ehkä hieman rauhallisemmalta ja tyytyväisemmältä kuin isosiskonsa (tai sitten se todellinen luonne tulee esiin myöhemmin vasta). Suuren osan ajasta Ida on nauravainen. Meillä varmaan kanssa tuo isosiskon olemassa olo auttaa asiaan. Meillä ei lapset vielä leiki huoneessaan, en uskalla kauheesti niitä keskenään vielä jättää, mutta selkeesti on nyt viime aikoina lisääntynyt vuorovaikutus, kun Idakin on oppinut liikkumaan. Usein seuraa esikoista ja hekottaa tämän touhuille. Vuoden päästä on varmaan jo aika mukava tilanne vanhemmille, kun lapsista on toisilleen vielä enemmän seuraa.

Nyt Ida menee jo täysin konttaamalla ja ottaa askeleita tukea vasten. Ei kunnolla osaa vielä laskeutua ja lyö päätänsä aika usein. Mahalleen oppi muuten kääntymään vasta viikko-pari sitten. Meillä oli aika varattuna sinne fysioterapiaan, mutta sai sitten sen perua.

Ei ensi mutta seuraavalla viikolla mennään taas mökille niin ajattelin siellä sitten toteuttaa sen unikoulun, että saatais yömaito pois. Ei sitten huuto häiritse naapureita.

Mun pitää vielä sanoa, että meilläkin poika on tosi iloinen ja hymyilevä. On kuitenkin saanut pienestä lähtien välillä hurjia raivareita ja huutanut naama punaisena. Tällaisen huutokohtauksen aikana kaveri hikoilee vaatteet ja pään ihan märäksi. Useimmiten ei edes tiedetä miksi huutaa, mikä on tosi turhauttavaa. Parvekkeelle meno rauhoittaa tilanteen nopeiten, oli kesä tai talvi.
Joskus iltapuuroa syödessä tulee tällainen huutokohtaus, joka johtuu liiasta nälästä ja väsymyksestä, mutta yleensä "kilahtaa" mielestämme ihan syyttä tai pienestä kolhusta. Niin, ja tietenkin yöllä jos ei maitoa/vettä anneta, alkaa järkyttävä huuto. Poika ei oikeastaan koskaan itke, muutaman kerran olen kuullut normaalia vauvan itkua päiväunilta heräämisen yhteydessä.

Onnea Empulle unikouluun kun sen aika tulee. Me ei ehkä pystytä
omin voimin unikoulua pitämään. Minä olen ihan liian väsynyt ja mies lyhytpinnainen, etten usko onnistumisen mahdollisuuksiin. Katsotaan nyt ensin tämä omaan huoneeseen muuton vaikutus.

HEips myös pitkästä aikaa!

Kuinka usein teillä sit herätään öisin emppu ja lellu?? meillähän veeti nukku siis joskus puolen vuoden iässä yöt putkeen vaan jossain vaiheessa veeti rupes heräämään 1-2 krt yössä. ja silloin on ssatava maitoa. muuten huutaa oksentamiseen asti. neuvolassa oli sitä mieltä et veeti ei oo ehkä valmis luopumaan yömaidosta et sillä on sit ehkä tosiaan nälkä tai jano. niinpä arvelin et jos koittas vaik tos kk päästä yöpulloo pois..

LEllu: siis kyllä täälläkin huudetaan ja kovaa. pojalla tosiaan on keuhkot kunnossa :D Yleensä huuto tulee jos ei saa tahtoaan läpi.. siis huh miten se tosiaan suuttuu. sama myös jos on yliväsyny.

Meillä veeti liikkuu jo vikkelään tukea vasten. esim voi vaikka kävellä koko kämpän ympäri seiniä pitkin :) ja eteenpäin pääsee taaperokärryn avulla.

Yhteistyössä