Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen liukun kanssa samoilla linjoilla, että ei vauva vielä mitään hoplopeja tarvitse. Telkkarin katsominenkaan ei vissiin hyvää tee vauvoille, siinä on liikaa ärsykkeitä pienen aivoille. Mulla oli huono omatunto, kun esikoinen alkoi jo reilun vuoden iässä katsomaan lastenohjelmia. On meilläkin siis telkkari kaikki illat auki ja tietty Ida sitä välillä näkee, mutta koitan vähän seurata, että ei jäisi sitä kauheesti tuijottelemaan. Ja eipä tuo kyllä kovin kiinnostunut siitä olekaan. Mutta toki kaikki tekee tyylillään :)

Ruuista oli puhetta. Ida syö hyvällä ruokahalulla kaikkea eikä oikeastaan mitään suosikkia ole noussut esiin. Iltapuuro välillä tökkii, mutta se taitaa johtua siitä, että on liian lähellä päivällistä. Aika sihtikurkku on tuo neiti, tavallinen kaurapuuro esim. aiheutti sellaista kakomista, että ostin taas vauvapuuroa. Jostain syystä siitä tuli aika klimppistä, vaikka olin siis kaurahiutaleet hienontanut tehosekoittimella.

Meillä on tuttipullo käytössä, en ole edes koittanut nokkamukia vielä. Esikoinen vieroitettiin tuttipullosta ja tutista 1v1kk iässä ja se oli musta ihan hyvä ikä. Toki aion nokkamukia jo aiemmin kokeilla.

Tuosta telkkarin katsomisesta sen verran, että mun serkku jolla on itsellään kolme lasta antoi etukäteen ohjeen, että opeta vauva syömään tuttia ja katsomaan tv:tä. Tällä "kaksikolla" helpottaa elämää kummasti. No, meillä tehdään molempia, tuttia vain nukkuessa ja tv:tä yhä vähemmän, mutta hetkeksi siitä on seuraa kun äidillä on kotihommia.

Tutista vierottamissa minä en pidä kiirettä. Mulla on periaate, että tuttia syödään vain nukkuessa, ei huvituttina, joten mielestäni lapsi saa syödä tuttia halutessaan vaikka kaksi vuotiaaksi kunhan tutti jää sänkyyn kun herätään.
Tuttipullosta yritän luopua noin vuoden ikäisenä, eiköhän se unimaidon juontikin ole jo silloin loppu.

Minä tein eilen vispipuuroa puolukasta. Oli muuten herkkua pojan mielestä, vaikka aika hapanta olikin. Äidin piti lisätä sokeria omaan annokseen, mutta pojalle annon happamampaa (vaikka siinäkin oli jonkinverran sokeria). Eipä näyttänyt vehnä vatsaakaan vaivaavan, vaikka ekan kerran sai sitä noin ison annoksen.

Miun mielestä tv:katsomisessa ei ole mitään pahaa jos sitä ei käytetä äidin huomin korvikkeena ja koko päivää. Meillä neukkatätikin oli sitä mieltä että telkkari on oikein oiva keino keskittää vauvan huomio hetkeksi jos äidin täytyy tehdä kotihommia yms. ja muuten siinä vauvan aistit kehittyy kun erilaisia ääniä ja värejä.

no tuo0sta hoplopista, en miekään siellä oo käyny ikinään mut en kyllä oo poissulkenukkaan sitä etteikö käytäs mut toki sitten kun poika konttaa. Täällä ainakin järjestetään jopa vauvatapaamisia hoplopissa. Mut mie oon sitä mieltä et jokainen äiti tyylillään ja jokaisen tyyli on varmasti paras sen oman lapsen kannalta. meillä veeti on yllä kanssa niin perutyytyväinen aina ollu eikä itke paitsi jos on jokin selvä syy. ja osaa kyllä viihdyttää itseään ilman mitää telkkaria tai leluja. Mutta siis lapsillehhan kehotaan antamaan leluja. niin ja siis piti sanoa viel et jos meillä olis toinen lapsi niin tuskin näinkään paljon virikkeitä käytettäis koska silloin olis seuraa siitä toisesta.

Meillä on huomenna neuvola enkä malttas millään odottaa. hirmusesti kysyttävää taas :DD meidän neukkatäti on kyllä kullanarvonen ja tosi ammattitaitoinen.

lellu kyselit lempiruoasta: meillä taitaa puolukka ja vadelmapuuro. Pitäis itsekin rueta tekemään ilta ja aamupuuro ihan kaurahiutaleista niin kävis edullisemmaksi kuin nuo valmis puurot.

mie oon yrittäny vähän myöhempään pistää pojan unille mut raukka on kyllä niin väsyny jos puol seiskan jälkeen. mut on sillä kyllä hyvät unenlahjat kun nukkuu aikasesta nukkumaan menosta huolimatta aamulla noin 8 asti!

Mäkin esikoisen aikaan laittelin sille teletappeja ja muita jo ihan pienestä, mutta meni pitkä aika ennenkun se malttoi katsoa mitään pidempää aikaa. Ja siis sylivauvaiässä ei ole tullut mieleenkään kumpaakaan istuttaa tv:n ääreen. Esikoisella oli myös paljon fisher pricen (ja muiden leluvalmistajien) pimputtavia leluja. Nyt ajattelen, että virikkeitä oli ehkä liikaa. Nyt arvostan enemmän yksinkertaisia leluja. (Eli kyllä kuopuksella leluja riittää, mutta olen huomannut että joku esim. pöydän jalka kiinnostaa yhtä paljon kun lelut.) Mutta on tuosta esikoisestakin kasvanut ihan normaali lapsi ;D. Tosin kyllä huomaan, että nykyajan lelut ja virikkeet ovat vähän veroittaneet mielikuvituksen kehitystä, mutta elättelen toivoa että sillekin jää vielä tilaa kehittyä.

Oli toi esikoinen sellanen harjotuskappale.. mä aina jälkikäteen naureskelen kaikkia hassuja juttuja, joita tuli esikoisen kanssa tehtyä. Me käytiin muumimaailmassakin, kun tyttö hädin tuskin vielä edes käveli :D. Kaipa sitä oli niin innostunut ja tohkeissaan ja odotti lapsessa koko ajan kehitystä. Toki olen innostunut kuopuksestakin, mutta kun saan toteuttaa noita isompien lasten hömpötyksiä esikoisen kanssa, niin kuopus saa olla vielä rauhassa vauvana ja kehittyä omaan tahtiinsa.

Sekin on hassua miten ihmiset kokee oman arkensa eri tavalla. Siis mietin tuota, että vauva laitetaan katsomaan tv:tä, jotta äiti saa tehtyä askareitaan. Mä olen yksinhuoltaja ja mulla ei ole ketään auttamassa arjen askareissa, mutta vauva hoituu mulla kaiken sivussa hyvinkin luontevasti. Suihkussa ollessani vauva istuu kylpytuessa ja katselee äitiä. Keittiössä syöttötuolissa tai sitten lattialla tekee omiaan. Tai sitten manducassa, mutta enempi tulee manducaa käytettyä ulkona, kauppareissuilla ja puistossa.

Mä huomasin äidiksi tullessani, että nää aiheet ovat tulenarkoja ja monesti ihmettely koetaan arvosteluksi. Haluan siis painottaa, että tarkoitukseni ei koskaan ole arvostella. Mä uskon, että kun lapsia kasvatetaan rakkaudella, niin he voivat hyvin, huolimatta siitä katsovatko he tv:tä vauvoina vai eivät. Ja jokaisen kuuluukin toimia niinkun itseltä luontevalta tuntuu, eikä vaan suoriutua äitinä. Jokainen löytää itse parhaiten ne apukeinot ja tavat, joilla selviytyy arjesta omalla tavallaan.

Sarppa, kuinka paljon Veeti nukkuu päivällä kun jo noin aikaisin käy yöunille? Olen kateellinen noin pitkille ja yhtenäisille unille.
Meillä poika nukkuu pääasiassa kahdet päiväunet, n.klo 11-12 ja 16-18. Ekat unet rattaissa (herää heti kun pysähtyy, joten pituus riippuu mihin mennään) ja toiset unet kotona sängyssä. Joskus rattaissa nukkuu myös pienet lisäunet (30min) jos ollaan kävelyllä päiväuniajan ulkopuolella. Mökillä ja reisussa saattaa nukkua kolmetkin unet kun on niin paljon touhua ympärillä, että väsähtää helpommin.

Liuku, mä olen myös huomannut, että yksinkertaiset keittiötarvikkeet yms.ovat vauvan "lempileluja". Tällä hetkellä pojan suurin into kohdistuu tyhjään muoviseen1/2l limupulloon. Työntää pullon suuta niin syvälle kurkkuun, että ihan pahaa tekee, mutta auttaa varmasti hammaskutinaan. Oikeisiin leluihin meillä ollaan nyt kyllästytty, pitäisi saada jotain uutta kiinnostavaa. Laitoin juuri leikkimaton leluineen pussiin ja pois käytöstä tarpeettomana.

Mä olen vähän kateellinen äideille jotka jaksavat kantaa lastaan. Meillä kaveri on jo niin iso ja painava, etten jaksa kovinkaan paljon kannella. Muutenkaan poika ei ole mikään sylikissa, on sylissä rauhallisesti oikeastaan vain kipeänä ja tosi väsyneenä. Rintarepussakin pitää kokoajan keinuttaa itseään ja hermostuu jos äiti ei liiku. Toi manduca olisi varmasti tosi hyvä, mutta enää mun ei sitä kannata hankkia.

Eilen käytiin ekan kerran kauppareissulla leikkipuistossa. Ei siis mitenkään välttämätön pysähdyspaikka vielä, mutta poika oli niin innoissaan kun laitoin sen sellaiseen "vauvakeinuun" heilumaan. Voi sitä riemua - ja huudon kanssa tietysti lähdettiin pois.
Meillä mies on sitä mieltä, että jo tämän ikäisen pitää saada kokea uusia asioita. Pitää saada makailla ruohikolla ja tunnustella sitä, painaa valokatkaisijaa, uida isossa uima-altaassa, maistaa jäätelöä, seisoa omilla jaloillaan sohvan selkänojaa vasten yms... Mä en ole yhtä ahkera kokemusten antaja, mutta annan miehen ja pojan toteuttaa yhteisiä juttujaan jos niin haluavat.

Tolla manducalla jaksaa kyllä kantaa vähän painavampaakin lasta, jos säädöt on kohdillaan. Siinä kun on se lantiovyö ja olkaimet saa myös ristiin, niin paino jakautuu niin että kantaminen ei juuri tunnu. Mulla ainoa missä kantaminen tuntuu on jalat, mutta otan sen hyötyliikunnan kannalta ja toivon, että viimisetkin raskauskilot lähtee :D.

Kannoinpa tuossa kerran tuota 3-vuotiastakin kokeeksi, selkäpuolella tietenkin. Se oli kyllä raskasta kun silloin oli hellepäivä ja tolla 3-vuotiaalla on hyvin erilainen tyyli asettua siihen kun vauvoilla, joten painokaan ei jakautunut niin tasaisesti kun olisi saattanut toivoa :D.

Ei Pinjakaan enää juuri manducassa viihdy muuta kun ulkona tai nukkuessaan päiväunia.

Mutta se siitä, mä alan kuulostaa fanaattiselta manduca-uskovaiselta :D. Mutta toi on oikeesti paras vauva-ajan hankintani ikinä.

No yleensä veeti nukkuu kahdet päikkärit toiset lyhyemmät noin puolen tunnin mittaset ja toiset sit pitemmät n.1-2h. Mie oon miettiny et laitanki liian aikaseen unille muuta enpä nyt kehtaa toista hereillä väkisinkään pitää. yleensä simahtaa jo iltapuuron aikana. mutta sit kun vien sänkyyn niin saattaakin olla valveil viel puol tuntii katellen ja pyörien sängyssä. eli yleensä 8aikaan nukkuu. aika monesti veeti herää jo 6:kin aikaan aamulla mut se kyllä viihtyy omassa sängyssää jutellen ittekseen eli ite saa vielä nukuttua ja yleensä herätään 7-8 aikaan.

mie en myös paljoa jaksa kannella poikaa. mulla on hirmu huono selkä ollu aina ja varsinki nykyään on reistaillu.

Mitä te teette yleensä kun teillä on ns.omaa aikaa tai siis jos pidätte sellaista? kaikkihan ei sitä edes kaipaa.
Miun täytyy kyl myöntää et vaikka poika on "helppohoitonen" ja meitä on kaks hoitamassa niin mie kaipaan omaa aikaa lähes päivittäin. ihan henkisen hyvinvoinnin takiakin.
Mie käyn noin 3-4 kertaa viikkoon kuntokeskuksella ja siel menee aikaa 1-2h. ja sit tosiaan kauppareissut yksin. ja välillä tulee sit kaupungilla käytyy shoppailee.
Miusta on kyllä hyvä et poika on tottunu alusta saakka olemaan paljon isänsä kanssa niin ei tulis sit niin voimakasta eroahdistusta ainakaan.

meillä oli tänään neuvola. mitat (ikää nyt 7kk2vk) 8,970kg ja 73,9cm. kehu kovasti miten hyvin kasvanu ja miten liikkuva ja jäntevä poika. pituutta oli tullu 4cm eli selvästi nähtävissä kasvupyrähdys.

Tosta hoplopista vielä piti sanoa, että kun muistelin niin käytiin mekin esikoisen kanssa siellä, kun hän oli konttausiässä. Mutta siis ajatukseni edellisessä viestissä oli, että vauva ei varmaan vielä tuollaisia huveja kaipaa ja pärjää vähemmilläkin virikkeillä. Meillä taisi olla vähän samaan kuin liukulla, että enemmänkin innokkaat vanhemmat halusi mennä :)

Mulla on aika vähän ollut omaa aikaa ja silloin kun on niin olen ollut esim. juhlissa, käynyt syömässä tai ostoksilla. Viimeksi kävin syömässä ja leffassa siskon kanssa. Koska mulla ei ole tällä hetkellä mitään harrastusta niin liian harvoin tulee mentyä yksin mihinkään. Talvella kun oli liian kylmä viedä vauvaa ulos kävin joka päivä yksin kävelyllä, mutta nyt sekin on jäänyt. Joskus harvoin kun lapset nukkuu päikkärit yhtä aikaa niin nukun itsekin tai roikun netissä/luen lehtiä.

Idakin on jo keinunut puistossa. Tossa meijän lähipuistossa on sellaiset vähän erilaiset vauvakeinut, että siinä vauva roikkuu eteenpäin nojautuen, joten on voinut jo Idankin siihen laittaa.

Mä olen nyt antanut Idalle kerran yölläkin korviketta, kun tuntuu, että ei sitä maitoa enää paljoa tule. Lisäksi imetän 1-2 kertaa. Nyt on taas sen verran noita heräilyjä, että päätin, että miehen lomalla elokuussa pidän unikoulun. Lisäksi koitan saada esikoisen omaan huoneeseen nukkumaan eli hänelle myös vähän "koulutusta".

Emppu, millaisen unikoulun aiot pitää? Miellä ei tuo silittely/tassutus auta yhtäänk un poika herää, joten sillä tyylillä ei meillä unikoulu tule onnistumaan.
Neuvolasta saadussa oppaassa kehotettiin siirtämään kaikki maidon juonti(unimaito) illalla/päiväunien aikaan pois sängystä, jotta vauva oppisi ettei sängyssä syödä. Sen ajattelin ottaa käyttöön tässä lähiaikoina ja aloin jo laimentamaan yömaitoa lisäämällä siihen vettä, jotta maku ei innostaisi liiemmin syömään. Maitoa aion laimentaa vielä lisää kokoajan. Muita keinoja en oikein tiedä kun meillä tosiaan ei tuo rauhoittelu auta yhtään jos kaveri herää ja vaatii maitoa. Poika vaan suuttuu ja huutaa entistä enemmän ja niin kauan että maitoa tulee. Mä en ehkä itse jaksaisi sitä huudatusta montaa yötä, lähinnä hermot menisi itseltä, en niinkään ajattele että vauva siitä suuremmin kärsisi vaikkei se mikään pehmeä keino olekaan.

Mä käytän aika vähän omaa aikaa tällä hetkellä. Kampaajalla jne olen tietysti käynyt, mutta muuten poika on lähes aina mukana. Mua se ei haittaa ainakaan vielä, mutta jos haluan voin kyllä lähteä yksin jonnekin ja mies, sisarukset tai mummo hoitaa. Ollaan me käyty miehen kanssa yhdessä urheilemassa, viimeksi eilen ja veli hoiti poikaa sillä aikaa. Syksyllä ajattelin lähteä jonnekin jumppaan. Haluaisin myös mennä pojan kanssa äiti+lapsi jumppaan jos sellaisen illalla kokoontuvan ryhmän löydän.
Olen suunnitellut yön yli hoitoa pojalle nyt kesällä. Haluaisin lähteä miehen kanssa kahdestaan jonnekin, mutta asia on vielä suunnitteluasteella, mummo on lupautunut jo hoitamaan.

Lellu, esikoiselle pidin Anna Wahlgrenin oppien mukaisen unikoulun. Siinä ns. juntattiin ja hoettiin sellaisia rimssuja. Löydät varmaan googlesta tietoa siitä jos kiinnostaa. Se toimi silloin tosi hyvin ja yllättävän nopeasti ja helposti. Lopetettiin siis yösyönti ja tutti samalla kertaa. Tosin esikoinen oli silloin jo 13 kk eikä juonut maitoa kuin kerran aamuyöllä (siis n. 6 aikaan). Eli ei tietenkään voi sanoa toimiiko sama unikoulu nyt, kun Ida on nuorempi ja syö useammin. Mutta ajattelin kokeilla kuitenkin. En usko, että meilläkään pelkkä silittely riittäisi. Ja tuo tutin vierottaminen oli sikäli hyvä juttu, että ei sitten sen takia heräillyt, että tutti oli tippunut. Tosin joskus myöhemmin tutista olisi ollut tiukoissa paikoissa apua, mutta kaikkea ei voi saada.

meillä ei oo onnistunu ollenkaan unioullosta vierotus. enkä mie kyllä kehta pitkään toista huudattaakaan. neuvolas kysyin niin sano et ei vielä mikään kiire vierottaa pullosta. et vois vaik tos parin kk päästä yrittää paremmalla menestyksellä.
Miun oli pakko kysyy neuvolas et nukkuukohan poika liikaa kun itestä välillä tuntuu siltä. neukkatätikin oli kyl ihmeissään pojan unilahjoista mut sano et toiset vaan terttee enemmän unta ja veeti on kuitenki koko ajan menossa. vaikkei siis konttaa yms.

Yhtenä päivänä kävin lastentarvikkeessa niin kyllä sitä on vaikka minkälaista lelua lapsille. mie en oo kovinkaan paljon ostanu leluja, yrittäny ostaa näitä ns.kehittäviä leluja ja viilentäviä puruleluja. meilläkin on kyllä niin et kaikki muut tuntuu kiinnosyavan enemmän kun lelut. esim. imurin johto on semmonen. sitä se yrittää käydä monta kertaa päivään nykimässä. ja samotein kaikki vetolaatikot ja uunin luukku ym. se kun mennä huristaa sillä kävelytuolilla niin pääsee vaikk mihin käsiksi. pitäis varmaan kaikki nurkat ja kaapit käydä läpi ja tehdä talosta muutenki "lapsiystävällinen". vaikka ei meillä mitään esim kukkia oo tms et poika pääsis käsiksi.

Mie oon huomannu pojasta myös sen et jos on saanu käsiinsä jonku millä olis kiva leikkii esim.äidin puh niin poika suuttuu ja kiukustuu kun otan lelun pois. neuvolassakin sanottiin et tässä iässä alkaa näyttämään tunteita.

Meillä herätään yöllä nykyään tunnin välein. Argh!!! Hampaita on tullut viikon sisään kaksi ja luulen, että ne valvottaa. Päiväuniakin poika nukkuu tosi huonosti. Kaverilla on jo ihan tummat silmänalusetkin kun nukkuu niin vähän.
Selkeä muutos edelliseen on, että poika nukkuu nyt välillä vatsallaan, kääntyy itsekin tarkoituksella vatsalleen nukkumaan, muttei uni niinkään ole kovin syvää. Aamuyöstä saattaa nukkua kaksikin tuntia putkeen, alkuyö on pahin.

Me ollaan mökillä lomailemassa. Ihanaa kun tuli kesä, ainakin täällä on upea ja lämmin aurinkokeli.

Jaksamisia Lellulle!

Meillä on taas vaihteeksi seesteinen vaihe ja muutama yö on mennyt yhdellä syönnillä/heräämisellä, jee! Viime yönä nukuttiin jopa 6,5 h putkeen. Ei siis vissiin ole just uusia hampaita tulossa.

On kyllä tosi kivaa olla kotiäitinä tällaisilla ilmoilla :)

Emppu, kävin tutustumassa netissä tuohon Anna Wahlgrenin unikoouluun. Kuinka kirjaimellisesti olette noita oppeja noudattaneet? Mun mielestä se oli aika sekava ja tosi rajoittava. Ainakaan meillä ei noin tarkaa päivärytmiä pysty millään toteuttmaan. Parin viikon päästä aion jonkilaisen unikoulun pitää, en vaan tiedä vielä minkälaisen.

Onko muilla tullut "eroahdistusoireita"? Tai onko se nyt eroahdistusta, mutta meillä on poika nyt viimeiset pari viikkoa huutanut heti mun perään kun poistun näköpiiristä tai kävelen liian kauas. Itku loppuu kyllä heti kun paikalle jäänyt keksii muuta tekemistä, näyttää lelua tms. Vierastamista ei ole yhtään.

Lellu, lähinnä otin tosta unikoulusta sen yö-osuuden. Mutta kyllähän meillä taisi aika tarkat rutiinit olla jo muutenkin. En tosin miettinyt mitään vartin marginaaleja tms. Tein sitä junttausta ja hoin rimssuja niin, että saatiin lapsi illalla nukahtamaan ilman tuttia ja yöllä ilman maitoa/tuttia. Olin varautunut valvomaan tyyliin kokonaisia öitä, mutta ekana yönä valvoin vaan pari tuntia, toisena vähemmän ja kolmantena jo nukuttiin heräämättä. Eli tosi hyvin meni.

Mä nyt tässä mietin, että pidänkö unikoulua miehen loman aikana vai odottelenko, jos Ida itse lopettaa yösyönnit. Tossa välissä söi vaan kerran, mutta nyt on taas syönyt 2 kertaa ja yleensä kerran herää muuten vaan. Ihan hyvin olen nyt jaksanut niin siksi tässä pohdiskelen.

heips.

HUh on kyllä vähän liian lämintä ollu. en kyl tykkää yhtää eikä poikakaan viihy pihalla.

Meillä oli tänään 8kk lääkäri. ei kestäny kun ehkä 5 min. tutki korvat,nielun,vehkeet,lonkat ym. ja kysy lopuks et onko kysyttävää. no joo. seur lääkäri onki sit vasta 1,5v.

Myö käytiin eilen ostamassa istui, gracolta duoflex xtp. on kyllä tosi hyvä. otettiinki jo käyttöö kun alko kaukalo käydä niin pieneneksi.

Lellu kyselit ero ahdistuksesta. mie en oo huomannu ainakaan semmosta mikä kohdistus erityisestti minuun. mut ei oo tullu semmosta hetkee pitkilleen et olis mummon tms kanssa jääny kaksin. mut ainakaan kun mie lähen pois ja poika jää isänsä kanssa niin ei kuulemma oo itkeny yhtää "eroa".

Heippa!

Meillä Pinja on ollut kipeenä, kuumeessa. Käytiin tänään lääkärilläkin, mutta korvat ja keuhkot on ainakin ok. Pissanäytettä yritettiin ottaa, mutta tänään ei onnistunut. Huomenna uusi yritys.

Mä ostin Pinjalle Kiddy Komfort Pron. Esikoisella oli aikoinaan toi Gracon duoflex xtp ja Brio Zento. Mun mielestä jälkimmäinen oli parempi.. meidän silloisessa autossa oli vakaampi kun gracon istuin edellisessä. Meiltä siis varastettiin auto istuimineen päivineen, siksi piti vaihtaa istuin. Nyt ostin tuon Kiddyn kun ei ole autoa ollenkaan, joten helppo kiinnitettävyys on tärkeää ja onhan tuo pärjännyt erittäin hyvin testeissäkin.

Meillä on perjantaina lääkärineuvola.. sitä odotellessa :)

Nostellaas vähän, kun on niin hiljaista ollut.

Meille kuuluu sellaista uutta, että Ida oppi ryömimään pari viikkoa sitten ja nyt menee jo kauheeta vauhtia ympäri kämppää. On tosi innoissaan taidostaan ja välillä oikein hihkuen viilettää tutkimaan uusia paikkoja.

Mä normaalisti rakastan kesää ja lämmintä ilmaa, mutta nyt viime aikoina on ollut jopa munkin makuun liian kuuma. Meillä on sisälläkin ollut 30 astetta. Lähinnä ahdistaa se, kun kuumuutta ei pääse mihinkään pakoon. Jos olis sisällä ilmastointi/ilmalämpöpumppu tms. niin olisi eri asia. Tänään ei ole onneksi ollut liian kuuma.

Vielä pari viikkoa olisi miehen lomaan ja sitten päästään reiluksi viikoksi mökille, jee. Ihanaa päästä luonnon rauhaan.

Perjantaina on neuvola, laitan sitten neidin 8 kk mittoja.

Minäkin ryhdistäydyn ja kirjoitan kuulumisia.
Meillä poika opettelee kovaa vauhtia konttaamaan. Kokoajan pitää nousta konttausasentoon ja jalkoja siirtelee jo eteenpäin, mutta vielä ei älyä siirtää myös käsiä, jotta pääsisi eteenpäin. Poika ei ole koskaan edes yrittänyt ryömiä, luulen että se vaihe jää meiltä kokonaan pois.

Pinsettiote on myös pop. Kaikkea pientä on kiva ottaa sormien väliin.

Vieläkään poika ei syö mitään omasta kädestä, siis sormiruokaa. Maissinaksuja olen tarjonnut ainakin kymmenen kertaa ja kerran on kieli osunut naksuun, muuten heitää aina heti pois. Pieniä leipämurusia syö jos annan suoraan suuhun, mutta ei omasta kädestä. Hampaita on vasta kaksi, joten kovin paljon ei vielä voi pureskella. Ylähampaat taitaa olla tulossa kun ien niin pullottaa ja kaveri aika kiukkuinen.

Meillä yöt edelleen täyttä sirkusta. Ensi yönä mummo hoitaa poikaa ja minä saan nukkua koko yön ekan kerran yli 8 kuukauteen. Osaankohan?

heips kaikki!

itelläkin jääny kirj vaik ei tässä mitenkää erityisen kiire ole ollu. viime viikko vaan oli niin tuskaisa kuumuuden takia.
Emppu sano ky hyvin että eihän siinä mitään jos edes jonnekkkin pääsin kuumuutta pakoon. meilläkin on sisällä 30 astetta parhaimmillaan. nyt onneksi jo viileämpää. ja autossa on onneksi ilmastointi :)

meillä ollaan ryömitty nyt n. kolme viikkoo. pehmeällä alustalla menee konttausasentoon ja nytkyttää siinä.
hampaita ei ole vieläkäään. :)
8:kuisten ruokia osti tässä niin eihä poika niitä osaa syödä kun peruna ja liha palat on niin isoja. ja kun ei hampaita ole. eli vielä syödään aika löysänä ja hienona noi ruoat.

mansikkaakin annoin pojalla.. hyvin varovasti kylläkin.. sehän on kovin allergisoiva. mutta pojalle ei tullu mitään.. ei mahakipuja tai ihottumaa.

Hei!

Minä myös kirjottelen pitkästä aikaa.

Meidän neiti on ryöminyt noin puolivuotiaasta ja nyt konttaa ja karhukävelee joka paikkaa... huh huh. Äiti saa juosta perässä. Reilu viikko sitten oppi myös nousemaan tukea vasten ylös. Ja nyt sitten ihan joka paikkaan haluaa noustakin... muutamia sivuttaisaskeleita ottaa myös. Pää on ihan kolhuilla kun muksahtelee seisoma-asennosta alas ( heittää kädet irti kunhan on päässyt ylös.) Veikkaan että tyttö kävelee parin kuukauden sisällä.

Me käytiin 8-kk neuvolassa ja pituutta oil hurjat 64 cm ja paino 7700. Lyhyt pötikkä tämä meidän tyttö on. :) Mutta ihan mahdottoman kova tosiaan liikkumaan.

Mä imetän vielä noin 4-5 kertaa vuorokaudessa. Olen lähdössä ulkomaille työmatkalla elokuussa viikoksi joten siihen meikäläisen imetys sitten loppuu kertaheitolla. Saa nähdä miten isäntä pärjää tytön kanssa jos oikein tissiä huutaa. Tutteli ei kelpaa edelleenkään. Sitkeästi yritän sitä maistattaa mutta valuttaa sen suustaan pois. Onneksi vesi kelpaa kuitenkin mukista. Meillä ei ole tuttipullosta syöty koskaan, ja tyttö saa melkein raivarin jo nähdessäänkin pullon... ;)

Ulkona vaunuissa pitää olla valjaaat päällä koko ajan kävellessä ja nukkuessa, muuten nousee heti vaunuissa seisomaan.

Ei meilläkään ole täällä vielä hampaita joten joudun myös 8 kk ruokia vähän haarukalla muusaamaan. Sormiruoka on meilllä ihan pop. tyttö söis mitä vain ja vaikka kuinka paljon jos antaisin ite poimia ruokansa. Soseet rupee tökkimään jossain vaiheessa. Usein annankin soseruoan päälle jotain sormiruokaa (leipää, hedelmää tms.)

No joo, tällaista tänne.

Sitä vielä, että onko muiden vauvoilla eroahdistusta? Meillä meinaa olla välillä kovastikin. Koko ajan pitäis olla äiti tai isä näköetäisyydellä, muuten tulee itku.

Heippa! Kiva että on tullut kirjoituksia! Ehdin jo ihmetelläkin kun oli niin hiljaista, että näinköhän meidän ketju kuivuu kokoon.

Pinja oli 8kk neuvolassa 71cm ja risat ja reilu 8kg (nyt ei ole neuvolakorttia tässä enkä ulkoa muista). Pinja on oppinut juuri konttaamaan ja pääsee nyt hurjan nopeasti paikasta toiseen. Ja tukea vasten seisoilee myös. Pinjalla on puhjennut ainakin 6 hammasta jo (enemmistä en tiedä, kun ei pahemmin anna suuhun katsella)! Aika eritahtiin kun esikoisella aikanaan.. esikoisella tuli ensimmäinen hammas vasta 11-kuisena!

Eroahdistusta on Pinjallakin. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Aika raskasta. Siivousten ja muiden suhteen tuntuu turhalta aloittaa, kun ei saa vietyä asioita loppuun, kun Pinja alkaa itkeä eroahdistustaan kesken mun hommien. No nopeastihan nuo kasvaa ja vaikeat vaiheet menee ohi ja uudet haasteet tulee tilalle :D

Yhteistyössä