Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joo eilen siis tuli oltuu viihteellä. iltapäivällä lähdin ja kotiin tulin puolilta öin. eli n 10 tuntii olin poissa. pari kertaa itkin ennnen lähtöö.. tuntu jotenki vaikeelta jättää poika. mut muutaman oluen jälkeen koti ikävä kummasti helpotti. tosi hyvin oli menny isänsä kanssa. ei ollu itkeny tai mitään.

mulla ei täyty enää ollekaan rinnat. jotain sieltä tulee mutta ei paljoa. tää viikko ollaan annettu peruna-porkkanavelliä. se on kyllä maistunu pojalle. :DD

mulla olis vielä 3kg raskauskiloja.. ja olis kai sitä vähän muutakin tiputettavaa. omkasta mielestä hyvin on kyllä lähteny kun tuli kuitenki se 20kg :DD täytyy sanoa että zumba on auttanu asiaa painonpudotuksessa. suosittelen.

Huh, onneks ei tarvitse usein juhlia. Häissä oli hauskaa, mutta eilen aamulla ei :) Meillä oli mun äiti ja sisko hoitamassa lapsia ja hyvin oli mennyt. Mä kyllä osaan nauttia omasta ajasta, en juurikaan ehdi ikävöidä lapsia, oon varmaan jotenkin outo.

Mullakin on maidontulo tasoittunut. Tissit ei tule enää koviksi maidosta eikä liivinsuojat kastu samanlailla ku ennen. Välillä sitten annan lisämaitoa pullosta, kun Ida ei jaksa imeä jos maito ei tule suihkuamalla. On tottunut liian helpolla saamaan maidon. Ida syö yleensä pullosta aika pieniä määriä. Eilen illalla söi tissin lisäksi 100 ml tuttelia ja sitten uni maistuikin lähes 6 tuntia putkeen. Teki itsellekin kunnon yöunet terää.

Muakin kiinnostais tietää, kuinka paljon poika syö. Meillä mennään pelkällä tissillä, enkä yhtään pysty tietämään paljonko se sieltä saa maitoa. Kun olin pois, poika oli syönyt 160ml tissimaitoa pullosta kahdessa erässä, eli ei kovin paljon kerrallaan. Kovasti kaveri kuitenkin kasvaa, joten maito näyttää riittävän.

Mä huomaan selvästi ettei tisseistä tule enää niin paljon maitoa kun poika alkaa leikkiä rinnalla, venyttää nänniä jne. Mutta, se ei osaa syödä toista rintaa samalla syötöllä. Jos tarjoan myös toista rintaa, alkaa leikki heti eikä syö kunnolla.

Olen yrittänyt tarjota nyt kahtena päivänä pojalle perunaa rintamaitoon sekoitettuna. Ei kelpaa. Poika saa heti hepulin ja huutaa, eikä osaa nielaista kielen päälle jääneitä pieniä perunahiukkasia. Osa ongelmaa on varmaan se, että poika syö vain makuulla (pullosta) ja nyt tarjosin perunaa sitterissä.

Pitäsiköhän munkin kokeilla tota korvikemaitoa illalla, jos pojan uni riittäisi sittenyöllä pitempään?
Mä olen kyllä aika varma, ettei meillä yöherätykset ole nälkää vaan pinnallista unta josta poika herää liian helposti.

Sarppa, mulla on paino nyt sama kuin ekassa neuvolassa. Kroppa on kuitenkin ihan eri mallinen. Mulla on pömppämaha, jota ennen ei ollut, mutta reidet ja pylly on pienemmät kuin aikaisemmin. Mulla on urheilu jäänyt vaunulenkkeihin ja muutamaan hiihtolenkkiin. Jos vaan saisin aikaiseksi vatsalihantreeniä niin varmasti vatsanseutu kiinteytyisi.
Mullakin on Zumbaa CD:llä, mutta en ole kokeillut kertaakaan. Ehkä me joku päivä pojan kanssa Zumbataan.
Mun oma kone on rikki ja tämä miehen kone on tosi outo käyttää...

Lellu, meillä ei ainakaan korvike pidä nälkää loitolla sen kauempaa kun tissimaitokaan. Viime yönä taisi taikasana olla se, että Ida söi yhteensä niin paljon ennen nukkumaan menoa. Yleensä kun syö niin pieniä määriä kerralla. Ida on siis ollut nyt kaksi kertaa yöhoidossa ja saanut korviketta, mutta silti heräillyt samaan tahtiin eli 3-4 h välein. Toki jollain toisella lapsella korvike voi pidentää unia.

Mun äitikin ihmetteli kuinka vähän Ida syö aina kerralla. Aina oli laittanut maitoa ihan liikaa. No ei ihme, että painoa ei tule. Mutta minkäs teet, kun ei vaan syö enempää. Toivottavasti sitten kiinteitä edes söisi ja alkais sitten kerätä painoakin.

Joo, mä en voi syöttää pojalle yhtään normaalia enempää yötä varten kun muuten puklaa kaiken ulos. Jos yritän tarjota vähän extraruokaa, tulee heti täystyhjennys. Pari kertaa olen tarjonnut lisäruokaa jo tunnin päästä eka syötöstä niin huonosti vaan käy.

Tän kaverin pitäisi vaan oppia rauhoittumaan nukkumiseen, varmasti myös unipätkät pitenisi heti kun jäisi se ylimääräinen huitominen ja venkoilu pois. Enää poika ei sentään mölise niin paljon unissaan kuin ennen.

Mie en kehtaa kotona edes zumpata kun isäntä varmasti kuittalis vieressä. läheiseen kuntokeskukseen otin jäsenyyden, sielä kun on paljon muutakin.

mie oon miettiny miten oikein sain kerättyy 20 kiloo raskausaikana kun poikakin paino vaan 2800 ja istukka oli tosi pieni.

mulla oli kyllä jännä homma tuo maidon väheneminen. loppui kuin seinään meinaan. vaikka tissii tulee tarjottua eli ei se tarjonnasta riipu. nykyään tule juuri yhtään. ehkä yhden ateria verran.
no ei oikeastaan meilläkään korvike vie nälkää rintamaitoa paremmin(riippuu tietysti kunka rasvaista oma maito on) mut nää vellit pitää aika hyvin.

En mäkään kotona viitsi Zumbata jos mies on kotona. Täytyy testata sitä joskus pojan kanssa kahdestaan. Poika varmaan tykkäis kun äiskä heiluis musiikin tahdissa.

Mun piti oikein käydä laskemassa, että paljonko mulle tuli raskauskiloja, ja olihan niitä 17kg. Minä kun en mielestäni (enkä muidenkaan mielestä) ollut edes lihava. Maha oli iso, mutta muuten se läski jotenkin piiloutui kun ei pahemmin pursuillut nahoista. Nyt on ihanaa olla normimitoissa, vaikka voisi tästäkin vähän vielä keventyä.

Mun täytyy kokeilla sitä maissivelliä joku ilta, vaikka neuvolatäti väitti ettei velleistä ole mitään hyötyä.

No niin neuvolassa käyty...Ida painaa "huikeat" 5110g ja pituutta on 59,5 cm. Kysyin, että joko pitäisi kiinteitä aloittaa, niin kuulemma pari viikkoa olisi hyvä vielä odotella ja sitten vähän ennen 4 kk ikää alkaa maistelemaan. Tota pituutta on kuitenkin tullut sen verran hyvin (10,5 cm syntymäpituuteen), että ei terkka edelleenkään ollut tosta kasvusta kauhean huolissaan. Itse olen tottunut, että vauvat ovat pulleita (esikoinenkin oli) niin on outoa, kun Ida on niin hoikka.

Mä yht'äkkiä muistin tämän palstan.. oli päässyt unohtumaan kun tuolla kaksplussan foorumillakin roikun..

Eli kirjottelenpa nyt sitten kuulumisia. Pinja oli viimeksi neuvolassa 6,275kg ja 62,1cm. Meillä mennään täysimetyksellä edelleen. Pinja on tosi iloinen vauva. Ja rauhallisempi kun siskonsa oli. Mun esikoinen oli todella temperamenttinen jo vauvana ja sai 3-vuotiaaksi asti niin pahoja raivokohtauksia, etten olisi uskonut että sellasia voi olla.

Jaa enpä mä oikein muuta keksi tähän hätään kertoilla..

Nyt kyselen vähän äitien juttuja eli onko teillä kuukautiset jo alkaneet? Lähteekö hiuksia normaalia enemmän?
Mulla ei ole kuukautisia vielä tullut, mutta kolme päivää on päätä särkenyt siihen malliin, että epäilen menkkojen olevan tulossa. Myös unettomuusvaivaa, ei vaan nukuta yöllä, päivällä olo on kuin humalassa univelan takia. Ja hiukset lähtee päästä, argh. Ihme kyllä, maitoa on alkanut tulla rinnoista taas enemmän, melkein jo liikaakin. Mikä lie hormonimyrsky mun kropassa tällä hetkellä?

Meillä poika innostunut leluista selvästi enemmän kuin ennen. Nyt ottaa lelut käteen ja vie kaiken suuhun. Myös nyrkit on kokoajan suussa, valitettavasti.

Olen huomannut myös pientä ujostelua. Varsinkin väsyneenä alkaa alahuuli väpättää kun (jo tututkin) ihmiset tulevat juttelemaan.

Kiinteiden aloittelu sujuu suht kivasti. Poika huutaa syötettäessä, mutta nieleskelee peruna-porkkanasosetta kohtuullisen hyvin, siis muutaman teelusikallisen verran. Mietenkään nauttiva ruokailuhetki ei ole, mutta pientä edistymistä on selvästi huomattavissa. Ehkä ensi viikolla kokeilen maissivelliä tai hedelmäsosetta. Kerran päivässä olen peruna-porkkanasosetta antanut ja muuten ollaan tissiruualla. Ja mitään allergiaoiretta tai mahavaivaa ei ole ilmennyt.

Oletteko miettineet, millaisen istuimen hankitte vauvalle kaukalon jälkeen? Meillä kaukalon turvavyöt on maksimimitassaan jo nyt talvivarusteissa, joten varmaan jo kesällä on pakko siirtyä isompaan istuimeen. Niitä istuimia on vaan ihan mieletön määrä, enkä oikein tiedä mistä aloittaisin niihin tutustumisen. Autoliitolla oli aika tuore testi netissä, josta on varmaan vähän apuakunhan saan inspiraation istuimiin tutustumiseen.

Mulla on ollut jo yhdet menkat ja toisten pitäisi kohta alkaa. Saas nähdä tuleeko heti säännöllisesti. Viimeksi neuvolassa otettiin papa ja kuparikierukan asennus on ensi kuussa. Kokeilen nyt sitä, vaikka olen aika varma ettei sekään sovi, kun hormonikierukastakin tuli mahakipuja.

Mulla ei hiuksia lähde mitenkään erityisen paljoa, mutta sehän on ihan normaalia, että niitä tässä vaiheessa lähtee enemmän, koska raskauden aikana hiuksia irtoilee normaalia vähemmän.

Mulla se unettomuus onneksi meni öiden osalta ohi. Päivisin en ole saanut unta, paitsi tänään nukahdin hetkeksi...joten ehkä sekin "vaiva" on korjautumassa.

Meillä on esikoisella Britaxin Multitech-istuin ja varmaan sama hankitaan Idallekin.

Mulla ei ole ollut menkkoja vielä, joskus silloin tällöin tuntuu alavatsassa menkkakivuille tyypillistä juilimista. Hiuksia lähtee niin, että mietityttää jääkö niitä kohta yhtään.

Istuinasiaa en ole pahemmin vielä mietiskellyt, vaikka alkais olla aika. On meinaa sen verran ahdas meidän kaukalo. Mulla kun ei ole omaa autoa, niin toiveissa ois joku helppokiinnitteinen. Esikoisella oli aikoinaan Brio Zento (nyt jo britax kid plus), josta ei moitteen sanaa. Itse suhtaudun kriittisesti tuohon autoliiton testiin. On vähän tuuristakin kiinni mikä istuin milloinkin parhaiten pärjää (tälle epäilykselleni sain siunauksen myös lastentarvikkeen myyjältä aikanaan) ja siinä arvosana koostuu paljon muistakin asioista kun turvallisuudesta. Ja muistelisin että testi on tehty Saksassa tai muualla missä ei anneta arvoa selkä menosuuntaan asennettaville turvaistuimille...

Kävin katsomassa sitä Autoliiton testiä ja olin tosi yllättynyt, kun toi Britax Multitech oli saanut arvosanan välttävä. Se oli vissiin nyt ekan kerran testissä mukana, kun on sen verran uusi istuin. Siinä kuitenkin sanottiin, että suuri syy huonoon arvosanaan on väärin asentamisen vaara. Joten uskon kyllä, että istuin on oikein asennettuna turvallinen.

mulla lähtee ihan tajuttomana hiusta. kampaajanikin sano et onpas täällä tosiaan kaljuuntumaan päin :D saattaahan se olla et nyt rauhottuu tilanne kun en enää täys imetä.

mie en oo miettiny yhtään vielä istuinasiaa.. kaikki ajallaan. meillä tuskin viel kesällä tarvii.

menkoista: mulla on ollu yhdet joskus pari kk sitten.

meillä poika on tosi kiinnostunu leluista ja huomaa et vanhat lelut ei enää kiinnosta vaan pitää aina välillä uusia ostaa.

hyppykiikun kävin ostamassa.. jossain vaiheessa sitä koittaa.

mie mietin semmosta et ootteko (kellä on ennenstää lapsia) käyttäny saunassa ennen suositeltua vuoden ikää??!?

mie oon kuullu tosi monelta et ovat käyttäneet. ite oon miettiny kans et jos vaik tuos puolen vuoden iässä. ja siis tyyliin silleen et saunan ovi auki, vähän aikaa ja esim. vettä valella päälle samalla. monet on kehunu et vauvat kuulemma tykkää ja se rentouttaa/rauhoittaa..

meillä ei olla vielä kokeiltu soseita. ainut niitä vellejä olen antanu pitkin päivää. siis maitoon miksattuna. ens viikolla jos kokeilis perunaa tai porkkanaa.

4 kk lääkärihän se on kans viikon päästä. :))

Sarppa, mä olen ymmärtänyt että saunaa suositellaan puolen vuoden iässä. Meillä poika on ollut jo saunassa. "Istui" hetken pesuvadissa ja mies valeli vettä päälle kokoajan. Poika oli oikein innoissaan, mutta ei aiota vielä alkaa saunottamaan sen enempää, kunhan kokeiltiin mitä kaveri tykkää lämmöstä. Ja saunan jälkeen annettiin vettä pullosta, kuten aina kylvynkin jälkeen.

Meillä poika tykkään myös suihkusta. Joskus jos aika ei riitä kylvettämiseen, ollaan otettu poika suihkuun pesulle ja tykkää siitä samalla lailla kuin kylvystäkin. Päähänkin saa suihkuttaa, vaikka kylvyssä ei tykkää jos naamalle menee vettä.

Pojalla on ollut nyt räkätauti muutaman päivän. Nenä valuu ja nielu rohisee. Muutaman kerran poika on saanut kamalan yskäkohtauksen kun limaa on jäänyt kurkkuun, äiti tietysti on säikähtänyt kovast kun toinen yskii naama punaisena. Täytyy myöntää, että varsinkin viime yönä unet jäi aika vähiin kun valvoin pojan hengitystä (tai yskäkohtauksia). Yritin tukea kylkiasentoon, mutta nykyään poika yöllä haluaa kääntyä selälleen ja jouduin useasti kääntämään uudestaan kyljelleen. Tänään on ollut jo pikkasen parempi päivä, joten toivottavasti uskallan nukkua itsekin pikkasen, toisaalta unettomuus vaivaa edelleen, joten mulla ei ole vaikeuksia valvoa.

"Saunomista ei suositella alle yksivuotiaille lapsille, sillä vauvan kyky haihduttaa lämpöä hikoilemalla ei ole vielä kehittynyt. Kun haluat alkaa totuttaa isompaa vauvaa saunaan, jää hänen kanssaan alalauteille jälkilämpöön " näin luki jossain ja muuallakin sanotaan ettei alle 1 vuotiasta saunaa.
mut ite arvelin saunaan totutella aijemmin.. en kyl missään nimessä uskalla vielä. koska lämmösäätely ei oo niin kehittyny. mut varmaan tos parin kk päästä.

mie oon arvellu kans pojan ottaa suihkuu. se on vaan niin kömpelöö välillä tuo kylvettäminen. kun istua ei vielä osaa ja sit rimppuilee siinä perusotteessa.

Meillä pojan räkätauti vaan pahenee. Kuumetta tai lämpöä ei onneksi ole. Kaverin nenä vuotaa, mutta pahinta on nielussa oleva lima, joka aiheuttaa yskäkohtauksia. Illalla ja tänä aamuna poika oksensi yskäkohtauksen yhteydessä ainakin 2dl limansekaista maitoa. En oikein tiedä pitäisikö poika käyttää lääkärissä, mutta toisaalta sillä on "vain" nuha ja limaa kurkussa. Tuskin tuota tautia mitenkään lääkitään kuitenkaan.

Siis sisäpäivä tiedossa. Eilen poika nukkui tosi pitkät unet autossa kun tultiin mummolasta kotiin. kaukalon puolipysty asento on hyvä räkäisen lapsen nukkumiseen. Harmi, ettei poika nukahda sitteriin, siinä olisi samanlainen tuohon tautiin sopiva asento nukkua.

Me käytiin eilen pojan kanssa päivystyksessä. Poika oksensi eilen kaikki syömänsä maidot ja huolestuin josko se kuivuu kun neste ei pysy sisällä. Soitin päivystykseen ja pyysivät käymään siellä - onneksi oli hukkareissu. Lääkäri katsoi pojan korvat, kurkun ja kuunteli keuhkot ja kaikki oli kunnossa, myöskään nestehukan merkkejä ei ollut. Jos oksentelu jatkuu, keskiviikkona pitää mennä uudestaan näytille.
Yöllä ruoat on pysyneet sisällä, toivottavasti myös nyt kun noustiin pystyyn. Aika limainen yskiminen alkoi kyllä heti kun poika siirtyi sängystä sitteriin pystynpään asentoon.

Tänään aiotaan kyllä käydä pienellä ulkolenkillä kaupassa ja takaisin. Nyt on ihan pakko saada vähän raitista ilmaa muutaman sisäpäivän jälkeen.

Onpas taas hiljaista...
Meillä pojan flunssa alkaa olla voitettu. Pikkasen poika vielä yskii öisin, mutta normaali reippaus on palautunut ja leikitkin kiinnostaa.

Kiinteissä ollaan edelleen peruna-porkkana-linjalla. Nyt menee jääpalan verran sosetta kerralla, enkä aiokaan määrää vielä lisätä, ehkä tarjoan seuraavaksi bataattia tai maissia. Hedelmäsosetta ajattelin myös kokeilla, uskon että poika tykkää niistä enemmän kun kasviksista. Mies antoi pojalle omenamehua pari tippaa, suu messingillä lipoi innoissaan huuliaan.

Maissista mietin, että meneekö maissin kuoret keittämisen jälkeen tehosekoittimella riittävän soseeksi? Maississa on kuitenkin aika sitkeät ne kuoret eikä tollaisen kiinteitä aloittelevan suuhun viitsi mitään kuoren riekaleita laittaa pyörimään.

heips ja hyvää naistenpäivää

meillä olis huomenna lääkäri ja neuvola. jännä nähdä miten poika kasvanu.
joko muut käyny 4kk lääkärissä??

joko ootte aloittaneet jotain ehkäisyä??

mulle annettiin neuvolasta noi cerazette minipilsut.. oon nyt vajaa viikon niit käyttäny..
hiukan mietittää. just sekin kun luin et hyvin yleinen haittavasikutus on painon nousu..
siispä onko kellään kokemusta kyseisistä pillereistä?

Sarppa, mä en ole uskaltanut aloittaa noita pillereitä. Eniten pelkään jatkuvaa tiputteluvuotoa ja naaman kukintaa. Just olen saanut kasvojen ihon kohtuulliseen kuntoon raskauden jälkeen.

Yhteistyössä