Heippa taas pitkästä aikaa! Oon kyllä käynyt juttuja lukemassa, mutta jotenkin ei muka ole ollut aikaa kirjautua ja vastailla omalta osaltani!
Täällä imetys on nyt tosiaan vuodenvaihteesta lähtien sujunut hienosti, mistä olen tosi onnellinen! Vauva syö päivisin keskimäärin 2-3 tunnin välein, yöllä taas noin neljän tunnin, joskus viidenkin tunnin välein! Nukkumaan meillä mennään 22-02 välillä eli vaihtelee tosi paljon, että miten saadaan yöunille. Ylös noustaan sen mukaan miten on saatu illalla nukkumaan. Monesti syöttö ajoittuu aamupäivällä 10-11 tienoille, silloin saatetaan nousta ylös jos on päästy aikaisin nukkumaan, mutta tänäänkin vedeltiin yhdessä perhepedissä vauvan kanssa sikeitä yhteen asti! Monesti vauva on kyllä kovin hereillä 9-10 aikaan, esim. vatsavaivojen takia, mutta nukahtaa kyllä jossain vaiheessa takaisin päikyille jos ei nousta ylös ja itsekin jatkaa unia. Meillä siis ehkä aika epätyypilliset uniajat, mutta meillä on perheessä muutenkin sellainen yökukkujarytmi, kun ollaan molemmat miehen kanssa opiskelijoita. Päivisin vauva on hereillä vaihtelevasti, nukkuu sellaisia 30 minuutin - tunnin unia ja ihmettelee valveilla ollessaan sängystä käsin maailmaa ja reunapehmusteen kuvioita. On toki paljon sylissäkin. Sitterissä viihdytään kanssa jo paremmin ja pitäisi useammin olla vauvan kanssa masullaan lattialla että tulisi harjoiteltua siinäkin asennossa pään kannattelua. Kannattelee kyllä jo melko hyvin, mutta useimmin sitä treenataan sohvalla isin rinnalla makoillen. Sellaista lelukaarta meillä ei ole, mutta tarkoitus on lainata serkulta, josko saataisiin vauvaa vähän sillä aktivoitua.
Ollaan huomattu sellainen juttu, että poika katsoo päätä kannatellessaan lähes koko ajan vasemmalle. Saattaa kyllä tuoda pään keskilinjaan ja satunnaisesti kääntää hetkeksi päätä oikealle, mutta enimmäkseen katsoo aina vasempaan. Tuntuu siltä, että ei jaksa yhtä hyvin kannatella niskoja oikealle päin! Ollaan yritetty pari kertaa treenata niskaa niin, että peitetään kädellä näkymät vasemmalle, jolloin yrittää kääntää päätä oikeallekin, mutta siitä tulee heti kitinää, kun selvästi on hankalampaa vauvalle. Vähän huolettaa, että mikä tässä on takana, mutta yritetään nyt pikkuisen treenata tuota toiselle puolelle katsomista kanssa. Vielä ei ole auttanut mikään virikkeiden siirtämine oikealle, koska poikaa kiehtoo eniten meidän verhot, niitä jaksaa katsella loputtomasti. Lelut ei vielä niinkään kiinnosta, eikä edes se jos äiti tai isi yrittää asettua oikealle ja sieltä kutsua ja kutitella. Makuuasennossa selällään kääntää kyllä päätä hyvin oikeallekin, kun on tuettu, mutta kannatellessa se on vaikeaa. Vähän oon jo ehtinyt pelätä jotain neurologistakin häikkää, etenkin kun tuntuu ettei 2-kk neuvolassa oikein seurannut kunnolla katseellaan lääkärin näyttämää lelua (ei ole kyllä erityisen kiinnostunut leluista ollut kotonakaan). Lääkäri ei kuitenkaan sanonut olevansa mitenkään huolissaan, eikä neuvolassa ole sanottu tuosta toispuoleisuudesta mitään. Täytyy varmaan ottaa seuraavalla 3-kk käynnillä puheeksi, mutta välistä pistää kyllä huolestuttamaan :/ Onko kellään kokemusta tästä?
Meillä saatiin kanssa lääkärineuvolan yhteydessä viikko sitten eka rotavirusrokotesatsi, josta on massu ollut vähän pipi, mutta ilmavaivoista kun poika on kärsinyt muutenkin, niin hienosti on kestänyt kaiken, vain vähän tavallista enemmän kitinää, ei mitään huutoa. Ehkä hieman enemmän levottomuutta tissilläollessa, mutta menee noiden vatsavaivojen piikkiin kun vievät huomiotaan.
Ristiäiset meillä pidetään ensi lauantaina 29.1. ja sitten nimijuhla tutuille ja sukulaisille 5.2. Näin siksi, että minä halusin kastajaisiin vain isovanhemmat ja kummit paikalle. Meillä arvottiin pitkään kasteen ja nimiäisten välillä, minä halusin lopulta kasteen, mutta kuitenkin niin, ettei ole mikään suuri tilaisuus. Juhlitaan nimeä isolla porukalla sitten ihan erikseen seuraavalla viikolla. En osaa selittää miksi tuntui paremmalta pitää kaste pienellä porukalla, mutta tuntui vaan jotenkin henkilökohtaisemmalta ja tärkeältä minulle niin.
Täällä olen käynyt sisäistä taistelua kun sain työtarjouksen yhdestä projektista jossa olen ollut aiemminkin, ihan määräaikaisena. Niinpä menen nyt maaliskuun alusta toukokuun loppuun puolipäiväisenä töihin kun pääsen graduani tekemään sinne, mutta kyllä tekee henkisesti tiukkaa jättää poika isänsä kanssa kun on silloin vasta kolmekuinen pikkumies :/ Täysiä päiviä en suostunut tekemään, mutta tuntuu tuo 4 tuntiakin päivässä aika pitkältä ajalta, vaikka tiedän että tää on mulle tärkeä mahdollisuus.. onneksi joustavat sen verran, että saan vapautuksen kellokortista, ja saan siten mahdollisuuden tehdä tarvittaessa välillä etätöitä kotoa. Onneksi äitini muuttaa juuri ihan työpaikkani viereen, joten tehtiin diili, että isi ja poika tulee ainakin alkuun päiviksi äitini kämpille viettämään aikaa, niin voin käydä kesken työpäivän imettämässä
Toivottavasti ei täällä ihan keskustelu hyydy, eikä kaikki karkaa kokonaan fb:n puolelle! Minäkin yritän aktivoitua, nyt on ollut niin paljon asioita hoidettavana, etten juuri ole itse kirjoitellut vaikka luenkin monta kertaa päivässä palstaa. Luen nääs imetyksen aikana puhelimelta
Siinä on vaan vaikea alkaa itse kirjoittelemaan..
Siilinlapsi ja siilivauva 8 vko 3 päivää