Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Eilen illalla oli pitkästä aikaa vähän vaikeampi nukahtaa, mutta kun viimein nukahti klo:21, niin söi vasta kuudelta aamulla :). Välissä kyllä muutaman kerran heräsi, mutta nukahti melkein heti uudestaan. Aamusta nukkui kahen tunnin päikkärit vaunuissa ja nyt laitoin pitkästä aikaa omaan sänkyyn nukkumaan, kun on tuolla ulkona hieman viileää tänää.

Tutti meillä on käytössä. Helpottaa vähän kun on pojalla niin kova imemisen tarve ja auttaa nukahtamaan uudestaan kun on ilmavaivoja kesken unien. En olisi alun perin halunnut tuttia ottaa käyttöön, mutta tosiaan imee nyrkkejäänkin niin kovasti hereillä ollessa ja nukkumaan meniessä, että on se tutti mun mielestä hyvä juttu!

Mahalla viihtyy hyvin, erityisesti jos voi samalla katsella tv:stä värejä. Pelottavaa kun näin nuori tapittaa telkkaria niin tarkasti :D.

Birre86 ja Daniel 11vko 5pvä. Ensi viikon lopulla ollaan jo 3kk!
 
Meillä ollut tutti käytössä laitokselta asti ja miusta se helpottaa elämää tosi paljon. Esim. ulkovaatteita puettaessa meinaa aina mennä huudoksi mutta tutin kun tökkää suuhun niinn johan hiljenee, eli äänenvaimentimena käytetään :D
Poika myös unille käydessään imee hetken tuttia mutta sylkäisee sen usein pois juuri ennen kun uni kunnolla tulee.

Meillä menee yöt pääsääntöisesti 1-2 syötöllä. Itse nousen isompien kaa klo 7 ylös, esikoinen lähtee kouluun melkeinpä joka aamu 8 ja jään sitten tuon 5v:n kanssa olemaan. Vauva herää melkeenpä kellon tarkkuudella klo 9. Sit vaihdetaan vaippa ja vaatteet ja tissiä..sitten loppu päivä meneekin joka päivä erilailla. Noin 2h pätkissä poika jaksaa hereillä olla, Eemeli on melko tyytyväinen tapaus, seurailee mitä muut tekee ja hymyilee paljon.

Itse olen jo alkanut stressaamaan töihin lähdöstä! Onhan sinne vielä aikaa mut silti. Toivonkin etten heti äippäloman jälkeen saisi töitä vaan voisin olla liiton rahalla hetken kotona, kotihoidontuella ei ole mahdollista jäädä. Miten muut olette ajatelleet tehdä kun äitiysloma loppuu?

Meillä olisi helmikuun lopulla ystävien häät jolloin olisi tarkoitus jättää lapset yöksi hoitoon. Vähän kauhistuttaa miten tuo pienin pärjää mutta eiköhän se siitä....
 
Täällä poika ei aluksi huolinut tuttia ollenkaan, mutta nyt viimeisen kuukauden aikana on tutti kelvannut aina silloin tällöin. Mikään tuttifani hän ei ole, mutta nukuttaessa on ruvennut sitä syömään. Rupesin jopa vähän pakottamaan häntä tuohon tuttiin, kun mussutti niin kovaa noita nyrkkejänsä.

Mä olen ihan alusta alkaen ollut erossa pojasta sellasia 1-2 tunnin pätkiä. Meillä kun kaksi koiraa, niin niitä pitää lenkitellä ja ainakin itse piristyn kummasti kun pääsee ulkoilemaan koirienkin kanssa. Mulle ei ole missään vaiheessa ollut ongelmia jättää vauvaa isälle tai mummoille hoitoon. En sitten tiedä olenko outo, kun mikään kova ikävä ei iske. Tää on tietty osittain vähän pakosanelemakin juttu, kun noi koirat on, niin niidenkin kanssa on oltava ja myös ne on mulle tärkeitä vauvan ohella.

Meillä ei oikein viihdytä mahallaan, päivittäin kyllä laitan mutta kauaa ei siinä hiljaisena pysy. Toivotaan, että pikkuhiljaa rupeaisi viihtymään.

Poitsu on nyt reilun viikon ajan matkinut kovasti mun kielileikkejä omalla kielellään. Juttelee myös kovasti ja on kiinnostunut kaikista valoista yms. Tuijottelee esim. digiboksin merkkivaloja ihan haltioissaan ;) Sängyn laitaan kiinnitetty musiikkimobiili on myös kova juttu.

Terese ja poitsu 3kk 2 viikkoa ja 2 päivää
 
tutti on täälläkin käytössä tarvittaessa...

pakkasta oli sen verta etten laittanut poikaa ulos unille joten laitoin pojan makuupussiin käärittynä vaunuihin sisälle, ans kattoo kauanko tuolla nukkuu...

meillä pojan masu on ihan pohjaton...ootan vain aikaa jolloin saa ruveta antamaan kunnon ruokaa, yöunille mennessä annetaan purkki maissivelliä ja sinne uppoo kuin pohjattomaan kaivoon :O ja siltikin syö yöl 3h välein...

no eipä poika nukkunutkaan kuin 1h joten ei sitä huijattu nukkumaan pidempään..
 
toispuoleisuudesta sen verran, että useimmiten nuo päänpitelyasennot yms on vaan tapoja jotka menee itsestään ohi vaikkei tekisi mitään. Eri asentoihin voi tietty yrittää motivoida ja jumppauttaa vauvaa ja se voi nopeuttaa asiaa, muttei useimmiten kannata liikaa stressata treenaamisesta. 4kk lääkärineuvolassa kuuluisi kiinnittää huomiota näihin asento-ym. toispuoleisuuksiin ja siellä kannattaa kysyä jos joku niissä huolestuttaa. Eri asia jos on niin selvää toispuoleisuutta ettei esim. Moron refleksi (se käsien heilahdus kohoasentoon säikähtäessä) tule symmetrisesti tai vauva ei liikuttele toista kättä juuri lainkaan, silloin kannattaa kysyä jo aikaisemmin. Muuten seurailisin ihan rauhassa sinne 4kk neuvolaan asti.
 
Daniel nukahti eilen helposti klo:20.30 ja syömään heräsi 6.30. Eli nukkui taas tunnin pidempään. Kun vielä tunnilla venyttää tota nukkumista niin meillä on täysi yö! (herään aina 7.30)!

Mä olen vaan sillon tällöin erossa pojasta. Koiran kanssa käyn kyllä joka päivä lenkillä, mutta mulla on aina vaunut mukana (koira saa yleensä 6-10 km lenkkeilyä päivässä). Eilen kävin kasvohoidossa ja sen aikaa isi hoiteli. Ja kyllähän se rentouttavaa on välillä tosiaan päästä ilman vauvaa käymään jossain! Ei tartte stressata että herääköhän se kohta, onkohan sillä kuuma ym. Ja sitten ystävänpäivän tienoilla lähdenkin illaksi viettämään tyttöjen iltaa. Näillä yö heräämisillä isän ei tartte kun kerran syöttää sinä aikana kun oon poissa.
 
Täällä aktiiviset jäsenet jotka haluavat fb ryhmään mukaan laittakaahan minulle yksityisviestinä oma nimenne. Minun pitää lisätä teidät kaveriksi fb:ssä jotta saan kutsuttua teidät ryhmään. Kutsun jälkeen voi poistaa kaveri listalta sitten. (fb:n uudistuksen takia kutsuminen mennyt todella vaikeaksi)

Eli aktiivisille jäsenille ryhmä olisi avoin. Ei taustailijoille.
 
Help me! Olin ajatellut olla kesän 2012 yli himassa, eli siihen asti kun pikkuneiti on vähän vajaa 2v. No mulle tarjottiin eilen ihan huippuduunia joka alkaisi joulukuussa 2011! Eli 9kk aikaisemmin kun olin ajatellut palata työelämään :O Palkka olisi hyvä, työmatka loistava (20 min, kun olen tottunut yli tunnin matkaan) ja työkaverit mitä parhaita. Ainoa miinus on se että olin tosiaan päättänyt olla paljon pidempään himassa! Mitä mä teen? Apuva! Nukuin yöllä vain muutaman hassun tunnin kun stressasin asiaa..
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Sokeripala kommentistasi, helpottaa kanssa vähän omaa huolta. Odotellaan siis vielä pari kuukautta, ja katsellaan miten kehittyy tilanne. Nää on kaikki niin uusia juttuja tuon esikoisen kanssa! Kiva tietää, että näitä on muillakin näitä samoja toispuoleisuusjuttuja.

Äitiyslomasta Meillä menee tällä hetkellä niin, että mä tosiaan pidän tän äitiyspäivärahakauden loppuun, sitten olen kolme kuukautta puolipäivätöissä ja mies on vapaalla, kesäkuun alussa sitten palaan taas vanhempainvapaalle ja jatkan sitten syksyllä kotihoidontuella ainakin tämän vuoden loppuun saakka. Meillä olisi toiveena ettei poikaa tarvitse laittaa tarhaan tai muuhun hoitoon ennen kuin puolitoistavuotiaana, mutta eletään nyt tilanteen mukaan. Jonkin verran olen saanut säästöjä viime kesältä ja syksyltä, niiden turvin yritän pärjätä sitten kun putoan kotihoidontuelle. Mies toivon mukaan saa oman alansa töitä sitten jo ensi syksynä, jotta voi kantaa sitten täyden palkan kotiin.

Ymmärrän hyvin tilanteesi Silent whisper, tuntuu hurjalta miettiä työkuvioita, jos on ajatellut tietyllä tavalla sen kotona olemisen ja asennoitunut pitkään vapaaseen vauvan kanssa. Mutta kuulostaa tosi hyvältä tuo sinun työjuttusi, en tiedä millaisesta hommasta on kyse, mutta jos olet siitä yhtä innostunut kuin miltä vaikuttaa, sinuna varmaan ottaisin homman vastaan! Tänä päivänä ei tosiaan ole itsestään selvää, että saa ja voi tehdä työtä, josta tykkää ja varsinaan hyvässä työyhteisössä kivojen työkaverien kesken! Itsellä meni monta päivää ihan pilalle kun murehdin tuota omaa työkuviotani, että raaskinko lähteä näin aikaisin töihin, kun vauva on vielä niin pieni. Vaikka työ on vaan 4 h päivässä! Tuntui ihan kauhealta ajatus, mutta mullakin se on ammatillisesti tosi hyvä juttu mennä ja kyseessä on vaan kolme kuukautta, jonka jälkeen palaan vanhempainvapaalle. Omaa oloa helpotti tosi paljon se päätöksen teko, ei tuntunut enää yhtä pahalta ajatus, kun homma oli lyöty lukkoon. Nyt odotan melkein innolla, että pääsen välillä tekemään jotain omaakin :) Vaikka ikävä kotiin vauvan luo tulee alkuun olemaan ihan kauhea.

fb:stä Pysyyhän jutut siellä luottamuksellisina ja vaan sen porukan keskuudessa? Itseä vähän jotenkin hirvittää ajatus tulla omalla nimellä ja naamalla juttelemaan, vaikka olisi kiva sielläkin jakaa ajatuksia ja kokemuksia, kun oma sukunimi on tosi harvinainen ja siten oon helposti tunnistettavissa missä vaan... kuinka iso teidän aktiivisten fb-kirjottajien joukko on?
 
Hei tietääkö joku saako Helsingissä jotain kuntalisää, ja jos saa, niin kuinka suuri se on? Riippuuko noi kuntalisäjutut jostain perheen tuloista, vai onko se aina könttäsumma? Oon näistä kotihoidontukijutuista tosi pihalla :)
 
Huomasin muuten, että meidän pojan tiedot puuttuu kokonaan tuolta etusivulta, vaikka mielestäni ilmoitin ne kyllä?

Tässä vielä uudelleen, eli syntyi 26.11.2010, paino 3515 g, pituus 51,5 cm, pipo 34,2 cm, syntyi rv 40+1

Siilinlapsi ja siilivauva 2kk ja 1 pvä
 
töihin paluusta: ei kiirettä ei, ajatuksena olla sen 3 vuotta kotona ( aiemmista olen palannut työelämään lapsien ollessa esikoinen 1v7kk ja kakkosen ollessa 1v4kk ) en tosin tiedä haluanko palata työpaikkaani takaisin ( huono ilmapiiri töissä ja ei niin mukavat työkaverit yms... henkisesti raskas työpaikka ) joten jossain välissä vois katsella uutta työpaikkaa jos löytyis tästä läheltä ihan eri alalta ja jos ei niin jään kotiäidiksi sit joksikin aikaa, en stressaa asiasta mut kahden vaiheilla palaanko vakipaikkaan takasin...

sw: sinuna ottaisin paikan vastaan jos vaan yhtään on mieleinen, ainakin kuulostaa ihanteelliselta työpaikalta :)

fb: ei oo mun juttu..kirjottelen mieluummin täällä..

mun tekis mieli alkaa harrastamaan bailatinoa..alkais sunnuntaina sellainen ja tekis mieli käydä katsastamassa millaista se on.. pääsisköhän niistä askelliikkeistä selville vai tuliskohan kompuroitua omiin jalkoihinsa :whistle:

mut nyt poika kitisee tossa joten meen pitämään seuraa :)
 
Siilinlapsi Tuo fb:n ryhmä on salattu ryhmä. Eli vain sen ryhmän jäsenet näkee mitä siellä kirjoitellaan yms.

Mä olen ollu max 2h erossa neidistä, ja mun olo oli ihan kamala sillon. Kotiasiat pyöri päässä koko ajan ja mietin miten neiti voi. Tiedän kyllä, että tuo mies pärjää. Lenkillä käyn joskus ilman neitiä jos on tosi kylmä, ja sen 0,5-1h kun olen siellä ni se on kyllä maksimi! Mä en selvästikään ole vielä valmis laittamaan neitiä ulkopuolisen hoitoon.

Nallu ja Sonja 3kk 1vko 2vrk
 
Siilinlapsi, meitä on Facebookissa tällä hetkellä 46 jäsentä. Kaikki asiat mitä siellä on kerrottu pysyy varmasti meidän ryhmän sisällä. Eli mukaan vaan! =) Sitten tuosta Helsinki-lisästä. Sitä maksetaan perheen nuorimmasta alle 3 vuotiaasta ja se vaihtelee lapsen iän mukaan, eikä ole perheen tuloista riippuvainen. Tässä linkkiä, mistä selviää noi summat sun muut: Hoitaminen kotona

Töihin menosta. Mä olen ollut kotiäitinä tässä jo monta vuotta syksystä 2005 alkaen. Mun esikoinen on syntyny 31.1.2006 ja hänellä on maanantaina 5-vuotissyntymäpäivät. Näin se aika vaan kuluu. Kotona olen ajatellut olla ainakin siihen asti, että Ronja on 2 vuotta. Työpaikkaa mulla ei ole johon palata, joten työnsaantikin vaikuttaa siihen koska palaan taas työelämään. Espoo maksaa kuntalisää 3 vuotiaaksi asti, joten siihen asti voin olla kotona jos tilanne niin vaatii.

Vauvasta erossaoleminen. Mä en ole Ronjasta ollut erossa kuin muutaman tunnin kun olen kaupassa käynyt.Mies oli silloin kotona tyttöä hoitamassa. Silloinkin Ronja oli nukkunut koko sen ajan mitä olin poissa. Mä en halua olla erossa Ronjasta ja en taatusti anna häntä kenellekään muulle hoidettavaksi kuin miehelleni. Kukaan vieras ei tunne lastani samalla tavalla kuin minä tai mieheni, joten en halua häntä vieraalle antaa. Mä muutenkin ikävöisin Ronjaa liikaa ja miettisin kuitenkin koko ajan sitä mitä tytölle kuuluu. Mulla ei myöskään ole mitään niin pakollista menoa, että tyttöä pitäisi vieraille viedä hoitoon. Eli lyhyet poissaolot ok ja jos mieheni hoitaa Ronjaa sen aikaa. Yleensä Ronja seuraa mua joka paikkaan samoin kuin pojatkin. Päivisin muuta vaihtoehtoa ei olekaan kun yksin olen lasten kanssa kotona.
 
Viimeksi muokattu:
Hips!

Meillä viikonloppu alkaakin kivasti, esikoinen kauheassa flunssassa ja lämpökin nousi. Kunhan menis nopeasti eikä tulisi pikkumiehelle mitään. Nyt neiti katselee risto räppääjää ja Eemil on päikkäreillä, joten pikkuhetki aikaa.

Erossa olemisesta olitte puhelleet. Mä oon kans ollut kyllä pojasta muutamaa tuntia erossa, mutta kovin pitkiä aikoja en raaski olla. Tytön kans välillä käydään kaupoilla keskenämmeja sit oon käynyt kauppareissuja yksinkin, mutta kyllä se muutama tunti varmaan on aika maksimi, ainakin vielä toistaiseks. Mutta esikoisellekin oon pyrkinyt välillä antaan kahdenkeskistä aikaa, joten onneks isä pärjää pojan kanssa myös hyvin.. Meillä siis imetyksen lisäksi syödään myös pulloa, joten pärjää sit senkin vuoksi. :) Halukkaita olisi hoitamaan ja ottamaan yökyläänkin, mutta mä nautin nyt niin paljon tästä hetkestä että ei oikeastaan ole mitään tarvetta. :) Miehenkin kanssa meillä on kivasti iltaisin omaa aikaa, kun lapset menee yleensä 20.30 yöunille.:heart:

Töihin on varmaankin aikomus palata ensi vuoden alusta. Mulla on mukava työpaikka ja mukavat työkaverit, mutta homma ei ihan vastaa koulutustani, joten voi olla että alan aikaisemmin katsomaan muita hommia. Kotona olisi kiva olla hiukan pidempään, mutta taloudellisesti ei varmaankaan ole varaa kauhean montaa kuukautta äitiysloman jälkeen olla. Täällä meidän paikkakunnalla kun ei tueta millään muotoo kotona olemista, kuin ihan perus kotihoidontuella. Niin kateellisena luen teidän juttuja, joille kotona olemisesta maksetaan paremmin..täytyy varmaan harkita muuttoa! :LOL:

Hyvää viikonloppua kaikille!

Marmus
 
Meillä ollaan flunssassa:headwall: Ja iskihän se sitten pikkuneitiinkin,mutta ei onneksi ihan pahana. Lääkärissä käytin kyllä neitiä toissa päivänä kun olevana krohisti aika paljon ja meidän mittari näytti,että olisi lämpöäkin ollut. Toinen keuhko kyllä krohisi kun lääkäri kuunteli,mutta korvakuumemittari näytti pienempää lukemaa ja kuumetta ei ollut,onneksi. Otettiin vielä pika crp ja pissanäytteenkin vein eilen. Tuloksia pitäisi tänään soitella,mutta tuskin niissä mitään on. Mutta hyvähän se on ottaa varman päälle kun on kyse kuitenkin noin pienestä=) Oli muuten mielenkiintoista imeä sellasella lääkeruiskulla terveyssiteestä neidin pissaa,mutta kyllä mä tarvittavan määrän sain:whistle:

Vauvasta erossa olo ei oikein meillä onnistu ainakaan pidempään kun mä imetän aivan täysin. Toki oon antanut pulloakin välillä,että oppisi siitäkin juomaan,mutta tuppaa olla niin,että ei huoli pulloa kun iskä antaa:whistle: Kun olin parturissa 2h tässä joku aika sitten niin ei ollut ottanut pullosta lainkaan. Eli aika hankalaa kyllä. Mutta ei nyt ole sellasta tarvettakaan,että mun pitäisi neidistä olla erossa. Yökylään laittoa ei voisi vielä ajatellakaan. Pojat on olleet n.3kk iässä ekan kerran yökylässä mumman ja paapan luona,mutta heillä oli pullot jo tuossa iässä vallan. Neidin kanssa mennään kyllä ihan eri kaavalla näemmä=)

Aivan ihana ilma ulkona ja tuntuu,että kevät tulee ihan kohisten=)

LilliM ja Mimosa 7.12
 
Meillä oli sitten ensimmäinen täysi yö viime yönä. Eli Daniel nukkui 20.30-7.30! Muutaman kerran tuttia joutui yöllä antamaan, mutta ei kuitenkaan rintaa kaivannut vasta kun 7.30 jälkeen! Näitä lisää!
Meillä tosiaan erossa ollessa mies on aina hoitanut, ei siis ole muilla ollut hoidossa. Keväällä ajateltiin mennä syömään kun ollaan saatu perustukset tehtyä ja sillon poika menee mun äidille hoitoon. Mutta siis vasta huhtikuussa.

Birre86 ja Daniel 12vko
 
Kiitos kommenteistanne Siilinlapsi ja kurpitsa :heart: Eikai mulla oo muuta vaihtoehtoa kun ottaa se duuni vastaan :) Ahistaa kyllä ajatus että jo joulukuussa oisin takasin työelämässä, mutta en usko että noin hyvää duunia saisin mistään muualta.

Erossa olosta - Mä oon ollut vauvasta erossa muutamia tunteja, käynyt kaupassa, kampaajalla jne. Mies on sillon hoitanut vauvaa ja muutaman kerran mun mutsi on ollut meillä tytön kanssa. Helmikuun puolen välin paikkeilla tyttö menee ensimmäisen kerran yökylään mummolle, me mennään miehen kanssa ensin syömään ja sen jälkeen kaverin tupareihin :eek:

Meillä alkaa huomenna vauvauinti, KÄÄK!

Silent ja tyttö huomenna 3kk:heart:
 
Tutista: yritetty ollaan antaa monta viikkoa mut kertaakaan ei ole sitä huolinut. helpottaisi varmasti montaa tilannetta ja harmittaa kun ei kelpaa. alotettiin tosin tarjoominen vasta 2kk iässä joten taidettiin olla myöhässä jo silloin :(

Töihin menosta: newer jos se musta on kiinni :D tää lapsen kotona hoitaminen on mun suurin unelmani enkä tod kaipaa takas töihin! haluun nauttii jokaisesta hetkestä kun tää kullannuppu on vielä pieni ja päiväkodissa töissä olleena tiedän pienien äidin ikävän liiankin hyvin joten omaani en sille altista. järjestelyjähän tää pitkä kotona olo vaatii ja kulut laitetaan minimiin mut se on sen arvosta. ei muutaman etelänmatkan pois jääminen harmita ollenkaan kun tietää kuinka tärkeetä tää lapsellekkin on :)
kenenkään muun hoito ratkasuihin en sano mitään mut mulle tää on ainut ja oikee ratkasu :)

Erossa oleminen: tuottaa jo ajatuksenakin tuskaa :D isänsä hoiviin jätän myös minä lenkkieni ajaksi, mutta muuten en suostu mihkään jättämään. hoitoon en pystyis yöksi ees kuvitella laittavani joten siihen on vielä pitkä aika. Tulisin varmaan hulluks jos joutusin pojasta eroon eikä tarvettakaan oo ollu. uskon et kaikki ajallaan ja varmasti tulee myös se aika
kun mäkin olen valmis pieneen eroon mutta se ei ole vielä nyt.

evenylle laitoin viestiä fb-ryhmästä :)
hipsu ja ukkeli 11vk
 
Heippa tännekin pitkästä aikaa!
Ei oikein saa aikaiseksi koskaan itse kirjottaa tänne, mutta päivittäin kyllä käyn lukemassa täällä jutut :) Ihanaa kun on tämmöinen vertaistukipalsta :)

Täällä tuli vietettyä nimijuhlat 2 kuukautispäivänä, ja neiti sai nimekseen Nella Ida Jasmina! 2kk neuvolassa tuli käytyä myös ja mitat oli 5635g ja 59,7cm! Hyvin oltiin kasvettu, vaikka välillä aina mietinkin, että mahtaako kasvaa omalla maidolla. Täysimetys sujuu tosi hyvin, mitä edelleenkin ihmettelen, koska esikoista en saanut imetettyä juuri ollenkaan. Oikeastaan vain sairaalassaoloajan. Mutta niin vaan ovat vauvat erilaisia...
Töihin palaamisesta ollu juttua, ja mä taidan kyllä jäädä vielä kotiin äippäloman jälkeen, kun ei oikeen huvita palata vanhaan työhönkään, kun on yötyö...ja taloudellisestikkin pärjätään kyllä hyvin miehen tuloilla. Toisaalta kyllä tekis mieli tehdä välillä jotain muutakin, kun olen kotona ollut nyt jo reilu vuoden. (esikoinen on nyt 1v ja 2kk)
Vauvasta en mäkään mielelläni ole erossa, vaikka joskus mieli tekiskin. Melkeen heti tulee ikävä :) Pari kertaa olen käyny muualla niin, että mun äiti on vauvaa syöttänyt pullosta kun olen pumpannut maitoa. Tällöinkin oon ollu erossa vaan jotain 3 tuntia :)

Vauvan nukuttamisesta yöunille olisin kyselly teiltä. Miten siis nukutatte vauvan ?! Nukahtaako omaan sänkyyn? Onko paljon huutoa? Ite sain tarpeekseni just siitä, että neiti nukahti vaan tissi suuhun ja nukuttamisessa saattoi mennä monta tuntia! Kylmästi vaan viimeisen syötön jälkeen otin tissin pois ja silittelin niin kauan et pikkunen nukahti! Ekana iltana raivosi varmaan yli puol tuntia. Mutta nyt on alkanu sujuun jo noin 10 minuuttiin tuo nukutus operaatio. Kenties muutaman päivän päästä sujuu jo ilman huutoa!?

rytmistä....onko teillä muilla havaittavissa jo jotain selkeetä rytmiä päivässä?
Meillä on ihmeen hyvä rytmi jo muodostunu...! Oon ihmetelly kyllä et jo näinkin "nuorena" :) Aamulla herätään n. klo 8.30...päivän mittaan syödään aika tarkkaan 2 tunnin välein...aina syötön jälkeen valvoo noin 1-1,5 tuntia...ja sitten nukkuu. Yöunille nukahtaa myös lähes aina klo 21. Yöllä syödään 2 kertaa.
Mutta eipä nyt muuta tälläerää!

Ansku ja Nella 2,5kk
 
SV oletkin jo tainnut päätöksesi tehdä tuon uuden työn suhteen, mäkin kannustan ottamaan työn vastaan! Kuulostaa siltä että viihtyisit siellä varmasti joten anna mennä vaan...

Meillä oli eilen neuvola piiitkästä aikaa, Eemeli tulee maanantaina 12vko ja mitat olivat 6,5kg ja pituutta 62cm. Painokäyrä meni alamäkeen mutta ei terkkari sitä juurikaan kommentoinut.
Rota-rokotetta ei otettu joten eka rokote tulee meille vasta seuraavalla neuvola käynnillä.
Terkkari kyseli, että onko miulla mahdollista päästä yksin käymään vaikka kaupassa muutaman tunnin tai vastaavaa. Sanoin et on mutta ei oo tarvetta olla vauvasta erossa =)..Selitin vielä että kun on viimeinen vauva meillä niin oakko ottaa kaikki irti tästä ajasta.

Erossa olemisesta täällä ollut enemmänkin puhetta, meillä olisi helmikuun lopulla ystävien häät. Juhla on sellainen, että sinne ei viitti lapsia ottaa. Tarkoitus olisi että lapset olisivat mummolla yön mutta ajatus jotenkin alkanut ahdistamaan kun h-hetki lähenee. Mä imetän vielä mutta poika kyllä ottaa pullosta korvikettakin kun ollaan välillä annettu...Mä pelkään että en voikaan jättää tuota lasta tai sitten mietin koko illan miten niillä menee enkä osaa nauttia illasta yhtään! Ennen ei ole tätä ongelmaa kyllä ollut :saint:

Meillä on nyt 2 yötä mennyt tosi ihanasti, Eemeli on heränyt syämään klo 5 ja seuraava syöttö sitten klo 9 kun herää yöunelta. Puolenpäivän maissa annan yleensä sosetta ja rintaa. Nukkumaan yöunille tossa klo 22 pintaa, muuten ei tarkkaa rytmiä ole. Päiväunia nukutaan miten sattuu, välillä nukkuu monta tuntia putkeenja sitten toisena päivänä ottaa vaan torkkuja.

Meillä taitaa jo ekaa hammasta pukata! Keskimmäinekin sai ekan hampaan 3kk iässä ja Eemelillä nyt näyttäs touhu samalta, sylkeä valuu aivan kamalasti ja nyrkit koko ajan suussa...Pitänee tarkastella noita ikeniä tässä kohta puoliin.

Me lähdetaan kohta lasten kaa vähän kaupungille pyörimään, jospa sitälöytäs jotain itsellekkin!
 
meillä ei varsinaisesti tarvitse nukuttaa yöunille, riittää että laittaa yövalon päälle ja tutin suuhun ja omaan sänkyyn, sinne nukahtaa ihan itekseen ilman huutoa.

meillä on nyt kahtena peräkkäisenä yönä poika nukkunut yhdellä syötöllä aiemman kolmen syötön sijaan. tein pientä muutosta päikkäreillä eli en anna pojan nukkua ulkona 3h pitempiä ulkounia vaan herättelen ja näin olen nyt saanut pojan ottamaan illansuusta kolmannet pienet tirsat ja uskon että noiden pitempien unien lyhentäminen on auttanut vastaavasti näihin yöuniin, nukkuu huomattavasti levollisemmin eikä tuttiakaan tarvitse käydä laittamassa yön aikana. yöunille ollaan nyt saatu laitettua 18:30-19 välillä ja on herännyt ekalle syötölle nyt siinä 3-3:30 välillä ja aamut on alkanut 6:30-7:30 välillä =) toivottavasti tälläinen rytmi pysyis pidempäänkin..
 
Yö unille meno: meillä poika nukahtaa vaan omaan sänkyyn. Ihan vauvana syliin mut jossain vaihees alkoi hirveet raivarit joka kerta kun yritti syliin nukuttaa ja enää ei poika nukahda syliin koskaan. Iltaisin käydään suihkussa tai kylvyssä 19-20 aikaan jonka jälkeen juotetaan meidän sängyn laidalla pimeässä maito. Poika tuolloin kapaloituna omaan peittoonsa. Siitä sit nostetaan omaan sänkyyn ja tökätään tutti suuhun. Välillä pitää hetki pitää käsiä rauhassa ja välillä nukahtaa itsestään.

Rytmi: Meillä ei ihan varsinaista rytmiä ole mut aamusta kasin kieppeillä heräillään. Ekat unet 9 aikaan. Sit viiden aikaan nukutaan yhet unet mut muuten päivän aikaan vaihtelevasti unia. Yö unille käydään klo 20 aikaan jota ennen käydään pesulla. Yöllä poika herää ekan kerran klo 12 sit 3 ja 6. Kuuden jälkeen tunnin välein tuohon 8 asti. Välillä on öitä kun nukutaan klo 20-5 ja niitä sais olla enemmän.
 
Kiitos sullekin MusuMuru :wave:

Meillä yöunille (ja päikkäreille) meneminen tapahtuu yleensä noin 10 min huudon saattelemana : / Joskus hyvinä kertoina saattaa nukahtaa itsestään ilman hyssyttelyjä, mutta aika harvoin.. Yöllä nukahtaa kyllä hyvin, syö vaan ja nukahtaa saman tien uudestaan. Ihanan helpolta kurpitsa kuulostaa teillä yöunille meneminen :)

Eveny - Meilläkään ei todellakaan nukahdeta enää syliin! Oma sänky on kaikista paras paikka nukkua :) Tai päivällä vaunut.

Meillä oli toissayönä 7 tunnin pätkä syöttöjen välissä, mutta viimeyönä taas herättiin alle neljän tunnin välein. Ajattelin tänään aloittaa iltavellit, ensin varmaan 20 ml maitoon sekoitettuna ja siitä sitten pikkuhiljaa lisäillen..

Me oltiin tänään ekaa kertaa vauvauinnissa ja hyvin meni! Oltiin altaassa vain 20 min näin ekalla kerralla :) Päivällä oltiin miehen porukoilla syömässä ja taisi olla tytön mielestä liikaa ohjelmaa yhdelle päivälle! Karjui siellä melkein kokoajan kuin viimeistä päivää :kieh: Ei näköjään kannattaisi olla kuin yksi ohjelma / päivä tai muuten menee ihan huutamiseksi! Heti kun päästiin kotiin, oli tyttö taas kuin enkeli..

Silent ja pikkuneiti tänään 3 kk :heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä