Pitkästä aikaa mäkin olen täällä kirjoittelemassa. Tyttö nukkuu, joten nyt on hyvä hetki kirjoitella meidän kuulumisista.
Ensiksi onnittelut uusille vauvan saaneille! :flower:
Meillä nämä menneet viikot ovat menneet nopeasti. Tuntuu, että aika menee liiankin nopeasti. Tämä kun on näillä näkymin meidän viimeinen vauva niin on jotenkin tosi haikea olo siitä.
Yritän kovasti nauttia tästä hetkestä ja muiden tapaan laittaa kaikki nämä hetket tarkasti muistiin. :heart:
Tyttö on yhtä ihana ja kiltti kun aiemminkin ja helppoa on hänen hoitamisensa ollut. Meillä isoveljet ovat aivan innoissaan tästä meidän pikku prinsessasta ja kovasti häntä silittävät ja hoitavat. Mitään mustasukkaisuutta en ole kummassakaan pojassa havainnut. (Ovat tottuneet jakamaan äidin ja isän huomion, joten siksi kai sitä ei ole tullut).
Meillä mennään edelleen imetyksellä. Maidon määrää en mäkään tiedä kun rinnasta ravintonsa saa. Yleensä mä imetän toisesta rinnasta ja siihen hän yleensä nukahtaakin. Välillä annan myös toista rintaa jos vaikuttaa vielä kovin nälkäiseltä. Aamulla ja päivällä tyttö syö lyhyempiä aikoja (noin 30 min) noin 3-4 tunnin välein ja illalla sitten pidempiä pätkiä (1-1,5 tuntia) ja tiheämmin. Kun tyttö on kylläinen hän lopettaa syömisen itse, enkä sitten enää tyrkytä lisää.
Mulla on maidonkerääjät ollut kovassa käytössä kun toinen rinta heruu niin kovasti kun toisesta imetän. Mä olenkin kerännyt päivän mittaan heruneet maidot tuttipulloon, josta olen sitten lisämaitoa antanut ennen yöunille menoa tai sitten yöllä. Olen saanut sellaiset 140 ml maitoa talteen ihan tuolla herumisella. Meidän tyttö kun tuntuu tarvitsevan sitä lisämaitoa juuri yötä vasten ja yöllä saadakseen unen päästä hyvin kiinni. Yöllä olen muutaman kerran korvikettakin antanut tytölle kun olen ollut tosi väsynyt ja tyttö on kovin nälkäinen ollut. Silloinkin olen yleensä vielä rintaa antanut päälle. Mä olen kans välillä miettinyt, että riittääkö mun oma maito ollenkaan, mutta jos toinen kasvaa hyvin ja saa unen päästä kiinni syötyään niin tulkitsen maidon silloin riittävän. Mulla tuo maidon riittävyys huolettaakin ehkä enemmän juuri yösyöttöjen kohdalla ja silloin kyllä herkästi annan lisämaitoa jos yhtää vaikuttaa siltä, että toinen on kovin nälkäinen eikä rauhoitu uneen millään.
Kylvetyksestä oli
Tanya kysellyt. Meillä kylvetetään kerran tai kaksi kertaa viikossa. Pyllypesut ja kasvojen pesut sun muut tehdään päivittäin.
Sitten kyselisin teiltä muilta sellaista, että onko teidän vauvat kovia pulauttelemaan? Meidän tyttö on aivan mahdoton pulauttelija. Body menee vaihtoon monta kertaa päivässä ja sängyn tyynyliinaa saa vaihtaa useasti myös. Tyttö pulautteleekin melkein joka kerran kun syö. Häntä täytyy tosi varovaisesti käsitellä syötön jälkeen, ettei juuri syödyt eväät tule samantien ulos. Mä olen tästä neuvolassakin puhunut, mutta neuvolan täti sanoi, että jos syö ja kasvaa hyvin niin sitten ei mitään hätää. On vaan tosi ärsyttävää, että tyttö on jatkuvasti body märkänä ja hiuksetkin välillä oksennuksessa. Mulla pojat eivät koskaan pulautelleet tällä tavalla, joten siksi olen vähän ymmälläni näin runsaan pulauttelijan kanssa. Toivottavasti tämä ikävä vaiva poistuu kunhan tyttö tuosta vähän kasvaa.
Nukkumisesta vielä. Meillä nukutaan päivällä sellaisia 3-4 tunnin pätkiä ja yöunille mennään yleensä siinä klo 22-24 tienoilla. Yöunet ovat 3-6 tunnin pätkiä. Yöllä herätään yleensä kerran tai kaksi riippuen siitä koska on nukkumaan menty. Esim. viime yönä tyttö meni nukkumaan klo 24 ja heräsi syömään klo 3. Nukkumaan meni klo 4. Aamulla klo 8 herättiin taas syömään.
Meillä oli perjantaina tytön toinen neuvolakäynti. (Halusin tuon imetyksen takia seurata tuota painonkehitystä). Painoa tytöllä oli 3410 (3230g) ja pituutta 52,2 cm (49 cm). Päänympärys oli 36.5 cm (35 cm). Tyttö sai kovasti kehua jäntevyydestä ja siitä, että pään kannatus oli hyvää. Seuraava neuvoakäynti meillä on sitten 15.12, jolloin on 1 kk-neuvolatarkastus.
Hyvää itsenäisyyspäivää!
Katja-75 ja PikkuNeiti 2 viikkoa ja 6 päivää