Heippa kaikille!
Mäkin ilmoittaudun tänne puolelle mukaan: meille syntyi 26.11.2010 pieni poika mitoin 3515g ja 51,5cm, pipo 34,2cm. Raskausviikkoja oli tuolloin 40+1.
Hirveän suloinen hän on, keskimäärin ei huuda "syyttä" eli nälkää osaa valittaa kyllä kovaäänisesti, mutta muutoin on ollut aika rauhallinen. Vaipanvaihdotkin menee suhteellisen rauhassa, etenkin nyt kun suurin osa napatynkää on pudonnut jo pois. Ilmavaivat ovat viime aikoina poikaa valvottaneet ja tehneet olon kurjaksi, mikä johtunee varmaan aika pitkälti imetyksen ongelmista.
Meillä ei ihan imetys ole lähtenyt ihan ihanteellisesti käyntiin. Maito nousi kyllä jo sairaalassa ja sitä tuntuu riittävän vaikka pienelle kylälle, mutta imuotteen ja aikataulujen kanssa on vähän tekemistä. Poika syö kerrallaan yleensä yhden rinnan, syönti kestää tätä nykyä melko lailla 10-20 minuuttia, pidempien unien jälkeen voi mennä hieman kauemminkin, tosi harvoin yli puolta tuntia. Olinkin kovasti huolissaan, että miten vauva saa tarpeeksi ravintoa, mutta toisaalta pissa- ja kakkavaippoja tulee kuitenkin jatkuvasti ja sairaalan lähtöpainoon oli tullut 8 päivässä peräti 380 grammaa lisää! Eli kyllä tuo poika ainakin riittävästi maitoa saa, vaikka syö lyhyitä aterioita ja vain yhdestä rinnasta. Nyt ei kuulema tarvitse herätellä syömään, mikä sitten kostautuukin sillä, että mun rinnat pakkautuu aivan täyteen, eikä vauva saa enää imuotetta kunnolla, vaikka oon yrittänyt käsin vähän lypsää.
Rinnat on aika ajoin tosi kipeet, ja etenkin vasemman rinnan nänni on toiselta puolelta ihan vereslihalla huonon otteen takia. Tää tilanne vaihtelee tosi paljon, ja aiheuttaa mulle kauheasti pahaa mieltä, kun ikinä ei tiedä sujuuko seuraava syöttö hyvin, saako otteen ylipäätään, kauanko syö jne. Nännikumia oon kokeillut välillä, mutta poika ei tunnu siitä tykkäävän kauheasti, eikä menestys ole tosiaan taattu senkään kanssa. Eilen kieltäytyi ilmeisesti täyteyden ja suihkuavan maidon takia syömästä kokonaan vasenta rintaa, tänään olen sitä saanut tarjottua pari kertaa. Lisäksi vauvan kakka on tänään muuttunut vihertäväksi, mikä imetystukipuhelimen neuvojan mukaan saattaa johtua siitä, että mulla on niin täydet rinnat, että vauva saa enimmäkseen etumaitoa, jossa on laktoosia enemmän, mikä sitten tekee noita ilmavaivoja ja värjää kakkaa vihreäksi.
Täällä olen välillä ihan epätoivoinen tän imetyksen kanssa kun joka päivä on ihan erilainen eikä koskaan tiedä, että milloin sujuu ja milloin ei. Ahdistaa, kun en uskalla vauvan kanssa lähteä mihinkään kylään tai edes kahvilaan käymään, saati suunnitella sellaisia edes parin viikon päähän, kun nuo syötöt ovat niin vaikeita. Poika huutaa sitten ihan kurkku suorana jos homma ei onnistu hetkessä ja nälkä pääsee kasvamaan. Edes syöttäminen puoliunisena ei onnistu, kun silloin ei lähde syömään..
Ilmeisesti täällä on muitakin, joilla hormonitoiminta on aiheuttanut kovasti alakuloa ja ahdistusta, tuttu juttu minullakin. Eka viikko meni oikeastaan lähinnä itkien, nyt on alkanut helpottaa kun ei ole enää niin suurta huolta siitä, saako vauva riittävästi maitoa. Kuitenkin vieläkin nuo syöttöjen vaikeudet saavat isoja epätoivon purkauksia aikaan, siinä itkee sitten äiti ja lapsi kilpaa..
Pahoittelut tästä vuodatuksesta, kirjoittelin nyt mahdollisimman paljon, kun on kerrankin rauhallinen hetki istua alas koneelle ilman velvollisuuksia!
Siilinlapsi ja pikku-siili 13 vrk