Marraskuun Mussukat 2014 *Marraskuussa* MEIDÄN KUU!

Ääääääääää! Jos tämä pikkunen masuneiti ei tuu ite ulos keskiviikkoon mennessä nii sitte ois keskiviikkona tarkastuskäynti äippäpolilla ja perjantaina sitte sektiolla ulos!
Jännittävää! :s :D Ja viime keskiviikon neuvolassa täti sano että pää ois kiinnittyny ja laskeutunu, mutta ei kyllä tän päivän käynnillä ollu. Toki se ei ollu se keskiviikon neuvolatäti oma nii eihän se pysty varmaksi sanomaan kun ei tienny aiempia.
Tän hetken painoarvoiksi saatiin 3,7kg!
Aatella että viikon päästä mulla onki sitte pieni rakkaus jo sylissä. :') <3

Idada&Pippuriina 38+6! <3
 
  • Tykkää
Reactions: "MY"
Onnittelut vauvautuneille, joihin mekin kuulumme.

Meille syntyi 19.11 viikoilla 39+0 poika 3500g ja 49cm. Meillähän sf-mitta meni alakäyrillä (ja alakäyrien alapuolillakin välillä) ja ylimääräisessä kokoarvioultrassa vauvan painoksi arvioitiin laskettuna aikana vajaa 3kg, joten turhaksi ilmeni nyt stressi liian pienestä vauvasta.

Synnytys itsessään sujui sangen hyvin ja voin vain kehua OYS:in (tai ainakin oman kätilömme) toiveiden huomioimista mm. kivunlievityksessä ja ponnistusasennon tiedustelussa (samaa en voi sanoa aiempien synnytysten kohdalla). Itse sain spinaalipuudutuksen joka toimi aivan mahtavasti ja alun kärsimysten jälkeen loppu oli aivan naurettavan helppoa ja kivutonta. Tosin ehkä tästä liiasta helppoudesta johtuen kärsin vieläkin hyperkatastrofaalisista jälkisupistukistsa, jotka vastaavat kivuiltaan niitä ihan oikeita synnytyssupistuksia, saiskohan sitä toista spinaalia...?

Mutta kaikkein tärkeintä on ihana vauva, jonka kanssa pääsimme jo kotiin. Tosin bilirubiiniarvoja seurataan viikonloppuna verikokein ja hieman on pelko puserossa, että valohoito saattaa kutsua.

Hiirenhäntä ja pikkumies melkein 2vrk
 
  • Tykkää
Reactions: "MY" ja idada
Neljättä odottava
Onnittelut vauvan saaneille!

Hiirenhäntä, pyysin myös spinaalia tai jotain ku oli niiiiiiin järkyttävän kipeät jälkisupistukset että oksennuspussi oli koko ajan oltava vieressä. No en tietenkään enää saanut, mutta jotain opiaatteja sain lihakseen pistettynä pari kertaa... vei kyllä pään pökkeröön, mut autto jonku verran. Iso apu oli myös lämpötyynystä vatsalla (52'c). Pitäis kotonaki olla sellanen, mulle nämä jälkisupistukset on pahempia kuin itse synnytyskipu.
 
Täällä on kärsitty viimeinen vuorokausi järkyttävästä ripulista. Ruoka maistuu, en oksenna eikä vatsaankaan oikeastaan koske, kiertää vain ja on ihan vetenä. Siihen kun lisätään se, että suoli on hyvin "ärtyisän" tuntuinen ja vauva painelee sitä liikkuessaan, olo on todella ankea. Mietinkin, että yrittääkö elimistö jo alkaa valmistautua tulevaan?

Olen saanut myös toisen "riesan". Sukulaiset ja ystävät, jotka vähän väliä laittavat viestiä/soittavat, että "joko?". Ja auta armias, jos et ennätä vastaamaan puhelimeen tai varsinkaan jos sinulla ei ole kenttää puhelimessa (asumme sillä tavoin hassusti maston juurella, että meillä on kotona paikkoja, joissa on todella huono kenttä.. eli jos tahdot varmasti puhua puhelusi loppuun saat mennä tiettyihin kohtiin taloa, jotta kenttä pysyisi). Sitten jos itselläsi on asiaa ja soitat, on heti ensimmäinen kommentti "nytkö?".. Ihan kun en voisi muutoin soittaa?!

Vaikka täsä nyt tulikin melkoinen valitusvirsi, olen muuten voinut oikein hyvin ja ollut energinen.

MrsRock 38+0 (niin vaan tämäkin täysiaikaisuus nähtiin...)
 
^Vk 37+0 on täysiaikainen, joten pitkälle olette selvinneet pakkovuodelevoista ym huolimatta :) Ihana juttu! Kovasti jaksamista kyselijöiden kanssa, onhan se ärsyttävää mutta toisaalta ihanaa kuinka kovasti muutkin vauvaa odottavat!
 
Neljättä odottava
...samoin mulla meni vatsa löysälle ja edellisen yön istuin käytännössä vessassa ennenkuin vauva seuraavana päivänä puolilta päivin syntyi... että tsemppiä vain tulevaan!! Jospa se sitä olisi, eikä vatsatautia..

Täällä on menny aivan mukavasti. Synnytyksestä oon toipunu hyvin ja imetys lähteny hyvin käyntiin! Vauva nukkuu pitkiäki pätkiä ja ite on saanu levättyä. Ainut että mies on ollu sairaana synnytyksestä asti (sitä ennen sairasti yks lapsista) ja nyt ollaan tultu sairaiksi minä ja kaks isompaa lasta. Toivottavasti vauva säästyis!!

Mutta silti jaksellaan ihan hyvin, eikä tää sairastelukaan onneks niiiiin paha oo, että voimat tyystin veis. Hyvä vaan, niin saa rauhassa levätä ja voi hyvillä mielin sanoa mahdollisille vauvan katsojille, että täällä nyt sairastellaan, että josko joskus toiste... väsymystä nimittäin on ilmassa ja siis semmosta että päiväunia on kiva ottaa välillä! :) Mutta henkisesti oli on vallan mainio ja mieski hehkuttaa jatkuvasti miten kiva ku vaimo voi hyvin ja säteilee. ;)

Tsemppiä vielä kärvisteleville! Niinku wc ankka mainitsi munkin vielä odotellessa, niin nauttikaa silti viimeisistä päivistä vatsan kans, toisenlaiset haasteet odottaa vauvan synnyttyä. ;)

Neljännen saanut (vauva 5vrk)
 
Yhdessä koossa täälläkin vielä ollaan.. Supistuksia ei oo näkynyt viikkoon. Ja rantaunut myös huolestunut olo. Ei oikein osaa edes selittää, mutta jotenkin pelokas olo. En kipua pelkää, vaan et jos muuten sattuu jotakin.

Ensiviikon ajan olisi vielä esikoiselle hoitajia synnytyksen käynnistyessä, että todella toivon, että tuo nuoriherra vatsassani ymmärtäisi jo ulostautua. ;)

Vessassa olen kyllä kanssa käynyt tänään tyhjentämässä, toivotaan että se myös tarkoittaisi jo jotain. :)
Tein myös tilasto tutkimuksia tuonne syntyneisiin ja huomasin, että suurin osa jakautuneista on synnyttänyt viikolla 39+ jotakin! :D


Paljon onnea taas pikkuisista Äidit! :flower:


"MY" ja ViKa 39+0
 
Neljättä odottava
MY, mulla oli kans pieni aavistus, että jotain sattuu vauvalle tai mulle, mutta aikasemmista kokemuksista tiesin, että äidinvaistot ne sieltä heräilee voimakkaana ja valmiina puolustamaan poikasta. ;) Vielä ponnistaessaki mietin, että kuitenki tässä joutuu leikkaukseen tai jotain menee pieleen ja kun kaikki menikin kovin täydellisesti ja helposti, niin oliki pitkään aika pöllämystynyt olo, että voiko olla totta että se lapsi on jo syntynyt! Ja kaikki on niin hyvin mennyt ja lapsi terve jne... :)

Voimia viimesiin hetkiin!
 
  • Tykkää
Reactions: "MY"
Yhtenä kokonaisena ollaan. Ei tämä vatsatautia ole ollut, en jaksa uskoa. Mutta eipä tämä vielä synnytystäkään ole käynnistänyt. Eikä kyllä ole enää ripuliakaan... Ehkäpä elimistö piti sellaisen välityhjennyksen :D
 
Täälläkin yhtenä kappaleena. Sain ajan äippäpolille ultraan ja kokoarvioon radin ja mun pienen koon takia. Harmi vaan, kun aika on vasta muutama päivä lasketun ajan jälkeen. Perjantaina onkin jo laskettu aika ja vähän pelottaa, että mennäänkö yliajalle ja kuinka isoksi vauva ehtii kasvaan.

Hydra 39+3
 
Synnytyskertomusta:

Ti aamuna menin sairaalaan kun ma huomattiin että lapsivettä vähän. Tiistaina sain sitten ballongin ja pääsin kotiin odotteleen. 13:15 irtosi ballongi ja n. Klo 15 oltiin takas sairaalassa.
Paikat auki sen 3cm joten siirryttiin saliin ja 16:15 puhkastiin kalvot.
Supistelemaan lähti huonosti joten oksitosiinit kehiin ja n. Klo 19:30 olin auki 4-5cm. Oksitosiiniä nostettiin ja pyysin ilokaasun valmiuteen. En sitä siinä vielä tarvinut. Oksitosiiniä nostettiin 10 ylöspäin ja varjele millä jytinällä supistukset tuli. Ilokaasua vedin ihan putkeen ja painoin summeria et spinaalua kiitos. Anestesialääkäri tuli melko pian ja sainkin spinaalin ja varulle epin valmiiksi. Onnneksi! Sattu ihan järkyttävästi. Sitten olikin kätilön vaihto ja kätilö esittäytyi. Pyysin puudutetta lisää sillä spinaali ei toiminut ja sain epin. Uusi kätilö kokeili pyynnöstäni tilanteen n. 20:44 ja täysin auki. 20:50-20:54 ponnistusvaihe eli 4 minuuttia. Itse puhaltelin ja hengittelin vauvan ulos ilman apuja. Aivan mahtava tunne! Syntyi virkeä tyttö 9-10-10 pisteillä. :)
Mutta sitten alkoi rytinä. Istukka ei irronnut kokonaisena. 2 kaavinnan, epin voimalla ja nukutuksessa. Lisäksi bokriballongi oli kohdussa reippaat 6h. Vuosin lähes 3,5 l verta ja olin yli 40 c kuumeessa. Kammottava reissu oli mutta kuntoutuminen on alkanut hyvin. Hb on matalalla caikka sain 4 pss verta. To pääsin jo kotiin ja köllöttelyä kovasti ollut tämä alku. Nyt on jo parempi olo.
Rankka reissu mutta palkinto mitä ihanin.

Tyttö on rauhallinen ja todella ihana. Nukkuu ja syö hyvin. Maitoa on ruvennut tulemaan ja pikkunen imee lujaa. Tänään käytiin nlassa niin paino on 5g vaille syntymäpainon että ruoka maistuu.
On tuo murunen vaan niiin ihana. Sisarukset ja ja me vanhemmat ollaan ihan myytyjä. :)

Onnea kaikille vauvaantuneille ja odottaville jaksamisia!

Nasu ja rakas pieni rupsukka 6 vrk <3
 
Neljättä odottava
Täällä joudutaan vauvan kans viikon päästä punnitukseen, kun ei meinaa paino vauvalla nousta. Koko ajanhan mä imetän ja imetän, mut viikossa tullut painoa 40g ja syntymäpainoon (4630) on matkaa vielä n. 300g. Vauva siis viikon ikäinen. Mut mä en ehkä itse ole huolissaan.. vauva oli syntyessään niiiiiin järkyttävän turvoksissa, että se turvotus ei ole vieläkään kokonaan laskenut, vaikka joka päivä saa paremmin silmiään auki turvonneiden luomien alta. Eli ajattelisin, että vauva kyllä ruokaa saa, mutta samalla tuo turvotus laskee, eikä siksi paino näytä nousevan.

Toinen seikka on se, että mä olen sairaana, järkyttävässä flunssassa, niin voi olla mun nestemäärät vähän tiukassa kun pitäis riittää vauvalle ja tohon rään tuottamiseen. :/

No, jospa se tästä! Ja jospa tässä sais joskus levätäkin, kunhan tuo imetystahti tasaantuu ja maitoa tulee paremmin... meinaa typykkä hermostua tissillä, ku on vissiin työn takana imeminen tms. Mutta parempi toisaalta mitä useammin nyt imee, riittääpähän jatkossa maitoa sit hyvin, kun itse on terveenä, kun vauva tilannut maitoa tässä kovasti!
 
Neuvolassa käyty. Kaikki paremmin kuin kunnossa. Oikein tomerasti potki vauva vastaan, kun terkkari vatsaa paineli. Ei siis epäilyksiäkään, etteikö liikkuisi.. tai no pää ei enää liiku, on kuulemma napakasti kiinni lantiossa. Supistelujakin tulee kiitettävästi. Kohta voisi olla aika, sanoi terkkari.

Otin influenssarokotteen. Päädyin siihen, sillä tulemme kuitenkin sairaalassa syntymän jälkeen vierailemaan suhteellisen useasti. Jospa vähän "suojelisi" pientä taudilta, eipähän itsellä niin ole väliä kun perusterve olen.
 
  • Tykkää
Reactions: idada
Onnittelut kaikille vauvan saaneille! :heart:
Itse en malttaisi enää odottaa, ihana lukea muiden kertomuksia ja kuulla vauva-arjesta, joten saisi nyt tuo omakin tulla kohtapuolin maailmaan. Aika alkaa käymään jo todella pitkäksi kun kaikki valmistelut ja hankinnatkin on tehty jo äitiysloman alussa. Vinkkejä ajan kulumiseen otetaan siis vastaan :) Ketäs muita täällä on vielä yhtenä kappaleena? :)

http://tuliaisiahaikaralta.blogspot.com
 
Heippa kaikki pitkästä aikaa! Alun kirjoittelun jälkeen en olekaan täällä kirjoitellut, lukemassa oon kyllä käynyt.

La oli 22.11. eli viime lauantaina, tänään 40+3 ja järkyttävä v*tutus koko ajan! Ärsyttää kun meni yli ja kaikki ärsyttävät sukulaiset ja naapurit piinaa joka päivä "joko nyt" -kysymyksillään :( Esikoinen tuli päivää ennen (tai siis tuntia ennen) laskettua aikaa, niin en ollut varautunut tähän. En jaksa odotella, oon yrittänyt keksiä kaiken näköistä tekemistä päiviin, kirppareilla luuhaamista jne., mut ei siinäkään mene kuin muutama tunti päivästä. Ja fyysisesti en jaksa putkeen kävellä kovin pitkiä aikoja.

Lisäksi hermoja koettelevat 2,5 vuotias esikoinen ja mies, joka ei ymmärrä hemmotella mua ja antaa erikoiskohtelua! ;D Ulkonakin on niin ankeeta ja nyt sataa vettä. Huolestuttaa jo valmiiksi, tuleeko tälläkin kertaa synnytyksen jälkeinen masennus kun jo nyt oon niin itkuinen, masentunut, raivoissani ja kikkeli otsassa koko ajan. No, pitää ajatella että tää on lyhyt aika elämässä, viimeksi noin neljän kuukauden päästä synnytyksestä alkoi toipuminen omaksi itsekseni, eli nyt noin huhtikuussa olisi luvassa parempia päiviä....

Anteeksi negailu, nyt ei parempaan pysty.
 
Viimeksi muokattu:
No niin, tääl kotona ollaan ja täs tissillä tuhisee ihana tyttönen <3 vauva synty siis 21.11 klo 22.38. painoa oli 3580g ja pituutta 51cm. synnytys meni tosi hyvin, mut siitä myöhemmin tarkemmin. Nyt naatitaan tääl ja yritetään parannella välilihaa... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: "MY"

Yhteistyössä