Tulinpa minäkin jakamaan oman synnytystarinani, josta jäi oikeinkin hyvä mieli näin ensikertalaiselle
Eli
perjantaina 26.11. aamuyhdeksältä tunsin ensimmäisen kipeähkön supistuksen - näitä supistuksia alkoi tulemaan säännöllisen epäsäännöllisesti, väli vaihteli 20 minuutista 9 minuuttiin. Kipu ei kuitenkaan ollut niin kovaa, ettenkö ois voinut olla. Lähdin jopa käymään systerin luona, joka kylläkin koko ajan pelkäsi että joutuu kohta soittamaan mun miehelle, että lähdin synnyttämään
Kolmen maissa iltapäivällä, ollessani jo kotona, supistukset alkoi tuntua voimakkaammilta ja miehen tullessa kotiin, ne tuntui jo sen verran että sai ihan tosissaan keskittyä vaan hengittelemään supistuksen tullessa. Mies oli heti lähdössä Oysiin, mutta mä sanoin etten vielä lähde. Nooh, tunnin päästä sitten soitin sinne ja sanoivat että jos et pysty enää supistusten kanssa olemaan, niin tule vaan sairaalaan.
Seitsemältä illalla oltiin sitten sairaalassa ja pääsin sydänkäyrille. Olin vasta
kahdelle sormelle auki tuossa vaiheessa. Kätilö kysyi haluanko lähteä vielä kotiin ja tietysti vastasin että en halua
tehtiin peräsuolen tyhjennys ja meidät haettiin sitten synnytyshuoneeseen, jonne tuotiin myös iltapala mulle. Oli vähän hankala syödä supistusten takia...
Minua hoitava kätilö ja kätilöopiskelija tulivat paikalle, siinä mietiskeltiin haluanko käydä kylvyssä ja ottaa sitten ilokaasua... mutta molempien "ronklattua" alapäätä, alkoi supistukset tulla todella tiuhaan tahtiin. Ehtivät kylläkin lähteä huoneesta pois kun soitin kelloa ja tuumasin heidän tullessa paikalle, että nyt äkkiä jottain tähän kipuun.
Anestesialääkäri tuli paikalle, epiduraalin laitto ei tuntunut kyllä miltään, mutta oli aika kamalaa olla siinä kippura-asennossa kun ehti tulla kaksi erittäin kipeää supistusta enkä saanut liikkua. Itkuhan siinä pääsi,
kätilö oli kyllä aivan ihana, piti kädestä kiinni ja mun jaloista etten pääse suoristamaan kroppaani sekä kannusti kauheasti. Tosi nopsaa alkoi epiduraali sitten vaikuttamaankin. Kellonajasta en tiedä, mutta jossain vaiheessa multa sitten
puhkaistiin kalvot ja sit alkoikin tapahtumaan.
Ponnistusvaihe oli lyhyt, vain
7 minuuttia ja vauva piti loppujen lopuksi
auttaa imukupilla ulos, koska hänen
sydänäänet heikkenivät supistusten aikana niin paljon, että pelättiin liiallista hapenpuutetta.
Väliliha leikattiin ja
repesin 1. asteen, koska tyttö tuli
käsi poskella ulos
mutta alapää on parantunut tosi hyvin, ei oo oikeastaan ollut edes kipeä.
Tyttö alkoi pienen taistelun jälkeen syömään rintaa salissa tosi hyvin ja imetys on muutenkin lähtenyt oikeinkin hyvin käyntiin.
Eli, kaikenkaikkiaan synnytys oli hyvä kokemus - ainoa miinus siitä, että mun vatsa ei toimi ja "kakkosasialla" käyminen on yhtä tuskaa, koska takapuoleen sattuu ponnistaessa!
Mies on jopa joutunut tekemään mulle täällä kotona peräsuolen tyhjennyksen...nyt yritän syödä Vi-Siblinia, että ei kertys kovin paljon tavaraa massuun...
Eilen kävi terveydenhoitaja kotona & vaavilla oli noussut hienosti viikossa paino: sairaalasta lähdettäessä paino oli 2735 gr, ja eilen 3090 gr. Eli hyvin riittää maito
Jaksamisia
vaimo85, jospa sinäkin kohta saat vauvan syliisi