Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

Muarin perheelle lämmin osanotto :hug:

Olet hattara pilven
ja kukkanen maan
olet lintunen sinisiipi
Nyt sinua kutsui enkelten maa
ja enkelten joukkoon sä liittyä saat
taivaan linnut ja tuulet maan
seuraksesi sinne saat
kipua sä tunne et
hiljaisuutta kuuntelet.

OP ja Arvo 32+4
 
Kojootti Miksi Strepsilsejä ei saa syödä raskausaikana? Mä nimittäin sillon keväällä kuumeessa ja kurkkukivussa söin muutaman Apteekkarin "luvalla". Toivottavasti Apteekkari ei nyt ollu sit ihan väärässä tän kans.. :(

SW Pikaista paranemista. :hug:

Tänne ei kummempaa. Odottelen vain, että vuorokausi vaihtuu niin saa poksua oikein kunnolla itsensä viimeiselle kympille. =)

AaVee ja L 29+6
 
Kojootti Miksi Strepsilsejä ei saa syödä raskausaikana? Mä nimittäin sillon keväällä kuumeessa ja kurkkukivussa söin muutaman Apteekkarin "luvalla". Toivottavasti Apteekkari ei nyt ollu sit ihan väärässä tän kans.. :(
AaVee ja L 29+6
Tuskinpa ne vaarallisia on, mutta pakkausselosteessa luki ettei raskaanaoleville. Nuo pakkausselosteet on muuttuneet tiukemmiksi vissiin joidenkin eu-direktiivien myötä, esim. vuonna 2007 oli vielä ihan ok käyttää nasolinia raskaana ja nyt sekin on jo "kielletty". Mä olen tuota nasolinia käyttänyt keväällä myös apteekkarin luvalla pakkausselosteesta välittämättä.
 
"Strepsils -imeskelytablettien turvallisuutta raskauden ja imetyksen aikana ei ole täysin vahvistettu, mutta
ei ole odotettavissa, että käytöstä aiheutuisi vaaraa. Kuten kaikkien muidenkin lääkkeiden käytössä,
varovaisuutta tulee kuitenkin noudattaa raskauden ja imetyksen aikana."
Tuo on kopsattu pakkausselosteesta. Ja tää on ilmeisesti se syy, miksi tosi moneen käsitavaralääkkeeseen on tullut tuo "raskaudenaikaista käyttöä ei suositella" -merkintä.
 
SairaalaKassiin pakattavaa:

imetysliivit
pikkuhousuja
sukkia
long night siteitä
bepanthen (tyksis ainaki kuivaa huulet)
muistiinpano välineet
lukemista
crocks kengät (mukava tepsutella omilla)
kamera
peseytymisvälineet
meikit (niit niit kyl välttis tarvi,heh)
suklaata (muuten vaan)
luumusosetta/kuivattuja luumuja (auttaa kakkaa tulemaan)
itselle kotiutumisvaatteet (käyn ainaki ostaa jotain kivaa uutta, mukavaa vaatetta)
puhelimen laturi


Muuta ei nyt hetimiten tuu mieleen...

Flunssa senku jatkuu.. kauhee väsymys joten päikkärit taitaa olla paikallaan !

Mukavaa uutta viikko kaikille <3

Moon ja pikkusikko 34+4
 
Muorille ja perheelle vielä tännekkin syvä osanotto ja paljon voimia ja siunausta tuleviin aikoihin:hug:

Lähetti taivas enkeleistä hellimmän,
Hän siipeinsä suojaan,
otti pienimmän.

Lumi-Marja perheineen.

Nooralle puolestaan tännekkin puolelle paljon onnea ja vauvantuoksuisia hetkiä:heart:

Hurjasti on lukemista taas tullut. Minä olen vain oikeastaan makoillut ja yrittänyt olla rauhassa. Sektiohaava meinaa pettää ja tilannetta seurataan kerran pari viikossa. Tilanne ei ole hirveän hälyyttävä, mutta sellainen, että sen kanssa ei ole leikkiminen. Sf se vain jatkaa kasvuaan ja nyt vajaassa viikossa on tullut sentti lisää, eli af nyt 35. Alkaa olla maha aika valtava mun pineneen mittaani nähden. Haavassa on lihaksen pintakudoksen repeämä, johon mahtuu hyvin paukalo leveydeltään. Pystysuunnassa on mittaa aukon alulla noin 10cm. Repeämä ei onneksi ole vielä uhkaamassa kohtua, mutta mitään takeita ei lääkärikään antanut, kuinka kauan tämä "hyvä" tilanne kestää. Jokainen päivä on siis tärkeä, mikä nyt vauva saa vielä kasvaa.

Lumi-Marja ja Nuppunen 30+0
 
Lumi-Marja hurjalta kuullostaa sinun tilanteesi. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pieni saa vielä jonkin aikaa kasvaa kohdun suojassa. Onko sinulle vielä varattu sektioaikaa, vai millä tavalla lääkärit ovat ajatelleet toimia? Voimia sinulle rankkaaan odotukseen! :hug:

Mulla on neuvola klo 15. Pian pitääkin lähteä sinne. Kohdun kasvu hiukan mietityttää, kun maha on tosi pieni edelleen ja on kasvanut ihan alakäyrällä... saa nähdä onko tullut senttejä lisää. :|

Pikku-Katti 33+5
 
Mukavaa alkanutta viikkoa!

Aamulla oli neuvola ja tämän viikon jälkeen oma neuvolantäti jää äitiyslomalle ja sijainen tulee. Tässä neuvolatietoja:

Painoa 729g/vko ja nyt jo yhteensä 12kg. AAARH!! Paras tulla hyväruokainen tyttö, jotta pääsen kiloista eroon!
RR 125/72
Sf 30,5
Hb 111 (laskusuunta jatkuu...)
Tarjonta epäselvä. luultavasti perätila edelleen.

Vauva on tänään ollut taas tosi rauhallinen, saisi mun puolesta melskata enemmän!
Väsymys painaa...en jaksa kirjoittaa enempää!

Maija rv 29+5
 
Heippa hei!

Näyttää tuota huimausta ja silmien sumenenista olla useammalla.. onneks olen jo ala-aste ikäisestä alkaen tottunut matalaan verenpaineeseen ja tuo ei sinänsä ole uutta, nyt vain vähän useammin noita oireita..

nyt sitten pitäisi lähteä kattomaan tuota turvakaukaloa.. katotaan mikä napataan mukaan =)...

kasteesta/nimiäisitä.. meillä lapsi tullaan kastamaan, kuulutaan molemmat kirkkoon vaikka ei nyt mitenkään kovin uskonnollisia olla, varmaan tämän osalta aika keskitien kulkijoita :) kummitkin on päätetty, samoin nimi.. tai on meillä pari nimi vaihtoehtoa mut ei varmaan muutu.

turvotuksesta.. mulle on tullu nyt turvotusta viimeisen kahen vkon aikana vasta, kesä meni hyvin ilman.. mut nyt sitten onkin ihan tarpeeksi, niin jaloissa kuin sormissa..huh, aika ilkeetä.

saana & 32+3
 
Lumi-Marja; Tuon haavan kanssa ei ole leikkiminen 8 nin kuin itsekin tiedät :) ) Mun kaveri sai vauvan keväällä ja sen aikaisemmassa synnytyksessä tehty sektiohaava repesi niin, että tämä toinen lapsi syntyi vatsaonteloon. Oli äidin hengenlähtö todella lähellä.
Hyvä että seuraavat tarkkaan sinun tilannettasi, peukut pystyssä, että vauva saa kasvaa vielä viikoja masussa :heart:

NOoralle onnittelut tytöstä :flower:

Sairaalakasiin pakkaan;

Neuvolakortin
Imetysliivit
Liivinsuojia
Kameran
Kännykän
Laturit
Mp3 soittimen
lukemista/ristikoita
Huulirasvan
Omat sukat
Korvatulpat ( viime kerralla oli nikotiiniriippuvainen äiti ja vauva samassa huoneessa... )
Ainakin itsellä oli jälkivuoto pari ekaa päivää niin järkyttävää, ettei siihen olisi mitkään kaupan siteet riittäneet..
Joten kotiutumiskassiin sitten yösiteitä.

Taysista saa lansinoh-voidetta nänneihin ja luumumehua löytyy jääkaapista joka on auki 24/7.
Omia särkylääkkeitä otan tällä kertaa mukaan, niin saa napsia niitä heti kun kipu yltyy, ei tarvitse odotella hoitsua tuomaan :)

SW; mulla auttoi kurkkukipuun ja yskään veden juominen siis litratolkulla. Mynttonit, tee hunajalla. Yskänlääkettä en ottanut ollenkaan. Bafucin imeskelytapletteja ( niitä sinisiä :) ) käytin. Mullahan oli myös poskiontelotulehdus ja antibiootit sain siihen.
Pikaista paranemista :hug:

(. ) vauva on poikittain masussa, jos ei 30.9 ( 34+0 ) mennessä käänny rv:hen niin sitten ä-polille synnytystapaarvioon/käännösyritykseen.
Maksa-ja sappiarvot tulivat viimeviikolla ja olivat normaalit.

Op ja Arvo 32+4
 
Täältäkin neuvola kuulumisia.

Verenpaine oli edelleen koholla.Eka 150/97 ja tokalla mittauksella makuulla 134/93
syke 145
sf-mitta 35 josta sanoi et jos oltais mitattu lopuksi niin olis ollut pienempi.Vauvan asento toi varmaan muutaman sentin lisää.
Tarjonnasta ei neuvolantäti osannut sanoa mitään.Tosesi vaan et pyörii vauva hirmuisesti kun oli koko ajan erikohdassa kun yritti tunnustella.Välillä luultavasti oli peppu alaspäin ja välillä taas poikittain.Laittoi sitten vaan kysymysmerkin korttiin ja sanoi et keskiviikkona sen sitten näkee=)
Uusiaika ensiviikolle verenpaineiden takia.Ellei ole käyntiä äitipolille.

Pojalla oli samaan aikaan neuvola.Toinen kuunteli ihan ihmeissään ja naureskeli sydänäänten jumputusta.Ja oli niin reipas kun sai kaksi rokotusta.Sanoi vaan et nyt sattu...Ja odotti innoissaan et saa tarroja.

Minusta on tullut ihme raivooja:ashamed: Mä vein pojat eilen luistelukouluun.Siellä melkein vedin raivarit kaukalon laidalla ku ensin jonkun tytön äiti luisteli ottaa mun pojalta "aputuolin" omaan käyttöön.Siis vei ihan kädestä:kieh: Siinä vaiheessa mä laskin varmaan sataan. Meidän poika jäi sitten siihen laidalle vaan odottelemaan.Joku viis minuuttia odoteltiin eikä kukaan tullu.Ohjaajat vaan luisteli ohi.Onneksi sieltä yksi mies tajusi katsoo mua päin ja mä huidoin sille et tulee käymään.Se sitten tuli ja mä töykeesti vaan kiljuin et viitsitkö sä viedä nämä lapset sinne et hekin pääsevät luistelee?! Ja toinen tarvii tuen ja isompi ei tiedä minne kuuluu mennä kun on ensimmäistä kertaa? Ja mä olin jo ihan raivona siinä vaiheessa,varmaan vielä minuutti niin mä olisin haukkunut kaikki:ashamed: Enkä mä yleensä ole tuollainen.Se oli ihan kauheaa...järkytys.
Onneksi enään kuusiviikkoa jos mä sitten alkaisin olemaan jo hiukan suvaitsevaisempi.

Sintsu ja öhkö 33+6
 
Moon Vaan ja OP-81 Miksi sairaalaan pitää ottaa omat sukat? Eikö sairaalassa oo sukkia vai onko niillä joku muu tarkotus?

Sintsu :wave: täällä toinen raivoaja. Ketutus käyrä saattaa nousta nollasta sataan ja sit teksti tulee.. no sanotaanko ettei kovin hiljaisella ja kauniilla äänellä ulos..


AaVee
 
AaVee Sairaalan sukat on niitä putkisukkia jotka pyörii jalassa, itellä ainaki meni hermo niihin että tääläkin omat sukat mukaan! :)
Täälä kaikki hyvin. Asukki potkii niin lujaa että on mahan oikee puoli ihan hellänä.. Torstaina olis neuvolaa itellä ja tytöllä.. :)
Vointeja!

ziziz ja asukki 31+2
 
Muarille syvimmät osanotot.

Huomenna olisi taas neuvolakäynti ja jännittää taas onko kaikki arvot edelleen kohdallaan. Turvotusta on viimeisen kolmen viikon aikana tullut sormiin ja nilkkoihin jonnin verran. Sormukset otin pois etteivät jämähdä kiinni.

Tyhmä kysymys sairaalakassiin pakattavista alushousuista: Millaisia alkkareita kannattaa ottaa mukaan? Itse kun olen tottunut pitämään mahdollisimman matalia (hipster) alkkareita, kun mua ahdistaa sitä korkeammat alkkarit. Mutta tuon jälkivuodon takia podin, että pitäiskö sinne synnärille hankkia jotain ns. mammamallisia jotta siteet mahtuu housuun?

Terese ja poitsu 32+6
 
aavee ja sintsu: täällä kans pinna palaa yhdestä sataan nanosekunnissa ja teksti ei kivaa kuunneltavaa : /

sairaalasukat on hirveet, pyörii jalois ja on nilkois rullalla, ajattelin kans ottaa omat sukat mukaan tällä kertaa

turvotusta on alkanut oleen taas sormissa yön jälkeen..mulla sormukset on hiukan löysiä mut silti jää selvä jälki ja vähän nivelet sormis kankeet ( ei varsinaista kipua ) turvotus oli jo hetken täs välil poissa kun helteet helpotti mut nyt on tullut taas tän vikan viikon aikana, verenpaineet on kuitenkin olleet liki samois kuin aiemminkin ( alapaine vaihtelee 80-88 välillä )

millaisia teidän omat leposykkeet on olleet verenpaineenmittauksissa? mulla on yleensä hyvin rauhallinen syke mut viimeksi viime viikolla oli 92, jotenkin kuulosti aika korkeelle mut ei terkka ainakaan niistä mitään maininnut joten kaiketi normaalia..

l-m: kuulostaa hurjalta tuo sektiohaava..toivottavasti haava kestää ja pieni saa kasvaa masun suojissa viel muutaman viikon

viikon päästä neuvola..

kurpitsa ja "A" rv32+6
 
Samaa kyselisin kuin Terese noista sairaalakassiin pakattavista alushousuista. Eli millaisia niiden kannattaisi olla? Normaalisti käytän hipster-mallisia alushousuja tai ihania pitsiunelmia :D Pitsiset ainakin jää kotiin, mutta ne mammamalliset alushousut ei kovin houkuttele..

Mulla on vieläkin ollut menkkamaista jomotusta alaselässä ja mahaa kivistää. Tuskinpa nuo mitään meinaa, mutta olen yrittänyt vauvalle sanoa että tavataan sitten lokakuussa vasta :)

Ylihuomenna meillä on se myrkytys ja toivottavasti sitten voin huokaista helpotuksesta.

Nallu ja Hattivatti 35+2
 
kurpitsa Mulla ei yleensä sykkeistä mainita neuvolassa. Kerran oli 104 terkkarin mukaan, ja musta se kuullosti tosi hurjalta. Terkkari sanoi kyllä et on hieman koholla, mutta ei sit puuttunu asiaan mitenkään.
 
Kiitos vinkeistä kurkkukivun taltuttamiseksi :) Hain näin alkuun Mynthoneita kaupasta (miten ei tullutkaan aikaisemmin mieleen :D) ja ainakin vähän tuntuu auttavan.

Tultiin just Naistenklinikalta kontrollista. Sydänkäyrään eivät laittaneet ollenkaan, lääkäri katsoi vain ultralla. Sivulyöntejä oli koko aikana vain 1 kpl joka ei kuulemma haittaa mitään :) Eli taidettiin selvitä tällä kertaa vain säikähdyksellä :heart: Enää ei tarvitse kuulemma mennä.

Painoarvio oli muuten 1 740 g, ihan vähän keskikäyrän alapuolella mentiin. Ihan kiva vaan jos tulee vähän pienempi vauveli :) Siis synnytyksen kannalta.

Hui Lumi-Marja, toivottavasti repeymä pysyy aisoissa ja pieni saa ainakin vielä muutaman viikon masussa kasvaa!

Pikku-Katti - no oliko maha kasvanut? :)

OP - toivottavasti vauva tajuaa kääntyä oikeaan asentoon :)

SW 32+0
 
Nyt tulee omaa napaa.
Olin tänään taas äitiyspolilla ja on niin paska olo, ettei sanat edes riitä kertomaan. Sissin munuaistilanne on nyt edennyt molemmille puolille, siis molempiin munuaisiin. :'( Tulevaisuudesta ei tällä hetkellä oikein kukaan lääkäri osannut sanoa mitään, ei pitäisi olla fataalia, mutta eipä se mua tällä hetkellä lohduta. Jotain tehdään synnytyksen jälkeen, ei vaan tiedetä mitä. Jos siirtoon päädytään niin se tehdään sitten n. 1 / 2 vuoden iässä helsingissä.
Mä olen nyt vaan itkenyt koko päivän ja jäin sairaslomalle loppuajaksi, henkisesti tää alkaa olee jo niin lähellä mun sietokyvyn rajaa. Sain ajan psykologille, joka on sitten erikoistunut näihin raskausajan ongelmiin tms.

Liirah
 
Voi liirah! :hug: Olipa surullinen uutinen! Onneksi ennuste on kuitenkin hyvä. Mutta voin vaan kuvitella kuinka paljon tuo tilanne pelottaa, mä kun olen pelännyt jo huulihalkion mahdollisuutta. Tuntuisi niin vaikealta viedä pieni lapsi leikkaukseen. Vaikka ei mulle itselleni ole jäänyt korjausleikkauksesta muuta pelkoja kuin neulakammo, ja sekin alkaa pikkuhiljaa olla selätetty ;)
Toivottavasti se psykologi osaa antaa sulle välineitä työstää tätä pelottavaa tietoa niin, että loppuodotus ei tuntuisi niin vaikealta :hug: Jos kaipaat seuraa, niin mä olen kotosalla kaikki päivät Nipan kanssa!
 

Yhteistyössä