MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

BV meilläkin on Sissi edelleen perätilassa, mahtaako ees kääntyä? ;)

Olin sitten aamulla äitiyspolilla, kun mua alko tosissaan huolestuttaa kun ei tunnu mitään liikkeitä. Ultraaja sanoi, että vauva liikkuu kyllä normaalisti ( mä en kyllä huomannut mitään ultrassa) ja jäätiin nyt seurantalinjalle. Aivojen verenkierron katsoi, joka oli ok ja napavirtaukset oli ok. JA arvatkaas mitä?? Mä taidan vetää ihan pohjat, meidän Sissin painoarvio oli nyt 800grammaa!!! Viikkojahan mulla on vasta 24+6. :whistle: Joten tää on yli 5kg ku syntyy, ja minähän en sellaista synnytä alakautta. Mutten halua sektiotakaan, toiskohan haikara Sissin kotiin? :D
Toinen ultra-aika mulla on ens viikon ke ja katsotaan miten Sissi siellä liikkuu. JA eilen neuvolassa, mä pyysin sitä pelkopoliaikaakin, jonka lupas laittaa. Ei kai se huonoakaan tee.

Liirah + Sissi 24+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
BV JA arvatkaas mitä?? Mä taidan vetää ihan pohjat, meidän Sissin painoarvio oli nyt 800grammaa!!! Viikkojahan mulla on vasta 24+6. :whistle: Joten tää on yli 5kg ku syntyy, ja minähän en sellaista synnytä alakautta. Mutten halua sektiotakaan, toiskohan haikara Sissin kotiin? :D

Liirah + Sissi 24+6
Eikös tuo ole ihan keskiluokkaa? Ainakin neuvolasta saadun vauvakirjan mukaan 26. raskausviikon (joka sulla alkaa huomenna) painoarvio vauvalle on n.800g. Itse olin viikko sun jälkeen, eli 25+6 4 d-ultrassa, jossa poitsun painoarvio oli 930g ja gyne totesi sen olevan keskikokoa. Vai onko huijattu, onko munkin poitsu ihan jättisuuri? Koskakohan ja kuka antaa muuten jotain vauvan syntymäpainoarviota?

Terese ja poitsu 27+1

 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Kateellisena kattelen, että kaikilla muilla taitaa olla vauvat rt:ssä, mulla ei :(
Missä vaiheessa ne alkaa sitten tyrkyttämään kääntöyritykseen, jos tää mun mahatyyppi ei tajua kääntyä pää alaspäin?

BV ja nimetön 28+2

Mulla esikoinen kääntyi raivotarjontaan vasta rv 35-36, kääntöä olis varmaan yritetty rv 36 jos olisi ollut vielä silloin perätilassa. Eli nou hätä, vielä on oikeen hyvin aikaa kääntyillä edes ja takas :) Ja muistakaa, että kääntöyritykseen ei ole pakko suostua. Mua henk.koht. epäilyttää nuo ulkokääntämiset, koska vauvalla voi olla jokin painava syy siihen, miksei käänny. Esim. tutun vauvalla oli liian lyhyt napanuora eikä siksi mahtunut kääntymään.
 
mulla painoarvio oli rv26 1000g mut en usko tuota arviota kun se tehtiin niiiin hätäseen ja mitat otettiin vähän sinne päin.. aiemmissa raskauksissa näillä viikoilla painoarviot ovat olleet esikoisella 770g ja kuopuksesta 700g. mullekin sanottiin kun kauhistelin suurta painoarviota että ihan vastaa viikkoja, mun korvaan tuo kilon arvio kuulosti vaan niin suurelta noille viikoille kun noista kahdesta aiemmasta on tuo kilo paino ylitetty vasta 30+ viikoilla..
 
Kasattiin miehen kanssa äsken vaunut, kun pitihän niihin tutustua paremmin ja tarkistaa onko siellä kaikki tarvittava :) Nuo Briot on aika jäykät saada kasaan, mieskin sai tehdä työtä siinä, mutta kai ne käytössä sitten löystyy :)

Nyt on portaiden alla älyttömästi vauvatavaraa, kun paikoilleen ei olla kaikkea vielä ihan tarkoituksellakaan laitettu, siis sänkyä ei viitsitä vielä kasatakaan j.n.p. eikä muuallakaan oikein ole tilaa säilöä. Mies totesi, että kato nyt kun se kakara levittäytyy jo koko kämppään, vaikkei oo vielä edes ulostautunut :LOL:

Tanya & herra hukkapätkä 28+5
 
BV täälläkin baby perätilassa. Kun esikoinen oli muistaakseni joka ikinen kerta, kun neuvolassa tai lääkärissä kävin, niin rt:ssa. Mutta kaipa nää vielä kääntyy... peukkuja kaikille meille!

Neuvolassa olin minäkin tänään. Ja kaikki oli ok. Vaikka olisin veikannut ainakin hb:n laskeneen, kun oon niin tosi väsynyt koko ajan, mutta ei.. sekin oli ihan ok.

Hb 126
Painoa nyt kaikenkaikkiaan +4,5kg (esikoisesta olin tismalleen saman painoinen)
Sf 24 (ehkä 1-2cm menee nyt ylempänä kuin esikoisen odotuksessa)
turvotusta ei ole
rr 115/79
syke 131-159
liikkeet ++
ja pissi puhdas

Seuraavan ajan sain jo komen viikon päähän, kun viikkoja jo sen verta paljon. Ja 6.9. on sitten lääkärineuvola ja viimeinen ultra.

Niin, ja huomenna menen sokerirasitukseen! Kysyi haluanko, kun isoäidillä ja isän veljellä diabetesta, mutta ei sen lähempänä. Niin ajattelin, että ei se varmaan huonokaan juttu ole. Esikoisen aikana sitä ei edes tarjottu. Tosin nyt sanoin kyllä pelkääväni, että syön liikaa herkkuja ja synnytän jättiläisen :D ehkä se vaikutti asiaan.

Mulla on muutes harkkasupparit vähentyneet huomattavasti! Tai sitten en enää huomaa. Mutta hikka on tullut nyt kuvioihin :heart:

suhveli 27+1
 
BV: En olisi vielä ollenkaan huolissani. Mulla kääntyneet reilusti vasta 30 viikon jälkeen =)

Tanya: :D

(.) Mua väsyttäääääää |O Mä nukun kyllä niin huonosti nykyään että :headwall: Onneksi nyt päivisin pääsen lepäileen jos siltä tuntuu,mutta kyllä me ennemmin yöllä tykkäisin nukkua... Sitten mä olen sellanen,että jos valvon,niin alan miettiin kaikenmaailman asioita ja arvaa saako sitten enää nukuttua.

Kooma LilliM ja manteli 24+3
 
Tosta perätilasta sen verran et jostakin artikkelista just luin et yleensä suurin osa kääntyy rv 32-34 tienoilla ja vaan 3% kaikista vauvoista yrittää ulos pottuvarpaat edellä =)

Mä en tunne miten päin tää neiti on mut alas tulee kyllä edelleen enemmän liikkeitä kuin ylös. Nii ja rytmi on alkanut nyt selkeesti painottumaan siten et vauva on hereillä etenkin öisin & aamupäivisin ja iltapäivän & illat koisaa.

JKMS 26+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinker Bell:
Onko muuten kukaan esikoisen odottajista mietiskellyt, miten koira tulee suhtautumaan uuteen tulokkaaseen?

TB 25+5
Mä stressasin tuota asiaa kovasti, kun esikkoa odotin. Kuten myös kissojen suhtautumista, niitä meillä on kaksin kappalein. Koira on aina ollut tosi helppo ja tottelevainen, mutta siti vaan mietitytti että mitä tuleman pitää. Kaikki meni kuitenkin tosi hienosti, eläimet selvästi ymmärsi, että taloon muutti uusi "pentu", ja edelleenkin pojalla on "erityisoikeuksia". Eläimet eivät rähise tai suutu, vaikka silitys on välillä vähän rajua.

Oikeastaan ainoa ongelma, jonka yksi kissa aiheutti, oli turvakaukaloon pissaaminen. Aloitti sen oikeastaan heti, kun laitokselta kotiuduttiin, ja vaikka kuinka koitin muistaa laittaa kaukalon aina jonnekkin kissan ulottumattomille, niin kyllä näitä kaukaloonpissimisiä oli PALJON. Ja se viimeinen pissa olikin sitten niin iso että kastoi myös kaukalon vyöt, enkä saanut kaukaloa enää pestyksi. Saas kattoa onnistutaanko välttymään tältä ongelmalta kakkosen kohdalla.
Normaalisti tuo kissa käyttää hiekkalaatikkoa ihan oikeaoppisesti, eikä pissaile minnekään nurkkiin.
 
Tinker Bell
juu, ollaan mietitty, meil on siis kaksi bordercollieurosta, toinen päälle 12v ja toinen täyttää ylihuomenna 3 v. tuo vanhempi on kuin ihmisen mieli ja sille ei mikään ole ihmeellistä tai ongelmallista joten ei uusi käärökään varmaan sen kummemmin hetkauta, mutta ollaan vähän mietitty miten tää nuorempi tapaus suhtautuu.. vähän herkempi kaveri, kunnon maalaispoju, tynnyrissä kasvanut.. :D voi olla huutava pieni käärö sille ihmetyksen aihe ja pitää olla alkuun varovaisempi, mutt eiköhän sekin aika pian totu ja en usko mitään ongelmia koituvan. kuitenkin tää nuorempikin on hyvin ihmisrakas ja läheinen kunhan tutustuu. mitä koiria teillä muilla muuten on?

autolla ajo ja pyöräily
tuottaako kellekään ongelmia? ite pyöräilin tänää 15 km ja muuten oli kivaa, mut ku joutuu vähä etukumaras olee niin tuntuu ett maha vähän tiellä, tai siis ikävältä tuntuu mahassa.. kunpa saisiki jostain kunnon mummopyörän pariksi kuukaudeksi niin pystyis pyöräilee pystymmässä asennossa ja ei olisi varmaan mitään ongelmaa.
sama homma alkaa olla autolla ajossa. mä ajan ainakin nykyään sillee ett on säädetty kunnon takanoja..muuten ois maha tiellä..
lauantaina tiedossa mukava 800km setti mökille pohjoseen, onneks mun kaks serkkuu vuorottelee mun kaa joten ei tartte koko pätkää yksin ajaa... viimeeks oon tullu kk sitten saman matkan miehen kaa, ja ei se herkkuu sillon kaa ollu vaikkei tarvinnu ite yhtää ajaa (mies ei ikinä anna mun ajaa noilla Lapin matkoilla varsinkaa kun sen isol maastoautol mennää, nyt lähen omal..) ja nyt viel mahaki paljo isompi.. no ei voi mitää..
uimista kyl rakastan, jo siis ennestäänkin, mutta varsinkin nyt, siinä tuntee olevansa niin keveä ja maha ei tunnu missään eikä häiritse yhtään.. :)
 
Tinker Bell:
Meillä on 1 v koira joka on ollu koko ikänsä meidän "vauva" ja nyt vähä mietityttää et miten se suhtautuu. Kovasti olen yrittäny vähentää huomiota mutta onhan se niin mun oma rakas vauva et miten sitä nyt sit erottaa musta.
Tänään sit kävi kaveri kuukauden vanhan vauvan kanssa meillä ja kovasti aluksi koira haukkui vauvalle ja etenki turvakaukalolle. sit kun alkujärkytyksestä selvittiin ja koira sai haistella rauhassa vauvaa niin se rauhottu hienosti. Mustis se kuitenkin oli kun mun syliin vauva tuli. Yritti ottaa housuista kiinni ja vetää vauvaa pois mun sylistä.

Kovasti oli alku vaikeaa joka asiassa mutta kun välillä koiraaki silitti ja kielti tekemästä pahaa niin koira rentoutui. Lopuksi koira jo "vahti" vauvaa hienosti. Eli epäilen että hienosti se menee kun vaan muistaa huomioida koirankin. Aluksi voi olla koiralla stressiä uudesta otuksesta mut kyl ainaki meidän koira nopeasti tajusi et saa rauhoittua.

Mut eipä tänne muuta :)

Eveny ja poju 28+0 :kieh:
 
[quote
Onko muuten kukaan esikoisen odottajista mietiskellyt, miten koira tulee suhtautumaan uuteen tulokkaaseen?

TB 25+5quote]


Täällä kanssa löytyy kaksi labukkapoikaa ja eka muksu siis tulossa. Kovasti olen miettinyt miten koirat vauvaan suhtautuu, varsinkin kun eivät ole tottuneet lapsiin ollenkaan. Luonteeltaan meidän haukut ovat hyvin erilaisia. Vanhempi, joka on seitsemän, on rauhallinen mutta stressinsietokykyä hieman pelkään. Nuorempi, joka on kolme, on taas ihan höslä ja askarruttaa kovasti miten sen rauhottumaan, ettei juokse muksua päin.

Meillä nuo koirat ovat olleet meidän perheen "vauvoja" tähän asti ja niiden ehdoilla ollaan elämää pitkään eletty. Reissut tehdään sellaisiin paikkoihin mihin koiratkin voi ottaa mukaan, eikä työpäivien ole sallittu venähtävän yli kahdeksaan tuntiin, jotta koirat pääsevät ulos. Joka päivä (jos nyt ei kipeitä olla) on koirat saaneet vähintään kaksi tuntia ulkoilua, säällä kun säällä. Koirien hyvinvoinnista ei aiota tinkiä muksun tultua maailmaan.


Terese ja poitsu 27+1

 
gallup: mun arvio 40+4 ja painoa 3600g

tinker bell: mä tai me ollaan siis mietitty kuinka tuo meijän pikku vauva :D eli reilu 3v suomenlapinkoira narttu mahtaa suhtautua, on kyllä tottunut lapsiin 0-6v ikäsiin kyläilyreissuilla ja kun meillä on ollu kylässä ja hyvin on menny. en usko että ongelmia tulee vaikka uusi tulokas onkin sitten "koko ajan perheessä", luulen että ottaa hyvin perheeseen ja tulee vahtimaan ja puolustamaan vauvaa silmä kovana :D vahti ainakin hyvin veljeni tyttöä kun ollaan mökillä oltu paljon samaan aikaan. ei siis jännitä yhtään, asiallinen neiti tuo on.

josefiina olen nyt huomannut että autolla ajo alkaa tuottamaan kipua/supistuksia n. 1-1.5h ajon jälkeen.. nyt on tullut ajeltua lomalla n. 350-500km/pvämatkoja, muutamana päivänä. taukoja täytyy pitää ja kuskia vaihtaa...maha ei niin kuin tiellä tunnu olevan, vaan kipeytyy siinä ajo asennossa.

saana & 26+5
 
Sokerirasitus ohi! Ihanaa! Se nimittäin oli ihan järkkyä. Meinasin oksentaa ne litkut jo siinä juomisvaiheessa pihalle. Oli sen verran hutera olo, et olin tän päivän töistäkin pois.

Koirista Meillä on kaksi cairnterrieriä. Vanhempi on ihan lunkisti lasten kanssa. Haistelee ne ja lähtee omille teilleen mut nuorempi on sen verran utelias ja villi vielä (2,5v.) et saa nähä miten sen kanssa käy. Ei meillä kyl ongelmia oo koskaan lasten kanssa ollu ku lapsia on kylässä käyny.


AaVee ja pikku L 24+1
 
Äippäpolilla käyty, seuraava käynti kahden viikon päästä:

Vauvan painoarvio oli 1195g, eli nyt jo isompi kuin poitsu syntyessään. Keskikäyrällä mennään.
Pissa oli puhdas
Tarjonta oli nyt muuttunut raivotarjonnasta perätilaan, mutta kerkeää varmasti vielä monta kertaa kääntyä.
Istukan napanuora virtaukset oli hyvät.
Sukupuoli edelleen täysi arvoitus.
Verenpaine oli vähän noussut, nyt 138/93, ei hälyyttävä kuitenkaan vielä.
Seuraava neuvola aikaistettiin ensi viikolle jo, eli nyt on neuvolaa tai äitipolia joka viikko. Onneksi kuulun hus henkilökuntaan, niin saa noi polimaksut ilmaiseksi. Muuten niistä kerääntyisi ihan kiva lasku. Jotain työpaikka etuja sentään.
Syyskuun töihin menoa lääkäri piti erittäin huonona, itse olen samaa mieltä.

T:tiikeri ja pikkuinen 27+2
 
Päivittelin veikkauslistan edelliselle sivulle, melko vähän yli nelikiloisia, taidetaan olla toiveikkaita ;)

Mua sitten harmittaa, meillä piti olla tänään se 4D-ultra ja mentiin lääkäriin, jolloin selvisi että ajanvaraaja oli mokannut ja laittanut meidät ajalle jolloin lääkäri oli koneettomassa huoneessa ja talon 4D-laite varattuna :( vaikka nimenomaan aikaa varatessa oli 4D:stä puhetta. Kyllä pisti vihaksi, varsinkin kun meillä on tuo aikataulujen yhteensovittaminen aina aika hankalaa (mulla pitkät työpäivät ja miehellä vuorotyö ) eikä molemmille sopivaa aikaa lähiviikoille löytynyt, annetaan sit olla koko ultran kun en jaksa alkaa taas koko kaupungin lääkärikeskuksia läpi soittelemaan ja aikoja sumplimaan :kieh: Alunperin meinasin ettei varmaan tule tuota edes käytyä mutta nyt kun oltiin päätetty satsata siihen ja molemmat odotettiin ja vähän jännitettiinkin ultraa niin oltiin tosi pettyneitä. No, täytynee vain luottaa että kaikki on hyvin ja tyttö tosiaan tulossa, olin ajatellut alkaa vaatteita ostelemaan vasta ultran jälkeen.

Autolla ajo ei täällä niinkään haittaa, mutta tärisevässä bussissa istuminen ja lastenrattaiden ylämäessä työntäminen tekee molemmat herkästi kivuttomia suppareita jotka menee kyllä levähtämällä heti ohi.

Sokeripala 24+4
 
Hieppa piiiitkästä aikaa!!

Tää kesä on ollu yhtä hulinaa...en oo ees ehtiny lukemaan teidän juttujanne pitkään aikaan, joten en osaa ees mitään kommentoida :( Lomaakaan ei sitte miehen kans ehitty ku viikko pitämään lasten kanssa yhtäaikaa, surkeaa...

Tämä raskaus on kyllä alusta asti ollu tosi vaikeaa! Nyt on niin kovia kipuja ja suppareita ollu jo pitkään että tosissani lasken päiviä ja kiitän niistä jokaista kunhan tuo pikkuinen tuolla masussa vielä pysyis! Helteitä rakastan mutten raskaana ollessani! Nyt huomaa ku pari päivää on ollu viileämpää että suppareitakaan ei oo tullu niin tiuhaan ku sillon. Haarojen väli on ihan sairaan kipeä, kyykyssä ei voi olla ollenkaan ku sillon tunne on tyyliin puukosta pitkin haaruksia. Kävelyt oon saanu unohtaa jo aikaa sitte ku suppareita tulee levossakin saati sitte ku yrittää ruhoaan kammeta pitkin tietä. Varasin parin viikon päähän ajan omalle lekurilleni, joka saa kattoa että kaikki on niinku pitääki.
Kova dietti siis oottaa laitoksen jälkeen, huoh, taas! Painoa ei kuitenkaan oo mun mielestä paljoa tullu 6-7kg turvotusten kans mutta terkka kyllä katto pahasti ja sanoi että ei sais enää oikein tulla...helppohan sen on sanoa...ainut herkku mulla on ollu tuo jäde ja siitä en ihan heti luovu!! :p

Jospa määki galluppiin vastaisin...Toiveena on että rv38+ ja painoa ois sellaset 3600g (max tuossa vaiheessa), toivon vaan että pysyis matkassa tuonne asti!

Pyörällä en pysty enää ajamaan ja kävelytki siis on mun osalta poissa laskuista, autolla pystyn ajamaan mutta kyydissä tekee kipeää varsinki huonolla tiellä...

Niin ja perätilassa täälläkin ollaan!

Nyt täytyy kiiruhtaa, kuivausrumpu huutaa, jospa mää tästä pikkuhiljaa kerkeäisin kirjoitella enempi!


 
nuu
Mun veikkaus on 38+1 ja 3100 kg. Mutta saa nähdä tapahtuuko jotain jo aijemmin, sen verran on ollut suppareita ja viikko sitten tuli hieman verensekaista limaa.. :| Kerran on vain kipeästi supistellut kumminkin.. Mutta terkan mukaan ei syytä huoleen, vaikka kyllähän se aina huolestuttaa.

Onko muuten kukaan esikoisen odottajista mietiskellyt, miten koira tulee suhtautumaan uuteen tulokkaaseen?

Meillä on mäyräkoiran pentu 5kk ja hieman mietityttää miten menee kun on jääräpäistä sorttia, mutta muuten kyllä oikeen kiltti koira. Toivon vain että saadan nyt ainakin peruskoulutus alta pois ja koira aivan sisäsiistiksi ennen vauvan tuloa kotiin. Toinenkin koira löytyy mutta se on tottunut lapsiin. Meillä on koirille kyllä oma tila missä saavan välillä olla.

nuu rv25+1


 
Osaatteko te sanoa mistä se johtuu jos vauva ei kasva viikkojen mukaisesti masussa? Kaverille oli sanottu, et vauva on viikkoihin nähden liian pieni. Eikai se vaan kerro jostain kehityshäiriöstä tms.? Pitää sille soitella tänään ja kysellä mitä lekuri sanoi. Surettaa vaan niin kaverin puolesta. :(

Kaksi päivää töitä ja sit pitkä viikonloppu (la-ma vapaata). Ensi viikon sunnuntaina meillä onkin ristiäiset. Meidät pyydettiin kavereiden tytön kummeiksi. :heart:

Musta vähän tuntuu, et pikku L veti pultit siitä 14h paastosta jonka joutu viettään rasituskokeen takia. Oon mä potkuja tuntenu koko eilisen päivän ja tänä aamunakin mut ne on ollu sellasia vaimeempia. Musta tuntuu et L on selkä mun masuun päin ja sen takia liikkeet tuntuu niin vaimeena. :/

AaVee ja Rakas 24+2
 
tuli taas vietyä pissanäyte labraan, huomenna soittavat tuloksista, toivotaan ettei nyt olis vti:tä mut vähän epäilen koska tulee taas ravattua tuol vessas vaikkei muita oireita olekkaan. edellises näyttees oli sekakasvua..

jos söis toisen aamupalan ja kömpis takas sänkyyn |O ja iltapäivästä jos jaksais vaik toimertua imurin varteen..

kurpitsa ja "A" rv26+5 ( 27+2 )
 
aavee: mulla kuopus oli sga -vauva ja kasvua seurattiin tiiviisti ja äitiyspolikäyntejä oli 10-14 pvän välein, virtaukset katsottiin yms ja aina vauva oli hiukan kasvanut ja voi masussa hyvin koko ajan. mitään syytä pienipainoisuudelle ei löytynyt mutta kun itsekkin olen syntyjään ollut 2,8 kiloinen niin veikkasivat että olis geneettisistä syistä pieni. ihan terve tyttö kuitenkin syntyi ja on todella temperamenttinen topakka 2v =) syntyi 38+4 mitoin 2,4kg ja 46cm. aina ei mitään syytä löydy mutta toivotaan että kaverisi vauvalla on pienipainoisuudesta huolimatta kaikki masussa hyvin. istukan kokokin vaikuttaa paljon, mulla esikoisen odotuksessa oli 400g istukka ja poika syntyi 3050g painoisena rv38+5 ja työstä oli istukka vain 350g
 
Sokeripala, harkitse vielä sitä 4D-ultraa, jos te kumpikin sitä haluatte :) Eikös sieltä saa sen dvd:n mukaan, niin voit miehelle sitten omalla kotisohvalla näyttää masukin kuulumisia. Ja aattele, pääsisit itse mukavasti kainaloon makoilemaan :heart:

AaVee, toivottavasti kaverisi vauvalla on kaikki hyvin :hug: Kauhean pitkä paastoaika teillä! Meillä Turussa se on vaan 10 tuntia.
 

Yhteistyössä