MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

Ilmottautuisin listalle. Olen silloin tällöin käynyt lukemassa palstaa. Laskettu aika on neuvolan mukaan 12.11. ja sairaalan mukaan 13.11. Kelaan yms. on lasketuksi ajaksi laitettu 12.11. Joten sillä mennään...
Perheessämme on jo viisi lasta, joista kolme on minun. Neljättä omaa lasta siis odotan. Tuntuu hullulta ajatella että vasta neljättä, kun olen nuo kaksi mieheni lasta ottanut niin omikseni. Kaikki lapset kun asuvat meidän kanssamme ja kutsuvat minua äidiksi.

Tähän mennessä raskaus on sujunut ihan ok. Närästystä ja selkäkipuja on tosin ollut. Välillä on ollut voimakkaitakin harjoitussupistuksia. Niihin olen huomannut auttavan runsaan veden juomisen. Nyt jonkin aikaa on silloin tällöin ollut huimauskohtauksia ja välillä on tuntunut siltä etten saa happea riittävästi. Huimauskohtaukset ainakin luulisin johtuvan alhaisesta verenpaineesta. Minulla on joka raskaudessa pudonnut verenpaine aika alas.

rv 27+2
 
Tuli tässä tällainen juttu mieleen, kun välillä käynyt tuolla toisissakin ketjuissa lueskelemassa odotustarinoita. Että välillä monessa ketjussa puhutaan vadelmanlehti teestä? Siis mikä juttu se on? Ja mihin kummaan se auttaa? Synnytyksen käynnistymiseen vai ehkäisemään ettei syntyisi liian aikaisin? Tämä nyt vain tällainen, mutta tuli mieleen kun jäi vaivaamaan :p

ruttunen ja moonvaan tervetuloa joukkoon!!!
 
tervetuloo mukaan ruttunen :)

täällä kans tota huimausta, heikotusta, pahaaoloa yms. mut taitaa johtua vaan ilmasta, verenpaineet on suht korkeat joten ei ainakaan liian alhaisista paineista johdu.

mä edelleen odottelen rahaa tulevaksi jotta pääsis vaunuostoksille ja hankkimaan jotain isompia ostoksia mut ehkäpä ens tai sitä seuraavas kuus sitten..ens kuus tulee kyllä lomaraha mutta siitä rahasta tarvii ostaa noille kahdelle lapselle isompia syksyvaatteita yms. joten se raha menee niihin, no ehtiihän sitä sit lokakuussakin..

huomenna olis neuvolalääkäri ( pikainen sellainen ) ja torstaina terapiaistunto


kurpitsa ja "A" rv27+2 ( 27+6 )
 
Huomenta!

Zaijuska, vadelmanlehti tee auttaa nimenomaan synnytyksen käynnistykseen.
Mistäpä noista tietää, mikä auttaa oikeesti. ;)
Itse uskon että risiini öljy vois olla ainut OIKEASTI synnytyksen käynnistävä juttu, mut sitäpä ei tosta noin vaan uskaltais kokeilla ! älkää te muutkaan!


Me lähdetään kummityttö moikkaa Forssan suunnalle, mukavaa päivää kaikille !

Moon ja Pikkusikko 29+4 :heart:
 
Muarille voimia! :flower: :hug: Kauheita asioita täytyy ihmisen kestää. :(

Meillä menee edelleen hyvin tavallisesti...öttis heiluu edelleen joka puolella, joten en osaa edes sanoa miten päin on siellä. Torstaina taas ultra niin nähdään :)

Väsymys on armotonta ja johtui ilmeisemmin siitä, että hb oli laskenut 4 viikossa 16 g.No aloitetaan rauta ja kärsitään vatsavaivat siihen päälle..mulla ei nimittäin kestä vatsa yhtään mitään. :headwall: Mutta tärkeintä on saada olot kohdalleen.

Tämä raskaus on kuitenkin mennyt mielestäni hyvin...melko oireettomasti. Nää perus väsymykset, närästykset, nukkumisvaikeudet yms. on tuttua. Ja toinen mikä on inhottavaa, että liikkuminen on tehty vaikeaksi kipujen takia.Pelkkä pyöräily koskee ja supistaa. Uiminen on onneksi keksitty
:)

Mutta nyt aamuhommiin :)

Riikka & öttis 27+4 :heart:
 
aletheia: Mulle ainakin sanottiin just kelassa et jos mies vie mut synnärille (matkaa 75 km) Niin saadaan edestakainen matka kelakorvauksilla ja samoin mun kotiin hakemisesta. Myös kaikista äippäpolilla käynneistä oon saanu kela korvaukset tähän mennessä. Niitä pitää vaan osata hakea.

Eveny ja poju 28+5
 
Ilmoittautuisin myös listalle :) Välillä käynyt täällä lukemassa kirjoituksia. Meillä on tosiaan 20.11.07 syntynyt esikoistyttö :heart: ja poikasen laskettuaika 23.11.10 :heart:

MUKAVAA ALKANUTTA VIIKKOA TEILLE KAIKILLE :flower:
 
Tervetuloa MoonVaan ja ruttunen! :flower:

Muarille ja koko perheelle :hug: ja voimia tässä vaikeassa tilanteessa! Toivottavasti pikkuinen jaksaa jatkaa taistelua elämästään! Täällä kaikki ovat teidän tukena.

Risiiniöljyä ei mun muistaakseni suositella synnytyksen käynnistämiseen. Luin asiasta joskus silloin kun ekaa odottelin. Mulla on molemmat raskaudet venyneet pitkälle (41+6 ja 42+2), enkä ole koskaan harkinnutkaan tuota risiiniöljyn käyttöä. Neuvolasta varmaan osaavat kertoa noista riskeistä tarkemmin siitä tietoa haluaville.

Kotiutumisvaatteista. Vauva saa päällensä bodyn, puolipotkarit, hatun ja säästä riippuen joko ohuemman, karvaisen, H&M:ltä ostetun nallenkorvahaalarin tai sitten talvihaalarin (molemmissa käännettävät hihat, eli tumput samassa). Meillä matkaa noin 5 km, joten ajomatka ei ole pitkä.

Vauvan syntymää täälläkin jo kovasti odotetaan. Siis :attn: ihan laskettuna aikana. Toivon, ettei vauva synny ainakaan ennen rv 37. Mulla on tosiaan aiemmista mennyt yli ja reippaasti ja aina käynnistetty synnytys. Ihanaa, että tällä kertaa mä tiedän varmaksi, että viimeistään lasketun ajan tienoilla tämä tulee ulos. Jos tätä ei leikattaisi niin tämä syntyisi varmaan rv 42+4 tai jotain. (Joka kerta kun on vaan myöhemmäksi mennyt). Eli kyllä tätä vauvaa jo kovasti odotellaan, mutta vielä saisi kasvaa kohdussa ainakin sen 10 viikkoa.

Nyt odottelen täällä keskiviikon neuvolalääkäriä. En oleta alakerrassa mitään muutoksia tapahtuneen kun ei mitään harjoitussupistuksia kummempia ole ollut. Sokerirasituksen tulokset saan samalla ja kyllä se vähän jännittää, vaikka kahtena aiempana kertana olen puhtaat paperit siitä saanut. Hemoglobiinikin varmaan taas mitataan ja mielenkiinnolla odotan josko se on vielä laskenut vai pysynyt samoissa. Punnitus vähän hirvittää kun nyt on tullut taas mässäiltyä karkkia liiankin kanssa. :headwall:

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 26+5

 
Tervetuloa pinoon mukaan Moonvaan, Ruttunen ja Coffeehouse! =)

Tänne ei kummempaa. Vapaapävää viettelen ku oon sit lauantain töissä. Pitäis käydä Kelassa pikaisesti ja sit aattelin käydä shoppaileen niitä isyyspakkauksen tavaroita. Mies on reissussa tän päivän niin saa rauhassa shopata. :)

Huomenna poksuu taas!

AaVee ja pikku L 24+6
 
Muarille iso rutistus ja pienelle taistelun tahtoa :hug: Aina se maha ei ole vauvalle kuitenkaan paras kasvupaikka ja joudutaan lapsi leikkaan. Toivotaan että asiat menee hyvin.

Tervetuloa mukaan MoonVaan, ruttunen ja coffeehouse! Kyllä tänne mahtuu:)

Sairaalavaatetus En ole ajatellut ottaa itselle ja pienelle muuta kuin kotiintulo vaatteet. Vaikka ne siellä olevat ei oo mitään ihania ja omanlaisia, niin melkeein kaikkihan niissä kulkee. Kyllä jotkut mammat osastolla viimeksikin kulki koko ajan omissa vaatteissa, mutta ite en alkais niin paljoa kuljettaan kotoa sairaalaan. Mulla ainaki sotkeentui vaatteet ihan tosi tiheään.

Nallu Jos on epäilyskään isosta vauvasta niin pyydä ehdottomasti se koko arvio! Se on sulla vielä esikoinen. Meillä esikoinen paino syntyissään 4100g ja oli vaikea synnyttää! Itse olen vielä pieni kokoinen ja laiha. Ponnistusvaihe kesti mulla reilun tunnin kun poika ei meinannut mahtua ulos! Sitte lopulta synty imukupilla ja välilihan leikkauksella. Oli oikeasti pitkä ja vaikea synnytys, onneksi poika synty terveen kuitenkin. Vaadi se etteivät ainakaan anna yliajalle mennä.

Oma kehonkuva Mää jotenki vierastan tätä mahaa aina puolenvälin jälkeen:/ Ei siis sillain ettenkö nauttis raskausajasta, mutta kun tää maha on mulla ihan aina tuhottoman iso. Mää tykkään liikkua paljon ja nyt tässä raskaudessa sitä ei ole kauheasti voinut tehdä selkä- ja nivussärkyjen takia:/ Mutta lyhyt aika tää raskaus kuitenki on ja sitte on paljo aikaa taas liikkua.
 
Siis mulla on ihan mahdoton vauvakuume!! :LOL: Eilen kun katseltiin miehen kanssa sängyssä loikoillen esikoisen vauvakuvia, niin mä en ollut kestää. Joten jos en raskaana jo olisi niin en tiedä miten päin pyörisin. :D

Mulla ois töitä vielä monen monta viikkoa, oisko about 9, mutta voin melkein varmaksi sanoa, etten niin kauaa töissä ole. Siis niin kauan olen, kun vähänkin kestän, mutta itseäni en meinaa vetää ihan piippuun. Koska tosiasia on, etten saa sen kirkkaampaa mitalia, vaikka olisin pää kainalossa töissä.
Mun yks työkaveri tuli tänään töihin, säärriluu katkenneena, ilman kipsiä. Vähän se kuulemma sattuu, eikä sen päällekkään oikein voi astua, mutta töihin on tultava... Hullun touhua sanon minä!

Ja tervetuloa kaikille uusille!

Liirah + Sissi
 
Eveny, no johan on! :eek: Mulle on joka kerta sanottu Kättärillä, ettei kotimatkoja korvata eivätkä ole suostuneet kirjoittamaan todistusta kuin menomatkasta. Meillä tosin matkaa vaan n. 10km ja hyvät julkiset yhteydet, joten siinä mielessä ihan sama. Me luultavasti mennään taksilla synnärille, mutta eiköhän saada sitten muuta kautta taas kyyti kotiin :)

Tervetuloa ruttunen ja coffeehouse! :)

26+0
 
Tervetuloa joukkoon Moonvaan, Ruttunen ja Coffeehouse! :flower:

Sama olotila jatkuu nyt töissä kuin viime viikonlopullakin, mua väsyttää meinaan ihan älyttömästi, tuntuu kuin olisin tukevassa humalatilassa :( Nukuin työ öisin min. 8h, yleensä 9h ja se ei nyt riitä.
Viikonloppu öisin kun saan nukkua 10-12h voin erittäin hyvin, ellen täydellisesti :)

Mä en vaan enää jaksa tätä, joka aamu vannon vannon meneväni hakemaan sen sairasloman, mutta joka aamu mä vaan raahaudun tänne töihin, enkä mäkään tästä mitään mitalia saa! Nyt alkaa oikeesti tuntumaan siltä, että tälle tädille riitti.

Tanya & herra hukkapätkä 29+3
 
Tervetuloa mukaan kaikille uusille ja onnea :flower: :wave:

Kehokuvasta ollut puhetta. Ekaa kertaa raskaana ollessa vain nautin siitä, kun kroppa muuttuu. ei hetkeäkään tuntunut kamalalta. En surrut mahdollisia tulevia löysiä mahamakkaroita tai rintojen lepsumista. olen kai tässä suhteessa vähän outo, mutta pidin siitä, että vartaloni muuttui ja aloin näyttää äidiltä, vaikka olinkin vasta 19v. Ehdin tosin täyttää juuri 20v, ennen kuin sain vauvat. Nyt tätä raskautta ajatellen kehokuvan muuttuminen ei oikeastaan ole tullut edes mieleen ennen tätä keskustelua :) Kuudetta kertaa olen selvinnyt näille viikoille asti ja olen vain lähinnä ylpeä isosta mahastani. Löysää nahkaa on ja entisiä raskausarpia, mutta minulle ne merkitsevät vain sitä, että olen äiti. Ne kuuluvat asiaan. Rinnat eivät ole pilaantuneet, ne ei roiku eikä näytä tyhjiltä lapasilta. Kuppikoko on vain suurentunut matkan varrella B:stä E:hen. Mutta sittenpä on. Edelleen kehtaan näyttää itseni uimahallin suihkutiloissa :D Ylipaino on enemmänkin esteenä bikineille, kuin se, miten raskaudet ovat minua muuttaneet. Nyt olen vielä lähtöpainoon nähden miinuksella, joten tämä raskaus on ollu siinä mielessä ihan erilainen kuin edelliset. Ennen on tullut painoa 12-30kg suurinpiirtein ja nyt ei ollenkaan. Toki sitä vielä ehtii tulla, mutta en stressaa niistä kiloista enää tässä vaiheessa mitenkään. Noita kiloja en enää edes ehdi itselleni hankkia.

Huomenna pitäis selvitä millaista työtä nyt teen sitten loppuajan. Osastolla pidetään jonniimoinen palaveri ja katotaan tilannetta. Lääkärintodistuksen sain, että ei fyysistä rasitusta eikä seisoma-tai kävely töitä liikaa. Sairaslomaa ei kuitenkaan jatkettu. Nooh, vaihtelu virkistää.

Lumi-Marja ja Nuppunen 25 POKS
 
Tervetuloa joukkoon Moonvaan, ruttunen ja coffeehouse!

Vadelmanlehtitee
voi ilmeisesti auttaa tekemään synnytyksestä nopemman ja palautumisesta helpomman. Tuolla ainakin on siitä jotain: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=293
Ajattelin ite kokeilla alkaa sitä kohta juomaan, kun yks kaverikin sanoi, että hänellä oli avautumisvaihe kestänyt vaan 6 tuntia, vaikka on ensisynnyttäjä. Hän oli viimeisen kolmanneksen aikana juonu vadelmanlehtiteetä. Tietysti toi nyt voi johtua monesta muustakin asiasta, mutta ei teestä loppuraskaudessa pitäis mitään haittaakaan olla (saa korjata jos oon väärässä ).

Omassa navassa ei oo mitään ihmeellistä, paitsi että se on alkanu pullistua ulospäin, se napa siis! :LOL: Eilen illalla taisin tuntea ekaa kertaa Miisumin hikan :heart: Miisumi liikkuu ahkerasti varsinki iltasin. Sain torstaina Kelalta tiedon, että äitiysavustus on myönnetty ja tänään tuli jo pakettikortti äitiyspakkauksesta! Kävin hakemassa sen ja hyvältä näyttää :)

Mulla on parin viikon ajan koskenu ylävatsaan, tonne rintalastan alle vasemmalle puolelle. Tuntuu semmonen paine ja kiristys, varsinkin jos oon pystyasennossa. Se ei tunnu koko aikaa, mutta on välillä tosi voimakaskin. Yöllä heräsin kun sitä pisti niin kovasti. Epäilen, että se on sama mitä mulla on joskus ennenki ollu, että joku lihas (tai mitä siellä nyt onkaan) on tulehtunu huonossa asennossa olemisesta ja hankaa nyt luihin. Eikä asiaa helpota kasvava maha, painaa vaan entistä enemmän.

Kehonkuvasta: Mie oon ainakin tähän asti nauttinu kovasti siitä miten oon muuttunu. Ihailen navetan ikkunasta mun mahaa (meillä kun ei oo sisällä ku ihan pieni peili) :LOL: Minusta on ollu ihanaa saada painoa ja seuraan innolla miten maha kasvaa :) Tuntuu siltä että mulla on vihdoinkin joku tarkotus.

Veikkausgalluppiin: Veikkaan, että Miisumi syntyy 41+2 ja painaa 3850g.

pnda ja miisumi 26+0
 
Voi Muarin pientä poikaa, toivotaan että hän jaksais pitää elämännauhasta tiukasti kiinni vaikeasta alustaan huolimatta! :heart:

Uusille, Moonvaan, Ruttunen ja Coffeehouse, tervetuloa! :wave:

Mielenkiintoinen tuo juttu vadelmalehtiteestä. Itse taidan jättää väliin, sen verran nopeita nuo mun synnytykset on ollu (ainaki aiemmat) ja niin paljon on noita ennenaikasen synnytyksen merkkejä, että taidan jättää sen väliin. Mulla ku tuo hematooman ryökäle vielä kummittelee tuolla kohdunsuulla niin en uskalla kyllä leikkiä noitten juttujen kans.

Ens viikolla pääsen to omalle lekurille tosin on mulla ma neuvolan lekuri, mutta enemmän luotan tuohon omaan lekuriin ja hänen ultraansa joka ei ole vuodelta 80..Vähän hirvittää tuo kohdunsuun tilanne ku niin kipeää tuonne alakertaan tekee, eilenki tuntu siltä että Junnun varpaat ilmestyy kohta haarojen välistä. :eek:
Junnu painaa jo tosi korkealle keuhkoihin ku on niin vaikea hengittää, tuntuu että ei vaan saa tarpeeksi happea, ihan hirveä tunne! Vielä ku nää ilmat on tällaset vähähappiset niin avot!

Itse nautin ja vauvamahastani ja mielelläni pidän ihonmyötäisiä toppeja ja paitoja vaikka muutki sitte näkee mun ah niin ihanat ylimääräiset.. Masu on iso sf-mitta oli tuossa heinäkuun lopulla jo 25cm ku viikkoja oli non 22 :whistle: vertasin edelliseen raskauteen niin senttejä oli paaaljon enemmän ku viimes..mitä sitte onkaan ens viikolla..


 
Kaikille uusille tervetuloa :flower:

Ensimmäinen neuvolalääkärikäynti takana

rv 28+1

Painon muutos: 550g/viikko
RR: 101/69
Hb: 110 (viimeks 124, rautaa aletaan täälläkin popsii)
Pissa: puhdas
Sf-mitta: 28 cm (yläräyrillä mennään)
Tarjonta: RT
Syke: 130-146
Liikkeet: +
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituutta n. 3 cm

Sokerirasitukseen pitää varata aika. Lääkäri sano että kun nykyään kaikki siinä käy niin mäkin voisin käydä. :D

Maria & pikku Jonne 28+1 (28+3)
 
pnda Mulle tuli kans tänään lappu, et Äitiyspakkaus on noudettavissa. Ihanaa! Täytyy vain ensin ulkoiluttaa koirat ennen ku käyn paketin hakemassa.

Tuosta kehonkuvasta vielä sen verran, et kyllä mäkin tykkään katsella mun mahaa mut lähinnä kaikki muu sit hirvittääkin. Oon aina ollu pieni rintainen ja nyt nää on ihan kamalan kokoiset. Lähinnä halu ja toive on, et synnytyksen jälkeen n. puolen vuoden sisällä näyttäisin suht samalta ku ennen raskautta. Mulle ei onneksi oo tullu mitään raskausarpia. Mä kaipaan sitä, et mun vartalo näyttää urheilulliselle.

AaVee ja L 24+6
 
Kehonkuvasta sen verran et mulle tää raskaus on todella ollut ongelma sen kanssa. Ekaa kun odotin niin olin 19v enkä muista et olisin yhtään stressannut sitä miltä näytän. Vaan toisin on nyt melkeen 10v myöhemmin :LOL: Ehkä se johtuu siitä että kerkesin ennen raskautta just saada kroppani sellaiseen kuosiin kuin olin pitkään toivonut ja siihen kuitenkin meni useampi vuosi aikaa. Nyt sitten tuntuu et paino vaan nousee ja nousee ja näyttää ihan norsulta jo tässä vaiheessa. Ja kun mun maha ei siis ole mikään nätti pikku pallo tossa edessä vaan levenee kyljistä asti koko ton keskikropan alueella. Just koitin yks ilta et käsittämätöntä et mulla menee vauvamaha noiden kylkiluiden ohi siitä sen kylkikaaren alapuolelta.

Välillä veetuttaa niin armottomasti tää ulkomuoto et tekis mieli parkua. Täytyy vaan valaa itseensä uskoa et itsestä se on vain kiinni et miten sitä sitten liikkuu kun tämä vauva on syntynyt. Nyt kun tota liikkumista rajoittaa nuo järkyttävät selkäkivut. Eilen yritin sinnillä edes kotijumppailla ja heti on ollut yhtä vaappumista koko tää päivä.

Tiedä sit johtuuko tosta mahan muodosta & kovasta kasvusta mutta mulla on vauva liikkeet tuntuneet pari päivää tosi vaimeasti. Kertokaa pitääkö siitä huolestua / soittaa neuvolaan? Toissapvä oli eka sellainen et tajusin illalla ettei mahassa oo paljoo myllätty. Eilen ei sit päivän aikana tuntunu kuin ihan satunnaisia pikku töytäisyjä vaikka kuinka heiluttelin masua. Illalla vauva virkisty kun mä menin nukkumaan mut potkut ei tunnu yhtä selvästi kuin aiemmin. Tänään taas ollut tosi rauhallinen päivä, saa nähdä millainen ilta edessä...

Jotenki neuvoton olo kun ei tiedä et mikä on näillä viikoilla normaalia ja mikä ei...

niin ja rv 26+6 nyt meneillään.
 

Yhteistyössä