Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

Ääh, siis mikä kenraaliharjoitus mun tisseillä on meneillään??!! :O Oisin tämän aamun aikana ruokkinu jo vaikka kuinka monta marmorikuulaa! Kävin pari (kolme) tuntia nukkumassa ja tuntuu, että kahta kauhiammin lykää tuota maitoa kummastaki meijeristä! En tiedä onko järkevää avittaa itse lypsämällä, kun en jaksa oottaa, että millon sieltä itekseen tippuu paidalle? Joo, siis laitan ihan just rintsikat päälle ja kunnon suojat alle...tässä tulee hulluks muuten.

Täytynee ruveta hommaan tuota neitiä ulkomaailmaan, kun ruokaki on jo valmiina! :p
 
  • Tykkää
Reactions: Suzyy
Mä olin jo kans ihan varma että sisunen on jo vauva sylissä, höh.. no mut ei enään kauaa kun varmasti rupee tapahtumaan. :)

Mua on alkanu jo pelottaa että miten mun pää kestää tän loppuajan, kun kerta nyt jo mammaloman ekalla viikolla oon jo ihan kypsä tähän odottamiseen. Vaikka joka päivä ollut jotain tekemistä niin silti tuntuu että aika käy niin pitkäks ja tylsäks..
Asiaa ei paranna se että yöunetkaan ei ole enään kovin laadukkaita, pissalla sais ravata solkenaan.

Eilen oli neuvolalääkäri, poitsu oli raivotarjonnassa, ja sen verran alhaalla ettei lääkärin mukaan pitäisi enään kääntyä perätilaan, toki sekään ei kuitenkaan mahdotonta.
Verenpaine oli vähän koholla, 129/75, kun normaalisti mulla huitelee siellä 100/60, mutta tuo johtu varmaan siitä että en kerennyt istumaan ollenkaan, kovalla kiirellä kun läksin neuvolaan ja suoraan ruvettiin paineita mittaamaan. Pissa puhdas, hemppa 121, ja painoa taas tullut "mukavasti" kilo viikossa. Sf-mitta 30cm.
Kohdunsuu kiinteä,kiinni,3cm.

Jäi kyllä vähän huono maku tosta neuvolalääkäristä, ihan mukava lääkäri joo, mutta odotin että oltais tutkittu jotenkin "perusteellisemmin", tehty painoarviota (en ole saanut yhtäkään painoarviota vielä), synnytystapaarviota yms..
Lääkäri sanoi ettei painoarviota tehdä, kun normaaliraskaus kyseessä, sf-mittaa vain seurataan. En tainnut lääkärin kanssa mennä edes 10 minuuttia..
No pääasia että kaikki on kunnossa ja jätkäkin kääntynyt pää alaspäin.


Nyt pakko mennä vähän pitkälleen, rupes just päätä särkee..

Lily_ 35+3
 
Tirppana83 Eri sairaaloissa voi olla eri ohjeet, mutta ainakaan täällä päin ei tarvitse lähteä ambulanssilla sairaalaan vaikka vedet menisi. Ja meilläkin siis on matkaa sairaalaan n.55km. Synnytyshän ei välttämättä käynnisty, vaikka vedet meneekin eli siinä ei ole mikään kova kiire. Vauva pärjää ilman lapsivettäkin jonkin aikaa. Meille sanottiin, että jos vedet menee, mutta ei supistele, niin silti mennään sairaalaan tarkistamaan tilanne, mutta ei ole kova kiire. Jos synnytys ei ole käynnistynyt ja sairaalassa todetaan kaiken olevan kunnossa, niin voivat kotiuttaa vuorokaudeksi odottamaan synnytyksen luonnollista käynnistymistä ja sitten vasta käynnistetään. Mutta tosiaan, käynteet voivat olla hyvinkin erilaisia eri sairaaloissa, kuten täälläkin on jo monesti huomattu.

Lily_ Ei mekään olla saatu yhtään painoarviota eikä ole tehty synnytystapa-arviota tms. Ne ei kuulu täällä normaalien lääkärineuvoloiden sisältöihin, vaan niihin ohjataan erikseen, jos on jotain huolta. Tylsää miten paljon käytänteet vaihtelee eri neuvoloissa.

Ikävä kuulla sisunen ettei vauva vielä syntynytkään. Varmasti sitä kuitenkin ehti jo ajatella, että saisi nyytin kotiin. Ja tuskaiset päivät varmaan takana käynnistysyrityksen takia. Tsemppiä odotteluun =)

Leivottu on täälläkin. Pakkasesta löytyy ristiäisiä varten mm. suklaakeksejä, daimleivoksia ja pullaa. Lisäksi olen hamstrannut kaappiin tarvikkeita, että voi leipoa esim. mutakakun, jos tulee vieraita katsomaan vauvaa. Mutakakku on helppo ja nopea tehdä. Vaativia ja monimutkaisia leipomuksia, kun ei välttämättä ehdi heti kotiuduttua vauvan kanssa tehdä. Ja muistakaahan ostaa joulutorttutaikinaa ja hilloa valmiiksi, jos tykkäätte joulutortuista :p Sitten marraskuussa voi jo tarjota niitä, helpompaa leipomista ei olekaan =)

Oletteko jo miettineet isänpäivälahjoja? Mies saa vihdoin tänä vuonna viettää ensimmäistä isänpäiväänsä, ihanaa :heart: Samalla mun isä viettää ensimmäistä isänpäiväänsä pappana. Tai ainakin toivon, että pienokaisemme syntyy ennen isänpäivää, eikä mene paria viikkoa yli. Ostin miehelle jo isänpäivälahjankin valmiiksi ja jos vauva ei synny ennen, niin sitten mies saa sen lahjan joululahjaksi.

idylli 37+5
 
Viimeksi muokattu:
Hellou,

Vai on Sisunen edelleen yhdessä koossa :) Miten sulla yritettiin sitä käynnistystä? Oliko paikat valmiiksi kypsät?

Lily Ei kuulu meilläkään neuvolan piiriin painoarviot, jos jotain huolta ilmenee niin tulee lähete polille. Mie sain nyt itse lähetteen, mulla tuo sf -mitta on huidellut kokoajan yläkäyrän yläpuolella ja esikoinen on ollut viikkoa ennen laskettua aikaa lähes 4 kiloinen. Sf- mittahan ei kyllä juurikaan mitään varmaa kerro, mulla ainakin neuvolan täti on ollut kokoajan sitä mieltä, että vaikka mitta huitelee omissa lukemissa, niin lapsi ei välttis ois yhtään normaalia isompi, vaan lapsivettä ois ihan kiitettävästi. Esikoisesta mulla sf -mitta kulki tasaisesti keskikäyrän tuntumassa ja silti oli "isohko" vauva.

(.) Olipas levoton yö unien osalta, mutta sain hyvät naurut aamulla ja hyvän mielen :) Täällä saa hyviä vinkkejä leipomuksia varten, on vaan vielä niin paljon remppa ja järjestely hommia, ettei ihan vielä ennätä upottaa käsiä taikinaan.

Maalipurkkia aukaiseva Inari & Juri Kakara 35+6, päiviä synnytykseen n.29 (vastahan niitä oli 70...)
 
ambulanssilla sairaalaan jos vedet menee ni eihän se jokaisella olekaan tehtävä näin, oletan et mun aiemmista kirjoituksista on jäänyt semmonen mielikuva...?? Koskapa mulla on ollut niin nopeat nuo synnytykset ja matkaa on, niin mulle on sanottu et MÄ en saa vesien mentyä lähteä omalla kyydillä, vaan lanssi on soitettava.
Muutoinhan jos vedet menee niin ei vielä olekaan kiiru, esikoistaan saavilla vallankaan :)
 
Joo siis tarkoitin tuota ambulanssilla menoa, jos vauva ei ole vielä kiinnittynyt. Ilmeisesti siinä on sit joku vaara, että napanuora luiskahtaa pihalle sieltä tms. (korjatkaa jos on oikeampaa tietoa) Normaalitilanteessahan sitä kiirettä ei tosiaan ole, jos ei vielä supistuksia ole. Mut tästä ei siis ole ollut meillä sairaalassa tai neuvolassa mitään puhetta tai siitä onko minun kohdalla tuo vauva jo kiinnittynytkin. Muuta ei sanottu, kuin että pitäisi aika äkkiä sitten sairaalaan tulla jos alkaa kipeät supistukset, kun tosiaan sit saattaa vauhdilla tulla kun kohdunsuu jo niin lyhyt ja nyt sitten jo vähän aukikin sisäsuulta. Tän oman tilanteen takia sitä varmaan sit tuleekin synnärille soitettua jos vedet menee tai tulee kipeä supistus. Ihan yhdestä supistuksesta tuskin viitsin sinne sairaalaan mennä. Tosin siinä kohtaa varmaan alan jo valmistautua siihen.
 
POKS POKS 36+0!!!!

ja viikon päästä äitipolikäynti, jännittää!!!

voihan sisunen! tuuhan kertomaan miten siellä oikein meni, kun jakselet!

vesien meno ja ambulanssi kyyti JOS vauva on perätilassa taikka pää ei ole kiinnittynyt lantioon on tilattava ambulanssi kyyti eikä kotonakaan pystyssä saa yhtään olla, vaan heti maate vaan kun vedet menee. siinä on ymmärtääkseni vaara siitä, että napanuora luiskahtaa ulos. muutoin ei (synnäristäkin tietysti riippuen) ymmärtääkseni ole mitään hirveää hoppua sairaalaan mennä ja omalla kyydilläkin useimmat kai menevät. mutta ainahan on hyvä soittaa synnärille ja kysyä kuinka toimia, jos epävarmuutta!

neuvola kuulumisia eiliseltä:
-hemoglobiini oli noussut 112 (109) voisi olla korkeampikin noin niinku synnytystä silmälläpitäen
-pissa puhdas
-turvotukset +
-verenpaineet oli ihan ok, mutta pulssi taas huitelee omia menojaan
-painoa on taas tullut noin 700 viikossa :( en ymmärrä kun syön kuitenkin aika tarkasti ja pyrin noudattamaan tuota diabetes ruokavalio ohjetta (mikä muuten synnytyksen jälkeen painon kanssa kamppailevillekin todella hyvä ohjeistus ;))
-raivotarjonta ja vauvan sykkeet 140-145
- sf-mitta 35 eli oli nyt pompannut hieman yläkäyrän yläpuolelle

ja sokereita nyt taas seurailen tämän viikon ensi viikon polikäyntiä varten

tänään voimia hintsusti enemmän vaikkakin alakulo meinaa helposti ottaa niskalenkin jos ei tarkkana ole. olen vain koittanut siivota ja touhuta, pysyypähän ajatukset jotenkin aisoissa. on niin huono omatuntokin, että tässä tilanteessa näin 'ahdistuu'. esikkoa odotellessa, oli tämä aika niin malttamattoman onnellista ja voimiakin oli ihan toisin. nyt kaikki on vaikeaa ja tuskaista, itku herkässä. pelottaa sekin, että miten sitä jaksaa sitten öisin heräillä ja vauvaa hoitaa, kun nyt jo näin väsynyt. vaikka kaipa ne hormoonitkin siitä pitää alkuunsa huolen.. :ashamed:

annis ja bebe 36+0
 
Ristiäisleivottavia toivon pystyväni tekeen ihan ite viä ennen ristiäisiä. :) siis ihan jotain pientä vaan. Kun miehen äiti on luvannu tehdä pari voileipäkakkua ja täytekakkua, niin eipä sitä sit tartte kauheesti siihen päälle tehdä. Jos jotain suolaista ja makeaa piirakkaa, keksejä jne.. Vaikka voishan sitä pakkasestakin ottaa tarjottavia, mut jotenkin vaan haluan, et on ns. tuoreita tarjottavia. :) Ja luumuhilloa sekä valmiit torttutaikinatkin on pakkasessa valmiina. Saa sit tehdä torttujakin lähempänä joulua. Ja se on kyl onneks helppo homma. :) Pipareita haluaisin kans tehdä ja koristellakin niitä. Ja sit aina yritän joka vuosi keksiä jotain uutta erilaistakin joululeivottavaa. :) Mä niin toivon, et ehdin sen vauvankin kanssa leipoon ja tekeen jotain jouluruokia. Koska en mä voi tosiaan pakkaseen enää mitään tehdä! :D Mut laitetaan isä vahtiin vauvaa siks aikaa kun joulua touhuan ja teen! :)

Mä en oo ees miettiny isänpäivää.. :) jotenkin ihan unohtunu.. kai sitä jotain lahjaa vois keksiä! Tiedä sit vaan mitä.. oon muutenkin huono keksiin miehelle lahjoja, kun ei se yleensä pyytele tai kaipaile mitään..

Harmi, ettei Sisunen vielä saanut nyyttiä syliin! : / Tsemppiä odotteluun! :)

Nellielli ja pötkö 37+4
 
Sateista päivää!

lapsivesi + ambulanssi Tuo maakuuasento + ambulanssikyyti on suositus silloin kun lapsivesi menee eikä vauvan pää ole vielä kiinnittynyt. Siinä on silloin napanuoran esiinluiskahdusriski, jolloin se voi jäädä puristuksiin ja vauva kärsiä hapenpuutteesta.

Minä pystyn itseltäni tuon kiinnittymisen kokeilemaan ihan samalla tavalla kuin neuvolan th. Tällä hetkellä Eikka on kyllä pää alaspäin mutta korkealla, niin kuin kolmessa viimeisessä raskaudessa. Ovat sitten laskeutuneet vasta synnytyssalissa.

Huomenna mulla on viimeinen raskaudenaikainen neuvola. Hassua, että th:n näkee sitten seuraavan kerran kun vauva on jo syntynyt. Ensi viikolla kontrolli Naistenklinikalla, jossa sovitaan se käynnistyspäivä sitä seuraavalle viikolle eli mulla odotusta maksimissaan jäljellä 2 viikkoa.

sisuselle kärsivällisyyttä, tiedän tunteen kun on niin valmis synnyttämään, mutta laitetaankin vielä kotiin odottelemaan.

Mitään raskausajan vaivoja ei täällä ole tai en niitä sitten vaan noteeraa. Ei vaan pysty, kun ainoa toive on, että sen vauvan tällä kertaakin elävänä saisi. Se menetyksen aiheuttaman tuska on jotain ihan muuta...


Scala ja Eikka rv 36+6
 
PoksPoks 36+0 ja 1l pullataikina olis nousemassa :LOL: ihan vain poksumisen kunniaksi. Jos jaksan niin pullien jälkeen teen vielä valkosuklaa mutakakun :p
Hauskaa kun kaikilla tahtoo olla samanlaiset ajantappo tavat leivotaan, levätään, pyykätään ja laitetaan vauvakamoja valmiiksi :)

Niipa-85 Et saanut minua pelkäämään enemmän synnytystä mä menen sinne avoimin mielin ja elän tilanteen mukaan liittyy niihin piikkejä tai ei. Mä olen jollain tasolla piikkikammoinen pärjään kyllä kun otetaan verinäytteet tai hb kun ne piikit on niin pieniä ja niihin on joutunut tottumaan, mutta tosiaan se kanyylin laitto ja epiduraalin piikki ne on jotain semmoista mitkä saa kylmät väreet ja mahan väänteitä aikaan. Kyllä nekin handlataan sitten kun tilanne tulee mä en vaan saa nähdä sitä instrumenttia ennen kun se ihosta tuikataan läpi muuten menee taju tai tulee oksennus. Sitten kun se neula on jo ihosta läpi niin sitten voin kyllä katsoa ja ehkä selvitä vain jollain kylmillä väreillä.

Tuo piikkikammo on sinänsä hauska ja aika yllättävä ominaisuus koska mulla on ollut kuitenkin lävistyksiä ympäri kehoa ja suunnittelen kyllä vielä pari ottavani kunhan pieni on syntynyt ja imetys loppunut. Et ehkä se vaan liittyy jollain tavalla itse siihen sairaala/tk ympäristöön mikä aiheuttaa nuo ihme heikotukset.

mnica Meillä synnytysvalmennuksessa sanottiin että jos maidon tuotanto äityy ennen synnytystä kovin runsaaksi niin ei muuta kun kerääjä paikoilleen ja pakastaa maidon vaikka 5-10ml ruiskuihin tai pieniin minigrip pusseihin ja ottaa maidon mukaan synnärille ruiskuihin ja pusseihin vain päivämäärä päälle milloin on kerätty. Jos jotain tulee synnytyksen aikana etkä voi imettää heti alkuun niin vauva saa sitten sitä sinun omaa maitoa heti alkuun eikä tarvitse käyttää luovutettua. Näin siis Porvoon Sairaala opasti.

Ambulanssilla sairaalaan Tuolla synnytysvalmennuksessa oli puhetta tuosta ambulanssin tilaamisesta ja siellä oli et lanssilla mennään jos vedet menneet ja napanuora tuumaa tulla ulos muuten oli et soitto synnärille ja sieltä ohjeiden mukaan pääperiaate on, että käydään tarkastuksilla ja sitten mennään kotiin 1vrk ajaksi jos supistukset ei ala itsestään niin sitten käynnistetään. Perätilat ja jos on tiedossa että on syöksysynnyttäjä. Mutta aina ensin soitto synnärille ja heidän ohjeiden mukaan toimitaan saattavat laittaa ambulanssi suosituksen muistakin syistä esim. runsas verenvuoto, pitkälle edennyt raskausmyrkytys jne.

Neuvolat turhauttavaa kun nuo käytännöt vaihtelee niinkin rajusti missä päin nyt satut asumaan. Minä itseasiassa yllätyin että tuo viimeinen lääkärikäynti/synnytystapa arvio on joillakin tosiaan vain käsikopelolla tehtävä pika-analyysi. Jotenkin vaan olen aina ollut siinä käsityksessä, että se tehdään ultralla+kohdunsuun tilanne sitten käsikopelolla. Viimeksi kun kävin lääkärillä tiistaina niin sinne oli mun tietoihin joku th merkannut huolen vaihtelevasta ja pienestä sf-mitasta ja mullehan tuosta ei oltu mainittu mitään muuten kun et pieni tai että alakäyrillä menee.
Olin aika h-moilasena kun lääkäri alkoi siitä kyselemään ja katselemaan käyriä tarkemmin ja otti jotain omia tarkempia käyriä vielä siihen tutkittavaksi ja loppujen lopuksi totesi sen ultrauksen jälkeen, että ei se sf-mitta voi olla kovin paljoa isompi kun kerta lapsikin vastaa paremmin sitä alakäyrän kokoa ja tosiaan kun mittaja on vaihtunut niin monta kertaa että jo se tekee sitä vaihtelevuutta siihen mittaan.

No niin nyt mun pullataikina alkaa oleen kohonnut sen verran että pääsee jatkamaan leipomuksia.

iia ja Anselmi 36+0
 
Moiiiii!!:)
Tulin nopeesti kirjottamaan ennen synnytysvalmennusta! Nyt aiheena on parisuhde,haasua kun mies ihmetteli et miks tostakin aiheesta pitää jauhaa tuntitolkulla...hän ei varmaan ihan tajua kuinka pieni lapsi muuttaa vanhempiensa suhdetta:D

Oon jostain syystä ollu huolissani mahan koostani vaikka se on ruhtinaalliset 106cm ja enne raskautta n.65cm ja sf-mitta oli rv 33+6 30,5! Eli kasvanut on huimasti,mut ku moni on nyt sanonut lähiaikoina että ootpa sä pieni. En olis uskonut että tästäkin asiasta voi ottaa stressiä:)

Sitten oon huomannu että vatsa ei enään vedä niin paljon ruokaa kuin viikkoja sitten? On tullu vähän sellasta ruokahaluttomuutta,onko muilla ilmennyt. Kasvoin kyllä rv 30 asti niin huimaa tahtia etten sillä menolla olis noussu enään sängystä:)! kait vauvankin kasvu tasaantuu jossain vaiheessa!?

Uskoa täynnä ja muru rv35+2
 
Tänään oli neuvola ja seuraava sitten 2 viikon päästä. Uudelleensynnyttäjillä on täällä tuplattu nuo kontrollivälit eli siitä syystä mäkin niin harvoin olen siellä käynyt. Kaiken huippu musta oli se että th laski että olen jo sen verran monta kertaa käynyt siellä että max 2 kertaa olis enää th:n vastaanotto :O Olen siis th:lla käynyt 5 kertaa ja lääkärillä 2 kertaa. Lisäksi olen toki ä-polilla käynyt ultrassa normaalisti sen 2 kertaa (np- ja rakenneultra) ja eteisistukkakontrollissa 2 kertaa. Kyseessä mulla kuitenkin riskiraskaus myös kroonisen sairauden takia, niin ei tuo minusta paljon ole :|
Turvotus on eilisestä laskenut ja päänsärky talttui Panadolilla, verenpaine vähän koholla muttei pahasti. Th meinas että varmaan toi sama flunssa tulossa kuin esikoisella ja siltä kyllä tuntuu.. Toka flunssahan se vasta olisikin tässä raskausaikana. Painoa oli tullut +500 g/vko eli aika reilusti, tosin turvotusta varmaan ainakin se 1kg. Nyt siis painoa tullut 8,5 kg eli ihan riittävästi jo. Vauva oli rt:ssa mutta ei laskeutunut tai kiinnittynyt ja mahtuu vielä kääntymään hyvin. Sf-mitta oli nyt 32 cm ja tullut yläkäyrältä keskikäyrälle. Ultrassa tehdyn kokoarvion mukaan siis vastaava eli painoarvio on laskenut yläkäyrältä keskikäyrälle. Eipä paljon taas jäänyt käteen.

Leipominen: Mulla ei pakkaseen mahdu mitään. Esikoiselle olis pakko tehdä leipää ainakin 2-3 viikon tarpeiksi ja ruokaa samoin. Sille kun ei saa mitään valmista kaupasta ja noi gluteenittomat leipomukset ei mieheltä onnistu. Omia ruokia en ole edes jaksanut miettiä, niitäkin pitäisi kai tehdä valmiiksi. Tai sitten syödään miehen tekemää ruokaa vaan, sekin kyllä passaa vaikkei kummoista olekaan. Mitään vierasvaraa en edes ole ajatellut tekeväni, en jaksa ja toinen ongelma on se että samat pitäis sitten esikoisellekin tehdä sen omina versioina :( Itselle pitäis koettaa miettiä jotain maidoton-munaton-viljaton linjalla imetysdieetin varalta mutta saa nähdä, ehdinkö ja jaksanko.

HilmaVilma 37+1
 
Taas yksi viikko takana ja aika poks poks poksahtaa rv 36 :heart:
Nyt kyllä näyttäisi siltä että tämä raskaus saa jatkua pidemmälle kuin ensimmäisen. Se siis käynnistettiin kun viikkoja oli 36+3.
Tänään äitipoli käynnillä todettiin vain että isohan tuo on mutta katsotaan nyt kuitenkin viikko eteenpäin ja tehdään lapsivesipunktio vasta ensi viikon torstaina ja sitten puhutaan siitä käynnistyksestä. Menin niin hämilleni koko käynnistä että jäi sata kysymystä kysymättä ja ihan hölmistyny olo että vielä ei mitään sovittu. Toisaalta kiva saada vielä viikkoja lisää niin on vauvakin ehkä sitten valmiimpi mutta kyllä se koko alkaa pelottaa...neljää kiloa lähennellään kohta ja minun olisi niin paljon parempi synnyttää alakautta ja viimeiseen asti yritetään sektioon joutumista välttää. (ylipainon vuoksi). Huh..viikko taas odotusta.

Leipominen: voi että kun jaksaisikin, ei vaan enää jaksa oikein mitään. Tai siis kaikki energia menee tähän arjen pyörittämiseen tuon riehakkaan kolme vuotiaan kanssa ja perus siivoukset yms. Meillä olis tytön 3 vuotis synttäritkin 10.11 ja en tiedä millä energialla sinne leivon. Tykkään yleensä siis tehdä itse juurikin täytekakut ja voileipäkakut mutta saas nyt nähä joutuuko ensimmäistä kertaa turvautumaan ostettuihin.

Niin ja sanoihan nuo kätilöt että saattaahan se synnytys käynnistyä itsestäänkin niin aloin sitten tänään ensimmäistä kertaa miettimään sitä vaihtoehtoa että mitäs jos...en ole edes ajatellut sitä vaan alusta asti on ollut tiedossa ajoissa käynnistäminen. Enhän mä osaa toimia... syntyy varmaan sitte tohon eteiseen kun en vaan tajua sairaalaan lähteä :ashamed:

Firesun ja pulla (iso pulla onkin) rv 36 :heart:
 
Heippa!

Pikainen pyrähdyskäynti täällä poksumisen kunniaksi: 35 viikkoa täynnä :heart:

Käytiin tutustumassa synnärille tänään ja tuli siellä myrkynvihreässä synnytyssalissa ihan sellanen olo, että IIIIIKKKKK, mä en pysty tähän vielä... Että toivottavasti vähän aikaa Keijo viihtyis vielä masussa.

Isänpäivälahjaksi ajattelin miehelle hankkia juuri ilmestyneen Jari Sinkkosen kirjan "Ensi kertaa isäksi". Se sisältää miesten haastatteluja ennen ja jälkeen isäksi tulon. Mua itteäkin kiinnostaa lukea se, niin hankin sen sitten miehelle, vaikkei rakas poikamme vielä isänpäivänä vatsan ulkopuolella oliskaan :)

Viime yö meni ihan pipariks, nukahdin yhdeltätoista, valvoin klo 01-05 ja sitten nukahdin uudestaan ja heräsin 9:30. Ihan töttöröö-olo ollut koko päivän, eikä päiväunillakaan uni suostunu oikeasti tulemaan silmään. Noh, jospa ensi yönä taas nukuttaisi, kun mies palasi työmatkalta kotiin, niin helpompi nukkua toisen vieressä :kiss:

Mutta mukavaa loppuviikkoa kaikille, voikaahan hyvin!

Sandells & Keijo 35+0
 
38+0 POKSPOKS!

Tehän ootte täällä ihan hurjasti kirjotelleet! Huomaa muuten tosi hyvin, että ihan viikossa parissa on monien mietteet kääntynyt synnytykseen paljon enemmän ja niitä ensimmäisiä merkkejä vahditaan huomattavasti tarkemmin :) Jännäks menee!

Kiitos kaikille tsempeistä
:) Vähän sellanen vuoristoratamainen fiilis oli, kun kotiin pääsi sairaalasta. Toisaalta oli hyvillä mielin ja toisaalta tuntui, että nyt se vauva jäi saamatta... Kuulostaa ehkä vähän radikaalilta, mutta ihan kun vauva olis ollut peruttu, varsinkin kun lääkäri uskoi, että on melko todennäköistä että toinen käynnistysyritys parin viikon päästä tehdään, mutta silti tullaan päätymään sectioon. Oon nyt sit jotenkin ihan asennevammasena täällä, että ei tarvii itte kytätä lainkaan noita synnytyksen käynnistymisen merkkejä, kun ei se sieltä kuitenkaan ilman leikkausta ulos tule. Mutta pääasia kun tulee ulos :D

Inarille, cytoteceillä käynnisteltiin. Tarkoitus oli saada kolme kapselia neljän tunnin välein suoraan kohdun suulle. Ensimmäisenä päivänä sain aamulla ja iltapäivällä kapselin, jonka seurauksena tuli kovasti supistuksia... 5tuntia 10 minuutin välein ja oli ihan sellasia, että joutu hengitteleen niitten läpi ja ne tuntui tosi raskaana vanteena alavatsalla ja alaselässä ja reisissä. Iltakapselia ei laitettu supistusten tähden ja yöksi sain kipulääkkeet, että pystyisi nukkumaan. Tiistaina piti jatkaa harjotuksia, kun supistukset oli laantunut, tosin selkä- ja alamahasärky oli ja pysyi. Lääkärin piti tutkia, mutta osastolla oli yllättäen sectio, joten ei ehtinyt... Kätilö laittoi sitten iltapäivällä 2 kapselia kerrallaan. Sen jälkeen seve olikin melko levoton käyrien mukaan. Syke heitteli 120-200, joten ei sitten enää arvattu yöksi laittaa kolmatta. Sen sijaan sain taas kipulääkkeet yöksi, koska selkä ja alavatsa särki tosi paljon.

Scala, menin sellasessa tilanteessa käynnistykseen, että 2,5 senttiä kaulaa, ulkosuu hiukan auki ja sisäsuu kiinni ja paikat pehmeet. Keskiviikkona lääkäri näki mut ekan kerran livenä ja tutkimuksen mukaan muutosta ei ollut tapahtunut yhtään :| Vauvalla kuitenkin kaikki hyvin ja hyvät käyrät tuli keskiviikkona. Oli vaan tainnut rassu stressaantua yrityksestä... Koska viikkoja oli vielä niin vähän, niin ei enempää yritetty vaan nyt sitten laskettuna aikana seuraavan kerran koitetaan, josko olis valmiimmat paikat sillon...

Kivut on vienyt nyt vähän voiton tästä odotuksen ilosta pariksi päiväksi. Selkä on tosi kipee ja juilii tasaisesti... Autossa istuminen tuskaa, autolla ajaminen mahdotonta, mutta 12 päivää, niin ehkä tää taas iloks muuttuu :) Lähinnä on nyt raskasta kärsiä näitä kipuja, kun ne 5 tunnin kunnon supistuksetkaan ei ollu saanut mitään aikaan :headwall: Mutta hei, ilon kautta, ilon kautta :)

Noi hetkenkin epäilyt, että joku vois vauvalla olla huonosti on kyllä ihan hirveitä! Tää nyt liittyen eritysesti näihin lapsivesien määrä-asioihin ja liikelaskentamääräyksiin ja virtauksiin. Monesti mietin, miten oikeesti kaikkien hoitajien, lääkärien ja kätilöitten pitää olla kielikeskellä suuta koko ajan, kun puhuu odottavien äitien kanssa, koska huoli voi tulla ihan pienestäkin sanan painosta... Miettii sitten, että kehotetaan liikelaskentaan!

Onnittelut kaikille kanssapoksujille isoista viikoista =) Ois ollut kiva päästä julistamaan vauvauutista itekin jo tänne, mutta on kyllä ihan mukavaa, kun saadaan edelleen jännittää kaikki yhessä :heart:

sisunen ja seve-takiainen
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Neuvolakuulumisia tältä päivää 35+4!

* Pieni mahassa edelleen pää alaspäin RTssa
* Pienen sykkeet hyvät n. 145
* SF-mitta 35 mc
* Paineet 112/87
* pissit puhtaat
* painoa 754g/vko eli 12,1kg ekasta neuvolasta

Pää aika tukevasti jo tuolla tosi alhaalla oli kuulemma, että sano ettei ihme että kaikennäköstä ahdistusta ja tuntemuksia tuntuu :D Otettiin se SAGA-näyte nyt, varmaa kait maanantaina tietää sitte ku on se ä-poli kontrolli että mitä se sannoo. Saatiin myös Pampersin ja Ainun lahjapakkaukset joissa on jotain näytteitä kait :) oli mukava ylläri lopuksi!

Valmennus oli myös tänään 2/3 ja ihan shaibaa, en kokenut ollenkaan tarpeelliseksi :( fossiiliaikaiset kalvosulkeiset imetyksestä jotka kesti tunnin, inhottava koittaa istua niin kauan tosi puisevassa auditoriossa erittäin epämukavalla penkillä ja vanhempi rouva oli pitämässä ja puhuikin kauhean hiljaa että väkisin meinasi nukahtaa. Eikä yhtään auttanut että ennen tätä tunnin sessiota puhui pappi 20 min nimiasiaa ja tietysti ylikorosti tätä kirkon kautta toimimista eli me jotka ei kasteta eikä haluta hoitaa mitään kirkon välikäden kautta ei saatu mitään ohjeita/neuvoja irti :kieh: lähinnä jäi sellanen olo että jos kuulut kirkkoon on hoidettava väkisin asiat sitä kautta halusit tai et ja jos et nii no selvitä itte - ihan kuin se olisi jotenkin harvinaista vielä nykyään.. sanoki mun mielestä rumasti tai kuivan oloisesti kauheen kasteylistyksen jälkeen, että jos haluatte "vain paperirekisteröidä" lapsen niin sitten maistraattiin.. tosi kapinoiva olo ja kiukku oikeen jäi siitä alle. Teki mieli koko ajan viitata ja alkaa paasaamaan että todella törkeää tulla neuvolan järjestämään vanhempainvalmennukseen paasaamaan kirkkolakeja niinkun se ois ainoa tapa tehdä asiat oikein...... *jupinaa* odotin kovasti että ovelta ois kuulunu vielä joku siunausta heitto mutta ei sentään.. mies oli kuulemma yhtä ärtynyt siittä papista kuin minä vaikka ei raskaushormoneissa kiehunutkaan siellä niinkuin minä :D

Pesänrakennusvietti täällä on selkeästi herännyt toivottomissa määrin. Eilen istuin koko päivän patojen äärellä tekemässä pakkaseen jos sun mitä risottoa lihapullaa ja jauhelihaa valmiiksi ja leipomuksiakin alkaa sieltä löytyä siihen määrin että miehen mielestä maailman suurin ihme on tapahtunut - nimittäin meillä on muovikipot loppu kun kaikki on pakkasessa :D

Kävimme tällä viikolla viimeisen rysäysreissun IKEAssa hakemassa pienelle vielä pinniksen ja kaikkea muuta kamaa - epäilyksistä huolimatta selvisin vaappuen vielä tuon reissun ja nyt alkaakin olla paikat about kunnossa pientä varten :)

Tuntuu että aika monella on jo lähtö lähellä ja paljon tuntemuksia, saa nähdä koska ne leviää tännekkin :) suppareita käsittääkseni oon tuntenu jo jonkin aikaa ja elämä alkaa olla aika vaivalloista mahan kanssa, mutta muuten olo on vielä ihan siedettävä :p

Terveisin

Lumineiti ja Uubo 35+4
 
Poks poks 36+0
Apua muhun iski listeria hysteria, tuli ihan puun takkaa. Siis eikö leipäjuustookaan sais syödä, ei muutoin mutta oon vetänyt sitä kyllä ihan hyvällä omallatunnolla melkein koko raskauden ajan, kun olen ajatellut että se kypsennetään uunissa? Nyt sitten tässä yön hiljasina tunteina tutustuin aiheeseen ja huomasin, ettei sitä kokonaan kypsytetäkään. Yrittänyt muka ellää fiksusti. Voihan sontiainen...

Listeria hysteerinen Inari & Juri Kakara
 
Jäi vähän turhan lyhyeks tämä yö... kolmen vessareisun jälkeen ei vaan jaksanu enää koittaa nukkua, kun on aivan järjetön jano. Ilokseni mun jääpalaviljelmäni pakastimessa oli jo jäätynyt, joten nyt tarjolla jäisen kylmää päärynäjuomaa :p

Olisin kyl voinut vetää ihan niitä jääpaloja, hirveet himot niihin :LOL: Tällä ruokavaliolla ei kyl nouse mun eikä pojan paino, mikä sinänsä on kai sit plussaa?? :D

jääpalahörhö sisunen ja aamujumppaava seve 38+1
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
olipahan jännää.... supistukset alkoi klo 21... ja klo 22 ne lähti tulemaan viiden minsan välein... poltti selkää ja voi elämä et kävi alavatsaan... tunnin seurailin tota tahtia niitä, sit otin kaks panadolia ja klo 23 kävin nukkumaan...
-siis YRITIN nukkua... semmosta tykitystä että!!! en tiedä kelloa mitä oli kun harvenivat, torkahtelin jo sit niiden välissä...
Ja viimeinen oli klo 2.....
Mut ei vauva syntyny siis vielä :D
Kivaa harjoitusta :D Ja tällasena alkoi tuo kolmonen tulonsa noin viikkoa ennen varsinaista syntymää..... että voiko tästä nyt sitten päätellä jotakin... Mies oli jo melkein auton ratissa, mut mää kyllä en IHAN noilla vielä sairaalaan suostunu lähtemään. Moni muu ehkä ois jo mennykkin, ja tottakai itekin aattelin että jollei ne laisinkaan laannu tunti lääkkeen ottamisesta ni sit on menoa se..

No, nyt sit rakkaan ystäväni aamukahvin seuraan, jokseenkin innokkain mielin, että kohta sitä saa kellottaa jo ihan tosissaan, täähän oli vasta esileikkiä ;)

Lueskelen nuo teidän sepustelut kunhan ehdin... kyllä on naisilla ainaki ollu kovasti asiaa eilen... ei perässä kyllä kohta pysy... :)
 
Tänään tasan 1kk laskettuun aikaan!! Apua :O Jotenkin tuntuu, että nyt vasta alan tajuta että musta tulee oikeasti kohta ÄITI...eihän se vienytkään kun semmoiset reilu 7kk tajuta asia :D

Sisusen tapaan täälläkin takana lyhyt yö, kolmisen tuntia tuli nukuttua. Mutta ei yhtä jännät paikat kuin fourth giftillä sentään...ei vaan uni enää tullut.

Huomenna lento Suomeen, takaisin tullaankin sitten vauvan kanssa. Hurja ajatus.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Millimama & Rymy-Iita 35+4
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta marrasmammat!

Uskoa täynnä Minullakin sf-mitta "pieni" eli 30 ja se tipahti hieman keskikäyrän alapuolelle, ja viikkoja minulla 34+1. Terkkari totesi sen johtuvan siitä, että vauva on siirtynyt pää alaspäin ja tämä muuttaa kohdun muotoa sen verran että sf-mitan kasvu hieman hidastuu. Haluan ainakin uskoa terkkaria =) Ja kuulemma, jos painoa tulee äidille tasaisesti niin kaikki on kunnossa.

ON Juuri kun lopetin antibiootit siihen poskiontelontulehdukseen ja olo alkoi olla normaali, niin ihan kiusallaankin kurkku on taas kipeä :mad: Onneksi viikonloppu tulossa ja saa levätä :wave:

Perjantaita kaikille

Mamma2012 + kyytiläinen
 
Sisunen, höh! Minä kun olin jo aivan varma että tulet seuraavan kerran tänne ilmoittamaan että nyytti on sylissä. :D

fourth gift mullakin oli eilen aamulla samanlaiset oltavat! Siinä seitsemän aikoihin alko supistelemaan ja tihentyi "loppua" kohden. Yhdeksän aikoihin sitten hellitti. Onneksi hellitti, meiltä kun ei tuota panadolia kaapista löytyny.
Kyllä kävi pariin otteeseen mielessä, että soitan kohta synnärille et joko pitää lähteä sinne.
Toissapäivänäkin supisteli samoihin aikoihin mut ei lähellekkään niin kipeästi kuin eilen. Tässä oon nyt odottanut aamun et onko samanlainen show luvassa, mutta tähän mennessä ei ole kuin pari hassua supparia tullut joita tuskin huomaa - verrattuna eilisiin.

Unista oli joskus aikaisemmin puhetta ja mainitsin, etten itse synnytyksestä saatika vauvasta ole unta nähnyt. Pariin otteeseen kuitenkin olen just ollut synnyttämässä mutta niissä unissa oon keskittynyt enemmän naureskelemaan polvissa asti roikkuvalle löysälle nahalle joka on aikaisemmin ollut vauvamahana... :D Viime yönä sitten näin unta et olin kyllä synnyttänyt ja nyt sitten jopa näin sen vauvan! :) Siellä se oli KEITTIÖN KAAPISSA nukkumassa kun minä sen ensimmäisen kerran syliini sain. Tyttökin vielä. :) Tyttöä minä toivon, mutta aika vahvasti on poikaolo ja pari kaveriakin on sanonut että tää maha näyttää poikamahalta... Noo, samapa se on sille kumpi sieltä tulee. Kunhan nyt vain ulos tulee ja on terve! :)

Isänpäivää en ole sen kummemmin edes ajatellut. Voishan sitä tietenki jotain tuolle ukonretaleelle katella. Vaikka LA onkin vasta isänpäivän jälkeen... Mutta silti! :)

Tänään olisi taas neuvolassa käynti... Täytynee sitten tulla taas tänne päivittämään kuulumiset kunhan ehdin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: mnica ja Idylli
Heipparallaa :wave:

Keskiviikkona tuli käytyä äippäpolilla ultrassa ja sydänkäyrillä.. pikkuisella oli kaikki oikein hyvin ja painoarvioksi saatiin 36+3 tasan 3kg! Paikat olivat jo pehmenneet, mutta kaulaa vielä jäljellä ultrattaessa 3,6cm, että pitkään täällä varmaan vielä keikutaan ennen ku saadaan vaavi maailmaan. Onneks sain uuden ajan viikolle 40+1 jos ei pikkunen ole siiheksi jo kerennyt syntyä =) silloin mä ainakin yritän vaatia sitä käynnistystä :p

Se ois sitte vissiin ruvettava laittaa kämppää vähän parempaa kondiksee niin jaksaa taas kotonakin viihtyä =)

Niiskuneiti-87 ja muru 36+5 :heart:
 
No hyvä kun tuli korjattua toi väärinkäsitys siitä ambulanssilla sairaalaan menosta =) Meillä ei tosiaan oo ollut puhetta neuvolassa muuta kuin että sairaalaan on lähdettävä, jos vedet menee, mutta ei ole kiire. Mutta vauva onkin ollut kiinnittyneenä jo pitkään eli ei oo vissiin terkka kokenut tarpeelliseksi mainita siitä ambulanssilla menosta erikoistapauksissa.

Joku oli huolissaan pienestä sf-mitasta ja sen kasvun loppumisesta. Mulla on nyt viimeiset neljä viikkoa sf-mitta ollut sama 31cm-32cm (vaihtelee siis ton verran, kun terv.hoitaja ja neuvolalääkäri saavat aina sentin eron tulokseen, toisella tiukempi mittaustapa). Viime neuvolassa kysyin, että pitääkö olla huolissaan ja kasvaako vauva silti normaalisti jne. Kuulemma tuo on ihan normaalia näin loppuvaiheessa raskautta ja vauva kasvaa, vaikka sf-mitta ei enää tässä vaiheessa kasvaisikaan. Ja mullakin ollut vauva kiinnittyneenä jo sen 4vkoa, niin juurikin se vauvan sijainnin muutos siellä kohdussa ym. vaikuttavat siihen, ettei mitta ole kasvanut. Keskikäyrän alla mennään, mutta silti ei kuulemma tarkoita, että vauva olisi välttämättä erityisen pieni. Jos vauva pysyy vielä pari viikkoa sisällä eikä mitta kasva, niin sitten tiputaan kyllä jo alakäyränkin alle. Painoa mulle on silti tullut melko paljon, viimeksi jopa 1070g viikossa ja yhteensä 14-15kg eli painon kertyminenkään ei kerro tosta mitasta mitään.

Viikonloppuja:wave:

idylli 37+6
 
iia84: kiitti tiedosta, että noinkin voisi tehdä, jos äityy kovin vuotamaan. Tänään ei onneks niin paljon oo tullu, mutta kai nuo rintsikat ja suojat jotenki estää tulemastaki? Illalla nukkumaanmentäessä kun toinen heti kasteli paidan... Toissa päivänä just tarvikeosastolla mietin, että pitäiskö tuommonen kerääjä ostaa, mut en sitte kokenut vielä ajankohtaiseksi...krhm.

Oon eilen ja tänään ollu kyllä energisempi, mutta se kanssa sitte tuntuu, kun touhuaa. Nivusiin sattuu ja muutenki alapäässä menkkakipumainen olo, kun on jaloillaan. Ja selkäkipuki meinaa koluutella! Multa meni koko aamu leipoa ruisruutuja ja korvapuusteja! Ihan tuskasen kauan meni eikä mun korvapuusteista tullu kovin edustavan näkösiä, onneks maku sentään korvas ulkonäölliset haitat... :rolleyes:
Listalla ois ollu vielä muutaki leipomista, mutta pitäis käydä kaupassa ja nyt ei kyllä puhti riitä moiseen. Imuroidaki pitäis eli taitaa kauppa jäädä huomiselle... Mieski on vasta illemmalla kotona :(

Viime yönä taas hikoilin, mutta muuten sain nukuttua paremmin.

Nyt kyllä meinaan ihan nukahtaa tähän, että pakko mennä tirsat ottaan! |O
Ärsyttävää, kun nyt muuten jaksais tehä ja sitä tekemistäki ois, niin sitte ei kruppi jaksakaan enää.. :mad:
 

Yhteistyössä