Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

korvapuustikuten mä laitoinki jossai vaiheessa,mun ponnistusvaiheet on ollu niin nopeita, että ite arvelen etten sen takia oo erottanut mitä kokoluokkaa väännetään. jos viis minsaa tai alle menee niin se on niin äkkiä lusittu ettei ehdi kyllä havainnoimaan muuta kuin et nyt se tulee :D
ja mitä SF-mittaan tulee, mulle ainakin terkkari sanoi et mitä useampi raskaus, niin kohtu työntyy enemmän ulospäin joka voi kasvattaa mittaa.
omalla kohdalla mitan suuruus on tällä kertaa kiinni vain siitä et vauva sattuu olemaan paria viikkoa isompi kuin mitä viikot todellisuudessa ovatkaan.

tekipä taas päikkärit hyvää :) ja ruuan mittasin nyt sit oikein desi-mitalla! eipä pääse ainakaan huono omatunto tulemaan etteikö taas olisi RD ohjeistusta vimpan päälle noudatettu :)

huomaa kyllä et hemppa on alhainen, nyt vasta hoksasin aamupäivän ulkoilun ohessa, kuinka pienestä hengästynkään!! ja kun nousee kyykystä niin meinaa nuppi mennä väkisin nurin kun huimaa... muutenkin kävellessä semmonen olo et ei ihan oo kaikki hyvin. täytyy käydä sitä vahvempaa rautamehua hakemassa. kaveri on luontaistuote-kaupassa myymässä, ja kehoitti ostamaan kotimaisen valmisteen, en nyt muista nimeä. Mutta on edullisempi ja myös vahvempi kuin kräuterbluftsaft. sitä siis hakemaan tänään mutta viimeistään huomenna :)
 
liikunnasta oi et mä haluaisin uimaan!!! mutta kieltolistassa ehdoton, kerran paikat on jo auki... koitan sitten vaan jotenkin mennä tuolla pihalla tai teillä muuten vaan.
Moni saattaa olla niin väsynyt että ei jaksa muuta kuin tyyliin maata sohvalla. tai sitten ne liitoskivut on niin kamalat et kerta kaikkiaan ei kärsi. älkää kukaan kuitenkaan kärsikö huonoa mieltä, jokainen tekee olosuhteittensa mukaan :)
Mäkin odotan kuin hullu puuroa, että pääsen kunnon metsälenkille koiran kanssa, kunhan riittävästi aikaa on synnytyksestä kulunut....
ja "riittävästi aikaa", on käsite mun kohdalla, joka tarkoittaa noin kuukautta. juurikin tuon laskeuman takia en saa lähteä kävelylenkeille viikkoihin mahan lähdettyä. täytyy tällä kertaa osata hoitaa, kerran siihen nyt diagnoosikin on. lantionpohjaa aletaan jumppaamaan toki heti osastolla kuten tähän astikin, mutta pidemmät lenkit jätetään kunnes kroppa on tarpeeksi toipunut kudosten venymisestä :) onneksi on tarpeeksi tilaa omalla pihalla, niin koiran ja lasten kanssa ei kuitenkaan pakko ole muualle poistua.

keittäiskö päiväkahvit :) -ilman sitä korvapuustia, vaikka pullaa pakkasessa onkin...
 
Voi että Nellielli on ahkera :) mä täällä myös mietin että on saavutus jo kun saa pihan haravoitua. Mutta on se kyllä hienoa että toiset saa aikaiseksi. Tosin mulla nyt on pieni lepo määräyskin päällä tuon korkean verenpaineen takia, mutta jotenkin sitä ei saa ihan oltua paikoillaan. Koko ajan on jotain pientä tehtävä.
Alkaa myös pikkuhiljaa pelottamaan perjantainen kokoarvio ultra että minkälainen jätti siellä oikein on. Jännittää myös sanoovatko jo jotain käynnistys ajasta.

Imetystyynyn ostin kaverilta ja on myös doomoo mutta se pienempi versio. En sitten tiedä onko mistään kotoisin mutta kun halvalla sain niin otin. Esikoisen kanssahan tuo imetys ei onnistunut osittain kuin kuukauden, joten sekin alkaa jo kummittelemaan mielessä. Haluisin niin kovasti.

Liikunta tosiaan rajoittuu aika pitkälti koti ja pihahommiin. Sitten tuon neitoikaisen kanssa on ulkoiltava se pari kertaa päivässä ja ravataan nuissa kaikenmaailman kerhoissa aamupäivät. Onneksi tuo mies ulkoilee myös paljon näinä viikkoina kun on aamuvuorossa niin saan ite välillä jäädä sohvalle pötkimään. Tänään kyllä ajattelin livahtaa kaverille kahvittelemaan ihan rauhassa ilman miestä ja neitokaista :)

Huomenna taas neuvolassa verenpaine mittaus...arrggg.. ei jaksais millään joka toinen päivä juosta siellä.

Firesun ja pulla 34+5
 
Moikka!

Liikunnasta aika vähiin jää itellä, mitä nyt tuon neitin kans tulee käveltyä puistoon ja takas ja välillä käydään lyhyillä kävelyretkillä yhessä kattelemassa lintuja/oravia/muuten vain kävelemässä luonnossa. Eilen kuitenkin kävin pitkästä aikaa vähän pitemmän lenkin olikohan 4km ja tuntu kyllä koko loppupäivän mitä tuli tehtyä; supisteli ja haaroja pakotti. Jokainen tietenkin tekee sen mihin pystyy :) Kuulostaa kyllä mahtavalta nellielli sun liikkumises ! :)

Sairaalakassin pakkasin, sinne pääsi mukaan: imetysliivit, liivinsuojat, alushousuja, sukkia, hygieniatuotteet, salmiakkia, pillimehuja, huulirasva, itelle kotiutumisvaatteet ja vielä sinne laitan kameran+laturin, neuvolakortin ja kännykän+ rahat. Vauvan kotiutumisvaatteet laitan sit erikseen turvakaukaloon valmiiksi, jonka mies tuo tullessaan kun hakee meidät kotiin.

Lääkäristä/ultrasta rv36-38 tietämissä täällä tarjoaa kaupunki ultran+lääkärin tuolloin. On kyllä kumma kun eri paikkakunnilla niin eri käytännöt.

Omat neuvolakuulumiset tältä päivältä 35+1:

paino +100g/vko
turvotus -
RR 114/75
pissa puhdas
Hb 121
Sf 33cm
Vauveli raivotarjonnassa alhaalla jo ja liikkeet++ ja sykkeet +150-160

Viikon päästä taas. Yllätyin tuosta mulle vähäisestä painonnousuta per viikko, vaikka viikonloppuna oli tosiaan synttärit joissa mässäsin oikein huolella :D No johan sitä on tullukkin tarpeeksi =D

Ei mulla muuta,

miraaz ja peppi 35+1
 
FG, ei saa mittaria kotiin kun pitää mitata sellaisella vanhanaikasella millä neukkutäti kuuntelee. Automaattimittari antanut niin erilaisia lukemia että eivät neuvolassa mun kohdalla luota niihin. Sen takia joutuu siellä juoksemaan. Tottakai muuten oisin mittarin pyytänyt kotiin jo aikaisemmin...
 
Neuvolakuulumisia:

rv 36+1
paino +700g/vko
turvotus -/+
RR 112/66
pissa puhdas
Hb 124
Sf-mitta 33
Vauva raivotarjonnassa, sykkeet +146, liikkeet ++
ja painoarvio käsikopelolla n.2800g.

Terkka oli sitä mieltä, että seuraavaan kahteen viikkoon en ainakaan synnytä, että menee aika lähelle laskettua aikaa..
Viikon päästä on sitten lääkärineuvola, missä sitten tarkempi painoarvio ja nähään se kohdunsuun tilanne yms.

Nyt hieman nuhaisena ja yliväsyneenä en jaksa sen kummemmin kommentoida mitään, palailen asiaan vähän pirteämpänä.. Nyt lepäilemään.


kiukuttelija 36+1
 
Täältä myös neuvolakuulumisia!
Rv 33+2
Paino 82 (noussut 2 viikossa 1,5kg) arvattavissa olikin.
RR 124/69
Pissa puhdas
Sf 32
Raivotarjonta, sykkeet ja liikkeet ++
Kysyin varovaisesti ohimennen että tuntuuko että olis jättivauva tulossa, niin neukkatäti sanoi että ihan normaalinkokoiselta vaikuttaa, ennemminkin sirolta. No lisää arviota sitten viikolla 38.
 
Huomenta mammaset!

Voi kun on aika taas vilistänyt viime kerrasta kun on kirjoittanut mitään. Ihana kuulla että jotkut vielä jaksaa jumppailla ja kuntoilla. Itse kun ei oo pystynyt oikein mitään tehdä tässä viime aikoina, oikein vois sanoo et pikkasen jännittää et miten sitä synnytyksen jälkeen jaksaa, kun edellisissä raskauksissa ei todellakaan oo ollut tälläistä liikkumattomuutta. Kyllä sen heti taasen sai tutä, kun eilen pinos puita niin ei paljon illalla enään liikuttu ku selkä oli aivan jumissa. Mulla on menny alinta nikamaa todettu menneen kasaan jo ennen raskautta ja nyt sitten toi mahan kasvu ei varmaan auta asiaa, kun ei tainnu vielä saada selkälihaksia siihen kuntoon et ne tukis nyt oikein kunnolla. No eipä oo enään pitkä aika tätä odotusta ja sitten taas haikeasti muistellaan kun odotusaika on kuitenkin niin ainutlaatuista :D

Neuvolakuulumisia maanantailta 34+2

Paino +850/vk siis kauheaa, pitäisköhän herkuttelua pikkasen rajottaa
Verenpaine 107/72 pysynyt siis pikkasen korkeampana
SF 30
Vauva oikein päin, josta jo huolestuin, kun muljautti niin ittensä sunnuntaina illalla ja samoilla viikoilla tuo kuopus on kyllä kääntynyt oikein päin perätilasta. Neuvolatäti ultrasi ja siellähän pikkuherra oli niinkuin pitikin :)
Seuraavaksi olisi sitten parinviikon päästä se viimeinen lääkärintarkastus, saas nähä arvioiko yhtään tota painoa.

Imetystyynystä jotenkin houkuttais kanssa hankkia sellainen, vaikkakin en ole aikaisemmillekkaan hommannu sitä, isäntä vois sanoa kanssa että on aikas turha ostos, ei oo tarvinnu aikaisemminkaan. Noh pitää katsoa, jos imetys sujuu kuin muillakin niin kyllähän sille käyttöä olisi. Kolme ensimmäistä on tissutellu n. 8kk ja kuopus vuoden ikään. Ja nyt sainkin neuvolasta jonkun lapun täytettäväksi missä pitää mietiskellä aiempia imetyskertoja ja mitä odottaa tulevalta.

Ponnistuskivuista olen kanssa aika jäävi sanomaan mitään, koska suurin vauvoista on juurikin ollut se ensimmäinen ja siitä tasasesti vauvat pienentyneet, että ensimmäisen ja kuopuksen synt.painossa ollut eroa yli puoli kiloa. Mutta ei mulla ponnistusajatkaan mitään pitkiä ole olleet ensimmäinen tietty pisin 26min. sitten 2min. 3min. ja vikasta 2min.
Mutta toi on mun mielestä järjetöntä, että vauva päästetään kasvamaan pitkästi yli neljä kiloa mahassa, mutta se on tätä nykypäivää mitä en kyllä ymmärrä. Ennen vauva on ollu iso jos on lähennelly 4kg nyt saa sen käsityksen että se on suurinpiirtein se normi syntymäpaino.

Jahas jos sitä lähtis herättelemään koululaisia ja palailis sitten taas paremmalla ajalla.
Aurinkoista (toivottavasti) syyspäivää kaikille!

hannama 34+4
 
Vauvan vaatteet - pesty :)
Sairaalakassi - työn alla :)
Vauvan kotiutumistarvikkeet - ajatuksissa :whistle:
Vauvan sänky sun muut - sitten joskus :whistle:

Tämä viikko menee ihan kokonaan esikoisen synttäreitä järjestellessä. Keksit vielä paistan tänään, muut leipomukset on jo pakkasessa ja siivoaminen voi alkaa. Mä olen superlaiska siivoamaan ja urakka onkin iso. Mies lisäksi yhtälaiska ja nyt kun en ole jaksanut mitään kunnolla tehdä, niin edellisestä viikkosiivoamisestakin jo 2 vkoa :whistle: Lisäksi miehellä iltamenoja koko viikko eli tosiaan nyt saa aloittaa siivoamisen lauantaita varten.. Liitoskipuja on ihan reilusti ja yöt menee edelleen kukkuessa. Nyt kun olen panostanut päivisin veden juomiseen, ovat yöt olleet helpompia eli ei ole janottanut eikä vessassakäyntiäkään ole ollut. Ei ole vauva laskeutunut ei, poikittain taitaa olla ja sekin helpottaa/vähentää noita vessareissuja.

Vauvan koko: Silloin sillä varmaan on merkitystä, jos mahtumisen kanssa on tiukkaa ts. tuolloin jo se 500 g suuntaan tai toiseen vaikuttaa. Tosin monet RD vauvathan on pulleita ts. paino on siinä vatsanseudussa eli siitä ei ole synnytyksen takia niin haittaa. RD:n lisääntyessä (kun synnyttäjät on entistä tukevampia), myös lasten syntymäpaino on noussut ja siksikin sitä RD:ta ja painonnousua niin paljon neuvolassa kytätään nykyisin.

Mun piti rv 36 käydä ylimääräisessä verikokeessa edellisessä synnytyksessä saadun verensiirron vuoksi mutta eipä löytynyt labrasta lähetettä. Lisäksi labrahoitaja oli sitä mieltä että ei sille ole mitään tarvetta eikä hän ole koskaan kuullutkaan mistään loppuraskauden aikana tehtävästä kokeesta. En jaksanut vääntää asiasta tädin kanssa, soitti sitten neuvolaankin, jossa ei myöskään tiedetty mitään asiasta, eivät olleet koskaan kuulleetkaan koko asiasta. Kunhan saan oman th:n langanpäähän, pitää antaa vähän palautetta (siis noiden muiden neuvolatätien tietämättömyydestä) ja sama juttu sinne labraan. Eihän se nyt mikään rutiinijuttu toki olekaan mutta esim. googlaamalla asiasta löytyy kyllä tietoa ja pari kaveria, joilla sama tilanne, ovat samoihin kokeisiin joutuneet. Lisäksi minusta on aika asiatonta labran tädiltä sanoa että se verensiirroon tarve synnytyksessä on sen verran harvinaista ja että sitten kyllä tehdään soveltuvuuskokeet, jos verensiirrolle tosiaan on tarvis, että etukäteen vasta-aineitden määrittäminen on turhaa. Eipä kovin vakuuttanut tädin ammattitaito ja jätin sitten mainitsematta että mulla kun on eteisistukka, niin massiivinen verenvuotoriski on olemassa ja suuri todennäköisyys sille että sen verran vuotoa tulee että niitä punasoluja taas tarvitaan.. En sitten jaksanut alkaa selittämään, todennäköisesti kommentti olisi ollut "ne eteisistukat siirtyvät ja ovat niin harvinaisia blaa blaa blaa". Ton kommentin olen niiiiin monessa paikassa kuullut ja sitten vasta otetaan tosissaan kun sanon että mulla on jo toisessa raskaudessa sellainen ja ei viimeksikään siirtynyt ja kyseessä on täydellinen eteisistukka, ei mikään marginaalinen :stick: Pikkasen ärsyttää..

HilmaVilma 36+0 (kaksi yötä ä-polikäyntiin..)
 
sf-mitta tuon kolmosen odotuksessa mulla on ollut viikolla 38+1 mittaa 35. ja nyt, kun se mitattiin, viikolla 32+5, niin NYT on jo tuon saman 35.
En aio kyllä suostua siihen että tää menee yliaikaan... vaikka edellinen synnytyskin oli nopea ja silleen helppo kuin synnytys vaan voi olla, on tämä kokoero nyt jo niin suuri, että mihin tää mitta vielä yltääkään jos laskettuun aikaankin on vielä 1,5kk!!!!
Ja jos kuitenkin omaa painoani vertaan, niin mulla on molemmissa odotuksissa ollut viikon 32 tietämissä aivan sama paino, puolen kilon tarkkuudella. eli ei voi olla kyse edes siitäkään et oisin syönyt tässä odotuksessa itteni sotanorsuksi :D
Vauva vaan ON iso, mutta sitäpä sitten ....

olo on kyllä aikas hutera, nyt on tehosatsi c-vitamiinia kaapissa, jotta rautamehut imeytyisi kunnolla. meikit nassuun ja hiukset nätiksi, silti on kivampi olla kotona kun ite on siistin näkönen :)

anu saagimin kommentti suomalaisista äideistä taannoin osui silmään et suomalaiset äidit on rumia. näin hän oli sanonut. no, en mä nyt sanois että rumia, mutta tottahan se on kun liikenteessä kattelee, et eipä täällä maassa äidit pahemmin itsestään välitä. kuljetaan tuulihousuissa/verkkareissa... eikä pienten lasten äidit saati odottavatkaan viitsi meikata/laittaa edes hiuksia. ymmärrän jos on aivan koliikkitapaus, tms vakavia sairauksia, mutta ihan tavallisestkin...
Onhan se silmään aivan eri sitten mennä vaikkapa tallinnaan ja saa huomata, kuinka äidit on hiukan viitsineet edes peiliin vilkaista ennen kotoa poistumista :D
Jossain luki myös että lapsikin vaistoaa sen et äiti jaksaa pitää huolen itsestään. eipä sitä mitään hollywood-lookia tartte laittaakaan, kunhan on puhtaat hiukset siististi kammattuina, pikainenkin meikki raikastaa ja piristää ilmettä :)
joo, tämmösiä pohdintoja...
kärkäs nainen tuo on tietysti kommentoimaan, mutta taitaapa olla jo kulttuurierokin mikä tekee asiaan eroa..

jos sitten kakka-pyykille :D

fourth gift ja 33+0 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Uskoa täynnä
Kivasti tullut tekstiä eilisen jälkeen :)

Meikkaamisesta Allekirjoitan itsekin tuon mitä FG kirjoitti. Vaikka olisikin vapaapäivää eikä mitään menoa niin itsestäni huomaan että piristyn huomattavasti kun hiukan laitan meikkiä naamaani. Mikään meikkien suurkuluttaja en tosiaankaan ole ja voin aivan hyvin olla ilman meikkejä ja mennä myös kauppaan meikittä.
Mies välillä kyselee että miks meikkaat, mut ei tunnu ymmärtävän että silloin tunnen itseni pirteämmäksi. Viimeaikoina musta on kuoriutunut huulikiiltoholisti :D

Eilen tilailin muuten itselleni hiukan hemmotteluja :whistle: torstaina mulla on kampaaja, perjantai illalla lähetään miehen sisarusten ja kumppaneiden kanssa laivalle ja koska muut luultavasti lauantaina nukkuvat krapulaansa niin varasin sitten laivalle ajan pedikyyriin ja niska-päähierontaan. Ensi viikolla olis aika kasvohoitoon ja kulmien muotoiluun ja värjäykseen :D Ihanaa, nää kaikki on ollut suunnielmissa jo niin kauan ja viimekerrasta onkin aikaa sitten varmaan lähemmäs pari vuotta.

Täällä vielä ollaan äidin luona, poju kattoo Kaapoa ja kohta lähetään kotia kohti parin kirpparikäynnin kautta.

Mukavaa keskiviikkoa!
 
No hei vaan.

Pitääpä taas täältä töistä käsin tulla kommentoimaan, kun kotoota ei ehdi :)

Neuvolakuulumisia maanantailta:

viikkoja 33+3
Painoa +300g viikko yht. 6kg nippa nappa 61kg meni rikki. Pari kiloo vielä varmaan tulee.
Vauva RT ja oli laskeutunut jo alemmaksi, kun edellisessä neuvolassa kaksi viikkoa aiemmin oli vielä tosi korkeella. Huomaan sen olossakin, että on alkanut alhaallakin tuntua. :)
Paineet: 124/82
Pissa puhdas
Sf: 30cm, ihan keskikäyrällä menee.
Sykket: 125-140
Turvotus: -

Kaikki hyvin sillä saralla. Kahden viikon päästä uudestaan.

Laittautumisesta: töihin ja ihmisten ilmoille on kiva laittaa nätit vaatteet ja tukkaa kiinni. Meikkiä en käytä juurikaan, mutta mulla se ei estä laittautumista. Korkkarit on vakio varuste menoissa, varmasti ihan loppuun asti. Kotona pyrin olemaan siisti, mutta jos siivoilen tai leivon niin eipä siinä viitti mekko päällä hillua. Vaikka välillä huomaan senkin tekeväni. :)

Painoarvioista: Mulla sf-mitta ollut kaikilla keskikäyrällä ja syntyessään kaikki yli 4kg. Kaverilla ollut lapset kolmekilosia ja sf sama kuin minulla. Siihen vaikuttaa varmaan aika paljon äidin rakenne ja lapsivedenmäärä ja istukan paikkakin. Nelikilonen varmaan tämäkin on kun samoilla sf-mitoilla mennään. Sopusuhtaselta vaikuttaa. Mulla on loppuraskauden painoarviot heittänyt pari kertaa sen reilu puoli kiloa. Esikolta painoarvio 40+3 oli 3700g ja syntyi 4300g ja kolmoselta painoarvio 39+3 3300g ja syntyessään 40+1 4050g. Jotenkin ne painuu loppuajasta tuonne lantioon, että on hankala saada oikeaa mittaustulosta. Viimeksi taas 38+0 oli painoarvio 4kg ja 40+1 kun syntyi oli sen 4kg.

Ponnistusvaiheessa en osaa sanoa onko eroa koolla, luulisin että on,mutta kun kaikki on ollut sen 4kg niin vaikea sanoa. Ekat kaks oli tiukassa ja ahtaasti tuli, mutta kaks seuraava ei ole tuntunut niin isoilta. POnnistusvaiheet 1h, 28min, 8min ja 5min. Viimesin olis tullut yhdellä ponnistuksella, mutta kätilö otti varmuuden vuoksi rauhallisesti, koska tiedettiin vauva olevan sen reilu 4kg, että minä en repeäisi kovin pahasti. Viime synnytyksestä jäi hyvät muistot, joten tämänkään synnytys oli nelikilonen tai pienempi ei hirvitä ainakaan kauheesti. Kipuja tietenkin on. Viimeksi käynnistettiin kalvot puhkasemalla 1h23minuuttia myöhemmin vaavi oli maailmassa. Jospa nytkin. :)

Tarvikkeet on osittain hankkimatta ja sängyt sun muut kasaamatta. Tosin liinavaatteet ja olemassa olevat vaatteet olen pessyt kaappiin. Lisää pitää hankkia, mutta olen ajatellut tehdä loput sitten äitiyslomalla.

Varattiin miehen kanssa yhden yön shoppailuloma ensi viikolle kun äitiysloma alkaa. Isomummo tulee muksujen kanssa yöksi. On ollut aiemminkin ja haluaa tulla. Ihana kun on tuollainen henkilö olemassa. Mun ja miehen omat vanhemmat ovat työelämässä, että on hankala saada heitä vahdeiksi eikä viitti kauheesti vaivatakkaan, mutta isomummu on muutaman vuoden ollut eläkkeellä ja hoitaa ainoita lapsenlapsen lapsiaan mielellään aina silloin tällöin. :)

Tulipas juttua.

Nyt vois lähteä lounaalle, kun sokerit taitaa olla jo aikas matalalla.

Aapaliini+ mukelo 33+5
 
Moikka,

Lääkärineuvola/kokoultra Siis tokkiinsa meilläkin on lääkärineuvola rv. 36-38 tietämillä (en muista tarkalleen milloin), mutta silloin ei ole kokoultraa, meillä kun ei neuvolassa ole ultra mahdollisuutta. Jos syystä tai toisesta (esim. esikoisen odottajat, imukuppisynnytys, sektio...) tulee lähete polille ultraan, niin silloin lääkärineuvola jää pois. Mulla on ihan normaali synnytys takana ja vaikka esikoinen olikin ison kokoinen syntyessään, niin se ei mulle automaattisesti takaa lähetettä polille, tänään sen saan neuvolasta jos olen saadakseni.

Hoitoa en voi moittia, vaikkei neuvolassa ultraa olekkaan, niin länskään voi aina tarvittaessa soittaa ja ainakin viime raskaudessa päästiin aina tarkistamaan tilanne ultralla/käyrillä kun huoli oli suuri.

Rumat äidit Enpä ole koskaan kuulut mitään yhtä typerää kommenttia, se meikkaako vai ei, ei tee kenestäkään rumaa tai kaunista.

Inari
 
Ei mitään uutta auringon alla.

Tänään alkoi virallisesti äitiysloma :D huomenna poksutaan taas uuteen viikkoon.

On se outoa yrittää sisäistää et nyt mä vaan saan olla niin kauan että tulee mahan hävityskeikka tavalla tai toisella :D

Itsensä hemmottelu Just eilen selailin yhden hoitolan tarjontaa ja mietin että pitäiskö varata aikaa kasvohoitoon sekä ripsien ja kulmien värjäykseen. Pääsis vielä viimeisiä kertoja ihan rauhassa rentoutumaan ennen kun tissitakiainen on maailmassa.
Jos tuo Anselmi vielä ens viikolla perätilassa hengailee niin varaan ajan akupunktioon jos kokeiltais sen avulla kääntymistä eilen taas lähti pyörähtämään ja jäi sitten poikittain yöksi, aamulla muljahti takaisin perätilaan.

SF ja vauvan koko kyllä ne jotenkin korreloi koska mä sain kuulla koko kesän siitä alakäyrillä kasvamisesta ja kovasti huolestuivat että olis pieni vauva. Nyt kun oma terkka on takas töissä niin sf mitat nousi siihen ala ja keskikäyrän välimaastoon, mutta mittauskohta on minusta tällä omalla terkalla eri kun muilla mittaajilla on ollut. Ultrissa taas kätilö on tuumannut aina, että 4pv olis isompi kun LA mutta silti siro. Lääkäri kun ultras viimeksi niin sama 4pv ero oli silloinkin tosin ei kommentoinut juuta eikä jaata kokoon, koska kieltäytyi antamasta mitään kokoarviota siinä vaiheessa tuumasi vain että normaalin kokoinen.

Unet Alkaa olla minulla semmoisia sairaala keskeisiä. En tosin synnytä unissani vaan mun unet pyörii lähinnä siinä sairaalaan lähdössä.

Nyt tarttee alkaa tekemään jotain järkevää heräilin n. 1h sitten joten ei ole ainakaan levon puuttetta tosin yöllä sai aika ahkeraan juosta vessassa. Huomenna olis aika mehuasemalle vien sinne n. 100kg omenoita mehustettavaksi ja saan loppuvuodeksi ihanaa tuoremehua. Tänään illalla tarttee vaan kerätä ne 100kg. Onneks se on nopeaa puuhaa.

iia ja Anselmi 34+6
 
HILMA VILMA Voi tietämättömyyttä!! Mäkin sain verta toisessa synnytyksessä kun verenvuoto 2,5l ja Hb putosi 60 ja tosiaan, jokaisessa seuraavassa raskaudessa on otettava verikokeet alkuraskaudessa ja loppuraskaudessa (rv 36 tietämillä)!! Sillä ei ole mun tietääkseni mitään tekemistä sen kanssa tarvitseeko seuraavassa synnytyksessä verta (ne verikokeet ehtii ottaa kylllä sairaalassa siinä vaiheessa tai pahassa verenvuodossa saa 0- verta) vaan siitä että veriryhmä, antikropat jne jne voi vaihtua verenluovutuksen yhteydessä, eli + voi muuttua - ja se on tiedettävä vauvan takia (tarviiko äidille antaa synnytyksen jälkeen piikkiä ettei veri mene pilalle = hengenvaarallista!). Eli sun on pakko päästä siihen verikokeeseen! Meillä ne ottaa sen kyllä ihan nlassa.

Korvapuusti 34+6

Ps. Sain ajan ä-polille synnytystapa-arvioon rv 36+1!
 
Eilen oli lääkärineuvola. Verenpaineet ja kaikki oli tosi hyvät. Painoa tullut kaikkineen noin 12kg. Vauva on jo todella alhaalla kiinnittyneenä, ja kohdunsuu on pehmentynyt ja pari senttiä auki. Lääkäri meinasi, ettei ainakaan yliaikaiseksi mene ja kehotti laittamaan kaiken valmiiksi vauvaa varten. Eli nyt kun ootan jo ihan fiiliksissä, että koska vauva syntyy, niin menee ihan varmasti reippaasti yli :) Sf-mitta ei ollut enää kasvanut, vaan oli sama 32 kuin viimeksi kolme viikkoa sitten. Tosin tällä kertaa mittaaja oli eri, joten se saattaa vaikuttaa hiukan mittaustuloksen. Mutta ei tarvi silti kuitenkaan huolestua, vaan on kuulemma ihan normaalia, ettei enää kasva, kun vauva on laskeutunut ja valmiina syntymään... Painoarviota ei täällä tehdä missään vaiheessa ellei sitten ole jotain huolen aihetta ja siksi pääse ylimääräiseen ultraan ja synnytystapa-arvioon. Yritin kyllä kysellä vauvan koosta, mutta lääkäri oli kovin varovainen kommentoimaan. Sanoi vain, että ihan normaalilta vaikuttaa, ettei ole pieni, muttei myöskään iso. Tästä lähtien onkin sitten viikon välein neuvolakäynti.

Liikuntaa harrastan edelleen normaalisti koiran kanssa. Just tultiin kotiin neljän kilsan lenkiltä. Vauhti on hidastunut, mutta muuten jaksan ihan hyvin. Aikaisempi lenkeillä ilmennyt supistelukin on nyt jostain syystä vähentynyt. Lenkin jälkeen on kyllä aina väsynyt olo ja täytyy hetkeksi mennä maate. Samoin kun imuroi, laittaa ruokaa, pesee pyykkiä tms. seisoo pitkään ja touhuaa jotain, niin sen jälkeen väsyttää.

Meikkaaminen Teen kevyen meikin päivittäin, vaikka olisin vaan kotona. Jotenkaan en tunne oloani kotoisaksi ilman kulmien huolittelua ja ripsiväriä. Toisaalta saatan silti viettää koko päivän rikkinäisissä legginsseissä ja kulahtaneessa paidassa :D Mutta kauppaan mennessä katson mitä on päällä jne. Mulle on kuitenkin ihan sama meikkaako joku vai ei. Se ei tee kenestäkään kaunista/rumaa, parempaa/huonompaa ihmistä. Enkä kiinnitä erityistä huomiota muiden pukeutumiseen tai meikkaamiseen. Jokainen tyylillään.

idylli 36+4 :heart:
 
Täytyy kyllä tohon laittautumiseen kommentoida. Itse kyllä huomaan että nyt viimeisillään raskaana siihen ei ole jaksanut käyttää aikaa. Tuntuu niin turhalta, kun olo on niin vaikea ja jättiläismäinen, oli meikkiä tai ei. Tosin kyllä mä silti ihmisten ilmoille lähtiessä laitan ripsaria ja puuteria ja katon että hiukset ei ole harakapesä. Mutta yleisesti ottaen olen kyllä sitä mieltä, että meikkaaminen ei ole mikään jokanaisen velvollisuus. Joillekin meikittömyys sopii ja jotkut meikkaavat aivan liikaa ja pilaavat naamansa sillä. Huoliteltu voi olla ilman meikkiäkin.
Laittautuminen tällä hetkellä tuntuu muutenkin turhalta, kun ulosmennessä mulla on tasan yhdet äitiyshousut ja yksi fleecehuppari jotka menevät päälle. (äitiysfarkkuja en ole viitsinyt enää pusertaa päälleni pitkiin aikoihin) Huomaan kyllä usein ajattelevani että sitten kun pääsen tästä mahasta eroon niin kaikki äitiysvaatteet lentää iloisesti roskiin. Alan käyttää taas farkkuja, saapikkaita ja ostan tyylikkään uuden talvitakin, ei enää mitään huppariviritelmiä :D

Sf-mitasta ja vauvan koosta. Mä olen elänyt siinä luulossa, että ei tää vauva mikään iso ole, kun sf-mitta menee alakäyrillä. Mutta niinpä vaan lääkäri ennusti yli nelikiloista vauvaa, joten se siitä sitten. Synnytksen jälkeenhän se sitten selviää, että kumpi piti paikkansa, kokoarvio vai sf-mitta. :)

Aika kunnioitettavaa, jos joku täällä vielä jaksaa jumpalla käydä neljä kertaa viikossa! Ei voi muuta kun ihailla. Mulla tekee jo ihan kävelykin tiukkaa, nytkin kaupunkikierroksen jälkeen jalat aivan tuhannen päreinä...

Mutta nyt pikapäikkärit ennen kuin täytyy lähteä muksua hakemaan. :)

PikkuA 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Kiitos kaikille neuvoista ja tsempeistä; - niistä huolimatta flunssa edelleenkin jatkuu...:( Kävin eilen lääkärissä ja tuomiona poskiontelontulehdus. Sain antibiootit ja loppuviikon sairaslomaa. - Jos vaikka nyt lähtisi tämä olo helpottamaan. Tietenkin aloin heti huolestumaan, että vauvalla on kaikki hyvin, kun joudun nyt antibioottejakin syömään. Onko muilla kokemusta antibiooteista raskauden aikana? Lääkäri määräsi Amorion-nimistä penisiliiniä.

Ihana lukea, että jo niin monella on äitiysvapaa alkanut :flower: Isellä veilä matkaa reilu kaksi viikkoa. Plääh. Aika menee varmasti nopeasti ja pääsen sitten minäkin laittaamaan kaiken vauvan tuloa varten valmiiksi :D

Täälläkin vielä neuvolalääkäri viikolla 36, jossa tarkistetaan vauvan asento ja kohdunkaulan tilanne. Muutoin neuvolakäyntejä vielä muutama 2 viikon välein ja sitten viikoittain loppuun asti.

Hankinnat Kaikki hankinnat oikeastaan tehty, ainoastaan hoitopöytä vielä uupuu (tilattu) ja oma äitini ei ole vielä toimittanut ensisänkyä, jonka ehdottomasti halusi vauvalle hankkia. Muutoin puuttuu ainoastaan pientä tilpehööriä, jonka kerkeää hankkia myöhemminkin.

Nyt takaisin peiton alle lepäämään kissojen kanssa :)

Mamma2012 ja kyytiläinen 32+6
 
mamma2012 no voih, koitahan nyt parantua vain! voit helpottaa oloasi myös kuumilla kääreillä :) kastele käsipyyhe niin kuumalla vedellä, kuin vain kärsit ihoa vasten laittaa. käy maate ja levitä pyyhe poskipäille. jos on kovinkin kipeä olo, niin tuo hellittää oireita myös. toivotaan että kuuri tehoaa, mitä on määrätty, kyllä ne lääkärit tietää :) vauvalle siitä ei varmasti haittaa ole :)

meikittömyys tai meikkaus siis juurikin näin, että jokainen tavallaan. mä luulen että tuon saagimin tapa sanoa on vaan niin töksähtäväinen, kun virolaiset muutenkin puhuu niin eri tavalla. Mutta kaunis voi olla todellakin ilman meikkiäkin :) ja huoliteltu ei tarkoita sota-maalausta :) sitä kyllä vaan näkee puistoissa ja kaupungilla niitäkin ketkä ei sitten pese hiuksiaan, tms... ite en halua näyttää siltä. enkä ollakaan sellainen, tulee jotenkin niin epäsiisti ja homssuinen vaikutelma että itteä ärsyttää :)

loppuvaiheen valmistelut itselle niin, hiusten värjäys, kulmien värjäys ja meikkipussin päivitys. kyllä itelle on tärkeää kans nuo kulmat ja ripset. mulla ei ole mahdollisuuksia päästä hemmotteluihin, ei mulla ole lapsenvahtia :(
mutta koskapa nuo osaan ammatillisesti tehdä itsekin, niin toisaalta säästän rutkasti euroja :)

tunnin käpöttely aamupäivällä teki sen, et voimat hupeni entisestään. ja nyt sitten polttelee selkää ja kivistää alavatsaa :(
pyykit tartteis laittaa kuivumaan, mutta saavat odotella hetkosen.

jollekin tiskikoneen täyttö/tyhjennys teki tiukkaa, tässä vinkki : ota jakkara siihen viereen! mäkin saatan tehdä ruokaa keittiöjakkaralla istuen, kun välillä on niin vaikeaa olla.
koneeseen pystyy kans laittamaan kaikkea vaikka istuisikin jakkaralla :) niin voi kuitenkin saada jotain juttuja tehtyy ja sitten ei tartte kumarrella edes takas :)
 
Aamulla oli neuvolaa,

rv 34+2
paino oli noussutkin parissa viikossa reilummin. 1020g/vko
RR 105/66, paineet ollut kokoajan hyvät
Pissa ei ollutkaan tällä kertaa puhdas, leukkarit plussalla ja valkuaista löyty. Joten Th laitto lähetteen labraan virtsanäytteeseen. Tekee kyllä tässä vaiheessa vaikeeta olla aamulla käymättä vessassa... :|
Hemppa 121, eli noussut kivasti. Ja Sf-mitta 29.5cm, eli sama kuin 2 vkoa sitten.
Ja poitsu on mitä ilmeisimmin siirtynyt perätilaan, aika kauan Th kopeloi mahaa ja päätyi sitten siihen että kyllä se vaan on pää mikä tossa ylhäällä on , ja peppu alhaalla..
Aikaistettiin sitten mun lääkärineuvola jo ens viikolle.. rupes kyllä mietityttämään toi perätila, mitä jos se ei sitten käännykkään yms..
Noh ei pidä mennä vielä asioiden edelle ,onneksi aikaa vielä on poitsulla kääntyä itekseekin..

se on nyt mammaloma, tänään kävin töihin palauttamassa avaimet, tästä se piinaava odotus sitten alkaa, viimestään 8 viikon päästä pitäis kuitenkin olla jo poika sylissä. 8 viikkoa vaan kuulostaa ihan liian pitkältä ajalta.. :ashamed:


Lily_ 34+2
 
Ai kauhee mitä kipuja/vaivoja joillain on :(. Tsemppiä!
Nellielli on ihanan puuhakas odottaja, hienoa! Mä en jaksais eikä itseasiassa edes kiinnosta kunnon liikuntasuoritukset. Heh.

Meikkaaminen on munkin mielestä jokaisen oma asia eikä se tee äidistä välttämättä sen kauniimpaa. Tietysti siistinä ihmisten ilmoilla, mutta muuten kuulun Anu Saagimin kuvailemaan tuulipukukansaan. Mutta ulkona vesisateella liukumäen laskeminen ei paljon houkuttelis minihameessa, korkkareissa ja kauheessa meikissä. Vois olla aika näky parin tunnin ulkoilun jälkeen :D

Huomenna lekurikäynti, siitä parin viikon päästä neuvola ja meinasin ehdottaa toivottavasti viimeistä neuvolakäyntiä 40+0 :). Raskaus sujuu tasaisesti, vaikka nyt on tullut ne tutut ajatukset, että SYNTYIS JO!
Kärttyisyydestä oli puhetta jossain vaiheessa ja nyt huomaan itselleni sitäKIN tullee, ärsyttää oikeen kun kiukuttaa välillä ihan pienetkin asiat. Pääsääntösesti kyllä onneksi on tullut opittua murmattamaan vaan yksikseni mielessäni.

hevosenkenkä 36+1
 
Viimeksi muokattu:
Laittautumisesta aika samaa mieltä muiden kanssa. Jokainen laittautuu mielensä mukaan. Itse en välitä meikata, paitsi johonkin juhliin tms. Kun ei se meikkaaminen sovi oikein muutenkaan minulle, eli näytän paremmalta ilman (muiltakin kuullut tämän) Eli silloinkin jos meikkaan, laitan vaan ripsaria ja puuteria. Mutta kyllähän sitä tulee katsottua että muuten on siisti jos ihmisten ilmoille lähtee. Pukeutuminen on varmaan joidenkin mielestä kamalaa, mutta mitäs siitä. Pidän just sellaisia vaatteita kuin itse haluan ja tykkään. Joskus tykkään laittaa naisellisempaa päälle, joskus mennään hupparissa.

Sf-mitta ja lapsen koko Tuosta on vaikea sanoa mitään omakohtaisesti. Keskikäyrällä on molemmat menneet tähän asti, eli pitänee minun kohdalla aika hyvin paikkansa. Pitää ens viikolla kysyä kontrollissa tuota kokoarviota, jos sellaista osaavat sitten sanoa. Viikon päästä siis taas tuonne äitiyspolille tarkistamaan kohdunsuuta. Vähän tietysti jännittää, onko paikat vielä kiinni tai kohdunsuu lyhentynyt entisestään. Kun noita harjoitussupistuksia ollut aika paljonkin ja alavatsa aika hellänä edelleen. Tiedä sitten johtuuko se sitten just noista supistuksista vai mistä. Ilmeisesti mitään tulehdusta tms. ei ole, kun ei ole soiteltu perään, kun siis ottivat näytteenkin edellisellä käynnillä.

Tänään tuli taas jopa vähän edes ulkoiltua, kun tuossa kylällä kävin. Pientä kävelyä ja ei ollut liian raskasta. Kaupasta samalla hain vielä leivontatarvikkeita, jos joku päivä innostuisi tekemään vaikka mokkapaloja. Vaarana tosin on, että syön itse niistä sitten suurimman osan.. :D

Tirppana 33+4
 

Yhteistyössä