Tervetuloa taas uusille! :wave:
Tupakasta, mä olin polttanut 15 vuotta kun aloin odottaa esikoista. Muutama vko meni, että sain kokonaan lopetettua. Joten ymmärrän kyllä sen lopettamisen tuskan! Se oli sitten kuitenkin yllättävän helppoa ja uudestaan en ole aloittanut. Imetin esikoista pitkään, melkein 1v4kk. Kun imetys loppui, niin mietin, että alkaako nyt sitten mieliteot taas nostella päätään, mutta ei onneksi
Ei-toivotut oireet, itselläni niitä on monta.. Esikoisesta pahoinvointi oli kamalaa, alkoi niinkuin nytkin niin todella aikaisin, ja jatkui johonkin vkoille 13-14 muistaakseni. En oksentanut kovin usein, mutta se pahoinvoinnin tunne on niin lamaannuttava. Usein ei voinut muuta kun maata ihan paikallaan hievahtamatta, ei edes puhua. Sen toivoisin siis tulevan vaikka vähän lievempänä tällä kertaa.
Selkä mulla pamahti aikaisin, ehkä n. vkolla 15. Olinkin koko raskausajan sairaslomalla sitten. Selkäkivut veivät liikkumiskyvyn kyllä tosi tehokkaasti, viimeiset pari kk olin lähinnä kotona, mun viikkojen kohokohta oli kun lähdettiin käymään kaupassa ja jaksoin kävellä sen ostoskierroksen Prismassa tai Citymarketissa kokonaan. Sitä selkää pelkään nyt kaikkein eniten. Se ei ole synnytyksen jälkeen palautunut entisekseen, eli on kipuillut ilman raskauttakin aikalailla.
Mä keräsin
raskauskiloja semmoset ennätyslukemat, että ei oo moni kerännyt, 43kg. Olin laihtunut juuri yli 20kg ennen kun tulin raskaaksi. Lopussa oli myös tosi pahaa turvotusta. Mutta onhan tuo lukema jotain aivan tajutonta. 20kg lähti ensimmäisen 1,5vkon aikana synnytyksen jälkeen, mutta loput jäi ja keräsin vielä lisääkin tässä parin vuoden aikana. Nyt on siis ylipainoakin reippaasti, minkä takia vielä enemmän pelkään tuon selän puolesta. Mutta katsotaan kuinka käy, ei kai auta kun toivoa parasta!
Supistuksia mulla oli myös viimeiset melkein pari kuukautta, ne haittasi menoa myös vähän. Kivuttomia onneksi lähinnä, mutta niitä tuli tosi helposti jos vähänkin teki jotain. Ei siis olisi väliä, jos nekin jäisi nyt pois
Kuulostaa ikävältä tuo
tunneherkkyys. Toki sitä itselläkin oli jonkinverran, mutta ei noin pahasti. Toivotaan että pysyy aisoissa tälläkin kertaa.
Sukupuolitoiveista en oikein osaa sanoa. Esikoinen on tyttö, ja jotenkin sitä huomaa mielessään suunnittelevansa kaikki tyttöjuttuja, kiinnittävänsä huomiota pieniin tytönvaatteisiin ym. Joten ehkä tavallaan toivon tyttöä. Mutta poikakin on oikein tervetullut
Kuvotus nostaa päätään kokoajan enemmän.. Ei tee mitään mieli, monien ruokien ajatteleminenkin tekee pahaa. Pakolla oon koittanut jotain syödä, mutta tosi pieniin annoksiin ne aina jää. Painokin pudonnut jonkun verran nyt tässä viimeisen vkon aikana. Se ei sinänsä haittaa, kun sitä pitäisikin pudotella, mutta toki tämä syömättömyys ei ole se oikea tapa siihen.
Mä oon just selaillut netistä
äitiyshousuja. Mulla on nyt jo vatsa aivan turvonnut. Esikoisesta vatsa tuli näkyviin tosi nopeasti, luulen, että tästä nyt sitten vielä nopeammin. Tätä menoa ei ensi vkolla enää mahdu tavalliset farkut jalkaan, joten ei auta kun ostaa jotkut äitiysfarkut jo nyt. Kuten
Ms. Moneypenny mainitsikin, niin ne vaatteet nyt varmasti on se pienin murheista jos jotain ikävää kävisi.
Ihanaa kun on vertaistukea, kiva että on aktiivinen ryhmä!