Marraskuun masuasukit 2013 *helmi-maaliskuussa*

heips kaikki!

mulla tulee näin ekakertalaisena mieleen muutamia kysymyksiä... meinaan noista sikiöseulonnoista josta sain esitteen neuvolan aikaa varatessa. esite oli mun mielestä tosi huono ja jäikin mietityttämään miten tuo seeruminäyte otetaan, verinäyte? ja entäs niskaturvotus, kuinka se testataan?

tää on vasta mun toinen viesti, mutta teidän jokaisen viestin olen käynyt kyllä lukemassa :) tosi paljon jo nyt porukkaa! mukavaa saada vertaistukea, kun ei ole tullut tosiaan vielä kenellekään kerrottua, vasta ultran jälkeen.

facebook:n ryhmään tuskin liityn, tykkäisin enemmän tästä :)

ensimmäinen neuvola on 21.3., jolloin pitäisi olla 8+1.

vitamiinivalmisteita oon käyttänyt nyt toukokuusta lähtien, eli berocca ja rauta. myös e-epaa yritän muistaa ottaa.

mulla on vakituinen työpaikka kaupanalalla, mutta tunteja on vähän ja avopuoliso opiskelee yliopistossa, joten ei tässä mitenkään liikaa rahaa kaikkeen ole.

näin ollen uskoisin kelan äitiyspakkauksen olevan meille tarpeen :)

mitäs vielä... :D

oireina ovulaatiosta lähtien kipeenä olleet tissit ja nännit, nyt ne on jo muutaman viikon olleet myös hieman tummemmat, raskaammat ja nännipihat pieniä "näppyjä" täynnä. huono olo on pitkin päivää, mutta oksentamista yritän välttää! :D nälkä on jatkuvasti ja nukahdan klo 20 :D tänään myös uimahallissa pulikoidessa tuossa vatsan sivuilla tuntui sellaista kiristävää tunnetta, voi tosin olla että on salilta vielä vatsalihakset hellänä...

naistenpäivänä avokki tuli vastaan bussipysäkille töistä tullessani ja kotona odotti lämmin iltapala sekä kimppu valkoisia ruusuja :)

tässä tämä :D oikein mukavaa lauantaita kaikille, nauttikaa auringosta joka ainakin tampereella vielä paistelee :)

aurinkoista lauantai iltaa =)

yks varma raskausoire on hormonien heittelyt.. oikeestaan ne on vaan negatiivisiä ajatuksia kokoajan.
ahdistaa ja itkettää, ihana kun tänne saa purkaa mieltä.

En oo vielä kellekkää, edes miehelle kertonut koska en tiedä miten sen teen.. itkenkö vai nauranko kun historia toistaa itseään. Esikoinen sai alkunsa exän kanssa samallalailla, yks kerta ilman ehkäsyä ja poks.. takana oli alle kuukausi yhdessä oloa.. kerroin tästä nykyselle nauraen ja auts, ei ois pitäny ku sama kohtalo =o
Sisko kävi tässä tänää ja katto mun päälle että etkai oo raskaana, kun oon jotenkin erinlaisen oloinen.. sain huijattua että on vaa stressiä :)

Nii tosiaan esikko tulee heinäkuussa 5v, junnu kesäkuussa 2v.. ny on kaks tyttöä, tuleekohan tälle mammalle vielä kolmas prinsessa ? =) <3

Mä en tiedä miksen osaa ajatella tätä asiaa fiksusti, saan vaan itkun silmään koko ajan.. minä ja raskaus.. mulla on vauva masussa.. ja taas kyynel :')

hormonit ;o <3

• Tykkää
Reactions: Daisy D.
Päivää, vai iltaa jo!

Tääl ei oo pahemmin tänään oireita ollu, tai sitten on vaan huoli pojasta. Tippu tänään mummolassa rappusista, ONNEKS vaan kahelta viimeseltä ja nyt nilkuttaa :( Ei oo mikään paikka turvoksissa eikä valita kipua, josko se menis levolla ohi. Mut päivällä ei jaksanu rallikisoissa kävellä, onneks oli pulkka mukana.

Kaksos pelko on täälläkin, niinku oon jo maininnu :D Miehen suvussa kolmet kaksoset ja mun suvussa on kolmoset! Tääl kans pyörii unissa ja ajatuksissa kaksoset! Yks tosiaanki riittäs tänne!

Jahas, taidan mennä pojan kanssa touhuamaan :) Ajatuskatkos tuli mitä mun piti kirjottaa teille :D

hampula Niistä seulonnoista olit kyselly. Se seeruminäyte eli verikokeet sulta iteltä. Meillä neuvolassa ne otetaan ekalla neuvola käynnillä, tai pitää käydä ite labrassa. Jommin kummin. Ja se niskaturvotus katotaan ekassa ultrassa, se on ehken joskus rv11-13 väliin.

DaisyD. Fb-ryhmä tosiaan on salainen, ei näy kellekkään. :)

(.) Mulle nousi kuume tuossa päivällä, aikalailla vetämätön olo on kyllä. Jospa menis äkkiä ohi eikä tartuos tyttöihin. Taitaa olla toive ajattelua.

:wave: Täällä ilmottautuu yks 26v nainen jolla tulee laskettu aika olemaan marraskuussa. Netissä tehdyllä testillä se olis 13.11 :) Tänään oon vasta testin tehnyt (oikeastaan 2) ja kumpikin selkeitä positiivisia. Esikoinen tulossa, olo vielä aika ihmeellinen, sekasin jännitystä, iloa, onnea ja epäuskoo :D
Kiva päästä vähän juttelee muiden kans ja vertailee oloja :) Itellä oireita ollu aika vähän vasta, tissit kipeet ja arat + turvonnu hiukan, paleltaa ja mahassa nipistyksen ja painon tunnetta.
Pitääki nyt lueskella noita teidän aikasempia kirjotuksia, tai oikeestaan kävin jo pari päivää sitte siellä kurkkimassa, et jospa... :ashamed: :D

Jos tuonne listaan haluaa laittaa minulle lasketunajan, sen voi laittaa vaikka 10.11 Tuo on oletetun oviksen mukaan. Kierron pituus on ollut aina vähän pidempi mitä normaalisti ja viime raskaudessa laskettuaika siirtyi peräti kuukaudella siitä mitä neuvolassa laskivat (kun ne laskee sen 28 päivän kierron mukaan)

Tää ikäero tosiaan tuntuu aika hurjalta kun tuskin tää esikoinen ehtii edes vuotta täyttämään. Syntyi viikon ennen laskettua ja oli ennenaikaisuuden riski, kohdunkaula oli lyhentynyt 1cm jo joskus viikolla 31. Sama ongelma saattaa nytkin tulla, eli varmaan seurailee tarkemmin sitten. Nyt ei onneksi töissä tarvitse olla, tuota esikoista tosin pitää vielä kantaa jokapaikkaan, kun ei mihinkään vielä liiku. Hyvällä tuurilla kävelee kun tää tulokas syntyy.

Huomenna varmaan testailen vielä uudestaan, kun yksi testi on vielä kaapissa. Oireita ei oikeastaan ole, esikoisesta oli heti sitä hajuaistin yliherkkyyttä. Pahoinvointi tuli suht nopeasti myös, mutta onneksi aika lievää. Vatsa on kyllä turvoksissa, onneksi se ei vielä näy. Kun ei tuo maha ole vielä täysin palautunut ja siinä on sitä ylimääräistä nahkaa edelleen jäljellä. Eli saattaa maha pysyä piilossa jonkun aikaa. Viimeksi tuli aika mukavat raskausarvet keskelle mahaa navan alapuolelle ihan loppuvaiheessa. Hiuksia on nyt lähtenyt pari viikkoa todella paljon, johtuen varmaan imetyksen loppumisesta, toivottavasti lakkais nyt kun alkaa taas raskaushormonia olemaan. Viime kerralla kun hiukset oli tosi hyvässä kunnossa.

Heippa!
Täältä uskaltautuu mukaan yksi odottaja. Olen seurannut tätä palstaa koko sen olinajan ajan, mutta nyt vasta ite tohin liittyä seuraan :))) Täällä on vissiin kaikki ainaki päällle kakskymppisiä, tai siis oli tähän asti :D Ite oon vasta täyttämässä 19w. Toivottavasti kelpaan silti mukaan.

Esikoinen siis tulossa, kuten iästä arvata saattaa: ) Raskausviikkoja tänään omien laskujeni mukaan 5+4. Kierto on ollut pitkään suhteellisen säännöllinen, 33-35 päivää. Laskettu aika osuis jonnekki marraskuun alkuun, ehkä 11.11.13

Oireista sen verran, että heti oviksen jälkeen tissit tuli tosi tosi kipeiksi. Nyt kipu on helpottanut, mutta silti vielä arat. Myös pahoinvointia on ilmennyt jo useamman päivän ajan, mutta oksentamista vältän viimeiseen asti.. :X :) Ei taho lähtä enää syömällä pois, niinku ihan alussa. Väsyttääkin huomattavasti enemmän kuin ennen. Päikkärit on tullu mun päiväjärjestykseen varmaan jäädäkseen :)

Uskallan kai täällä kertoa, että oon vasta lukiossa, tosin nyt keväällä eli kahen seuraavan viikon aikana yritän kirjottaa ihteni ylioppilaaksi. Jännitttää, kuin pahaksi tuo olo muuttuu, nimittäin omalla äitilläni 7. viikolla on ollun aina kaikista kauhein olo, ja just sillon tarvis kirjottaa ruotsi, matikka ja maantieto.... :/ mutta kyllä tästä selvitään! :)

Anteeksi oma napa. mutta

Isot onnittelut kaikille vauvamasuille!!:flower:

Huomenia!
Ana94 onnea raskaudesta!:flower: Ja stemppiä kirjoituksiin! Toivottavasti pahoinvointi ei tuosta pahene niin pystyt keskittymään kirjoituksiin!

Kaksoset voisivat täälläkin olla hyvin mahdolliset, koska oma äiti on kaksonen. Mutta yksi tänne vain kiitos! :D

KULTAPIENI89 Stemppiä sinne hirveästi miehelle kertomiseen ja muutenkin! :heart: Varmaan siinä on miehelläkin sulattelemista kun olette vasta noin vähän aikaan ollut yhdessä, mutta toivottavasti teillä menee kaikki hyvin!
Itsellä myös tuttuja noi mielialan vaihtelut. Toisaalta pinna tosi kireällä kokoajan, ja samalla myös herkistynyt olo, ja itkettää helposti. Se on vaan niin ihmeellistä ajatella, miten omassa mahassa kasvaa pieni toukka, josta lopulta muodostuu pieni täydellinen ihminen. :heart:

Painonnoususta itse olen ajatellut että jos alle 15 kiloa tulee painoa olen tyytyväinen. Edellisestä tuli yli 20 kiloa, mutta ne lähtivät myös tosi helposti pois. Pitää yrittää liikua säännöllisesti, ja vähän katsoa ettei herkkujen syönti lähtis käsistä, niin hyvä tulee. :)

(.) Mulla oli esikoisen neuvola keskiviikkona, ja mietin silloin pitäiskö eka äitiysneuvola varata samalla, mutta en sitten kuitenkaan varannut. Ajattelin että viimeistään viikolla 7 soitan neuvolaan.
En pidä itseäni hirveänä hössöttäjänä, mutta eilen huomasin töissä suunnitelevani tulevan vauvan ristiäisiä. Oikein paperille kirjasin asioita ylös. :LOL: Sitä se raskaus teettää, että pääkin pehmenee. :D

Ihanaa aurinkoista huomenta kaikille, myös teille uusille!

Minulla olisi pari kysymystä aiheista, joista meinasin saada kunnon stressin aikaiseksi.

TisseistäHuomasin toissailtana oikean rintani alaossa selvän patin. Se tuntuu olevan melko iso, muutamia senttejä halkaisijaltaan.
Normaalisti rintani ovat pienen pienet:) eikä niissä ole havaittu mitään poikkeavaa aikaisemmin. Ne kuvattiin noin puoli vuotta sitten.
Olen yrittänyt järkeillä, että tämä liittyy raskauteen ja jo havaittuun rintojen kasvuun. Onko muilla kokemusta vastaavanlaisesta?

Teratozoospermia tämä onkin sitten mielenkiintoisempi aihe. Eli mieheni tosiaan ehti päivää ennen plussaa käydä testauttamassa tavaransa, mikä oli aika huvittava yhteensattuma. Syy siihen, miksi hän kävi, oli se, että olimme odottaneet plussaa tulevaksi jo jonkin aikaa.

No tulokset saapuivat toissa päivänä ja sanotaanko näin, että onneksi olimme jo saaneet plussan, koska tulokset eivät olleet parhaimmasta päästä. Lyhykäisyydessään, miehellä oli vain 2% normaaleja siittiöitä, joista eteenpäin liikkuvia 53%. Epänormaaleista 98%:lla oli epänorm. pää. Siittiöiden kokonaismäärä oli yli 100 000000 3 millilitrassa ja TZI 1.4. Sanallissessa diagnoosissa luki vielä, että koska norm.muotoisten siittiöiden osuus on laskenut, voi tällä olla vähäistä vaikutusta hedelmöittymiseen.

Tiedän, että asiasta ei pitäisi nyt kehittää mitään suurempaa murhetta, koska raskauduttu ollaan ja onhan toi 2% normaalia siittiötä tosi paljon miljoonista siittiöistä. Mutta se, mikä meitä mietityttää, että voikohan tollanen epänormaalilla päällä varustettu siittiö hedelmöittää munasolun? Netistä löytyy "tietoa" että ei vois, ja olishan se ihan järkevää. Ne normaalit on varmaan nopeampia ja ehtis perille nopeammin.
Ja kyllähän luonto sit korjaa pois vioittuneen yksilön.

Mutta jos jollain asiasta faktatietoa, niin saa jakaa.

Mutta se on ihanaa, että tänään alkoi uusi viikko 6+0!:heart:

Kyyneltenhymy miehen suvun kaksosuus voi periytyä teidän lapsille, mutta eihän sillä ole tekemistä sen kanssa, monta munasolua sinä ovuloit. Miehellä kyllä on siimahäntiä hedelmöittämään useampikin :D Onko kolmoset luomut ja kuinka lähellä? :D

Tervetuloa uusille! :wave:

Mä tein tänään digitestin ja vähän nyt hämmästyin ku näytti siis raskaana mutta 1-2. Nyt vielä enemmän pelkään että siellä olis enemmän ku 1. Ku mä jo viikko sit plussasin selvästi. Miten sitä jaksaa jonnekin ultraan odottaa... :rolleyes: Mieshän on ihan innoissaan ja sano et sehän olis hienoo jos siellä olis 2, hyvä etten turpaan iskenyt :LOL: sehän tarkottais sitä että meille olis 3 alle 3v lasta... :whistle: No ultrassahan se selviää. :D

Rosuliina: piti tulla tuolta syyskuisista huutelemaan, että kyllä voi raskautua epänormaalin muotoisella siittiöllä! Pari viikkoa ennen meidän plussaa saatiin tulokset, että miehen näytteessä 0% (!!!) normaalimuotoisia! Ja tämä tuleva sai luomusti alkunsa. Kuten myös lokakuussa kesken mennyt raskaus. Ja onhan meillä tuo esikkokin (täyttää kesällä 3v). Tuo kun ei kuulemma kovin nopeasti huononnu/muutu.. Väestöliitolta sanottiin että voi raskautua, voi olla ehkä hitaampaa/hankalampaa. Ja meillä miehen ongelman lisäksi mulla FSH-hormoni (vaihdevuosihormoni) koholla. Sanonpa vaan, että elämä on ihmeellistä :)

Nöhvi1 tarkoitatko, että raskaus voi edetä normaalisti vaikka hedelmöittävä siittiö olisi ollut epänorm.? Ja että lapsesta voi tulla kaikin tavoin terve?
Saanko kysyä millä viikolla aikaisempi raskautesi meni kesken?

Rosuliina: no juuri näin! VL:n lääkäri sanoi että ainoastaan hedelmöittyminen voi olla vaikeampaa. Jos hedelmöittyminen kuitenkin tapahtuu, ei sillä että siittiö on ollut ei-normaalin muotoinen pitäisi olla mitään merkitystä. Eli ihan normaali raskaus odotettavissa :) Edellinen meni kesken 7+0 (vuotoa alkoi tulla 6+5 ja sikiön koko vastasi ultrassa 6+1). Tällä ei kuitenkaan pitäisi lääkärin mukaan ollut mitään tekemistä tuon miehen ongelman kanssa, vaan oli vaan huonoa tuuria.

:LOL: en mä sitä tarkottanut vaikka mieskin sitä kysy :LOL: ku mä oon jotenkin niin sekasin mun viikoista ja kaikesta. Ja tiedän että se on vähin mitä voi näyttää ja kaipa mä oon jotain 4+ jotain mut mä vaan hämmästelen ku on niin ajoissa näyttänyt plussaa. Tiedän mulla on ihan liikaa aikaa!! :LOL:

Daisy sillonhan pitäs näyttää jo Raskaana 2-3, mutta en huolestuisi, jos viikot pitäis olla vasta tyyliin 4+1. Minäkin plussasin jo dpo9 eli 5 päivää ennen ku menkkojen piti alkaa! Eli pian tulee kolme viikkoa jo täyteen plussauksesta :) Ja ovisajankohdan tiedän tarkalleen, kun oon tehnyt digitaalisia ovistestejä ja mun ovis on myös ultrattu kun söin clomifenia viime kierrossa pienellä annoksella.

Miramei no tota mäkin mietin et eiks sen pitäisi näyttää enemmän mut mä luulen et viikkoja on jotain 4+2, ehkä. Mut tosiaan viikko sit lauantaina tuli jo niin selvä plussa ni kyllähän se antaa miettimisen aihetta... :whistle:

Miramei kolmoset on mun äitin sisarukset, että niin läheltä! Toivotaan ettei oo perinnöllistä :D

Tervetuloa joukkoon Ana ja onnea odotukseen :flower:

Tääl yritän siivota, mutta väsyttää ja oksettaa joten lysähin koneelle! Ei tääl ois kyl enään kun imurointi ja pyykki rumba! Ihana kun on kodinhoitohuone ja pöytätilaa, viikkaan aina jokaselle omat niput pöydälle puhtaita pyykkejä, vielä ne pitäs aina jaksaa viedä kaappiin! Pitäs varmaan tehä suoraan vaatekaapit pyykkihuoneeseen :D

KyyneltenHymy 6+0?!

Heippa hei kaikille!!
Täältä ilmoittautuisi myös mukaan yksi marrasmamma :)
Olimme viikolla 8 Teneriffalla ja ovis kivut saapuivat sunnuntaina jolloin lähdettiin matkaan ja mieheni oli kuumeessa :( Puhuttiinki että tämä kierto mennee miten mennee, nautitaan lomasta ja yritetään sitten seuraavalla kierrolla taas (edelliset 6kk yritetty ja luulin olevani monella kierrolla raskaana, vaikka en ollut)
Loma meni ihanasti ja miehenikin parantui alkulomasta jo!
No kuukautisten olisi pitänyt alkaa viime lauantaina 3.11 vaan eipä kuulunut.. maanantaihin asti odottelin ja sitten tein ekan testin ja kaksi viivaa pärähti <3 tiistai aamuna vielä digi-testi joka näytti raskaana 2-3 viikkoa ja heti soittoa neuvolaan!! (malttamaton kun olen!!) Laskeskeltiin neuvolatätin kanssa että viikkoja olis silloin tasan 5 (eli nyt 5+5) ja laskettuaika 5.11 mutta tuo saattaapi vielä muuttua ku kierto heittelee jonkin verran!
Nyt siis ensimmäistä kullannuppua odotetaan, ja innolla!! Toki vähän varauksella vielä ku näin alussa ollaan!! Oireita oli alkuviikolla todella arat rinnat ja nippauluja vatsassa, nyt lähinnä enää nännit arat! Iltaisin tosin palelee ja nukkumaan pitää mennä kymmeneltä ja heräilen aamuyöstä (ei todellakaan oo mun tyylistä)

Äitiyspakkausta kävin jo innokkaana netistä katselemassa, sen todella haluan ottaa!!
Tulevat mummut ja papat sekä tädit jo asiasta tietävät kun ei maltettu pitää tietoa omanamme :) Kovasti on vaan pitäny heitäki toppuutella kun innokkaimmat olivat menossa jo lankoja ostamaan että saa tehdä pienokaiselle sukkia ja myssyjä :)

Resunalle <3 /26v./ la 5.11./1.lapsi/ Oys
Neuvola olis 3.4 (jolloin viikkoja 9+1)
Ultria en edes tajunnut kysyä :)

Kovsti olen täällä teidän juttujanne käynyt lukemassa, en vaan nyt muista että mihin kaikkeen halusitte vastauksia :) On kyllä mennyt viikko niin ihmetellessä <3 (ja googlessa ravattua :D )

Luulin, että kaksosten periytyvyys olisi (vain) äidin puolelta. No, se onkin kuulopuhetta, eikä tarkistettua tietoa. Meillä on isän puolella kaksosia (isän veljet ja isän siskon tyttären tyttäret).

Me emme ole vielä kertoneet vanhemmillemme. Annamme ensin viivan vahvistua.

Niskapoimuturvotus mitataan ultran antamasta sikiön kuvasta.

Rosuliina: Jospa se patti olisi vain maitorauhanen. Miten muuten pääsisin itse mammografiaan (pian vasta 30-vuotiaana)? Minulla on rintasyöpää molemmilla puolilla lähisuvussa.

Äitiyspakkaus: ei varmaan oteta. Kahdesta edellisestä on otettu ja jo toisella kerralla jäi suuri osa käyttämättä. Makuupussi ja haalari on olleet kyllä hyvät.

Doppler: Hankittiin jo esikoisen aikaan ja hauksaahan sillä on sydänääniä kuunnella. Käyttö vaan jäi molemmissa edellisissä raskauksissa tosi vähille!! Äänet kuului n.9+0 kun ekan kerran testasin ja vauvan liikkeet on tuntuneet n. 6 viikkoa myöhemmin. Ja hyvä jos kerran viikossa on ehtinyt ja jaksanut kuunnella. Pitäisikin kaivella doppleri jostain jemmasta ja ladata se, akku kun on ihan tyhjä kun ei ole vähään aikaan käyttänyt. Mutta saahan tuon myytyä sitten eteenpäin! :)

Lasten ikäero: Meillä on lapsilla ikäeroa 1v7kk ja ihanasti ovat kavereita!! Vauva-aika meni loistavasti, mun arki helpottui ainakin toooodella paljon toisen synnyttyä. Esikoinen ei sitä ennen leikkinyt hetkeäkään yksin, mutta sitten oppi vähitellen leikkimään hetkittäin itsekseen. Ja vauvasta on tykännyt alusta asti, eivät kinastele tai tappele koskaan, leluja ei toiselta revitä tms. Ihanteellinen sisarussuhde siis! :) Mutta tää on kyllä aivan riippuvainen lasten luonteesta, tiedän tapauksia joissa samanlainen ikäero ja isompi kiusaa, repii ja satuttaa pienempää aina heti kun vanhemman silmä välttää. Kaikkeen kannattaa varautua.

Kisu minulla on kaksosia sekä äidin, että isän puolella ja täten sukurasite minulla molemmilta puolilta. Veljelläni rasite periytyy taas hänen tyttölapsilleen (ja tietty pojillekkin, muttei suoraan vaikuta heidän saamiin mahdollisiin kaksosiin). Vaikka mieheni suvussa olisi kaksosia, se ei vaikuta meidän saamiin kaksosiin vaan hänen "sukurasite" periytyy taas meidän tyttölapsille. Kuulema identtiset kaksoset vois enneminkin periytyä molemmilta puolilta, koska siinähän yksi munasolu jakautuu kahtia.

Eli sun isän puolen kaksosuus voi olla periytynyt sinulle ;)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä