*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - ELOKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

voi Ellen :hug: Toivotaan nyt kuitenkin parasta!!! :hug:

Kyllä sitä taas omat murheet tuntuu pieniltä,mulla kuitenkin jo 1 terve lapsi ja toinen kasvaa mahassa. kyllä se vaan on maailman tärkein asia! :heart:

Mulla ois tänään neuvola,kiva päästä mittaan tuo sf-mitta,viimeksi oli alarajoilla mutta saas nähdä miten nyt. Tyttö tulee mukaan kun haluaa kuulla "pum-pum-pum" mahasta :heart: just selitti mulle että heti kun vauva syntyy pepusta,niin hän ottaa sen heti syliin ja halaa ja pussaa :D ja tyttö siis nyt 2v4kk!

muuten kaikki hyvin,supistuksia tulee useesti mut yritän jaksaa töissä vielä!

Mahan kommentoinnista,meillä miehen yks kaveri aina kysyy kun nähdään että mitä läski?! :headwall: vitsillä tietty tarkottaa mut ei oikeen naurata!

palaan illalla neuvolakuulumisien kanssa

niina ja vauva 29+6
 
Oon ollut taas niin väsy, etten ole jaksanut kirjoitella, mutta lukemassa käyn joka päivä.
Pakko tulla nyt kuitenkin antamaan myötätuntoinen halaus Ellenille :( Voimia, jaksamista ja taisteluhenkeä teille!

Kiitos myös vaununsäilytys-kommenteista, me varmaan päädytään nyt sitten siihen, että runko on pihalla ja koppa vaan sisällä.

Täällä oli puhetta supistuksentunteesta kun käy pissalla. Mulla käy usein niin, että jos en heti mene vessan kun tulee hätä, niin pian olo on niin tuskainen, että pitää kävellä kaksinkerroin. Tuntuu välillä että virtsarakko puristuu istuessa ihan kasaan!

Tsemppiä saikkulaisille! Mulla vielä kuukausi töitä, mutta nyt jo olen alkanut valmistautua äippälomaan huonetta siivoomalla :)

PlanBaBy 27+3
 
Ellenille voimia! :hug:

Mulla vyötärönympärys 95cm ja viikkoja 26+4. Närästys on iltaisin ihan kauheeta. Kohta täytyykin lähteä apteekkiin hakemaan rennietä ja lisää vitamiineja.
Tänään on ollut ihmeellistä menkkamaista kipua. Ens viikolla olis lääkäri ja toivottavasti kirjoittaa loppuun asti saikkua. Oon nyt ollut melkein kuukauden saikulla ja ei musta kyl töihin enää ole, kun en ilman supisteluja ja kipuja voi lenkilläkään käydä. Uidessakin alkoi vihlomaan pahasti vatsan oikealta puolelta. Ja ammatiltani olen siis suurtalouskokki ja työ on pelkkää seisomista ja nostelua. Ja työmatkakin n. 45min yhteensuuntaan.
Vointeja kaikille!

T:peggy+Emmi
 
Ellen voin vain kuvitella huolenne määrää. Aivan kauheaa. Ei voi mitään muuta kuin toivoa että kaikki menee hyvin! Lämpimin halauksin toivon voimia koko perheelle. :hug: Annettiinko teille minkäänlaista ennustetta?

Närästykseen kotikonsti laittakaa ruokalusikallinen ruokasoodaa lasilliseen vettä. Tehoaa takuulla mutta ei ole kovin pitkäkestoinen vaikutus joten rennie on parempi vaihtoehto. Mutta jos ei satu rennietä olemaan niin ruokasooda tuo avun. Muistakaa vältää närästäviä ruoka-aineita, kurkku, tomaatti, kahvi, hiilihappoiset juomat, voimakkaat mausteet, rasvainen ruoka jne. Myös lasillinen maitoa, piimää, jogurttia voi auttaa lievään närästykseen.
 
Voi ellen- sanat eivät riitä :'( , aivan hirveä tilanne, ei sitä koskaan teidä mitä eteen tulee näinkin myöhäisessä vaiheessa. Voimia :hug:

Mulla on onneksi se lääkäri perjantaina. Eilen illalla oli jo vähän tuskainen olo ja nyt on vielä tuskaisempi, alavatsaa painaa ihan kamalasti!! Tuntuu, että vauva painaa tuonne alas ihan hirveästi, menkkamaista kipua/painetta koko ajan alavatsalla, ei niinkään emättimessä. Aamulla kun vein nuorimmaisen hoitoon, matkaa tosiaan yhteen suuntaan 150m, niin takasin tullessa oli jo aivan tuskaa, vaikka kuinka hitaasti kotiin päin löntystin :/ Mä en ala, jos tää on viimeiset 10viikkoa tällaista, enhän mä pysty tekemään mitään kun istuminenkin sattuu! Mitä ihmettä sitten lie tapahtunut tuolla vatsassa!? Mun mielestä vauva kuitenkin istuu pepullaan edelleen, no ehkä siihen saan vastauksen perjantaina.

Jennula ja poju rv29+1
 
Kiitos kaikille myötätunnosta ja lohduttavista sanoista.

Täällä miehen kanssa itketty ja vavlottu yhdessä viime yö. Kaikki tuntuu pahalta unelta, mutta sitten tajuu että tästä unesta ei herätä.

Kerron lyhyesti vauvamme sairaudesta. Eli yksi ihminen seitsemästäkymmenestä kantaa geeniä joka on siis sekä minulla että miehelläni. Kun kaksi tällaista geeniä osuu yhteen on 25% todennäköisyys että lapsi saa tällaisen sairauden. Geenistä huolimatta mahdollisuus terveeseen lapseen on siis kuitenkin 75%!! Eli kyse on aivan uskomattoman huonosta tuurista. Vastaavaa on siis yhdellä 40 000 vastasyntyneestä. Erityisen kurjan tästä tekee se, että muutokset munuaisissa voidaan havaita vasta loppuraskaudessa, kuten siis meidänkin tapauksessamme kävi. Vauvan elinmahdollisuudet riippuvat nyt pitkälti siitä kypsyvätkö keuhkot riittämiin, joka taas riippuu siitä, riittääkö kohdussa lapsivettä. Lapsivesihän muodostuu siis sikiön virtsasta joka muodostuu munuaisissa. Jos munuaiset lopettavat kokonaan toimintansa, ei ole lapsivettä ja keuhkot eivät kehity. Synnytys tapahtuu näillä näkymin tampereen yliopostollisessa, jossa parhaat mahdollisuudet hoitaa vauvaa. Tulevissa raskauksissa on mahdollista alkuraskaudessa lapsivedestä seuloa tämä geeni joka sairauden aiheuttaa. Tämä onneksi sentään oli helpottava tieto. Tosin se ei juuri tällä hetkellä lohduta.

Vetäydyn nyt tältä palstalta takavasemmalle. Normaali vauvan odotus ja siihen liittyvät asiat eivät nyt innosta enkä pysty niitä edes miettimään kun emmehän edes tiedä tuleeko vauvamme selviämään. Sairaus on sen verran vakava, että parhaassakin tapauksessa odotettavissa on pitkä sairaala-aika. Nytkin itekttää niin että sydän meinaa pakahtua. Täytyy elää päivä kerrallaan ja toivoa, että meidän pieni esikoispoika jaksaisi elää.

Toivon sydämeni pohjasta teille kaikille onnellista loppuodotusta, toivottvasti teistä jokainen saa marraskuussa omat karhupentunsa turvallisesti kotiin.

erittäin surullinen Ellen ja pienen pieni "rontti" 28+6
 
ellenin uutisten jälkeen tuntuu ihan kurjalta tulla kertomaan omia kuulumisia, mutta laitan nämä nyt kuiten tänne:

neuvolakuulumiset:

rv 29+3

paino: 70,7 (+520g/vko)
RR: 120/74 (pulssi vain 79)
pissa puhdas
ei turvotuksia
Hb 130 (noussu)
sf-mitta 27
syke 160
liikkeet ++

seuraava käynti sit jo kahden viikon päästä... lääkäriajastaki oli jo puhe, et heti rv36 ku mulla on nuo 2 aiempaaki syntyny ennen LA ja mulla kuiten tarkotus lähtee Rovaniemelle jo etukäteen... et tuossa tarkastuksessa saa kuiten jotain suuntaa siitä et onko vaavi jo lähtökuopis vai ei...
 
Ellen paljon voimia sinulle ja miehellesi. Yrittäkää jaksaa pitää toivoa yllä :hug:

säde83 sf-mitta menee mulla tasasesti yläkäyrällä, niin kuin ekassakin raskaudessa. Kaipa tuo masun koko johtuu ruumiinrakenteesta. Täytyy vaan olla ylpeä isosta masustaan, eipä siitä kovin kauaa pääse nauttimaan :heart:

Liina ja ötö 29+1
 
Voi Ellen, iso :hug: ja jaksamista perheellesi!

Täällä poksuu 30+0!!

Neuvolassa olin myös tänään.

rv 30+0
pissa puhdas
hb ei mitattu
rr 124/70
paino +400g/vk. yht. noin 6kg.
sf 25
turvotus-
tarjonta rt

vauvan kääntymisestä joku kyseli. Mulla oli ainakin pitkään perätilassa, mutta nt onneksi rt:ssä. toivottavasti pysyykin loppuun asti!

Rokotukset on kyllä niin kivoja..kuopus on nyt sen seurauksena 39 asteen kuumeessa ja kiukkunen kun mikä... :whistle:

Olikos muuten fb:ssä joku ryhmä marraskuisille??
 
Pahoittelut ellenille. Toivottavasti kaikki vielä kääntyy hyväksi. :hug:

Pesänrakennusvimmassani tekasin sitteriin uudet päälliset

[img=http://img217.imageshack.us/img217/8541/sitteri.th.jpg] anilja 29+2 muoks. Hermot menee näitten kuvien kanssa, kun en ikinä tiiä mikä on se oikea osoite mikä sieltä pitää ottaa :kieh:
 
sonja juu, onhan siellä.. :) thorilta voit kysellä asiasta.. :)

Onnea kaikille joilla hyviä neuvolakuulumisia.. :)
Onnea myös kaikille poksujille.. :)

ON: täällä hermoillaan huomista neuvolalääkäriä ja mitä sanovat niistä sokeriarvoista.. kotiseurannassa mittaillu niitä.. eikä yhtään nappaa.. mä en kestä enää pistämistä.. :'(

TB 29+2
 
ellenille lohtuhali :hug: ja harhis koitahan lepäillä ettei rupea taas supistelemaan..

täällä kaikki hyvin, töihin en vaan haluaisi enää mennä :headwall: menee taas vuoristorataa nää tunteet, välillä on ihan kiva kun jaksaa vielä töissä ja välillä tuntuu että ei jaksa enää päivääkään!

Nunneliini & Papuseni 28+2
 
Äitiyspakkaus haettu postista ja on se kyllä ihana..Ainakin mun mielestä :D tosta haalarista olin positiivisesti yllättynyt kun se kangas olikin niin ihanan tuntusta. kyllä oli taas tuskaa navetassa...Vielä tämmönen ihana hikisen nihkeä ilma niin tuntu jo lopulta että veto loppuu ihan justiinsa.. :ashamed: onneks tulee la&su lomittaja ja ens kuussa pidän enempi vielä lomia pois alta.. Kyllä vaan huomaa ettei sitä enää jaksa niinkun pari kuukautta sitten..

hannanmamma 27+4 :heart: :heart:
 
Tänään käytiin esikoisen kanssa 3v. neuvolassa... ei sitte poika suostunu oikeen yhteistyöhön, joudun ottaa sen mukaan seuraavalle omalle neuvolakäynnille :snotty: Oikeen hävetti kun jätkä vaan kiukutteli.... Terveydenhoitaja kuunteli vauvan sydämensykkeen kun viimeksi kävi niin matalalla. Jännä juttu että itellä ollu jotenki lähiviikkoina sellanen olo et onkohan tää sittenkin poika täällä masussa ja nyt sitten terkkakin veikkas poikaa sydänäänten perusteella. Ja vaikka kerroin että käytiin 4D:ssäkin niin sano vaan että " juu mutta mullakin käynyt muutamakin äiti, jolle on 4D:ssä kerrottu sukupuoli väärin :D no eipä siinä mitään, mulle käy kumpi vaan.. mutta enempää vaaleanpunaista en uskalla ostaa :D

Saya ja typy(?) 26+5
 
Tänään oli lääkärineuvola:
27+4rv
129/66
+286paino
sf23
syke+140
pissa puhdas

Kaikki oli kaikinpuolin ok,sokerinrasituksessakaan ei ollut mitään;)Tänään hain myös äp-pakkauksen ja on tällä hetkellä pyykkikoneessa,oli ihan kivoja perusvaatteita mut ei ne vertoja vie uusretroille vaatteille.Oletteko jo laittaneet vaatteet sängyt sun muut vauva kamat valmiiksi?Meillä huomenna tytsy täyttää 2vuotta :heart: kamala kun aika menee nopeaa!!!!
 
mittasin tänään sitten masun, kun olette muutkin niitä mittailleet. luulin vaan etten uskaltaisi edes mitata, masu on tuntunut niin isolta että ajattelin sen olevan kaukana muiden mitoista. sain 97 eli ei nyt ihan niin iso kuin oletin.
välillä hieman harmittaa se, kun moni luulee että olisin jo pidemmällä, eli sitä iso masu kommettia on koettu täälläkin. tuntuu ettei monikaan ymmärrä miten pahalta se tuntuu. vihdoinkin kun haluaisi olla ylpeä vauvamasusta niin moni latistaa sen tunteen.

viikkojen 17 jälkeen kadonnut pahoinvointi on näyttänyt uhkaavasti merkkejä siitä että on palailemassa. onneksi nyt on vain pieniä hetkiä, eikä montaa kertaa päivässä (kuten alkuraskaudessa).

meillä ei ole vielä laitettu sänkyä tms valmiiksi. ajateltiin odotella, että viikkoja olisi 30 ennenkuin vaunut ja sängyt haetaan. vaatteita on tullut jo kaivettua esiin. eivät ole vielä ihan oikeassa paikassa, siis missä ollaan suunniteltu että kaikki sitten olisi. osa vaatteista on edellisten lasten, osa on löydetty kirppikseltä ja muutama on ostettu uutena.

 

Yhteistyössä