*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - ELOKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Alkuperäinen kirjoittaja Liina-:
Ärsyttää kun koko ajan saa kuulla kuinka valtava masu mulla on.
Liina älä välitä:hug: , ihmiset ei osaa mitään muutakaan sanoa. Vauvamahaa kommentoidaan lähes aina lauseilla "onpa se iso" tai "kylläpä se on vielä pieni". Ihmiset ei ymmärrä, että niistä voi raskaana oleva vetää hirveet kierrokset ja menettää yöunet miettiessään onko kaikki normaalisti.:LOL:

anilja 29+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja anilja:
Liina älä välitä:hug: , ihmiset ei osaa mitään muutakaan sanoa. Vauvamahaa kommentoidaan lähes aina lauseilla "onpa se iso" tai "kylläpä se on vielä pieni". Ihmiset ei ymmärrä, että niistä voi raskaana oleva vetää hirveet kierrokset ja menettää yöunet miettiessään onko kaikki normaalisti.:LOL:

anilja 29+1
Joo, kyllä mä tiedän, ettei ne pahalla, mutta hermo meinaa välillä silti mennä
:headwall: Varsikin mun omaan äitiin ja mummoon kun ne jaksaa päivitellä mun mahan kokoa. Tuli käytyä niitten luona viikonloppuna :kieh: Ja onhan se toisaalta kiva, ett masu kuitenkin näkyy ja on selkee raskausmaha. Täytyy yrittää iloita siitä.
 
Liina Itsekin olen saanu kuulla miten iso maha mulla on, ja onhan se en voi kieltääkään. Sf-mitta kun on huidellu ihan omissa lukemissaan käyrien yläpuolella, viime neuvolassa 25+ mitta oli jo 30cm :eek: Huomenna on seuraavan kerran neuvola kun viikkoja 30+3 et saa nähdä mitä hirmu lukemia sitä sitte saa. saako kysellä et millaisia sun sf-mitat on ollu? Mulla on jokaisessa kolmessa aikaisemmassa kasvanu iso maha ja tämäkään ei näköjään tee poikkeusta, tosin nyt on kyllä isoin. Mutta ylpeänä kannan tätä isoa mahaa, itselläkään ei mittaa ole kuin 165 joten kyllä se varmaan isolle näyttääkin =)

Mahakasta päivää kaikille!!

Huomenna lisää neuvola kuulumisia.

Säse ja masuasukki 30+2
 
Niin ja kun on ollu puhetta masun ympäryksistä nin vedän kyllä ihan pohjat, lukema on n.117cm. Alussa mulla oli 2-3 kiloa ylipainoa, ja vyötärökään ei ihan missin mitoissa ollut mut silti ympärys on kasvanu n.30cm, eli ihan mahdottomia. :LOL: Ja jos tässä sen n9,5 vikkoa mahaa kasvattelee niin mahtaa olla ihan tolkuton. Toivotaan et vähän tasaantuu mahan kasvu, lääkäri viimeks arveli et maha on vain nopsaan kasvanu isoks et siitä pitäis tasaantua, toivotaan näin :)

säde
 
täällä ollaan taas kotiuduttu naistenklinikalta..Supistukset vei sinne sunnuntai-iltapäivällä, ja tänään pääsin kotiin. Nyt vaan lepoa, lepoa ja sitä rataa. Vielä ainakaan supistukset ei oo mitään tuhojaan saaneet tehtyä.

Harhis ja Ella, 27+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liina-:
Vyötärönympärys navan kohdalta mitattuna on 100 cm. Pituutta mulla on 160 cm. Ärsyttää kun koko ajan saa kuulla kuinka valtava masu mulla on. Eikä sen, mitä teijän muitten masumittoihin oon verrannut, niin jättikokonen pitäs olla.
Älä välitä. Olen sinua muutaman sentin pidempi, samoin kuin mahan ympärys, mutta silti töissäkin naiset ihastelivat, että minulla on niin ihanan pieni pömppö tuossa edessä. Luulen, että olen sen verran rintava tällä hetkellä, että sekin hämää ja hieman saa mahan näyttämään vielä kohtuulliselta. Mutta onhan se kiva, että erottaa kunnolla olevansa raskaana. Ei mee kun hetki ja tätä mahaa jää varmasti kaipaamaan :)
 
Neuvolakuulumisia:
Rv 30+2
paino +400/vko (4,4Kg tullut painoa koko raskauden ajalta)
Pientä turvotusta, Pissa puhdas
Hb 127
Sf 26, raivotarjonta
sydänäänet n 130 tienoilla

Nyt alkaakin sitten neuvolakäynnit olla 2 viikon välein. Synnytystapa-arvioaika on lokakuun alussa. Hankintoja on vielä tekemättä vaikka kuinka.....lista on tehtynä...odottelee palkkapäivää. Vyötärön ympärys oli viimeviikolla mitattuna jossakin 106 cm tienoilla. Masu näyttää kyllä tosi isolta...ja moni sanookin, että sulla onkin laskettuaika ihan kohta :)
Mahtavaa aikaa, kun pikkuinen liikuskelee masussa!! Mulle kun tämä on mitä ilmeisemmin vimppa raskaus, niin alkaa haikeus nostaa päätään.. yritän muistaa nauttia joka hetkestä.
 
Huh huh, olin lomalla poissa netin aaresta nelisen viikkoa, joten tunnen olevani ihan pihalla siita, mita taalla on tapahtunut... enka nyt ainakaan ihan heti pysty kahlaamaan lapi yli 30 sivua juttuja. Ei olis ketaan vapaaehtoista vakkaria koostamaan lyhyesti, mitka on olleet viime viikkojen paa-aiheet ja mista olen mahdollisesti jaanyt paitsi?

Jos nyt jotain omasta tilaanteestakin mainitsis - kaikki suht koht kunnossa, maha kasvaa tasaista tahtia. Diabetesta epailtiin ekan (yhden tunnin) sokerirasituskokeen perusteella, jossa rasitusarvo oli koholla, mutta tein juuri toisen 3 tuntia kestaneen perinpohjaisen kokeen, jossa kaikki 4 arvoa oli raja-arvoja matalammalla, joten taisin sit kuitenkin saastya silta raskaudenaikaiselta diabetekselta. Huomenna on eka kahdeksasta synnytysvalmennuksesta, jota odotan mielenkiinnolla. Hankinnat vauvalle on viela paaosin edessapain, tahan mennessa on ostettu vaatteita reilu maara ja ensisanky pienella verhokatoksella. Aitiysloman alkuun vajaa kuusi viikkoa.

FinSki rv 29+2
 
Mahankoosta ollut puhetta, onhan tälläkin massulla jo kokoa.... vielä olisi aikaa kasvatella se 3 kk... ei se silti menoa haittaa, liikun paljon päivittäin, joten kuntokin pysyy vireessä.

Omaan napaan ei mtn uutta, närästys on jokapäiväinen riesa :kieh:

Kuiskaten 27+3
 
Piruvie...oon kokoajan ihmetelly ku kaikki puhuu et närästää...No nyt olen minäkin saanut osani siitä muutamana päivänä! :kieh:

Onkos jotain mikä estäis/helpottais ? Muutakun lääkkeet....En oikeen osaa koskaan ottaa mitään lääkettä mihinkään vaivaan...
Mikä siinä muuten on, että raskausaikana närästää helpommin?...

Annsku 27+4
 
Moro! Mittailin tossa itsekin vyötärönympärystä ja mulla olis noin 108 cm, rv poksuu just 31 eli 30+0. Mulla pituutta 175 ja painoa tullu jo 14 kg. Että kyllä ihan riittävästi on pötsi ja persaus kasvanut. Tulin äsken just ensisynnyttäjien valmennukssa, kiva oli nähdä muitakin samassa tilanteessa olevia pariskuntia. Enkä edes ollut vanhin ensisynnyttäjä :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annsku:
Onkos jotain mikä estäis/helpottais ? Muutakun lääkkeet....En oikeen osaa koskaan ottaa mitään lääkettä mihinkään vaivaan...
Mikä siinä muuten on, että raskausaikana närästää helpommin?...
Ei Annsku oikein oo muuta tehokasta konstia kuin lääke. Ota aina isomman ruokailun jälkeen 1 Rennie niin ei närästä. Renniehän ei pitäis hirveästi edes imeytyä mihinkään, vaan se vaan neutraloi sen mahahapon.

*Närästys raskauden aikana johtuu siitä, kun vatsalaukku on korkeammalla ja ahtaammalla kuin normaalisti. Kasvava kohtu painaa vatsalaukkua. Eli mitä isompi SF-mitta sitä enemmän närästystä ....:kieh:
anilja 29+1
 
täällä on muitakin alkanut pännimään toi mahan kommentointi... sama täällä, ainakin välillä, varsinkin sillon kun jotkut sanoo moikka pullero/pallero/LÄSKI... hei haloooo!!?? kuka haluaa kulla olevansa pullukka tai lihava, mahaahan tässä kasvatetaan.. tai sit mäki loukkaannun liian helposti, mut silti. ja kun joku vieras koskettaa mun mahaa, se ei tunnukkaan kovin kivalta enää..

piti tulla hehkuttamaan, että oli ihan pakko tilata mm babyluxista ja tikkunekusta kaikenmaailman vauvantavara hömppää :ashamed: ne oli vaan niin ihania.. tutteja, tuttipulloja,bodeja yms..

onko kukaan muu antamassa vauvan isälle isyyspakkausta? mä kokoan sellaista, (se on samalla synttärilahja ja isänpäivälahja, ne kun on molemmat marraskuussa) ja ostelen kaikkea kivaa sinne, löysin tarjoustalosta ihanat sukat jossa teksti: vaipanvaihdon suomenmestari :D ja niissä oli kiinni vaaleansiniset vauvan sukat.. sit tilasin bodyn omalla tekstillä,tutteja,tuttipullon, ja laitan sinne vaippoja, kumihanskat ja pyykkipojan vaipanvaihtoja varten :D sikareita ja konjakkipullon varpajaisia varten, kahvia jotta jaksaa valvotun yön jälkeen töihin ja jonku isä-aiheisen kahvimukin ja baby blues- sarjislehti.. saas nähä löytyykö sinne vielä muuta kivaa.. :p

ens viikolla pitää ruinata lisää saikkua taas, supistukset lisääntyny ja voi elämä tätä selkää, pahenee vaan päivä päivältä, särky alkaa olla niin sietämätöntä ettei mikään asento ole hyvä :'(

menen leipomaan mustikkapiirakkaa, se varmaan auttaa ;)

ainiin mittasin vyötärön ympäryksen, huikeat 118,5cm!!! :eek:

tupuna&pokken 28+2 :heart:
 
tulin pikaisesti kertomaan suru-uutiset. Oltiin kontrolli ultrassa sikiön munuaisten takia. Pahin pelko kävi toteen, kummatkin munuaiset samassa jamassa, suuret ja rakkulaiset. :'( :'(

En tajuu enää mistään mitään. Vielä kaks viikkoo sitten luultiin että odotetaan tervettä lasta. Huoli ja murhe on valtava. Pelko tulevasta, siitä kuoleeko vauva kohtuun, heti syntymän jälkeen vai selviikö dialyysin + siirrännäisen avulla pyörii mielessä. Olo on epätodellinen.

Olkaa onnellisia terveistä lapsistanne, meille ei sellasta nyt suada :'(
 
voi ellen-
:'( :'( :'(
Tuo uutinen vetää niin hiljaiseksi että omat jutut saa nyt jäädä...
Paljon jaksamista teille ja toivon sydämeni pohjasta että kaikki kääntyy vielä hyväksi ja tekin saatte pienen nyyttinne kotiin :hug:

Onni rv tasan 30
 
Iso lohdutushali :hug: ellen

Minulla pahaan närästykseen on tuonut lievää apua jugurtin, smoothien yms. neutraloivan juonti, sekä kaiken närästävän kuten: tulisten ja rasvaisten ruokien sekä hiilihappojuomien välttäminen. Ei sitä ensin oikein närästykseksi uskonutkaan, kun tuntuu että koko sisuskalut on tulessa ja korventaa laajemminkin kuin vain ruokatorvessa...

Minulla on lievää ahdistusta vauvan asennosta. Esikoinen oli perätilavauva ja jouduin sektioon- nyt tuntuu että tämä uusikin tulokas tykkää vaan istuskella, eikä ole raivotarjonnassa enää edes käväissyt moneen viikkoon. Onko muiden vauvat jo kääntyneet??

hapikko 29+4
 

Yhteistyössä