Marraskuiset 2022❄️

Me kerrottiin nyt pääsiäisen aikana raskaudesta ensimmäisen kerran muutamalle läheiselle. Oli jotenkin hirveän pelottavaa ja kädet tärisi, kun asiasta aloin kertomaan. Toisessa paikassa vastaanotto oli aivan ihana ja toisesta paikasta jäi aika ristiriitaiset fiilikset, kun tuli useamman minuutin hiljaisuus. Asiasta sitten onniteltiin nopeasti ja aihe vaihtui saman tien. Meille siis tulossa esikoinen ja miehen kanssa odotetaan pientä innokkaasti. Vähän tultiin asiasta surullisiksi, koska kyseessä kuitenkin meille tärkeät läheiset, jotka tulevat olemaan pienen elämässä tiiviisti mukana. Jospa he vain tarvivat aikaa käsitellä asiaa, vaikka ei tässä kyllä pitäisi olla mitään ihmeellistä tai murehdittavaa. Ja varmaan odotettukin, että tuleeko meille lapsia. Mutta nousipa kynnys kertoa asiasta enää muille....

10 + 1
 
Täälä pahoinvointi jatkuu 🙄 Koko ajan todella etova olo, siis ihan koko ajan.. Ei oikein tiedä mitä saisi syötyä, kun kaikki ällöttää...varsinkin kaikki ns.normaali kotiruoka on ihan nounou. Yritän litkiä mehuja, vichyä ja smoothieita, mandariinit ja banaanit menee kans. Eilen ostin sit suolakeksejä ja digestivekeksejä ja koittanu niitä nakerrella...pakko jostain saada energiaa. Tänään sain ihan hyvin alas myös kaupan valmiin kana-tacosalaatin 👍🏻 Mehujätskejä vois kans kokeilla, jos ne ei sit ole liian makeita..koska makeakaan ei nyt maistu. Ainut "ruoka" mikä maistuisi on roskaruoka..hampparit,ranskalaiset, kebab ja pitsa 🤷🏻‍♀️ Tää sama oli kyllä kun odotin tytärtäni 13v sitten ja silloin painoakin pääsi kertymään 23kg, kun eli roskaruoalla 🙄 Eli pakko yrittää rajoittaa sen syömistä..

Jollain hyviä kikkoja pahoinvoinnista selviämiseen?

Viime viikon olin jo tän takia saikulla ja pakko jatkaa edelleen, ei voi kuvitellakaan olevansa töissä näissä oloissa.

Rv 8+1
 
Tsemppiä sinne @*PikkuMyy*
Täällä kans oksu lentää aamuisin ja iltaisin. Mä oon saanut syötyä ruokaa melkein normaalisti, mutta maku- ja hajuaisti ovat kyllä herkistyneet. Mitään muuta kuin tuoretta ei oikein mee alas. Viinirypäleet on musta olleet tosi kivoja. Ja näkkäri ja kaurapuuro. Ensi viikolla olis eka neuvola!

@valkoinenpökkelö Onpa ikävää, jos vastaanotto tällaisessa asiassa on jäinen. Mulla kans tuli ekana mieleen, että jos on lapsettomuutta taustalla, mutta jos on vanhukset kyseessä, niin vois luulla, että siihen mennessä asia on ikäänkuin jo käsitelty.
 
Pieniaarre
@*PikkuMyy* Voi ei, kuulostaa niin tutulta. Tuo olo aiheuttaa todella pahaa turhautumista, kun mitään ei oikein pysty tekemäänkään. Minulle myös paremmin maistuu niin kutsuttu roskaruoka, mutta maha vetää varsin pieniä määriä kerralla jostain syystä, niin ei pysty ihan ahmimaan kuitenkaan. Jotkut kaupan valmisruoat myös ok. Oma ruoanlaitto jäänyt minimiin. Vesimelonia ja viinirypäleitä menee. En niinkään välitä tässä kohtaa ruoan laadusta, kunhan jotain saa alas. Pakko kysyä, helpottiko sinulla tytärtäsi odottaessa tuo olo milloin? Toivon niin, että helpottaisi ekan kolmanneksen jälkeen.
 
PIENIAARRE
Silloin huonoa oloa kesti puoliväliin raskautta. Mä niin toivon, että tällä kertaa helpottaa aiemmin, mitä nopeammin sitä parempi. Mulla ei ole tuosta ajasta mitään muuta muistikuvaa, kuin se, että ei jaksanut kuin makoilla ja nukkua ja tosiaan vain roskaruoka maistui. En muista esim.että olinko kuitenkin töissä vai olinko pahimpaan aikaan saikulla 🤔

Työhön menoa ei kyllä nyt just pysty kuvittelemaankaan...
 
Uusi yritys
Nyt on jännitetty varhaisultra takana ja siellä sykki kaksi voimakasta sydäntä ja viikkoja vastaavat kaverit (8+6 ja 8+4). Eli yllätys oli aika suuri kun selvisi, että kaksoset olisivat nyt sitten matkassa 🥰 kyllä siinä tuli naurua ja itkua sekaisin ja ukko vain pällisteli näyttöä hiljaa, mutta tyytyväisenä. Onhan tämä aika uutinen sen kkm jälkeen joka tapahtui tammikuussa. Kestää varmaan hieman sisäistää, mutta ollaan kyllä niin onnellisia 🥳😍
 
Tuttuvierailija
Ihania uutisia uusi yritys 😍

Hetken aikaa pysyin pois täältä, kun ei meinaa oikein jaksaa. Unet edelleen tosi olemattomat. Olo voimaton, mut silti täytyy yrittää jaksaa. Päivä kerrallaan.

Ensi viikolla nt-ultra ja millään ei jaksaisi odottaa, että onko kaikki ok. Dopplerilla äänet kuuluu, mut sehän ei koko totuutta kerro. En halua leijua pilvissä, mutta en myöskään maata ojassa 😬 Kultainen keskitie olisi aika jees.

Ensi viikolla kirjaudun ultran jälkeen oikealla nimimerkilläni, jos kaikki ok ja sen jälkeen halukkaat voi laittaa minulle suoraan viestiä yksityisestä fb-ryhmästä ja toki @Marrasbaby ottaa myös viestejä vastaan 🤗

Ihanaa aurinkoista viikkoa kaikille!
 
Voi alkaa toisilla olla jo nt-ultra, kun mulla ensi viikolla vasta eka neuvola. Meni tosi myöhälle omasta mielestä mutta terkalla lomat ja oli pyhät ja päivät täys.
Mullakin doplerilla kuuluu jotain mutta varmaan oma syke.. 😂 Välissä on rasvaa nii kovasti epäilen että olis masuasukin syke vielä.. 🤔Koskahan mulla sitten nt-ultra on kun neuvola on vasta tulossa.. Ja mitä ekassa neuvolassa tehdään? Alkaa jännitykset nousta kun kaikki on uutta.. 😳
 
Tänään oli eka neuvolakäynti. Kuunneltiin myös sydänäänet ja löytyihän ne ❤ Näillä viikoilla ei välttämättä kuulemma vielä löydy, riippuu mm.kohdun asennosta ja äidin vatsarasvan määrästä.
Sykkeen erottaa omasta sykkeestä tosi hyvin, koska se on paljon nopeampi ja ainakin vielä pienillä viikoilla kuuluu vaimeasti. Itse en ensin erottanut mitään, kun hoitaja sanoi "sielä se on", piti laittaa volyymia suuremmalle ja sittenkin piti tarkasti kuunnella.

Olot on ollut parempia eilen ja tänään, toivottavasti on pysyvää 🙏🏻

Nt ultra menee meillä viikolle 20 eli toukokuun puoliväliin.

Rv 8+3
 
  • Tykkää
Reactions: 4nniin4
Hei 🤗 Meillä oli tänään nt-ultra! Huh, miten jännitti. Kaikki oli hyvin ❤ Pikkuinen oli reilu 6cm pitkä ja liikuskeli vilkkaasti. Oli sormet ja varpaat ja kaikki paikoillaan, suuta hän liikutteli myös. Olisin voinut pidempäänkin häntä katsella. Rakenneultra sovitiin juhannuksen aatonaatolle.

Kerrottiin raskaudesta pääsiäisenä omille vanhemmillemme ja sisaruksille. Vastaanotto ja reaktiot oli iloisia ja liikuttuneita. Itselle oli suuri helpotus, kun sai kertoa, eikä tarvi enää omia olotiloja niin peitellä.
Mulla pahoinvointi on jatkunut edelleen, mutta parempiakin hetkiä on välillä. Väsymys on kova varsinkin siksi, kun yöllä herään valvomaan. Lisäksi uutena vaivana on tullu järkyttävä ummetus! Siitä en ole ikinä elämässäni ennen kärsinyt. Nyt tuntuu, että ruoka ei sula eikä kulje elimistössä ollenkaan. Pitää neuvolaan soitella, jos omat konstit ei auta ja olo jatkuu tukalana.

Tsemppiä kaikille pahoihin oloihin, väsymyksiin, jännityksiin ja kaikkeen, mitä ikinä käyttekin läpi 🤗
 
@Ruby86 Suosittelen psylliumia 👍🏻 Ja kaikille muillekin ummetuksesta kärsiville. Aamulla 1/2-1tl psylliumjauhetta veteen ja heti juo sen ja päälle vielä ainakin 1 lasi vettä ja tämä tyhjään vatsaan. Psyllium turpoaa vedessä nopeasti eli sen takia kannattaa juoda nopeasti. Voi lisätä myös smoothieen tai puuroon tai jogurttiin tms, mutta just tuon nopean turpoamisen vuoksi oon parhaaksi kokenut sen, että nopeasti vain sekoittaa veteen ja juo pois. Ei välttämättä mitään hyvää, vaikka aika neutraali ja mauton onkin, mutta toimii todellakin. Otan tosiaan aamuisin tyhjään vatsaan ja seuraavana aamuna melkein heti kun on noussut, saakin jo kiirehtiä vessaan kun tavara haluaa ulos 😅

Psylliumjauhetta saa ihan perus marketeista, yleensä maustehyllyjen läheisyydessä. Mulla on sellanen finax:in vihreä pussi.
 
  • Tykkää
Reactions: Ruby86
Onko tosi, että raskaus laskee vastuskykyä niin paljon, että tässä ollaan käytännössä koko ajan jossain taudissa?

Oon tässä raskausaikana sairastanut tähän mennessä enemmän kuin viimeiseen kymmeneen vuoteen yhteensä. Omakantaan tulee merkintöjä kuin sieniä sateella. Ja tosiaan viikot vasta 11 + 1. Onko kellään muulla samaa tilannetta? Voisiko helpottaa raskauden mennessä pidemmälle? Syön nyt sitä multisunin mama-vitskua, mutta oisko jotain muuta vitamiinia, mikä vois parantaa vastuskykyä?

Ja siis hyvin oireeton alkuraskaus muuten ollut. Mutta on tullut napattua kyllä koronat, flunssat ja kaikki muut taudit, mitä on ollut liikenteessä.

T. Hyvin turhautunut sairastelija
 
Tuota psylliumia pitää kyllä kans koittaa, ostin aikoja sitten lisäravinteeksi ja jäänyt käyttämättä 😁 Maha ei kyllä toimi lainkaan, ja koko kroppa (ei enää pelkkä vatsanseutu) niin turvonnut että huh.

Keskiviikkona nt-ultra, jännittää kovasti!
 
Minunkin ostoslistalle lisäsin psylliumia, kiitoksia vain vinkistä😊
Vatsa on pyöristynyt niin, että ihmettelen miten kaikki eivät ole vielä huomanneet. Uudet housut olen joutunut ostamaan ja pari uutta löysempää paitaa. Olen kyllä kasvanut kuin pullataikina; odottelen että taas jaksaa lähteä liikkumaan jospa tämä turvotus sillä vähenisi.
NT- ultra on tulossa perjantaina. Jännittää kovasti. Minkälaisia lukemia olette siitä saanut?
Käsittääkseni tiedon saa melko pian🤔😊Ollaan sovittu miehen kanssa, että josNT-ultran lukemat näyttää normaaleilta niin sitten uskalletaan jakaa uutinen niiden kanssa, jotka eivät vielä tiedä. Suurin osa jo tietää, läheisimmät ystävät ja sukulaiset, mutta esim. töissä en ole jakanut tietoa.
 
Tuosta psylliumista vielä; ite en kyllä pystynyt veteen sekoitettuna ”nauttimaan”, kun tuli yksi iso limakökkelö siitä aineesta 😅 kokeilen huomenna aamujogurtin kanssa paremmalla tuurilla. Isoa lasillista en pysty myöskään veteen lantrattuna juomaan, maistuu ihan mullalta. Ja tämä siis P

Mäkin ajattelin esimiehelle ja ystäville kertoa nt-ultran jälkeen, tulevat isovanhemmat saa tiedon äitienpäiväkortin muodossa 😊

Ja löysiin paitoihin on täälläkin siirrytty, odotan vain kevätkelejä että sais vaihtaa mekkoihin. Housuina käytän vain legginssejä, muut ei mahdu..
 

Yhteistyössä