märkäpaise kurkussa/nielussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yasmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Yasmin

Jäsen
15.10.2004
184
0
16
Onkos kenellään ollut märkäpaisetta kurkussa/nielussa? Miten sitä on hoidettu tai missä se on poistettu? Meidän neitiltä 13,5v oli tänään iso ja paha paise poistettu ihan sumutepuudutuksella terveyskeskuslääkärillä. Ja toinen tai osa paiseesta on edelleen kurkussa koska oli ollut jotenkin sellaisessa paikassa ettei oltu voitu siitä poistaa. Tyttö tuli kotia ja huomenna pitää mennä uudelleen terveydenhoitalle hakemaan penisiliini piikki kankkuun. Itse en päässyt mukaan töitteni takia.
Pari tuttuani on vain nyt ollut kauhuissaan siitä että toimenpide on tehty terveyskeskuksessa ja lapsi tosiaan kotiin yöksi. He olivat itse olleet sairaalassa paiseen poistossa ja myös yöpyneet sairaalassa.
Mietin siis että onko asiassa toimittu oikein? Sumutepuudutteella ja saksilla leikattu istualtaan ja välissä tyttö oli verta oksennellut...

Mulla oli teininä mätäpaise nielussa. Ihan terveyskeskuksen lääkäri puudutti ja yritti puhkaista, mutta ensimmäisellä puhkaisu kerralla paise ei ollut vielä "valmis", joten palattiin seuraavana päivänä uusimaan operaatio. taas terveyskeskuksessa kurkku puudutettiin ja lääkäri puhkaisi paiseen. Muistelisin että lääkäri puudutti kurkun pitkällä piikillä ja jonkinsortin veitsellä veti paiseen auki.

Sen jälkeen sain vihdoin lähetteen nielurisojen poistoon (mulla lapsena oli aivan mielettömän usein angiina) koska paise oli kai jotenkin noissa risoissa tai niiden välittömässä läheisyydessä.

Mutta tästä on aikaa jo ainakin 10 vuotta että muistikuvat alkaa olemaan vähän hataria. ja kotiin mut laitettiin puhkaisun jälkeen eikä mitään jälkiseuraamuksia ollut ennen tuota risaleikkausta.

Voisiko vaikuttaa missä kohtaa paise on? jos hyvinkin syvällä kurkussa niin sillon vaatii sairaala hoitoa mutta jos lääkäri pääsee käsiksi paiseeseen näppärästi ilman sen suurempia operaatioita voidaan puhkaista ihan paikan päällä?

Mä kävin polilla tyhjennyttämässä mun nielupaisetta ainakin neljä kertaa. Aina vaan kotiin välillä, se oli rankkaa. Jos en olis voinut syödä tai jos olis ollut paise kummallaki puolella (tukehtumisvaara) niin olisi otettu osastolle.

Näin HUSissa.

Yhteistyössä