Marinin hallitus sai hyvät ohjeet vaalien turvalliseen järjestämiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eikö julkisia tiloja siis ole tehty tällä periaatteella?
Sairaalat, koulut, kirjastot, kunnanatalot, kaupungintalot, liikuntahallit ym?
Ainakin omassa ja lähikunnissa sekä kaupungeissa tällaiset tilat on tehty nimenomaan liikuntarajoitteisten, näkövammaisten ym. vinkkelistä mahdollisimman käytännöllisiksi.

Eikö julkisia tiloja siis ole tehty tällä periaatteella?
Sairaalat, koulut, kirjastot, kunnanatalot, kaupungintalot, liikuntahallit ym?
Ainakin omassa ja lähikunnissa sekä kaupungeissa tällaiset tilat on tehty nimenomaan liikuntarajoitteisten, näkövammaisten ym. vinkkelistä mahdollisimman käytännöllisiksi.

On tietysti uudet.
Aika paljon on kuitenkin kouluja ym missä se ramppi on vain yhdellä ovella, jolloin kulku läpi rakennuksen ei onnistu, ja siitähän tässä kai kyse olikin? Tai siitä minä ainakin olen kokoajan puhunut.
Meillä n 30 000 asukkaan kaupungissa on tällähetkellä 3 koulua missä voisi esteettömän kulun tarjota, lopuissa paikoissa se ei onnistu. Päästääntöisesti koulut on rakennettu 1910-1950 luvuilla, ja esteettömiä ne eivät ole aloituksen ehdotuksen mukaisesti.

Kyllähän tuommoiset määrät jo vaikuttaa äänestystuloksiin,

( joo kaikki ei muutenkaan äänestäisi tai osa on sellaisia joilla ei ole äänioikeutta jne )
Suomessa on äänioikeutettuja noin 4.200.000. Viime kuntavaaleissa äänestysprosentti oli noin 58, eli noin 1.750.000 kätti äänestämättä. Pieniä on sun luvut kokonaisuudesta.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
On tietysti uudet.
Aika paljon on kuitenkin kouluja ym missä se ramppi on vain yhdellä ovella, jolloin kulku läpi rakennuksen ei onnistu, ja siitähän tässä kai kyse olikin? Tai siitä minä ainakin olen kokoajan puhunut.
Meillä n 30 000 asukkaan kaupungissa on tällähetkellä 3 koulua missä voisi esteettömän kulun tarjota, lopuissa paikoissa se ei onnistu. Päästääntöisesti koulut on rakennettu 1910-1950 luvuilla, ja esteettömiä ne eivät ole aloituksen ehdotuksen mukaisesti.
Voudaan rakentaa myös tilapäistiloja äänestystä varten.

Voudaan rakentaa myös tilapäistiloja äänestystä varten.

Edelleen, mä puhun aloituksen tekstistä, nimenomaa ei tarvitse rakentaa, sanotaan siinä.

"Kansanedustaja Vilhelm Junnilan mielestä meidän ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen eikä lähteä muuttamaan lainsäädäntöä itse vaalitoimituksen osalta tai kädestä pitäen opastaa viranomaisia operatiivisessa valmistelutyössä. Äänestämisen turvalliseksi tekeminen on äärimmäisen yksinkertaista, eikä siihen mene sen enempää vuotta kuin kahta kuukauttakaan.
– Vaalipaikalla siirrytään suurempaan tilaan. Esimerkiksi luokkahuoneesta liikuntasaliin, ruokailusaliin, aulatilaan tai kunnan valtuustosaliin. Ulkotiloja ei tarvita, koska äänestämisestä voidaan tehdä turvallista sisätiloissa yksinkertaisesti huolehtimalla riittävistä etäisyyksistä ja välttämällä kontakteja. Vaalipaikan osoite säilyy samana, joten mitään juridisia tai teknisiä muutoksia ei äänestyspaikkojen toimintaan tarvita, Junnila neuvoo. "

On tietysti uudet.

30000 ihmistä, eikö liikuntarajoitteisia voisi ohjata näihin kolmeen paikkaan?
PItäisin myös järkevänä järjestää katettuja tiloja ulkoilmassa, joissa voisi äänestää ns. drive in metodilla.

Edelleen, mä puhun aloituksen tekstistä, nimenomaa ei tarvitse rakentaa, sanotaan siinä.

"Kansanedustaja Vilhelm Junnilan mielestä meidän ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen eikä lähteä muuttamaan lainsäädäntöä itse vaalitoimituksen osalta tai kädestä pitäen opastaa viranomaisia operatiivisessa valmistelutyössä. Äänestämisen turvalliseksi tekeminen on äärimmäisen yksinkertaista, eikä siihen mene sen enempää vuotta kuin kahta kuukauttakaan.
– Vaalipaikalla siirrytään suurempaan tilaan. Esimerkiksi luokkahuoneesta liikuntasaliin, ruokailusaliin, aulatilaan tai kunnan valtuustosaliin. Ulkotiloja ei tarvita, koska äänestämisestä voidaan tehdä turvallista sisätiloissa yksinkertaisesti huolehtimalla riittävistä etäisyyksistä ja välttämällä kontakteja. Vaalipaikan osoite säilyy samana, joten mitään juridisia tai teknisiä muutoksia ei äänestyspaikkojen toimintaan tarvita, Junnila neuvoo. "
Ahaa, sä olet täysin Junnilan linjalla. Hyvä niin.

Tässä on ollut jo vuosi aikaa miettiä huhtikuun vaaleja...

Miksihän viimeisen 100v aikana ei ole otettu postiäänestystä käyttöön?
Juuri muutama kk sitten nämä samat nillittäjät paheksui USAn postiäänestystä, ja nyt se olisi pitänyt tänne samaan aikaan ottaa käyttöön.
Mun mielestä postiäänestys olisi hyvä ratkaisu, ollut sitä jo vuosikymmeniä, mut syystä tai toisesta sitä ei pidetä luotettavana. SItä on varmasti harkittu mutta jätetty ottamatta käyttöön.
Näissä maissa missä postiäänestys on ollut korona-aikana mahdollista, se on ollut jossain muodossa käytössä jo ennen koronaa.

30000 ihmistä, eikö liikuntarajoitteisia voisi ohjata näihin kolmeen paikkaan?
PItäisin myös järkevänä järjestää katettuja tiloja ulkoilmassa, joissa voisi äänestää ns. drive in metodilla.

No kerro se tuolle Junnilalle, älä mulle.
Hänen mielestään ei tarvitse muuttaa osotteita, eikä ottaa ulkotiloja käyttöön. Mun mielestä tarvii, ilmeisesti myös sinun mielestä, mut silti pidät Junnilan ulostuloa hyvänä, mun, joka on sun kanssa samaa mieltä, taas vääränä.

No kerro se tuolle Junnilalle, älä mulle.
Hänen mielestään ei tarvitse muuttaa osotteita, eikä ottaa ulkotiloja käyttöön. Mun mielestä tarvii, ilmeisesti myös sinun mielestä, mut silti pidät Junnilan ulostuloa hyvänä, mun, joka on sun kanssa samaa mieltä, taas vääränä.

En ehkä suhtaudu asiaan aivan niin intohimoisesti kuten sinä.
Vaalit olisi varmasti onnistuttu järjestämään ajallaan sisätiloissa turvallisesti, jos sen eteen olisi nähty vaivaa. Itse en näe ongelmallisena katettuja ulkotilojakaan, enkä koe, että sitä mahdollisuutta tarvitsee sulkea pois vaikka onkin samoilla linjoilla Junnilan kanssa tässä asiassa.

Yhteistyössä