Mansikoista

  • Viestiketjun aloittaja Äippä -78
  • Ensimmäinen viesti
Äippä -78
Kuinka paljon vähän yli 1 vuotiaalle voi antaa mansikoita? Olen kuulluut että voi aiheuttaa vatsavaivoja tai kuumetta. Allergiaa ei pitäisi olla koska ei ole tullut mitään oireitta parista mansikasta. Tänään kuitenkin pisteli niitä varmaan kymmenen. Ajattelin kuitenkin että ne on terveellisiä ja annoin syödä. Kaippa yöllä nähdään miten vaikuttaa....
 
Minski79
Meidän neuvolantäti sanoi 1-vuotisneuvolassa toukokuussa, että pojalle saa tänä kesänä antaa YHDEN mansikan! Onhan se aika tujua tavaraa, mutta enpä tiedä, olisko kaksikaan pahaksi... ;)
 
meillä tyttö on pikkasen yli vuoden ja on kyllä syönyt mansikoita reilusti, tykkää niistä niin kovin. tietty totutteli ja sitte sai enemmän. paha se on niitä piiloon yrittää laittaa kun toinen näkee koko kipon.
mitään ei ole tullut! ei ole tyttö myöskään millekään muulle allerginen.

jokaisen kai oma valinta!
tuntuu et neuvolat välillä on liian varovaisia. vaikka syyt on niilläkin. jos meillä tyttö olis allergista tyyppiä olisin varmaan tarkempi!
:heart:
 
Hilppa
Meillä poju 1v ja 1 kk ja eilen pisteli mansikoita menemään varmaan sen 10 kpl, eikä tullut mitään oireita. Ei ole kyllä millekkään muullekkaan ruoka-aineelle allerginen.
 
Täh!? siis enhän mä ole tiennyt, ettei sais antaa, kuin yhden mansikan kesässä?? :LOL: :LOL:

Tässä tilanteessa täytyy ottaa oma järki käyttöön. Ensimmäisiä kertoja, kun annoin pimulle mansikkaa, annoin vain mutaman kerralla ja pidin sen päivän lasta silmällä, että onko allerginen marjalle. Ei ollut!
Sen jälkeen on syönyt reippaasti mansikoita ja mitään ei ole tapahtunut.
 
DIESELmom harmaana
oisko neuvolan täti tarkoittanut että se yksi kerralla..

kyllä meillä söivät ekat mansikat jo 6kk iässä (jouluna syntyneet) ja kyllä niitä syötiin parikin kerrallaan.
 
Kyl meillä tyttö on syönyt mansikoita jo kauan ja täyttää viikon päästä vuoden. Tuoreista mansikoista ei tosin kauheasti tykkää. Miksi ei sais syödä mansikoita, jos ei ole allerginen??? Nehän on vaan terveellisiä. Pissattamaanhan ne laittaa jos paljon syö, mutta sehän ei ole vaarallista.
 
Meillä ekoja mansikoita syötiin muutama aina silloin tällöin. Tänäänkin söi varmaan kymmenkunta kun siivosin niitä pakastimeen. Meillä ei ilmennyt mitään oireita. Eniten itse otin kurakakkoja... Tyttö nyt 1v7kk. Ei ole vielä löytynyt mitään mille olisi allerginen. : heart:Viime kesästä syöty mansikkasosetta ja joutu mansikkamehua.
 
Minski79
Jäi siis sanomatta, että olen itse allerginen mansikalle ja poika on allergista tyyppiä, siksi meillä edetään varovasti. Mutta kyllä täti tosiaan sanoi, että yksi mansikka kesässä, ei kerrallaan... Todellakin järki käteen, varovaisestihan kaikkia uusia makuja totutellaan ja kyllä sen sitten näkee, tuleeko oireita vai ei.
 
meilläkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2005 klo 14:24 Minski79 kirjoitti:
Jäi siis sanomatta, että olen itse allerginen mansikalle ja poika on allergista tyyppiä, siksi meillä edetään varovasti. Mutta kyllä täti tosiaan sanoi, että yksi mansikka kesässä, ei kerrallaan... Todellakin järki käteen, varovaisestihan kaikkia uusia makuja totutellaan ja kyllä sen sitten näkee, tuleeko oireita vai ei.
Meilläkin on poika allergista tyyppiä. Mansikkaa annoin kokeeksi muutaman kpl. Poika tykkäsi kovasti, enkä huomannut mitään raktiota, mutta en silti ole toistamiseen uskaltanut antaa.

Altistuminen allergeenille tapahtuu sillä ensisyönnillä. Reaktiot tulevat näkyville sitten seuraavalla syöntikerralla. Näin meille opasti ravitsemusterapeutti.
 
DIESELmom harmaana
no kyllä musta tuo mansikka kesässä kuulostaa silti aika hullulta.

ei toki pidäkään ekalla kertaa kymmentä syöttää vaan 1-2.. ja mansikoitakin kun on niin monen kokoisia.. onko se sitten laskettavissa kahdeksi mansikaksi jos on oikein iso mansikka?

no joo. vähän kerrassaan ekalla kerralla 1-2.. toisella kertaa kanssa pari.. ja aika äkkiä sen näkee jos jotain tulee.. ja tuota mansikkaa on muutamassa muussakin lasten soseessa kun alkaa purkkeja tarkkailla!

maalaisjärkeä.. koska sitten saa syödä useamman mansikan jos yhden saa syödä kesässä? outo ohje?

Ymmärrämn jos muut perheessä ovat allergisia niin on oletettavissa että lapsikin herkistyy. mutta jos kellään ei ole allergioita niin ei pidä liikaa yrittää kaikkea välttää. ja meille ei ainakaan kummankaan kohdalla sanottu ettei saisi enenpää antaa kuin yhden. neuvola vaan kysyi että ootteko jo maistellut mansikkaa ja sanoin että ollaan. kysyi tuliko mitään johon sanoin että ei.
 
Piukku
Meidän 1vee tyttö söi eräänä iltana puolikkaan mansikan ja noin puolen tunnin kuluttua alkoi armoton itku joka ei loppunut lainkaan. Vaippaa vaihtaessani huomasin että koko alapää oli aivan kirkkaan punainen ja turvonnut. Iltapuuhat meni itkun lomassa ja laitoin tytön tosi aikaisin nukkumaan, kun ei muuten tyyntynyt ollenkaan. Yöllä noin kuuden tunnin kuluttua tyttö heräsi ja sama itku jatkui noin 1,5 tuntia jonka jälkeen simahti. Olis voinut käydä tosi huonosti jos hengitystietkin olis turvonneet (olen itse koivuallergikko). Enpä anna enää mansikkaa meidän tytsille!
 
Meillä 10kk tyttö syö mansikkaa siinä missä me muutkin. En ole koskaan käynyt laskemaan määriä. Miksi ei saisi muka antaa kuin vasta vuoden iässä ja vähän kerrallaan jos ei mitään oireita tule. Meillä korkeintaan löysä kakka mansikan syönnin jälkeen mut eihän sekään vaarallista oo.
 
en sanois että jokaisen oma valinta niin kuin joku mainitsi. Todellistahan on että mansikat pienellä lapsella voivat aiheuttaa mansikkakuumeen. Se voi tulla myös aikuisella jos syö paljon mansikoita.

Mansikkafarmari just varoitteli meitä että älkää antako kuin korekintaan muutaman mansikan.

Ainahan sitä ei teitenkään tule eikä kaikille. Jotkut ovat herkempiä sen saamaan. Onneks meidän pojalle ei tullut kun tyhmyyksissämme annettiin kans syödä aikas monta mansikkaa kun ei vielä teidetty tuosta mansikka kuumeesta.

eli sillä suosituksella ei tarkoteta vaan allergiaa vaan lähinnä tuota mansikkakuumetta että voi olla vaarallista antaa pienen syödä paljon mansikoita. Mä ainakin rajoitan tästä eteenpäin kuin että sairastutan tieten tahtoen lapseni (siis edelleen ei voi tietää tuleeko sitä vai ei mut riskiä en ota että sairastuis)
 
anne-68
En tajua minkä takia nykyään kaikki mahdollinen on jollain tapaa vaaraksi vauvalle,tai ainakin kauheat rajoitukset pitäisi olla?Mun 1v2kk mukusuni ei pidä mansikoista,mut jos pitäisi niin antaisin kyllä syödä sen verran kuin jaksaisi.Niin olen tehdnyt kahden vanhemman kanssa,TIETYSTI sen jälkeen kun totesin ettei heillä ole allergiaa mokomille.
 
Meillä tyttö 1v 4kk syö mansikoita samanverran kun muutkin, annoin jo viime kesänä maistella sillon tällön muutaman. Eipä ole mitään tullut, onneksi! Sillä ei vielä viime kesänä tietoa, ettei mansikkaa saisi syöttää. Syöttelin tänä kesänä ihan rauhassa, kun kerta tykkää, eikä mitään ole tullut...
 
kyllä minäkin hämmästelen välillä näitä ohjeita neuvoloista... minun vanhemmillani on marjatila, ja mansikat ja vadelmat ovat siten joka kesä ainoita c-vitamiininlähteitä. kyllä olen molemille lapsilleni ekasta kesästä alkaen mansuja tarjoillut. Vauvakesänä tietty vain muutaman teelusikallisen kerralla, mutta useammin kuin kerran kesässä joka tapauksessa. Siitäkin huolimatta että joidenkin muiden tuotteiden kohdalla oli yliherkkyyksiä (jotka kaikki katosivat ekan vuoden kuluessa). Voip olla, että liian "rohkea" oon sitten ollut...
 

Yhteistyössä