Mansikkaluomi

  • Viestiketjun aloittaja MarikaT
  • Ensimmäinen viesti
Olen ottanut tavaksi kertoa jokaiselle katsojalle, että "ei pidä säikähtää, tyttärellämme on mansikkaluomi, joka paranee kyllä ajan mittaan". Kommentti on usein poikinut pitkiä ja varsin informatiivisia keskusteluja. Ja yllätys, yllätys, mansikkaluomia on ihmisten tuttavapiirissä varsin paljon. Itse en tiedä ainuttakaan aikuista, jolla sellainen olisi. Ja vaikka
kasvojen alueella olisi tuliluomi, niin niitäkin saa laseroitua vaaleammiksi.
HUS:ssa on käytössä väripulssilaser, jolla tuliluomia hoidetaan.

Joe Blascon meikkisarjassa on punaisen häivyttävä peiteväri, red neutralizer. Sitä voi joskus sipaista ohuelti, jos siltä tuntuu.

Espanjan pikkuprinsessa Leonorillahan, siis Felipen ja Letizian tyttärellä, (n. 1v), on nenässä hemangioma. Se ei ole nenän pinnalla kuin kynnen kokoinen, mutta nenä on ollut pulleampi kuin normaalisti, ja sierainkin oli
mielestäni koholla. Vajaa vuosi sitten siitä lehdissä kirjoitettiin, ja sanottiin, että jos se ei ajan mittaan häviä, se laseroidaan.

Tiesittekö muuten, että mm. Italiassa enkelin sanotaan suudelleen punaisen syntymämerkin kanssa syntynyttä lasta. Ja lisäksi, mitä keskemmällä kasvoja syntymämerkki sijaitsee, sitä onnekkaampi lapsen sanotaan elämässään olevan.
 
mansikkasuu
Hei kaikki! Meillä ei myöskään ollut odotusaikana mitään erityistä, jota voisi liittää mansikkaluomen kehittymiseen. Hemangioomien synty on ilmeisesti vielä selvittämätön asia lääketieteessä.

Tytöillä mansikkaluomet ovat 5 kertaa yleisempiä kuin pojilla. Muita riskitekijöitä voivat olla ennenaikaisuus ja alhainen syntymäpaino. (Tämä ei päde ainakaan meidän tapauksessamme.)Valkoihoisilla mansikkaluomia on enemmän kuin muilla. 80 % mansikkaluomista on pään ja kaulan alueella, näkyvillä paikoilla siis.
(Tiedot ovat Vascular Birthmarks Foundationilta.)

Hiukan epäilen, että meillä Suomessa hemangioomia noin yleensä pikemminkin ali- kuin ylihoidetaan, Mutta onneksi on lääkäreitä, jotka tunnistavat varhaista puuttumista vaativat tapaukset. Mutta kuten tästä ketjustakin käy ilmi, vanhempien täytyy olla joskus tosi sinnikkäitä, että pääsevät sellaisen lääkärin luo. Tämä keskustelu on muuten tosi hyvä, näissä esimerkeissä on paljon tietoa mansikkaluomien hoidosta!!

Vieraiden ihmisten kommentit ja katseet satuttavat ja aiheuttavat stressiä. Toivoisin, että kaikki lääkärit ymmärtäisivät tämänkin puolen paremmin, kun arvioivat hoidon tarvetta.
Asenne on joidenkin lääkäreiden kohdalla tuntunut olevan se, että vanhemmat ne vain ottavat lapsen poikkeavuuden liian raskaasti...
Sehän ei tietenkään ole ongelman ydin. Vanhemmille lapsi on täydellinen, eikä luomi edes osu heidän silmiinsä samalla tavalla kuin vieraille. Nyt kun oman lapsemme hemangioomaa on pienennetty leikkauksella, en aina itse edes huomaa muutosta verrattuna entiseen, vaikka se iso onkin. Perheen ulkopuoliset sen sijaan huomaavat eron heti.


 
Olipa kuva bongata tällainen ketju sattumalta.

2,5-vuotiaalla tytölläni on mansikkaluomi alahuulessa. Luomi on pieni (0,5cm) ja huulen värinen, ilmestyi vähän syntymän jälkeen. Se ei ole siitä kasvanut eikä muutenkaan muuttunut enkä ole ollut huolissani, on vaivaton ja useinmiten näkymätön, hieman koholla (huomaan hyvin aina, milloin tytöllä on kylmä: luomi sinertyy).

Ovelaa on, että suvussamme syntyi parin kuukauden sisällä tytön syntymästä kaksi serkkutyttöä, joilla on molemmilla kaksi mansikkaluomea. Lähisuvussa ei kuitenkaan ole aiemmin luomia ollut.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2007 klo 16:22 vauveli kirjoitti:
Missä päin Suomea asutte?
Jos olette Pohjois-Suomessa, soittakaa OYS:n päivystykseen ja kertokaa
silmää uhkaavasta hemangiomasta. Oyssissa on lastenkirurgian polilla
lääkärinä prof. Willy Serlo, joka ottaa vastaan myös Sairaala Botniassa ja/tai Mehiläisessä Oulussa.
Itse asiassa asun Oulussa =)
Kun tyttö oli parin päivän ikäinen, juuri tämä Willy Serlo katsoi luomea,
mutta koska mitään kohoumia ei vielä ollut, ei nähnyt asialla olevan mikään kiire.
Sain nyt kuitenkin kiireellisen lähetteen neuvolalääkäriltä OYS:n kirurgian klinikalle viime viikolla. Odottelen nyt vaan sitten aikaa sinne (odottavan aika on pitkä..)
Te, jotka olette Oulusta, olisi kiva jutella joskus paremminkin.
Meidän tyttömme mansikkaluomi on myös todella iso, koko posken peittävä.
 
Poskessa
Minde!
Voimia sinulle ja perheelle. Nyt olet hyvissä käsissä ja homma etenee. Se juuri helpottaa, että joku ottaa vakavasti eikä vaan vähättele, että "..joo, mansikkaluomi lähtee pois..."
Kuitenkin meitä on onni potkaissut juuri sen takia, että mansikka luomi lähtee pois... hitaasti kylläkin. Luomen ollessa kasvoissa, kuten meilläkin, sen kanssa joutuu elämään joka päivä vaikka sitä ei kyllä sillä tavalla näekään.
Tämä on kuitenkin pieni vaiva... paljon vakavampiakin on...

:hug:
 
Hei Minde!

Voisimme tulla tytön kanssa vaikka käymään, jos haluat. Minulla on joitakin tieteellisiä artikkeleita ja valokuvia tietenkin, ja paras evidenssihän on tietysti tytär itse. Näkisit omin silmin, että mihin vuoden spontaaniparanemisen ja puolen vuoden laserhoitojen tuloksena päästään. Ja vertaistuki on tuossa vaiheessa arvokasta. Kumpa itsellänikin olisi sellaista ollut. Näin jälkikäteen voin vain ihmetellä, että miten olen saanut pidettyä itseni niin kylmäpäisenä. En ole kertaakaan edes itkenyt, ajattele.


Miten saan yhteystietosi? Soita nroon 0205 178332 vaikka heti (illalla en ole paikalla).
 
Hei nimim. Poskessa!

Meidän tytöllämme tulee olemaan samanlaiset hoidot kuin sinun tytölläsi.
Olen hieman huolestunut ja kysymyksiä on paljon.
Voisinko ottaa sinuun yhteyttä, olisi todella mukava saada tietoa ja kuulla teidän kokemuksianne yms.

Ilmoittelisitko minulle yhteystietojasi? :)
Minut tavoittaa sähköpostilla osoitteesta: katrias@gmail.com
 
Me käytiin neuvolassa painokontrollissa eilen, ja kysyin sitten noista tytön luomista samalla. Ja vastaus oli sama, ei niille yleensä mitään tehdä...hmm. No terkkari laittoi kuitenkin ajan neuvola lääkärille, mutta tiedänpä melkein hänenkin vastauksen..ja heti tulee mieleen et tietävätkö he mitään edes näistä.

Terkkari ehdotti myös et olen suoraan yhteydessä ihopolille
Keski-Pohjanmaan keskussairaalaan. Ollaan siellä käyty, muissa asioissa mut eipä tullu sillon mieleen kysyä luomista mitään.

Meillä ei siis mitään hengen hätää luomien kanssa ole, mutta kosmeettinen haitta on tuo kasvoissa oleva, varsinkin kun kohta on tarhaan meno edessä..ja toinen luomi nännin alapuolella, joten ennen murkkuikää sille on kyllä jotain tehtävä ellei häivy itsestään.
 
Poskessa
Hei, Äitiliini

Luomet häipyvät suhteellisen nopeasti mikäli ovat ns normaalin kokoisia ja silloin ei vaadi toimenpiteitä. Mikäli luomi kasva jättiläishemangioomaksi täytyy toimia. Silloin pitää olla jämerä ja vaatia jatkotoimenpiteitä.

Pienet lapset ovat suopeita toisilleen. Ne kysyvät kerran ja siinä se. Isommat lapset ovat julmia ja koulussa se julmuus vasta huipussaan onkin. 90% luomista häviää yhdeksänteen ikävuoteen mennessä, joten "nänniluomesta" ei varmasti ole silloin enää harmia.

Minde olen laittanut sinulle sähköpostia... tuliko perille.
 
me ollaan maanantaina menossa husuke-osastolle töölön sairaalaan, missä pojalle pistetään kortisoni-injektio nenässä olevaan hemangioomaan. elikkä luomi meillä vielä kasvaa... toivottavasti ei tarvi käydä kuin kerran. äitiliinille terkkuja, että mekin ollaan k-pks alueelta ja ollaan kyllä saatu siellä hyvää hoitoa.
 
m80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 15:58 Vauveli kirjoitti:
Saisinko "poskessa" ja "äitiliini" sähköpostiosoitteenne vaikka Minden välituksellä?

;)
Hei! olen Äitiliini, laitatko vauveli vaikka sähköposti osoitteesi minulle yv:nä niin kirjottelen sit sulle. :)
 

Yhteistyössä