mansikat/raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haaliska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haaliska

Vieras
kuulin ehkä noin vuosi sitten että odottavat äidit eivät saisi syödä joitakin mansikoita koska niissä voisi olla sellaisia hynteisten torjunta aineita jotka ovat haitallisia sikiölle. mahtaakohan olla aivan totta ja onkohan tuota suomessa?
ajattelin vain koska kesä tulossa ja raskaana ollaan niin olisi se kovin ikävää olla mansikioita syömättä....

En itse seurannut kauhean tarkkaan kyseistä juttua, mutta muistan sen kuitenkin koska tämä raskaus alkoi loppukesällä.

Joka tapauksessa se koski siis ulkolaisia mansikoita. Eli käsittääkseni homma on täysin ok jos ostat vain kotimaisia mansuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
viime vuonna(?) oli se että mansikoita ei olisi saanut syödä noitten torjunta aineiden takia ja juuri suomessa!

Ei se ollut noin, että juuri suomessa vaan niitä ulkolaisia mansikoita ei saanut syödä suomessakaan. Kotimaiset mansikat oli ihan syötäviä myös viime kesänä. Ja minä muistan tämän, koska sen verran asiaa katsastelin kuitenkin ja siitä oli puhetta myös näillä palstoilla ja erään kaverin kanssa ihan livenäkin.

AInakin Ruotsissa siis käytetty jotain torjunta-ainetta mitä ei pitäis mässytellä.

Mä kyllä söin mansikoita ja ihan terveen pojan sain. Join myös kahvia ja tuorejuustollakin herkuttelin.

Jos jokaisesta syödystä mansikasta sais epämuodostuneen lapsen niin eiköhän tää maailma ois pullollaan niitä epämuodostuneita.

Ei tietenkään sikiön terveydellä saa leikkiä, mutta joskus tuntuu, että nää syömissuositukset on hätävarjelun liioittelua. En todellakaan usko, että yhdestä mansikasta on mitään haittaa.

Yhteistyössä