Mango: ostin ekaa kertaa. Mistä mä tunnistan kypsän mangon ja miten sitä käsitellään?

Siinä ne tuli, otsikossa jo. Varmistan vaan että oon ostanut oikeanlaisen, ja sitt se tärkein: kuoritaanko se (varmaan??), miten paksu kuori siinä on, eli tehooko kuorimaveitsi? Palasiksi sitt varmaan, onko se hyvää sellaisenaan vai jotain siitä valmistaen?
 
una
mango on kypsä kun se on nyrkissä puristettuna hieman periksi antava.

kuoressa on vinoittais oleva "vetoketju" josta kuoriminen kannattaa aloittaa: ja juuri sen vetoketjun kohdalla on pieni kova kohta jota ei syödä.
 
Huisi hippu
kädessä tuntuu hieman pehmeälle, tuoksuu hyvälle. helppo viipaloida. suosittelen ruorimattomuutta. eli leikkaat vain viipaleiksi, sellaisiksi puolikuun muotoisiksi, siitä sit syödään kuin melonia, kuori jää jälelle. nam
 
Mä luulen että mulla on vähän vielä raaka, voisi varmaan olla pehmeämpikin. Mutt sitten tyhmä kysymys: siellä keskellä on kova "kotelo" (sori en keksi parempaakaan) sen siemenen ympärillä, miten se on tarkoitus halkaista? Meneekö siitä todella veitsi läpi? :ashamed:
 
En tiedä mangosta, mut teillähän on Cava, eiks olekin? :saint:
Suunnitelmissa olis meillekin hankkia sellainen kesään mennessä, mut mietin sitä, et onko se rotu niin sairas kun puhutaan? Onko tullut mitään yllätyksiä koirulin kans?
(mikäli se teillä nyt oli... :D )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elettaria Cardamomum:
En tiedä mangosta, mut teillähän on Cava, eiks olekin? :saint:
Suunnitelmissa olis meillekin hankkia sellainen kesään mennessä, mut mietin sitä, et onko se rotu niin sairas kun puhutaan? Onko tullut mitään yllätyksiä koirulin kans?
(mikäli se teillä nyt oli... :D )
Ainoa todellinen yllätys oli se, miten seurankipeä koira se oikeasti on: siis kulkee perässä jatkuvasti ja joka paikkaan. Ihmiselle joka vähääkään rakastaa välillä omaakin rauhaa, en voi suositella... :D On kova lihomaan, ruoasta pitää olla tosi tarkka. Tarkempi kuin monilla muilla pienillä roduilla. Ei oo ollut sairauksia, ellei juoksujen aikaista alakuloa lasketa (narttu). ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Elettaria Cardamomum:
En tiedä mangosta, mut teillähän on Cava, eiks olekin? :saint:
Suunnitelmissa olis meillekin hankkia sellainen kesään mennessä, mut mietin sitä, et onko se rotu niin sairas kun puhutaan? Onko tullut mitään yllätyksiä koirulin kans?
(mikäli se teillä nyt oli... :D )
Ainoa todellinen yllätys oli se, miten seurankipeä koira se oikeasti on: siis kulkee perässä jatkuvasti ja joka paikkaan. Ihmiselle joka vähääkään rakastaa välillä omaakin rauhaa, en voi suositella... :D On kova lihomaan, ruoasta pitää olla tosi tarkka. Tarkempi kuin monilla muilla pienillä roduilla. Ei oo ollut sairauksia, ellei juoksujen aikaista alakuloa lasketa (narttu). ;)
:D Tuohan kuulostaa hyvältä! Juuuuri sellaisen perskärpäsen haluaisinkin! :heart: Minkä ikäinen on nyt se teidän "vauva"?
 
Inka
Kypsa mango antaa periksi puristettaessa. Mita pehmeampi sen kypsempi (= parempi mun mielesta mutta makuasia) pilalle menneen kylla tunnistaa kun se on sitten ihan mossoa.
Mangon kivi on littea ympyra ja siina "kyhmykohdassa" mangoa eli kyhmyn vieresta kun leikkaat niin leikkaat kiven reunaa myoten. Kuorimaveitsella kuori rengas mangon ympari niin etta kuorit myos sen kyhmyn. Sitten leikkaat puolikkaat kiven molemmin puolin ja ruudutat veitsella hedelmalihan kuutioiksi. Sitten puolikkaat voi kaantaa ympari ja kuutiot syoda kuoresta Lopun hedelmalihan leikkaat mahdollisimman hyvin irti kivesta veitsella.
 
vierailija
Mä luulen että mulla on vähän vielä raaka, voisi varmaan olla pehmeämpikin. Mutt sitten tyhmä kysymys: siellä keskellä on kova "kotelo" (sori en keksi parempaakaan) sen siemenen ympärillä, miten se on tarkoitus halkaista? Meneekö siitä todella veitsi läpi? :ashamed:
Kun tunnustelet "koteloa" pitkin kapeaa reunaa, löydät pienen kolon. Luja peukalo-ote ja saat revittyä sen auki ja siemenen esille.
 

Yhteistyössä