Manduca vs Ergo kantoreppu

Kumman ottaisit, oon harkinnut seuraavalle lapselle kantoreppua mihin mahtuisi vauvasta taaperoon. Nämä kaksi jäivät tiukkaan loppuvertailuun :) kertokaa molempien miinukset ja plussat ( käyttökokemuksia ) tiedän vain että manducassa on integroitu vauvatuki ja ergoon se on irrallinen ja erikseen ostettava, molemmilla kuitenkin niin pitkä käyttöikä että toinen meille tulee, en tykkää yhtään kantoliina malleista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Mulla kokemusta vain manducasta. Vain positiivista sanottavaa, olen tykännyt tosi paljon, samoin vauva. Päädyin manducaan juurikin sen takia ettei siihen tarvitse hankkia lisäosia vauvaa varten.
No sen takia oon itekin harkinnu sitä ja oisko vielä enemmän säätömahdollisuttakin kuin ergossa?
 
Mulla myös Manduca, jossa en ehtinyt käyttää vauvalisäosaa kertaakaan (otettiin käyttöön 7 kg painoisena). On ollut hyvä reppu, mutta aavistuksen häiritsee kun siinä on joka puolella niin hirveän monta remmiä ja solkea. Toki se toisaalta näkyy mahdollisesti siinä, miten paljon säätömahdollisuuksia on... Anyway, voin suositella manducaa. Ja siinä on kiva, että pääsuojan/tukihupun saa piiloon repun yläreunan sisään. Muutenhan nuo näyttäisivät hyvin samanlaisilta.
 
Meillä kokemusta molemmista. Eskoisellakäytettiin Ergoa tosi paljon ja aina toimi hyvin. Takalenksu oli helppo itse laittaa, reppu on kestänyt (2 vuoden jälkeen kuin uusi) hienosti, myös taakse oli helppoa laittaa lapsi yksin. No, hankimme sitten Manducan kuopukselle koska sitä niin "ylistetään" joten ajattelin että sen täytyy olla parempi. Ei tosiaankaan ollut :( Nimittäin remejä ja säätöjä on niin paljon että niiden lukot hankaavat, mm. kainaloita takaa. Suuri harmistus Ergoon verrattuna on, että olkahihnat meinaavat kokoajan luiskahtaa, on ärsyttävää kokoajan nostella niitä ylöspäin (tämän olin kyllä kuullut naapurilta jo aiemmin mutten uskonut...) ja toisaalta, kantaessa on kokoajan sellainen epäergnominen olo, ihan kuin reppu "roikkuisi" / "vetäisi" hartioista eteenpäin. Ergo oli kyllä ehdottomasti kantajalle mukavampi. Olkahihnat istuvammat, itse reppu on jämäkämpää kangasta joten se on helppo heilauttaa vaan päälle sielä alhaalta kun pitää toisella kädellä lapsesta kiinni. Molempia olen laitellut nyt ulkoillessa päälle ja tässäkin suhteessa Manduca oli hankalampi, lerpumpi, meinasi palaa pinna kun lapsellakin toppapuku päällä ja saa yhdellä kädellä yrittää asetella lerppua "läppää" siihen eteen. Olkatoppaukset myös Manducassa paksummat ja jotenkin tönköt. Takalenksu on Manducassa toispuoleinen joten se on hankala itse laittaa. Lisäksi jos sen jättää niin ylös kuin esim Ergossa aina käytin, se painaa niskaa ja olkahihnat valuvat eteen (manducoissa on sellainen perusongelma että toppauksen päällä kulkevaa hihnaa ei ole ommeltu kiinni strategisilta kohdilta joten hihna ja toppaus viettävät eri suuntiin). Takalenksua en muutenkaan Manducassa ole kertaakaan saanut yksin ellen laita sitä ihan niskaan.

Että kuten jo varmaan saittekin tästä jotain kuvaa, kyllä se Ergo vaan sekä mun että miehen mielestä on parempi. Myimme Manduan juuri ja joudumme ostamaa uudestaan Ergon koska ehdin jo laittaa edellisen eteenpäin. Ikävä tuli :(
Mutta kuten sanottu, ihan varmasti jollain voi olla ihan eri kokemus joten suosittelisin todella kokeilua jossain paikan päällä esim nettikaupan kotipuodissa tms.... niin tietää mikä itselle istuu. Ei se nimittäin ole niin pieni asia se istuvuus.
 
..piti vielä lisäämäni että Manducaa en myöskään onnistunut saamaan yksin päälle selkäpuolelle, tarvitsin siihen apua. Ergon sain helposti, ehkä johtuu siitä että tosiaan tuo Manducan kangas on niin ohutta ja on sellainen lerpumpi (toistan ehkä itseäni, anteeksi :ashamed: )
 
Limo
Minäkään en ihastunut kehuttuun Manducaan. Selkäpuolen remmi oli aivan liian vaikea kiinnittää varsinkin takki päällä. Pieni vauva oli yllättävän hankala asettaa reppuun ja asentaminen vaati aina istumapaikan. Se taas oli hankalaa, koska pienen kanssa reppua olisi tarvinnut silloin kun lapsi lakkasi viihtymästä rattaissa ja sitten etsittiin istumapaikkaa ja sääädeltiin remmejä. Olen kuullut sanottavan, ettei remmejä tarvitse säätää kuin kerran sopiviksi, mutta eihän se käytännössä niin mene. Välillä on enemmän päällä, välillä vähemmän.

Ja kun reppu oli viimein päällä ja vauva asemissa, hiki valui molemmilta ja vauva kiljui. Kesällä reppu oli lisäksi kuuma.

Ehkä en osannut käyttää lukuisia säätöjä, mutta minäkään en kokenut reppua ergonomiseksi. Se sai tukevaksi alhaalta, mutta yläosa oli lerpumpi ja olkahihnat ainakin pienelle kantajalle liiian tuhdit ja leveät.

Ergosta on vain lyhyt käyttökokemus, mutta minäkin ostaisin mielummin sen. Hyvin pärjäillään nyt ilman kumpaakaan :)
 

Yhteistyössä