Makuviilit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viilipytty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viilipytty

Vieras
Syökö lapsenne makuviilejä? Onko ne nyt oikeasti jotenkin epäterveellisempiä kuin vaikka maustettu jugurtti? Ihmettelen sillä sokeriahan niistä löytyy mutta niin löytyy monesta lapsille tarkoitetusta jogurttivalmisteestakin.

Melkein kaikki kenen kanssa olen jutellut tuntuvat pitävän makuviilejä sellaisina herkkupaloina joita saisi antaa vain harvoin. Mutta tavalliset maustetut jugurtit sitten kävisi?

Mitä teidän 1v syö välipalaksi? Tähän asti on syöty melkein pelkästään purkkipuuroja tai hedelmäsoseita ja tuo viili tuntuis uppoavan hyvin. Mua vaan harmittaa jos se on nyt sitten niin epäterveellistä.

Minä olen sitä mieltä tuon sokeri homman kanssa että siinä kuten missä tahansa fanaattisuus on haitallista :) minä ostan lapsille ihan hyvillä mielein viiliksiä ja tavallista maustettua jugurttia yms. joita syövät iltapalaksi/välipalaksi välillä. Ja mulla on neljä hoikkeliini lasta :)

Vaikuttaako se sokerin määrä hampaiden reikiintymiseen kun kuitenkin molemmissa (sekä jugurtti että viili) on sokeria? Mä lähinnä hampaista olen murheissani, meidän lapset on tosi laiheliineja ja jos löytyy joku ruoka mikä hyvin uppoaa niin olen valmis sitä syöttämään jos hampaat ei ihan sula suuhun.

Onhan noissa lasten hedelmäsoseissakin sokeria, vaikka ei lisättyä sokeria. Happohyökkäys niistäkin tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Vaikuttaako se sokerin määrä hampaiden reikiintymiseen kun kuitenkin molemmissa (sekä jugurtti että viili) on sokeria? Mä lähinnä hampaista olen murheissani, meidän lapset on tosi laiheliineja ja jos löytyy joku ruoka mikä hyvin uppoaa niin olen valmis sitä syöttämään jos hampaat ei ihan sula suuhun.

Onhan noissa lasten hedelmäsoseissakin sokeria, vaikka ei lisättyä sokeria. Happohyökkäys niistäkin tulee.

Kaikesta ruuasta tulee happohyökkäys suuhun :)

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:

no just niin. hampaiden kannalta sillä määrällä ei oo mitään väliä. ksylitolia päälle ja pesu aamuin/illoin!

Millaista ksylitolia voi antaa 1v lapselle? Ei osaa vielä pureskella mitään purutabletteja saati purkkaa?

Taustalla tähän mun murheeseeni makuviileistä on se että meillä ei jogurtti jostain syystä käy vaan siitä menee maha sekaisin. Ja maitotuotteita pitäis alkaa antamaan. Tavallaista viiliäkään en saa syömään, ainakaan vielä, ilman hilloa.

ei meilläkään noita joka päivä syödä, ehkä 1-2 kertaa viikossa välipalana. Aamulla syödään puuroa(viikolla) ja muroja+jugurttia/maitoa viikonloppuisin. JA TIEDÄN, muroissakin on sokeria.. Mutta välillähän on pakko saada vaihtelua aamupaloihin ym.

Meillä pojat siis 4-5 v

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Millaista ksylitolia voi antaa 1v lapselle? Ei osaa vielä pureskella mitään purutabletteja saati purkkaa?

Taustalla tähän mun murheeseeni makuviileistä on se että meillä ei jogurtti jostain syystä käy vaan siitä menee maha sekaisin. Ja maitotuotteita pitäis alkaa antamaan. Tavallaista viiliäkään en saa syömään, ainakaan vielä, ilman hilloa.

purkkaa mäkään en ole edes kokeillut, mutta meillä oppi nopeasti syömään ihan niitä kovia täysksylitol-tabletteja ja sitten noita läkerolin ksylitol-karkkeja myös. treeniä vaan :)

ei meilläkään menny maustamattomat jugurtit eikä viilit, hedelmäsoseilla maustettuna vähän paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tavalliseen viiliin sopii tosi hyvin vauvan hedelmä tai marjasoseet :) tykkään iteki syödä :)
Xylibon-pastillit on niin pieniä et voi antaa jo ihan pienelle.
1vuotiaalle olen kyllä itse antanu puolikkaan purkkatyynyn, ei siitä ole haittaa vaikka nielee, mut tietty kannattaa opettaa heti alkuunsa et sylkee pois kun on vähän aikaa mäyhystäny ja et sylkee roskii :) ettei löydy sohvasta.

Alkuperäinen kirjoittaja niino:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Mustikka85:
Meillä 4 vuotias syö joka aamu viiliksen. Ja eilen sai myös 10kk sisko iltapalks viiliksen.

sääliksi käy lapsiasi :(

Jaa minkä ihmee vuoksi? :o

Nyt on pakko sanoa, että niissä on lisäaineita (E-koodeja) joita ei saisi antaa alle 1-vuotiaille. Eikös 10kk vasta just totuttele maitotuotteisiin? Ja aloittaa makuviilillä. Mä en käsitä. Miksi pitää totuttaa suoraan tuollaiseen moskaan, missä on vielä lisäaineitakin. Ihan turhaa, jopa haitallista vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja niino:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Mustikka85:
Meillä 4 vuotias syö joka aamu viiliksen. Ja eilen sai myös 10kk sisko iltapalks viiliksen.

sääliksi käy lapsiasi :(

Jaa minkä ihmee vuoksi? :o

Nyt on pakko sanoa, että niissä on lisäaineita (E-koodeja) joita ei saisi antaa alle 1-vuotiaille. Eikös 10kk vasta just totuttele maitotuotteisiin? Ja aloittaa makuviilillä. Mä en käsitä. Miksi pitää totuttaa suoraan tuollaiseen moskaan, missä on vielä lisäaineitakin. Ihan turhaa, jopa haitallista vauvalle.

Joo paitsi ei niissä kaikissa ole :) kannattaa lukea tuoteselosteita ja suosia lisäaineettomia tuotteita pienillä :)

Yhteistyössä