makuupussi ja pihalla nukkuminen

  • Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti
tiina
tyttö lähtee yöleirille ja pihalla nukkuvat, hrrhh

Ens yöksi luvattu -10hujakoilla. Muistin et mulla hyvä makuupussi mutta kun menin kattoon niin näytti aikas liisulta jo, eikä pussista löytynyt mistään millaista keliä kestää??!!

Hägloforssin pussi ja aikanaan kun ostin muistelin et myyjä sanoi et -10kestää. Kannattaako mennä ostaan uus lämpösempi pussi ja mitähän tuollaiset maksaa????
 
siiri
Riippuu mitä se pihalla nukkuminen käytännössä tarkoittaa. Esim laavussa nuotiolla voi riittääkin, mutta jos ihan maassa niin sitten hankkisin ehkä uuden. Makuualustaakin kannattaa miettiä, että pitääkö kylmyyden tarpeeksi poissa. Uudet pussit on aika kalliita, satasen saa ainakin maksaa pakkaskelin pussista.
 
-10 asteen pussilla ei nuku hyvin -10 asteen pakkasessa. Se on ääriolosuhde, ei mukavuuksia. Hengissä toki selviää. Lisäksi tosiaan on vaikutusta onko teltta, millainen alusta, yms.

Mulla on nyrkkisääntö (vilukissa olen kylläkin), että tuplat pitää olla vähintään makuupussissa lupausta. Pakkasessa olen pärjnnyt nautinnolla -40 asteen kuitupussilla ja -20 asteen untuvapussilla. Eli jotain reilut -5-10 astetta. Tosin 100e ei noita kyllä saa varmaankaan.

Halvempi ja painavampi ratkaisu on ottaa kaksi pussia päällekkäin.
 
Riippuu tosiaan paljon siitä, että miten siellä ulkona nukutaan. Jos on kaminateltta, niin eipä siellä lämpö laske alle nollan, yleensä on kyllä niin päin että kipinämikot on liiankin innokkaita lämmittämään...

Ulkona ilman mitään tulia suosittelisin kyllä uuden pussin hankkimista. Jos tarkoitus on harrastaa tuota toimintaa enemmän, niin kunnon pussi kannattaa ostaa samantien. Hintahaitari on varmasti jostain satasesta alkaen lähemmäksi tonnia.

Kunnon makuualustaan kiinnittäisin huomiota. Ne nykyaikaiset ilmatäytteiset on mukavia, mutta vaan niin kauan kunnes niihin tulee reikä. Perinteine solumuovinen ei juuri rei'istä hätkähdä. Jos ei tartte paljoa reppua kantaa pitkää matkaa, niin laittaisin lapselle mukaan molemmat.
 
wanderinghobo
Tulee nyt pari vuotta myöhässä, mutta jos minä eksyin lukemaan tätä, niin eksyy varmaan joskus joku muukin.

http://wanderinghobostales.blogspot.fi/

Tuollainen blogi. Käsittelee mm. eräilyvarusteita. Makuupusseista löytyy suht kattava setti.
 

Yhteistyössä