Maksoiko mies synnytyksen?

• Viestiketjun aloittaja Honey no money
  • Ensimmäinen viesti
Honey no money
Mites muilla, maksoiko mies esim. synnytyksen? Oma mieheni ei, mutta on se kerran ostanut kaupasta pienen paketin vaippoja, mutta muuten ei kyllä ole millään lailla kustantanut raskautta/synnytystä/lapsen tarvikkeita. Ostan melkein kaiken kirppikseltä, eli lapsilisä riittää ruhtinaallisesti (lapsi 2 v ja risat) lapsen menoihin tässä vaiheessa. Maksan myös oman asuntolainanlyhennyksen puoliskani ja omat laskuni + kaupassa käynnit tekemällä kotoa käsin sen verran töitä mitä jaksaa =9 Eli täysin omavaraisesti (= lue köyhästi!) elellään kotona olevasta lapsesta huolimatta. Mies käy töissä ja tekee omilla tuloillaan mitä lystää.

Pohdin vain mikä mahtaa olla yleinen käytäntö, kustantavatko miehet naisten äitiys/kotihoidonajan kulut? Paljonko kunnon prinsessat saavat käyttörahaa itselleen kotonaolo aikana? =) =)

Vieras
Meillä on kaikki rahat yhteisiä, joten yhdessä ollaan kaikki lapsiin liittyvä aina maksettu. Samaten kaikki muukin, siitä päivästä lähtien kun lyötiin hynttyyt yhteen.

Rukoilijasirkka
:eek: Mä en oo ikinä edes ajatellut, etteikö mies maksaisi... Mähän olen synnyttänyt hänelle lapsia ja olen hänen vaimo. Meillä on rahat aina ollut yhteiset, ei niistä pidetä lukua, kuka saa paljonkin.

Meillä on kyllä erilliset tilit mutta en todellakaan muista kumpi nyt on sairaalalaskut päässyt maksamaan. Laskut yleensäkin maksettu sitä mukaa kun luukusta tippunut kumman tililtä sattuu katsomatta sitä kenen nimellä sattuu tulemaan.

Mä taisin itse maksaa mut kyllä meillä mies on ostanut tuttelia ja vaippoja sillon kun tänne muutettiin ja ei ollut kun yksi auto ja se oli hänellä joten sai luvan kantaa tavaraa kotia. Nytkin lähdettiin sunnuntaina suksiostoksille esikoiselle niin anto rahat suksiin. Ostaa myös vaatteita ja muita tavaroita, mut ei me pidetä kirjaa ostoksista.

Meillä on ollut yhteiset rahat siitä asti kun muutettiin yhteen. Nyt on yhteinen asuntolaina joka maksetaan miehen palkalla koska minä olen kotihoidontuella eli minun "tulot" on n. 260?/kk + lapsilisä 100?. Tuo kotihoidontuki ja lapsilisä menee lähinnä ruokakauppaan, vaippoihin, lapsen vaatteisiin, kenkiin ym. mitä hän tarvitsee. Ja kaikki loput mies maksaa koska hänellä on palkkatuloja.
Sitten kun minäkin menen töihin, asia on tietysti taas eri - mutta ei se että meillä on yhteiset rahat muutu mihinkään.

möö
Molemmilla on omat tilit ja jokaisen synnytysreissun kulut olen itse maksanut. Kai se mieskin ois laskun maksanut, jos sen olisin hänelle antanut, ei vain ole tullut kertaakaan mieleen...

yhdessä ja erikseen
Yhdessä maksettiin eka synnytys.Toisen maksoin itse koska minulla oli sillä hetkellä enemmän rahaa.
On omia tuloja ja omia menoja,ja yhteisiä tuloja ja yhteisiä menoja.Ei kyllä yleensä katsota että kumman nimellä lasku tulee,vaan se maksaa kuka kerkee.

En ymmärrä sellaista että mies maksaa,koska nainen on synnyttänyt hänelle lapsen.täh?Eikö se lapsi olekaan yhteinen...

Meillä kaikki tulot ovat yhteisiä, kuin myös menot.

Miehen palkka on noin 70% perheemme kuukausituloista, joten tietenkin "miehen rahoilla" maksetaan vuokrat, muut asumismenot, auton vakuutukset, bensat yms. isommat jutut. "Mun rahoilla" saatetaan maksella pikkulaskuja, mutta enempi mun rahat menee kyllä ruokakauppaan ja miehen niihin laskuihin.

Aikoinaan minä olin se, joka tienasi enemmän, kun mies oli opiskelija ja tuolloin minä tietenkin vastasin nniistä kuluista, joista mies vastaa nykyään.

Mulle ei mikään muu edes kelpaisi, kuin tällainen -kaikki on yhteistä- ajattelu, sillä mun mielestä on aivan päätöntä elää avioliitossa ja tehdä yhteisiä lapsia, jos ei voida edes yhteisillä rahoilla olla ja elää.

möö
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
yhteiset rahat, josta maksetaan yhteiset kulut. Mun mielestä tuo että on omat rahat, on kummallinen ajatus...
Mun mies on yksityisyrittäjä ja hänellä on erikseen yrityksen tili ja yksityistili. Yrittäjänä mieheni tulot vaihtelevat rajustikin kuukausittain. Minä taas olen tavallinen palkansaaja ja halusin pitää oman tilin, jolle minun palkkani menee siksi, että pidän siitä ajatuksesta, että tiedän tuloni tarkalleen kuukausittain. Ehkä itsekästä, mutta toimii meillä. Mies hoitaa suuret hankinnat, minä taas arkitarpeet ja lasten pienet menot. Sairaalalasku taisi olla mulla sitä luokkaa, että sen tavalliseksi menokseni luokittelin.

työäiti
meillä ei ole yhteiset rahat. Lapseen kohdistuvat kulut menee puoliksi. Käytännössä minä maksoin laskun ja mies tilitti puolet mulle takaisin.

Mies taisi maksaa mulle kotonaolosta noin 300e kuussa ja minä samoin hänelle, paitsi kun sain täyttä palkkaa. Emme jääneet kotiin enään kotihoidontuelle, pelkästään oma osuus talon pitämisestä on noin 1000e...

Ammattilainen
Mä olen ollut aina siinä uskosssa että Suomessa yhteiskunta maksaa synnytyksen. :xmas: Se sairaalamaksu jonka itse joutuu maksaa kattaa ehkä lähinnä toimistokulut.

Yhteistyössä