Maksetaanko teillä kaikki puoliksi,tuloista riippumatta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta miehetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta miehetön

Vieras
Meillä maksetaan ja mulla menee hermo. Tai nykyään maksetaan.
Ennen lapsen saamista mä tienasin hyvin, maksoin kaikki ruokamenot,ostin kaikki tarvikkeet lapselle (vaunut,sängyt,vaatteet,kaikki). Mies oli silloin työttömänä ja maksoi vain omat laskunsa ja puolet vuokrasta.
Nyt mä olen hoitovapaalla lapsen kanssa ja mies tienaa saman kuin mitä mä töissä ollessani. Mä yleensä kituutan ja yritän vähistä rahoistani käydä kaupassa ja ostella lapselle vaatteita kirpparilta, mies ei tee elettäkään käydäkseen kaupassa ostamassa muuta kuin maitopurkin.
Kysyin eilen että eikö hänelle tullut palkka,että meiltä on maito ja muut ihan loppu (=jääkaapissa on vain valo), toi aamulla maitopurkin kaupasta ja se oli siinä! Sanoin että voisko hän käydä kaupassa,sanoi että hän kävi viime kuun alussa (!!!) kuudellakympillä ja oletti että siinä oli meidän koko kuukauden ruuat?? En kestä tota idioottia. Nyt sanoin että hänkin on velvollinen osallistumaan ruokamenoihin niin sanoi että palkka menee laskuihin ja hänen omiin menoihinsa ja naama norsunvitulla antoi sitten 40e rahaa että voi käydä kaupassa ja varmaan nyt olettaa että hankin sillä kuukauden ruuat. Tekis mieli sanoa että hankkii oman kämpän ja alkaa maksamaan 200e/kk elareita niin saan siltä enemmän rahaa lapsen menoihin ja ruokaan!!!
Onko toi ihan idiootti vai tyypillinen mies??

juu, siis yhteiset menot menee puoliksi ja lisäksi molemmat hoitaa omat laskunsa itse.
niin se meni myös edellisessä suhteessa (lapseni isän kanssa) myös silloin kun olin hetkellisesti hoitovapaalla, eli kävin osttain töissä jotta rahat riittivät

Ja sanoi siis mulle että mäkin voisin joskus käydä kaupassa ja ostaa jotain! Ei ymmärtänyt kun sanoin että olen koko lapsen elämän ajan ostanut sille KAIKEN (sanoi että sitä varten saan lapsilisää :) Voi video!!) ja käynyt kaupassa pari kertaa viikossa ja siksi on osa vuokrastakin vielä maksamatta ja pari laskuakin kun saan tosiaan vain kotihoidontuen ja onneksi muutama satku on ollut säästössä niin en ole ihan vararikossa..

Kaikki on yhteistä enkä osaa sanoa kuka perheessä kuluttaa minkäkin verran, minä tienaan tuplasti mieheen verrattuna mutta olen saanut olla kotona lasten kanssa vuosia ja opiskella rauhassa kun mies on hoitanut tienaamisen.

Jos on lapsi ja asutte yhdessä, niin en ymmärrä tuota käytöstä.
Meillä mies töissä, tienaa käteen n. 1800e. Minä kodinhoitotuella, minimi 315e + lapsilisät. Ei siis hurraamista.
Mies maksaa vuokran + laskut, menee noin 1400e. Minä vastaan ruokapuolesta. Sitten niillä lopuilla mitä jää, laitetaan säästöön, tuhlataan tai tehdään jotain perheen kesken. Ei ole omia rahoja, vaan kaikki on yhteisiä vaikka omilla tileillä onkin.

Kuulostaa että miehes ei ihan tajua asioita. Meillä mies maksaa enemmän, koska ansaitsee enemmän. Meillä miehelle on kunnia-asia ja itsestäänselvyys pitää huolta perheestään, ei rahasta ole koskaan tarvinnut riidellä.
Kirjoita paperille ylös kaikki kuukauden menot ja näytät paperin miehelles, tajuaisiko sitten?

no ei oo tyypillinen mies :O meillä maksaa se jolla on sillä hetkellä rahaa. ja jos mun tilillä on rahaa ja miehellä ei, siirrän hälle rahaa jos on kauppaan menossa. sama toisin päin. säästötileille siirrellään molemmat sillon rahaa kun ekstraa jää. yhteinen yksikkö tää meidän talous on.

Tällä hetkellä maksetaan puoliksi, kun minä vanhempainvapaalla ja mies töissä. Minä alan varmaankin maksaa enemmän, kun mies jää hoitovapaalle. Ja tulot ovat molemmilla suunnilleen samat silloin kun töissä olemme. Onneksi ei tarvitse riidellä rahasta...

No onpa kyllä aasi mies.

Meillä on yhteinen talous ja yhteiset rahat. Molemmat kyllä voivat niistä sitten käyttää omiin menoihinsa sen minkä tarvii. En oikein tiedä, miten perheessä jossa lapsiakin on, onnistuisi se, että kaikki puoliksi.

Ei kyllä mun näkökulmastani katsottuna ole tyypillinen mies.
Meillä on aina mennyt niin, että se, jolla paremmat tulot, osallistuu enemmän. Me olemme töissä ollessamme tienanneet suurin piirtein yhtä paljon, joten kulutkin ovat menneet aika lailla puoliksi (tosin me emme laske, kuka maksaa mitäkin).

Kuitenkin meillä mies on kannustanut minua vaihtamaan alaa ja on nyt noin viiden vuoden ajan ollut perheemme pääasiallinen elättäjä, kun minä olen lukenut yliopistotutkintoa. Kun valmistun, tulen aika nopeastikin ansaitsemaan reilusti enemmän kuin mieheni, jolloin luonnollisesti minä osallistun perheemme taloudellisen puolen hoitoon miestä isommalla panoksella. Tosin mä en edes osaa ajatella asiaa noin, vaan meillä ne rahat menevät yhteiseen pottiin. Vaikka meillä on omat tilit, niin kummallakin on käyttöoikeus toisen tiliin eli rahat ovat yhteiset. Meillä homma toimii varmaan siitäkin syystä, että olemme hyvin samanlaisia rahan käyttämisessä.

Mutta joo, mun mielestäni miehesi on idiootti (sori).

Meillä maksaa se, jolla on rahaa. Ei ole mitään tarvetta maksaa asioita "puoliksi". Samassa taloudessahan tässä ollaan. Tuntuisi ihan järkyttävältä elää sellaisessa vakituisessa parisuhteessa, jossa kaikki pantaisiin tasan puoliksi (tämä ei siis ole moralisointia vaan ihan oma tuntemukseni - minulle se olisi varmaan mahdotonta).

Ukko maksaa kämpän (lainan, sähkö, vesi yms) ja vakuutukset. Mä maksan safkat (lapsen vaatteet ja omat laskut). Ku jään hoitovapaalle, niin oletettavasti ukko antaa mulle rahaa et saan käydä kaupas ostaas ruoat

Meillä on kans tilanne et mies on töissä ja mä lasten kanssa kotona. Mä olen aina ostanut kaikki lasten vaatteet, lelut ym ja mies on maksanut asumisen ja ostaa enimmäkseen ruoat. Mä olen sit mahdollisuuksien mukaan laittanut rahaa säästöön pahan päivän varalle tai maksanut jotain isompia laskuja pois. Eli meillä mennään sillä periaatteella et se maksaa kenellä on sillä hetkellä rahaa. Toki siis rahaa on koko ajan käytössä mut jos isomman ostoksen osuessa kohdalle miehen tili on vasta tulossa ja itse olen saanut äitiyspäivärahan niin sitten olen minä joka maksaa ja toimii myös toisinpäin.

Meillä maksaa se, jolla on rahaa. Tai paremminkin sen tililtä maksetaan, jolla on rahaa. Mulla on kortti miehen tilille (ja muutenkin käyttöoikeus) ja sillä on käyttöoikeus mun tilille. Eli jos se tarttee rahaa, käy siirtämässä rahaa mun tililtä sen tilille ja/tai maksaa laskuja suoraan mun tililtä. Tai sit toisinpäin.

Siis toisin sanoen meillä ei oo sun ja mun rahoja, vaan meidän rahat.

Meillä maksaa se jolla on rahaa.
Olen joskus ehdottanut järjestelyä että molemmat laittaa yhteiselle tilille 80% tuloistaan, ja sieltä maksetaan kaikki yhteiset jutut. Mutta ei ole ollut tarvetta mennä siihen. Meillä tulee raha-asioista keskustelua oikeastaan vain silloin jos miehellä on tilillä reilummasti säästössä - silloin se muuttuu oudon pihiksi ;)

meillä yhteinen tili, jonne kummankin palkka (nyt mun kodinhoidontuki) menevät. Sieltä maksetaan kaikki. Kätevää, ei tarvi laskea kummalla rahaa tai kumpi joutuu enemmän maksamaan.

Meillä ollut aina omat tilit, mutta rahat yhteiset. kertaakaan ei ole tullut riitaa rahasta.Yhdessä 17 vuotta. Isommista hankinnoista keskustellaan, mut pienemmät maksaa kuka ehtii.

Mä en voi käsittää miten joku voi elää parisuhteessa ja perheenä mutta kuitenkin talous hoidetaan ihan kuin oltais jotain kämppäkavereita. Haloo ihmiset, jos yhtä ollaan niin kyllä talouspuolikin pitää olla yhtä!!! Ei ole ihme ettei parisuhteet kestä kun ei oo toiseen luottamusta sen vertaa että voitais pitää talous yhtenä. En käsitä en.

Meillä on kummallakin oma tili jonne tulee meidän omat tulot, mutta rahat on silti yhteisiä siinä mielessä että kumpikin voi käyttää kumpaakin tiliä ja se maksaa kellä on rahaa. Me ei lasketa kuka maksaa mitä ja miten paljon. Meillä on yhteinen parisuhde, yhteiset lapset ja yhteinen koti niin on luonnollista että rahatkin on yhteisiä. Nyt kun mä oon hoitovapaalla ja mies töissä niin luonnollisesti miehen tienaamilla rahoilla enempi eletään, vuoden päästä kun mies on hoitovapaalla ja mä töissä niin tilanne on toisinpäin.

Jossain lehdessä julkaistiin tutkimus jonka mukaan ne parisuhteet, joissa oli yhteinen talous, säilyi pidempään kuin ne, joissa oli erillistaloudet. Sun ja mun rahat omistavat pariskunnat eroaa enemmän kuin ne kellä on kaikki yhteistä ja mun mielestä se on hyvin loogista.

Alkuperäinen kirjoittaja kohta miehetön;23857305:
Meillä maksetaan ja mulla menee hermo. Tai nykyään maksetaan.
Ennen lapsen saamista mä tienasin hyvin, maksoin kaikki ruokamenot,ostin kaikki tarvikkeet lapselle (vaunut,sängyt,vaatteet,kaikki). Mies oli silloin työttömänä ja maksoi vain omat laskunsa ja puolet vuokrasta.
Nyt mä olen hoitovapaalla lapsen kanssa ja mies tienaa saman kuin mitä mä töissä ollessani. Mä yleensä kituutan ja yritän vähistä rahoistani käydä kaupassa ja ostella lapselle vaatteita kirpparilta, mies ei tee elettäkään käydäkseen kaupassa ostamassa muuta kuin maitopurkin.
Kysyin eilen että eikö hänelle tullut palkka,että meiltä on maito ja muut ihan loppu (=jääkaapissa on vain valo), toi aamulla maitopurkin kaupasta ja se oli siinä! Sanoin että voisko hän käydä kaupassa,sanoi että hän kävi viime kuun alussa (!!!) kuudellakympillä ja oletti että siinä oli meidän koko kuukauden ruuat?? En kestä tota idioottia. Nyt sanoin että hänkin on velvollinen osallistumaan ruokamenoihin niin sanoi että palkka menee laskuihin ja hänen omiin menoihinsa ja naama norsunvitulla antoi sitten 40e rahaa että voi käydä kaupassa ja varmaan nyt olettaa että hankin sillä kuukauden ruuat. Tekis mieli sanoa että hankkii oman kämpän ja alkaa maksamaan 200e/kk elareita niin saan siltä enemmän rahaa lapsen menoihin ja ruokaan!!!
Onko toi ihan idiootti vai tyypillinen mies??

Jos ei itse ole ruokakaupassa aktiivisesti käynyt ja ruokaa tehnyt, ei mikään ihme ettei tajua kuinka paljon ruoka maksaa ja kuinka paljon sitä menee. Jos on viimeksi käynyt kaupassa ja ruokkinut (vain) itsensä vuosia sitten voi ihan aidosti luulla, että se 60 euroa riittää kuukaudeksi. Luokittelisin miehesi tietämättömäksi ruuan hinnasta ja idiootiksi, että alkaa sinun tietämystäsi siitä kyseenalaistamaan. Ennen eroa yrittäisin valistaa miestä ja säilyttää esim. kauppalaskut kuukauden ajalta ja "ruokalistat" kuukauden ajalta. Niistä mies voisi sitten ynnätä paljonko eläminen on maksanut ja mitä sillä on saatu kuukauden ajalta. Ellei mies sen jälkeen tajua, on kyseessä parantumaton idiootti.

Yhteistyössä