Maksasta löytynyt jotain, lääkäri ei kertonut mitään. Nyt ajatukset ihan sekaisin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuvaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuvaaaa

Vieras
Minulla alkoi hirveä vatsakipu, ja kävin päivystyksessä. Olin tarkkailussa yötä ja tekivät sitten vatsaultran. Siitä ei kuulemma mitään löytynyt, käskettiin syömään vatsansuojalääkkeitä ja jättämään tulehduskipulääkkeiden käyttö pois. Epäilivät että johtuu kipulääkkeiden syömisestä joita olen syönyt tuohon kipeään lonkkaan.
Nyt kävin hakemassa sairaslomaa kun lonkka todella kipeä, kun en niitä särkylääkkeitä pysty syömään. Lääkäri sanoi sitten että minulle laitettu lähete vatsan magneetti kuviin ja aika kirurgian polille. Minulla kuulemma ultrassa löytynyt maksasta sentin halkaisialtaan oleva löydös.

Miksi minulle ei kerrottu mitään, en tiedä mitä ajatella. Päässä tuhat kysymystä eikä ketään keneltä niitä kysyä, olin niin yllättynyt kun kuulin tuosta etten osannut mitään kysyä. Mieheni vain sanoi että ihan turhaan maalaan piruja seinille, että odottaa vain tuloksia. Mutta helppo se on sanoa, mieheltä ei paljon tukea siis tule.

Eipä siinä auta kuin odotella tuloksia kuten miehesi sanoo, vaikka kaikenlaiset ajatukset varmasti tulevat mieleen. Kun itse sain visi vuotta sitten lähetteen onkologian osastolle, en ensin edes tajunnut mistä on kyse. Eka käynnillä tajusin, että kyse on syöpäepäilystä. Mitään ei juurikaan kerrottu eikä mahdollisesta syövästä puhuttu, kun en kysellyt eikä haluttu suotta luoda mitään uhkakuvia tilanteessa, jossa mitään tarkempaa tietoa ei ollut. Luin aiheesta muutaman kirjan odotellessani seuraavaa käyntiä. Kirjoista jäi mieleen se, ettei syöpä itsessään ole se pahin asia, vaan pahinta on ne muut jutut (pelot yms).

Edelleen käyn seurannassa harvakseltaan. Syöpää ei ole todettu, mutta tilannetta täytyy seurata. Nykyisin asiaa ei tule edes ajateltua. Ainoastaan ennen kontrollikäyntejä jännittää ja mietityttää. Nykyisin tosin jo ajattelen, ettei minulla mitään voi olla. Samaa mies sanoi silloin alussa. Se tuntui ilkeältä ihan kuin toinen ei välittäisi ollenkaan, vaikka se oli tarkoitettu tueksi ja rauhoittamiseksi.

Tsemppiä!

[QUOTE="a p";30172346]Se ei selitä ultraääni löydöstä eikä lähetettä magneettikuviin.[/QUOTE]
Ei selitä, mutta todennäköisesti kyseessä on kaksi eri asiaa: kipu ja löydös. Jos kipua ei olisi ollut, niin löydös olisi jäänyt löytymättä. Toivotaan, että löydös on harmiton.

Äitini meni myös minun ollessa lapsi päivystykseen vatsakipujen takia, löytyi maksasta jokin löydös. Kävi vielä kerran sen jälkeen sen takia lääkärissä, mutta mitään koepalojakaan siitä ei otettu. Tästä aikaa 20 vuotta :) Joten älä hätäile.

Mun äidillä on kanssa jonkinlainen "verisuonisykkyrä" maksassa. Sitä ultrattiin ja tutkailtiin, mutta on siis harmiton.. Jos ei mitään ihmeempiä häikkiä maksa-arvoissa, niin ole huoleti, se voi olla ihan vaaratontakin.Ja jos jotain tosi vakavaa epäilisivät, niin eiköhän olisi kiireellesemmin sua pyytäneet tutkimuksiin?

Kaveriltani löytyi kans maksasta joku möykky. Siitä otettiin koepala, oli joku täysin harmiton joka oli pääosin rasvaa. Lääkäri oli sanonut että maksasta löytyy usein tollaisia, varsinkin jos on ylipainoa .

Multa löytyi 8 vuotta sitten myös vatsan ultran yhteydessä maksasta hemangiooma, hyvälaatuinen verisuonikasvain. Muistan vieläkin sen kamalan epätietoisuuden tunteen kun jouduin odottamaan jonkin aikaa tietoa siitä mikä maksassani oli. Muutama kuukausi sitten kävin kontrollissa asian vuoksi (itse halusin) ja kasvain on pysynyt täysin ennallaan. Yritä olla stressaamatta etukäteen, luultavasti sinunkaan tapauksessasi ei ole kyse mistään vakavasta.

Niin ja minäkin kävin ultrassa alunperin siis kovien vatsakipujen vuoksi joiden aiheuttajaksi todettiin suolistotulehdus. Eli tavallaan ihan sivulöydöksenä tuli tuo maksa. Kasvaimeni on vähän reilu 3 cm halkaisijaltaan. Tsemppiä!

Arcoxia niminen lääke on todella tehokas esim. nivelkipuihin ja on paljon vatsaystävällisempi kuin Buranat jne. Kysy lääkäriltäsi oilisiko siinä ideaa, tai sitten joku muu lääke. Kivuista ei kannata kärsiä. Toivottavasti maksasta ei löydy mitään ikävää.

Yhteistyössä