Maksalaatikko ja maksapasteijat..

saa syödä. Eli vaikka noita kielletty ruoka-aine listoja on olemassa niin suositus taitaa olla että ainostaan alkoholi on kokonaan kielletty. Maksastahan taisi olla uutisissa joku aika sitten että esim. Maksamakkaraa saa syödä kohtuudella. olikohan määrä jotain ruokalusikan verran vuorokaudessa, eli parin leivän päälle riittää ja jos ei ihan joka päivä syö. Ite olen tässä viime viikkoina pari maksamakkara pötköä syönyt.
 
Ajatelkaas että vielä kun anoppi odotti kuopustaan, nyt 16-v., suositeltiin raskaana olevilla maksaruokia jotta hemppa ei laskisi.. Että miettikää monetko maksakastikkeet ja pihvit sekin on keittänyt ja ihan terveeltä tuo miehen veli vaikuttaa! :)
 
Suositukset muuttuu - mulle on juotettu kolmen kk iästä lähtien appelsiinimehua tuttipullosta. :D

Toisaalta ei siinä maksassa ole niitä ympäristömyrkkyjä ennen niin paljon ollutkaan eikä liian A-vitamiinin aiheuttamista sikiöhaitoista ole kauaa tiedetty.

Tarkemmat grammamäärät löytyy netistä kun googlettaa. Ainakin jostain elintarvikeviraston tms. sivuilta. Maksamakkaraa olen syönyt pari viipaletta aina silloin tällöin, kun se on suurta herkkua. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuittupää:
Kysäsin neuvolasta myös ja maksamakkaraa saa kuulemmna syödä pari viipaletta vaikka päivittäin, mutta maksalaatikkoa mieluummin vasta eka kolmanneksen jälkeen ja silloinkin vaikka tyyliin kerran kuussa.
Joo, samat ohjeet mullekin annettu. Ja maksamakkara maistuu, sitä on pakko käydä aina paketista ottamassa paksu viipale ja syödä sellaisenaan. :D
 
Maksan ja maksaruokien käyttö raskauden aikana

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran, Kansanterveyslaitoksen ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositus (1)

* Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan
* Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g.
* Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa

Maksa on monipuolinen ruoka-aine, joka sisältää ravintoaineita, joiden tarve raskauden aikana kasvaa. Näitä ovat mm. foolihappo, A-vitamiini ja rauta. Maksan käyttöön raskauden aikana liittyy kuitenkin riskejä, jonka vuoksi maksaruokien käyttöä on syytä rajoittaa koko raskauden ajan. Maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia ns. retinoidi-muodossa, joka suurina annoksina voi lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä.

Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio turvaa hyvän ravitsemuksen raskauden aikana. Runsas kasvisten, marjojen ja hedelmien käyttö riittää turvaamaan A-vitamiinin ja foolihapon saannin myös raskauden aikana. Kasvikunnan tuotteissa A-vitamiini esiintyy karotenoideina, jotka ovat haitattomia runsainakin marja-, hedelmä- ja kasvisannoksina.

Liiallisen A-vitamiinin saannin ehkäisemiseksi on raskauden aikana syytä välttää myös A-vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä ja A-vitamiinia sisältäviä monivitamiinivalmisteita



(1) Tämä suositus perustuu Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran riskinarviointiraporttiin "Hedelmällisessä iässä olevien naisten altistuminen A-vitamiinille, kadmiumille ja lyijylle maksaruokien välityksellä - kvantitatiivinen riskinarviointi." (Eviran tutkimuksia 2/2007)
 
Kiva joulu tulossa, kun maksalaatikko on mun lempparia ja en muista laatikoista paljon perusta. No, kinkkua menköön sitten senkin edestä!!! Maksamakkaraa ei tähän taloon ole odotusaikana ostettu, koska en pysty syömään sitä hillitysti ja mies on ollut myötätuntoisesti mukana. Lupasi tuoda laitokselle pari tankoa ja ruisleipää... jee! Ei tarvii enää montaa kuukautta odotella, jos kaikki menee hyvin. Misupai ja Helmis 23+6
 
Mie olen kyllä pari kertaa ostanut pötkön maksamakkaraa, ja pari kertaa syönyt maksalaatikkoakin... :whistle: Maksalaatikko kun on meidän koiran herkkua, ja sitä kun olen haistellut, olen pari kertaa sitten repsahtanut itsekin "koiranruokaan"; se kun vain on niin SAIRAAN hyvää :whistle:

Dooris ja sintti 19+2
 
Mulle kans jouluna melkeinpä ehdoton juttu saada maksalaatikkoa :D

Esikoisen kohdalla kysyin neuvolasta ja silloin sanottiin, että voi ihan huoletta syödä kaupan maksalaatikkoa yhden annoksen (puoli pakettia) kun kerran joulu on. Sillon jouluna viikot oli jotain rv23.

Nyt toisen kohdalla viikot jouluna on rv10, joten en oikein vielä tiedä uskaltaako, eikös se eka kolmannes oo kaikkein "herkin" vaihe?
 
Onneksi ei oo itellä himoja maksalaatikkoon tms vaikka maksapihveistä tykkäänki. Mutta oon jättäny neki nyt väliin. Mietin sitäkin joskus, että miten maksa on nii terveellisen ruuan maineessa vaikka se onki elin joka toimii myrkkysuodattimena.
No mulla sitte on himo moneen muuhun epäterveelliseen että ei sen puoleeen. Salmiakki ja lakritsi ja pepsi max aiheuttaa kiusauksia joka päivä vaikka niitäki kai olis hyvä rajata ku muutenki taipumusta verenpaineen nousuun.
 

Yhteistyössä