Tähän on voinut jo joku muukinkysyä ja ehkä vastaus tullut, kun ei viestiketjua niin pitkälle lukenut..Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 09:35 mie vaan kirjoitti:ex maksaa 170? kuussa tytöstä ja soskusta sanoivat että se ei kuitenkaan meinaa sitä etteikö isän tarvisi osallistua pyörien, suksien, luistimien yms harrastus välineiden kustannuksiin. Mutta toistaiseksi isä ei ole osallistunut minkään kustannuksiin. Hän on katsokaas töissä eikä hänellä ole koskaan rahaa, mutta minä joka olen työttömänä mulla sitä on vaikka kuinka paljon onneksi hyviä kamppeita löytyy vähän käytettyinä kirppikseltä. =)
Ei kyllä mene noin, lapsen lähihuoltaja on työtön, hänen osuutensa elatuksesta ei ole yhtä suuri kuin työssäkäyvän etän.Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2006 klo 18:43 kyssäri kirjoitti:\Saamasi elatusmaksu on PUOLET lapsen elatukseen käytettävästä summasta, sinun osuus on se toinen puoli. SIIS: lapsesi elatukseen on katsottu kuluvan 170 + 170 + 100 (lapsilisä) + 35 ?? (lapsilisän yh-korotus) = 475 e / kk / 1 lapsi . Verotonta tuloa, jota ei huomioida esim. asumitukea haettaessa eikä opintososiaalisia etuuksia haettaessa.Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 09:35 mie vaan kirjoitti:ex maksaa 170? kuussa tytöstä
Hän on katsokaas töissä eikä hänellä ole koskaan rahaa, mutta minä joka olen työttömänä mulla sitä on vaikka kuinka paljon onneksi hyviä kamppeita löytyy vähän käytettyinä kirppikseltä. =)
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 01:55 vieras kirjoitti:\Ei kyllä mene noin, lapsen lähihuoltaja on työtön, hänen osuutensa elatuksesta ei ole yhtä suuri kuin työssäkäyvän etän.Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2006 klo 18:43 kyssäri kirjoitti:\Saamasi elatusmaksu on PUOLET lapsen elatukseen käytettävästä summasta, sinun osuus on se toinen puoli. SIIS: lapsesi elatukseen on katsottu kuluvan 170 + 170 + 100 (lapsilisä) + 35 ?? (lapsilisän yh-korotus) = 475 e / kk / 1 lapsi . Verotonta tuloa, jota ei huomioida esim. asumitukea haettaessa eikä opintososiaalisia etuuksia haettaessa.Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 09:35 mie vaan kirjoitti:ex maksaa 170? kuussa tytöstä
Hän on katsokaas töissä eikä hänellä ole koskaan rahaa, mutta minä joka olen työttömänä mulla sitä on vaikka kuinka paljon onneksi hyviä kamppeita löytyy vähän käytettyinä kirppikseltä. =)
Elatusmaksu lasketaan lapsenelatuksen tarve - lapsilisä, saatu summa jaetaan vanhempien TULOJEN SUHTEESSA!!!
Voi olla että esim. lähivanhemman summaksi onkin laskettu vain 50 euroa, jolloin summa olisi 170+135+50.
Samaa olen minäkin ihmetellyt.Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 10:51 äiti kirjoitti:näitä juttuja lukiessa tuntuu että että vain yh-lapsien elämä pitää pysyä samana!!! vaikka tapahtuisi mitä!!! voi myös olla että että ihan ydinperheessäkin tulee työttömyytä ym... jolloin ei enää osteta kalliita leluja vaatteita ym... heidän kyllä pitää luopua täsät mutta ei yh-lasten mielestäni aika kummalista!! en oikein ymmärrä tätä ajatus maailmaa!! ja miksi ex-puolison jos nyt tienää hiukan enenpi pitää olla heti syytämässä kaikki raha lapselle? Vaikka näin ei olisi ollut esim kun oltiin niin yhdessä! mutta heti kun erotaan pitää kaikki raha tulla lapselle! käsittämätöntä!!! ja muutenkin tuntuu että lapsen kulutus nousee puolella.. ja sama tämä että jos isällä on jo uusi perhe niin niillä lapsilla jotka asuvat perheessä ei ole mitään väliä kärsikööt, tai ajatellaan että pi..ruako on lisää lapsia tehnyt..... julmaa ajattelua äideiltä... totakai jokainen haluaa hyvää lapselleen!!! mutta on paljon lapsia tuolla jotka eivät tiedä pleikkaireistä ym yhtään mitään ja voivat olla silti tosi onnellisia... kyllä tuo ihme tavaran syytäminen on lähtöisin ihan meistä.. ja lapsi ei taatusti tajua onko sillä hel....vetin kallis reimatec päällä vai hiukan halvempi versio ja on silti siellä ulkona varmasti yhtä onnellinen kuin ennekkin!!!!
Kahden vanhemman tulot??? Onhan silloin myös kahden vanhemman menot molemmat syö, käyttää vaatteita, käy suihkussa kuluttaen vettä ja sähköä, pesukoneet jyllää useammin, tilaa pitää ollaa omille ja etälapsille ja myös molemmille aikuisille. Hoitomaksut myös uusperheessä kuin myös ydinperheessä on jotka lasketaan tulojen mukaan(ei varattomat maksa hoito maksuja).Yhteiseen lapseen ei meillä ainakaan käytetä niin paljon rahaa kuin etä lapseen(160? kk). Jos mun osuudeksi lasketaan asuminen ja ruoka ja lapsilisät riittää vaatteisii , pyöriin ym. kun en joka ku vaatteita osta ja laitan sivuun yli jäävät lapsilisät eli isän osuus 160? jää meillä joka kuukausi käyttämättä. Olen sitä mieltä että tottakai elatusmaksut pitää maksaa mutta sitä ihmettelen miksi yh-lapset kuluttaa niin paljon enemmän kuin ydin tai uusperheen lapset!!Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 01:40 vieras kirjoitti:Eroperheen lapset eivät varmasti ole taloudellisesti paremmassa asemassa kuin ydinperheen lapset. Sen takaa se, että taloudessa on yksi elättäjä, yhden vanhemman tulot ovat aivan eri asia, kuin kahden vanhemman tulot.
Esimerkin vuoksi, aikoinaan esikoinen syntyi pitkän parisuhteeseen toivottuna lapsena. Me vanhemmat olimme molemmat suht hyvätuloisia,lapselle ostettiin vain parasta. Lapsi sai reimateciä, kaikki harrastusvälineet, kaikki mitä vain saatoimme ajatella lapsen tarvitsevan.
Sitten mies tapasikin toisen ja petti ja lopulta päädyimme eroon lapsen ollessa 3-vuotias. Hyvätuloinen äiti maksoi täydet päivähoitomaksut, ei päässyt tuettuihin vuokra-asuntoihin, kun tulot olivat liian suuret, maksoi siis asumisestaan valtavat summat, enää ei ollut varaa reimateceihin, ja äiti tinki omista vaatteistaan, ruuasta, ihan kaikesta. Mutta tärkeintä oli, että lapsen perusturvallisuus ei järkkyisi yhtään enempää kuin oli jo järkkynyt, siis piti asua suht lähellä entistä kotia, jotta päivähoitopaikka olisi sama, lapsella piti olla tilaa omakotitalon jälkeen. Rahaa vain oli käytettävissä huomattavasti vähemmän kuin ennen.
Jos tilanne etäperheessä muuttuu, mielestäni se kuitenkin pitäisi huomioida elatusmaksussa, samoin kuin tilanteen muutos myös sen lähivanhemman luona.
Ohhoh oletko todella sitä mieltä että kahden aikuisen taloudessa on kummallakin yhtä suuret menot kuin jos kummatkin asuisivat yksinäänAlkuperäinen kirjoittaja 15.07.2006 klo 17:46 yh-äiti kirjoitti:\Kahden vanhemman tulot??? Onhan silloin myös kahden vanhemman menot molemmat syö, käyttää vaatteita, käy suihkussa kuluttaen vettä ja sähköä, pesukoneet jyllää useammin, tilaa pitää ollaa omille ja etälapsille ja myös molemmille aikuisille. Hoitomaksut myös uusperheessä kuin myös ydinperheessä on jotka lasketaan tulojen mukaan(ei varattomat maksa hoito maksuja).Yhteiseen lapseen ei meillä ainakaan käytetä niin paljon rahaa kuin etä lapseen(160? kk). Jos mun osuudeksi lasketaan asuminen ja ruoka ja lapsilisät riittää vaatteisii , pyöriin ym. kun en joka ku vaatteita osta ja laitan sivuun yli jäävät lapsilisät eli isän osuus 160? jää meillä joka kuukausi käyttämättä. Olen sitä mieltä että tottakai elatusmaksut pitää maksaa mutta sitä ihmettelen miksi yh-lapset kuluttaa niin paljon enemmän kuin ydin tai uusperheen lapset!!
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 01:52 vieras kirjoitti:Esim. omalla kohdallani erotessani
lapsen päivähoitomaksu oli 200 euroa, lapsen osuus ruuista, hygieniatuotteista (vaipat, pesuaineet, vessapaperit, saippuat) 100 euroa
osuus vuokrasta 200 (1/5 osa vuokrasta, asuttiin isän kanssa isoa omakotitaloa, muutettiin vuokrakolmioon pääkaupunkiseudulla), tuohon päälle vielä vaatteet, kengät, polkupyörät, lapsen vakuutukset, muut harrastusvälineet. 600 euroa kului kuussa, josta isän osuus oli 200 euroa.
Huomioimatta on esim. sähkö, vesi, pojan känny.
Tässä tekstissä huomaa taas että laksenta tapoja on monia ja myös rahan käyttöä.Jos on päivähoito maksu 200? ja vuokra 1000? TÄYTYY olla hyvät tulot jos et tukia saa ja ilmeisesti et saa koska et niitä esim. vuokran osuudesta vähentänyt.Pesuaineita ja saippuoita ostan noin kaksi kertaa vuodessa lapsille ja jos lapsi on hoidossa niin wc paperiakaan ei kulu kovin paljoa.Vaateita ja kenkiä ei joka kuu tarvitse ostaa ja sitä vartenhan on myös lapsilisät joita et kuluista vähentänyt.Ja tuota en myöskään minä ymmärrä että ensin lisäät vaippakulut siten poika onkin samassa kulu laskelmassa sen ikäinen että harrastaa ja hänellä on oma kännykkä.
Mistä lähtien kolmio on luksusasunto. Eihän tuossa arvosteltu sitä etteikö isä saa asua vaikka palatsissa, vaan että lapselle on kohtuullinen asunto. Oletko ajatellut että harva mies haluaa sitä lasta itselleen, ei nämä asiat niin yksinkertaisia ole. Ihan vaan tiedoksi että kyllä yksinhuoltajat tekevät töitä, ja kuule aika moni saa ne elarit kaupungilta kun ne isit eivät viitsi maksaa.Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 22:53 äiti kirjoitti:Eiköhän se ole niin että niillä exillä on oikeus asua ihan niin kallisti kuin lystäävät!!! ei heidän tehtävänsä tietääkseni ole tarvis kustantaa äidille mitään luksus kämppää, jos kerta miehellä menee niin hyvin miksi ei se lapsi sitten asu isällään? on aika hassua että isän pitäisi maksaa puolet mielellään enemmän lapsen menoista ja kuitenkin saa tavata lastaan vain joka toinenviikonloppu?? kyllä se on niin että ilaman muuta se jonka luona laspi asuu maksaa enenmpi ja lapsilisät ja elarit tukevat osaltaan tätä!!! ja ikävä kyllä kun tätä on asioita seurannut niin töihin ei viitsitä mennä, lypsetään rahaa lisää menoihin exältä!! ja ruikutetan kurjuutta!1 juömaa tekstiä mutta äin se vaan näköjään on!!
Jaa miksei isän pitäisi maksaa puolia OMIEN lastensa elatuksesta? Minun exäni saa tavata lapsiaan niin usein kun haluaa, vaikka joka viikonloppu ja kesälomat kokonaan. Mutta kun ei halua kuin 5-6 kertaa vuodessa!Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 22:53 äiti kirjoitti:Eiköhän se ole niin että niillä exillä on oikeus asua ihan niin kallisti kuin lystäävät!!! ei heidän tehtävänsä tietääkseni ole tarvis kustantaa äidille mitään luksus kämppää, jos kerta miehellä menee niin hyvin miksi ei se lapsi sitten asu isällään? on aika hassua että isän pitäisi maksaa puolet mielellään enemmän lapsen menoista ja kuitenkin saa tavata lastaan vain joka toinenviikonloppu?? kyllä se on niin että ilaman muuta se jonka luona laspi asuu maksaa enenmpi ja lapsilisät ja elarit tukevat osaltaan tätä!!! ja ikävä kyllä kun tätä on asioita seurannut niin töihin ei viitsitä mennä, lypsetään rahaa lisää menoihin exältä!! ja ruikutetan kurjuutta!1 juömaa tekstiä mutta äin se vaan näköjään on!!
Luinpa tossa juuri että etävanhemman ei tarvitse elatusmaksun lisäksi maksaa yhtään enempää lapsen asuin kuluista asuivatpa miten kallisti tahansa ta missä tahnasa!! eli otetaan joku yleinen summa joka on jo laskettu elariin!! ja eikös se kunnan ole lapsesta 118E!! eli sen pitäisi siis riitää!!! ja kyllä mielestäni kolmio on ihan mukavan kokoinen kämppä!!Alkuperäinen kirjoittaja 19.07.2006 klo 07:54 mirena04 kirjoitti:\Jaa miksei isän pitäisi maksaa puolia OMIEN lastensa elatuksesta? Minun exäni saa tavata lapsiaan niin usein kun haluaa, vaikka joka viikonloppu ja kesälomat kokonaan. Mutta kun ei halua kuin 5-6 kertaa vuodessa!Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 22:53 äiti kirjoitti:Eiköhän se ole niin että niillä exillä on oikeus asua ihan niin kallisti kuin lystäävät!!! ei heidän tehtävänsä tietääkseni ole tarvis kustantaa äidille mitään luksus kämppää, jos kerta miehellä menee niin hyvin miksi ei se lapsi sitten asu isällään? on aika hassua että isän pitäisi maksaa puolet mielellään enemmän lapsen menoista ja kuitenkin saa tavata lastaan vain joka toinenviikonloppu?? kyllä se on niin että ilaman muuta se jonka luona laspi asuu maksaa enenmpi ja lapsilisät ja elarit tukevat osaltaan tätä!!! ja ikävä kyllä kun tätä on asioita seurannut niin töihin ei viitsitä mennä, lypsetään rahaa lisää menoihin exältä!! ja ruikutetan kurjuutta!1 juömaa tekstiä mutta äin se vaan näköjään on!!