maksa-arvot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie vain

Vieras
Moikka
onko kellään ollut ongelmioa raskausajan hepatoosa eli maksa-arvot on koholla? jos on kerrotko miten vaikutti raskauteen olen kuullut että käynnistävät synnytyksen aikaisemmin

Alkuperäinen kirjoittaja mie vain:
Moikka
onko kellään ollut ongelmioa raskausajan hepatoosa eli maksa-arvot on koholla? jos on kerrotko miten vaikutti raskauteen olen kuullut että käynnistävät synnytyksen aikaisemmin

Aina ei käynnistetä synnytystä aikaisemmin. Voit olla vain tarkemmassa syynissä eli verikokeita loppuun saakka ja tiheennettyä vauvan seurantaa.

Juu mulla on ollut molemmissa raskauksissa hepatokestoosi, maksa- ja sappiarvot nousevat yleensä loppuraskaudessa. Ja juuri niin kuin myy sanoi, että nykyään ei edes välttämättä käynnistetä jos arvot pysyy hyvinä lääkityksellä (ainakin tyksissä). Ja just niin että äitiyspolilla käydään kontrolleissa, katsotaan sydän-käyrää ja ultrataan. ja verikokeissa pitää olla paasto arvo eli 12h syömättä mikä oli aika tuskaa kun oli koko ajan nälkä:) !!! Ja jos arvot koholla kovin osastolle seurantaan. Itse olin viikon viimeisessä raskaudessa kun arvot oli jo kovin nousseet ennen kun lääkitys aloitettiin. Ja siis tosiaan tuosta ei ole vaaraa äidille vaan vauvalle mm. sydänkäyränmuutoksia ja sikiökuolleisuus :( Äiti vaan saa kauhean kutinan...