Makeutusaineet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissPiggy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Multa gyne kielsi KAIKKI makeutusaineet. Itse olin kyllä luullut, että osa niistä on sallituja, mutta hän kehotti välttämään.

Samaa sanoi lisäaineista. Kaikkia lääkkeitä taas komensi välttämään sen ekat 12 vkoa, jos suinkin mahdollista.

Tämä varmaan vaihtelee koulukunnittain...itse tuli siirryttyä esim. rasvattomista jogurteista (ovat lähes aina makeutettu) luonnon jogurttiin maustettuna pilttisoseilla.

Samoin limut jäi hyllyllylle ja nykyään juon puolet mehua, puolet kivennäisvettä-drinkkejä, jos oikein kovasti limuttaa.

Toisaalta, ehkä ihan hyviä muutoksia, joista voisi tulla pysyviäkin.

Minä en ikinä syötä lapsilleni MITÄÄN missä on aspartaamia tai asesulfaami K;ta, sama koskee ehdottomasti raskausaikaa. On ne sellaisia myrkkyjä!!!

Sakariini ja syklamaatti ovat kiellettyjä.
Käytän itse kohtuudella esim. aspartaamia jos juon lasillinen light-limsaa.
Hermesetas oli muistaakseni juuri syklamaattia, jota todellakin tulisi välttää vaikka ei raskaana olisikaan. Itsellä tosin meni ennen raskautta useampikin hermesetas päivässä... Noita S-alkuisia on kyllä aika vaikea jo nykyään löytää, kun A-alkuiset luonnollisemmat ovat ne syrjäyttäneet lähes kaikissa elintarvikkeissa.

Juu sokeria olen käyttänytkin nyt... vielä ei ole neuvolaa ollut, joten kyselin, mutta ei taida olla vaihtoehtoja, vai minkämerkkisissä makeutusaineissa olisi aspartaamia?

Pirkka-makeutusaine ainakin on aspartaamia.
Ymmärrän omasta kokemuksesta, ettei makautusaineen käyttäjä hevillä totu sokeriin... itse en ainakaan pidä sokerista, mutta yritän totutella...

Siis onko tosiaan näin et ei saa juoda cokis lighttia? Siinähän on nykyään sukraloosia makeutusaineena?

Help, oon litkiny sitä jo pitkään päivittäin! ei kai ihan fiksua mut en siitä haluis luopua just nyt!

Voiskohan joku kertoa, mitä ne makeutusaineet sitten aiheuttaa lapselle/sikiölle? Aina sanotaan niitten olevan vaarallisia, mutta millä tavalla? Sitä ei missään koskaan kerrota...

Aspartaamia ja muita ton tyyppisiä kannattaa oikeesti välttää raskausaikana. Usassa ainakin näin kehotetaan laajalti.. (vaik en mikään USAn ihailija ole). Noi aineet kertyy elimistöön.

Onko teitä siis ihan neuvolassa (terkka tai lääkäri) suositeltu välttämään/olla käyttämättä noita makeutusaineita? Omiin korviini ei ole kyllä kuulunut. Mutta varmaan aika neuvolastaja paikkakunnasta riippuvaista.. Ja toki toiset raskaana olevat suhtautuu asioihin hirmu vakavasti ja toiset ottaa rennommin.

mulle ainakin on sanottu, monenkin lääkärin, gynen ym. taholta, että pääsääntönä kaikki a:lla alkavat makeutusaineet ovat raskausaikana sallittuja. kaikki lisäaineethan voi jonkun mielestä olla myrkkyä, ja niitähän löytyy suurinpiirtein kaikesta, minkä kaupasta ostat... ihanpa on lapset kasvanu komiasti ja terveesti vaikka kuinka on aspartaamia ym 'myrkkyjä' vedetty naamariin. tottakai eri asia, jos lapsi vaikka osoittautuisi allergiseksi jollekin lisäaineelle, tällöin sitä vältellään.
alkuperäiselle; jos sulla ei ole sokereiden kanssa ongelmia, niin voithan syödä sokeria, jos taas et jostain syystä voi syödä, niin kyllä esim aspartaami on ok.

Lisätäänpä edellisen hauskuutta sitten. Elikä tuntuu hullulta vetää lihottavaa ja hampaita rassaavaa sokeria kahvissa, pastilleissa, limuissa (joo, pelkkää vettäkin voi juoda...), siksi näin typeriä täällä kyselen.

no mä ainaki välttelen paljon valmisteita, jotka sisältää esim. aspartaamia. Ja hyvin onnistuu.
Enkä mitään LIGHT-juomia vetele, jos limskaa tekee mieli, ostan ihan sitä alkuperästä.
Monet ei noita välttele, mut ite vältän, koska oon kuullu hurjia tarinoita niistä ja niiden vaikutuksista..

Ei pitäis lukea näitä juttuja ollenkaan... Aikasemmin säikähdin vitamiinikeskustelua, ja nyt tätä. Lempijugurttini on makeutettu aspartaamilla, ja olen syönyt sitä raskaudenkin aikana. En päivittäin, mutta kuitenkin useamman kerran viikossa. Lisäaineiden määrään olen kyllä kiinnittänyt enemmän huomiota kuin aiemmin. Täytyypä kysellä oman terveydenhoitajan mielipidettä neuvolassa. Tuntuu että näihin keskusteluihin on aina voimakkaita mielipiteitä sekä puolesta että vastaan. Jos jollain olisi oikein konkreettisia esimerkkejä antaa siitä, mitä esim. aspartaami voi syntymättömälle lapselle aiheuttaa, olisin kiitollinen! Jos tällaisia esimerkkejä ei kukaan tiedä, niin miksi lietsoa pelkoa ja pahaa mieltä täällä?

En tiedä varmaksi mutta uskoisin että sukraloosi on sallittua. Sukraloosi valmistetaan luonnollisin menetelmin sokerijuurikkaasta (vai mistä se sokeri tehdään :D ) On vaan niin paljon makeampaa kuin sokeri, joten sitä käytetään suhteessa vähemmän makeuttamaan elintarvikkeita.

Mulla terkka oikein suositteli, että mehujen sijaan lightlimppareita.. Olin kyllä vähän huuli pyöreänä, kun tuntuu että joku appelsiinimehu ois kuitenkin "terveellisempää", kuin keinotekoisin makeutusainein makeutetut limpparit. Pöh, tiedä enää mihin uskoo..

Alkuperäinen kirjoittaja mamma&allergikko:
Minä en ikinä syötä lapsilleni MITÄÄN missä on aspartaamia tai asesulfaami K;ta, sama koskee ehdottomasti raskausaikaa. On ne sellaisia myrkkyjä!!!

En käytä normaalistikaan aspartaameja tms ihmenimisiämakeutusaineita, joten vältän niitä luonnollisesti näin raskausaikanakin. Yllätyin kun erääseen limppariin oli hedelmäsokerin lisäksi ängetty aspartaamia..sen siitä saa kun kaupassa nopeasti katsoo ja kotona sitten huomaa ja manailee.

Yhteistyössä