maitoproteiiniton herkku/resepti hakusessa juhliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "moi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"moi"

Vieras
olen tässä googlettanut kaikenlaista mutta tosi nihkeesti löytyy yhtään mitään tietoa. oisko jollain joku herkku/resepti, jäätelö, keksi yms. jossa ei ole maitoproteiinia. Pääsisin alkuun mitä tarjota
meinasin tehdä mokkapaloja, onko Valion voi sellaista mitä voi siihen laittaa? toinen on että siihen tulee 1 dl maitoa, jos laitan Lidl punaista Maidoton maitoa onko se ok?

vastauksista kiitollinen

Maidoton appelsiinikakku, tätä olen tehnyt maitoproteiiniherkälle sukulaiselle. Tämä on kuivakakku, mutta äärettömän hyvää ja kostea/mehukas verrattuna joihinkin kuiva-/kahvikakkuihin.

200 g maidotonta margariinia
3 dl ruokokidesokeria
3 kananmunaa
3,5 dl jauhoja
1 dl perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta
1 dl appelsiinimehua

vatkaa voi ja ruokokidesoker vaahdoksi, lisää joukkoon kananmunat yksitellen hyvin vatkaten. Sekoita jauhot keskenään ja lisää niiden sekaan leivinjauhe. Lisäile jauhot ja appelsiinimehu vuorotellen voi-sokerivaahdon joukkoon. Voitele vuoka, laita korppujauhot, kaada taikina vuokaan ja paista 175 asteessa noin 50 min.

Laita googleen "vegaanileivonnaiset" ja saat tukuttain reseptejä. Niitä noudatamalla saa leivonnaisia, joissa ei ole mitään eläinperäistä, joten ei siis myöskään maitoa ja maitoproteiinia.

Margariinia löytyy maidottomana, ainakin Sunnuntai laktoositon leivontamargariini on kokonaan maidoton. Sitä kun käytät rasvana niin voit tekaista minkä tahansa tavallisen leivonnaisen johon ei tule muita maitotuotteita, esim. marjapiirakan murotaikinapohjalla tai murokakun jonkin variaation. Mokkapalojen tapaisia voit tehdä tekemällä pohjaksi tavallisen murokakkutaikinan (rasvana tuo maidoton leivontamargariini), jonka maustat kaakaolla tai sulatetulla maidottomalla suklaalla (esim. Brumberg tumma suklaa) ja kuorrutteen teet ihan normaalisti paitsi rasvana käytät edelleen tuota maidotonta leivontamargariinia.

Jos haluat tehdä jotain mihin tulee maitoa niin tavallisen maidon voi helposti korvata soija-, riisi- tai kauramaidolla. Noita vegaanisia "maidon korvikkeita" löytyy nykyään jo joka kaupasta, isommista kaupoista laajakin valikoima erilaisia.

Viimeksi muokattu:
kiitos vastauksista, noi mokkapalat on aina takuuvarmaa leivonnainen niin laitan ton sunnuntai rasvan ja tuon soijamadon. tuo kuivakakku kuulostaa myös tosi hyvältä otanpa talteen myöskin.
jäätelö ois yks hyvä kanssa eli suunnistan sitten sitä tofu jäätelöä ostamaan lisäksi, kun muut vieraat syö tavalliset jätskit. sipsit etsin myöskin, jos jollain on karkkiehdotuksia mikä käyt kaikille niin otetaan vastaan

Voissa on aina maitoproteiinia, niin kuin kaikissa muissakin maitotuotteissa. Tarkoitatko "maidottomalla" maidolla kuitenkin laktoositonta maitoa? Laktoosi on aivan eri asia kuin maitoproteiini ja laktoosittomissakin tuotteissa on maitoproteiinia, joten kannattaa olla tarkkana, maitoproteiinille allergiselle ei ole laktoosittomista tuotteista mitään hyötyä.

Kuten joku jo edellä sanoikin, niin vegaaniresepteissä on paljon hyviä vinkkejä. Itse olen tehnyt menestyksekkäästi hyydytettäviä "juusto"kakkuja keksipohjalla, kerman tilalla olen käyttänyt soijajogurttia ja vaahdotettavia soijavalmisteita.

tarkoitin sitä että ei saa olla maitoproteiinia eli eikö silloin maidoton sunnuntai margariini ole oikea? mä kävin tuolla vegaanireseptisivulla mutta en saanut mitään irti koska on niin epäselvästi kerrottu esim. 190g margariinia, siis mitä ?

Yhteistyössä